DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr.Marie Toncrová
Advertisements

Rozvitý středověk Život na vesnici.
Rozvitý středověk Život na venkově
VY_32_Inovace_ICT2.4_3-52 Anotace
Úvod do učiva dějepisu.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Vznik měst a jejich význam
Struktura středověké společnosti
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_11_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Příjmení a jméno: Stříbná Magda, Mgr.
ZEMĚDĚLSTVÍ ve vrcholném středověku
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Název: STAROVĚKÉ ŘECKO Autor: Mgr. Eva Vondrková
SPOLEČNOST VRCHOLNÉHO A RANÉHO STŘEDOVĚKU
Byzantská říše Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr. Marie Toncrová.
Autor:Pavlína Krejčí Předmět/vzdělávací oblast:Základy společenských věd Tematická oblast:Člověk a právo Téma:Právo a spravedlnost Ročník:1.a 2. Datum.
I. Starověké středomoří
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Marek Kryška Datum: Cílový ročník: 8.
Autor:Pavlína Krejčí Předmět/vzdělávací oblast:Základy společenských věd Tematická oblast:Člověk a právo Téma:Právní vztahy Ročník:1. a 2. Datum vytvoření:srpen.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Středověká Evropa Šimon Balham C4B 2013/2014.
Středověk Periodizace a charakteristika
Středověk Lenní systém Mgr. Jakub Němec VY_32_INOVACE_D1r0105.
Byzantská říše Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Identifikátor materiálu:ICT_ x- xx Pořadové číslo projektuCZ.1.07./1.4.00/ Anotace AutorTomáš Lešingr Očekávaný výstup Speciální vzdělávací potřebyžádné.
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Anotace: Seznámení se s životem tehdejšího obyvatelstva ve středověku.
Čechy v 9. a 10. století Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Přemyslovci Datum vytvoření RočníkPrvní.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR:Mgr. Gertruda Miličková NÁZEV:Pravěk TÉMATICKÝ CELEK:Nejstarší civilizace,
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Zlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školy Matiční gymnázium Ostrava,
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_DE05 Název školy Církevní střední odborná škola Bojkovice.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Dějepis Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa Zemědělství, pole, louky, obilí, sklizeň. VENKOV VE STŘEDOVĚKU Co se nám vybaví,
Průmyslová revoluce 2 Velká Británie 18. a 19.století Zemědělství.
Předpoklady přechodu k průmyslové společnosti 18.stol. Základní škola Čelákovice VY_32_INOVACE_114_Přechod k průmyslové společnosti.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
VY_32_INOVACE_D7.15   Autor: Mgr. Nováková Jana
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
DĚJEPIS – 6. ročník Číslo DUM: VY_32_INOVACE_14
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ÚVOD DO DĚJEPISU/ Introduction to History
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
Sada 3 Člověk a společnost MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá Název materiálu: VY_32_INOVACE_ D.7.A.04_krizove_vypravy Datum: Ročník: sedmý Vzdělávací.
Dějiny Francie v letech 1848 – 1851
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Mnichovická 62, Kolín V,
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
DĚJEPIS – 7. ročník Číslo DUM: VY_32_INOVACE_08
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
STŘEDOVĚKÝ VENKOV A MĚSTO
Jak se žilo ve vrcholném středověku?
Základní charakteristika a hlavní rysy (Učebnice strana 52 – 59)
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek Autor:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Historické počátky středověké Evropy
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5A_02
Nejstarší civilizace. Kořeny evropské kultury
Název školy: Speciální základní škola,Louny, Poděbradova 640,příspěvková organizace Autor: Mgr.TAŤÁNA RADIMSKÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_18_III.Vu_PĚSTOVÁNÍ.
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
Transkript prezentace:

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0691   Číslo materiálu VY_32_INOVACE_DE03 Název školy Církevní střední odborná škola Bojkovice Husova 537, Bojkovice 68771 Autor Mgr. Zuzana Jančová Vzdělávací oblast Společenskovědní vzdělávání Vzdělávací obor Dějepis Tematický okruh Vrcholný středověk Téma Vrcholný středověk - úvod Ročník II. M Datum tvorby 10. 9. 2013 Anotace Materiál usnadňuje studentům vhled do problematiky vrcholně středověkého způsobu života, osvětluje konkrétní postupy a změny (v zemědělství), které jsou s touto epochou spjaté. Metodický pokyn Prezentace je určena jako výkladový materiál, slouží k uvedení do tématu a k fixování získaných vědomostí. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.

