DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0691 Číslo materiálu VY_32_INOVACE_DE03 Název školy Církevní střední odborná škola Bojkovice Husova 537, Bojkovice 68771 Autor Mgr. Zuzana Jančová Vzdělávací oblast Společenskovědní vzdělávání Vzdělávací obor Dějepis Tematický okruh Vrcholný středověk Téma Vrcholný středověk - úvod Ročník II. M Datum tvorby 10. 9. 2013 Anotace Materiál usnadňuje studentům vhled do problematiky vrcholně středověkého způsobu života, osvětluje konkrétní postupy a změny (v zemědělství), které jsou s touto epochou spjaté. Metodický pokyn Prezentace je určena jako výkladový materiál, slouží k uvedení do tématu a k fixování získaných vědomostí. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.
VRCHOLNÝ STŘEDOVĚK (ROZVITÝ) 13. - 15. století
Opakování A) Charakterizuj středověk. B) Na jaké etapy se člení? C) Jakými událostmi začíná a končí?
Správné odpovědi Je to dějinná epocha mezi koncem starověku a začátkem novověku. Společnost je feudální. a) raný středověk (500 – 1200) b) vrcholný středověk (1200 – 1500) c) pozdní středověk (1500 – 1600)
Správné odpovědi C) Začíná: 476 – zánik západořímské říše Končí: 1492 – Kryštof Kolumbus 1450 – J. Gutenberg objevil knihtisk 1453 – Turci dobili Konstantinopol
Srovnej: RANÝ STŘEDOVĚK stagnace výroby nízká životní úroveň naturální hospodaření obchod i města na nízké úrovni úhorové zemědělství VRCHOLNÝ STŘEDOVĚK rozvoj výroby rozvoj obchodu a zemědělství rozvoj měst a životní úrovně obyvatel upevňování států
SPOLEČNOST Je stratifikována na 4 stavy: šlechta – dědičný stav, sílí pozice šlechty církev – sílí její pozice měšťané – kupci, řemeslníci venkované - zemědělci
Rozvoj zemědělství Stále zemědělský charakter společnosti. Příhodné podmínky – 12.-13. století – oteplení !! Agrární revoluce – půda je obdělávána pomocí trojhonného (trojpolního) hospodaření. Obr. č. 1:
Rozvoj zemědělství Nové plodiny - oves, žito (chléb), luštěniny, len, zelenina, ovocné stromy, vinná réva,… Zdokonalení zemědělských nástrojů (pluh, jařmo, chomout,…) Obr. č. 2: O jaký tažný postroj se jedná na obrázku?
Postroj tažných zvířat. Upevněno zvířeti za čelo. JAŘMO NEBOLI JHO Postroj tažných zvířat. Upevněno zvířeti za čelo.
Chomout V čem je chomout lepší při obdělávání půdy? - Je lépe využita tažná síla zvířete. Obr. č. 3
Poznej nové plodiny Obr. č. 5 Obr. č. 4 Obr. č.. 7 Obr. č. 6
Řešení: len žito oves hrách
Nedostatky zemědělství Nemají konzervační metody. Na podzim zabíjačky, přezimují jen chovné páry zvířat. Nedostatek krmiva.
Opakování pojmů, vysvětli jednotlivé pojmy sousedovi v lavici stratifikace naturální směna stagnovat agrární úhor jařmo
Obrázky