VRCHOLNÝ STŘEDOVĚK (ROZVITÝ) 13. - 15. století

Opakování A) Charakterizuj středověk. B) Na jaké etapy se člení? C) Jakými událostmi začíná a končí?

Správné odpovědi Je to dějinná epocha mezi koncem starověku a začátkem novověku. Společnost je feudální. a) raný středověk (500 – 1200) b) vrcholný středověk (1200 – 1500) c) pozdní středověk (1500 – 1600)

Správné odpovědi C) Začíná: 476 – zánik západořímské říše Končí: 1492 – Kryštof Kolumbus 1450 – J. Gutenberg objevil knihtisk 1453 – Turci dobili Konstantinopol

Srovnej: RANÝ STŘEDOVĚK stagnace výroby nízká životní úroveň naturální hospodaření obchod i města na nízké úrovni úhorové zemědělství VRCHOLNÝ STŘEDOVĚK rozvoj výroby rozvoj obchodu a zemědělství rozvoj měst a životní úrovně obyvatel upevňování států

SPOLEČNOST Je stratifikována na 4 stavy: šlechta – dědičný stav, sílí pozice šlechty církev – sílí její pozice měšťané – kupci, řemeslníci venkované - zemědělci

Rozvoj zemědělství Stále zemědělský charakter společnosti. Příhodné podmínky – 12.-13. století – oteplení !! Agrární revoluce – půda je obdělávána pomocí trojhonného (trojpolního) hospodaření. Obr. č. 1:

Rozvoj zemědělství Nové plodiny - oves, žito (chléb), luštěniny, len, zelenina, ovocné stromy, vinná réva,… Zdokonalení zemědělských nástrojů (pluh, jařmo, chomout,…) Obr. č. 2: O jaký tažný postroj se jedná na obrázku?

Postroj tažných zvířat. Upevněno zvířeti za čelo. JAŘMO NEBOLI JHO Postroj tažných zvířat. Upevněno zvířeti za čelo.

Chomout V čem je chomout lepší při obdělávání půdy? - Je lépe využita tažná síla zvířete. Obr. č. 3

Poznej nové plodiny Obr. č. 5 Obr. č. 4 Obr. č.. 7 Obr. č. 6

Řešení: len žito oves hrách

Nedostatky zemědělství Nemají konzervační metody. Na podzim zabíjačky, přezimují jen chovné páry zvířat. Nedostatek krmiva.

Opakování pojmů, vysvětli jednotlivé pojmy sousedovi v lavici stratifikace naturální směna stagnovat agrární úhor jařmo

Obrázky Obr. č. 1: Schéma trojpolního systému. [online]. [cit. 2013-10-09]. Dostupné z WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File%3ACrop_rotation_-_cs.png Obr. č. 2: Volské jho přes čelo. [online]. [cit. 2013-10-09]. Dostupné z WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File%3AZugochsen.jpg Obr. č. 3: Postroj tažného koně s chomoutem a postraňky. [online]. [cit. 2013-10-09]. Dostupné z WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File%3APferdearbeitsgeschirr.jpg

Obrázky Obr. č. 4: Len. [online]. [cit. 2013-10-09]. Dostupné z WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File%3AGrand-Reng_JPG02.jpg Obr. č. 5: Žito. [online]. [cit. 2013-10-09]. Dostupné z WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File%3ASecale_cereale.jpg Obr. č. 6: Oves. [online]. [cit. 2013-10-09]. Dostupné z WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File%3AAvena-sativa.jpg Obr. č. 7: Hrách setý. [online]. [cit. 2013-10-09]. Dostupné z WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File%3AYoung_pod_of_Pisum_sativum_(3).JPG

Literatura: ČORNEJ, P., ČORNEJOVÁ, I., PARKAN, F.: Dějepis pro gymnázia a střední školy 2: Středověk a raný novověk. Praha: SPN, 2009. ŠTĚPÁNKOVÁ, Alena: Odmaturuj z dějepisu I. Brno: Didaktis, 2006.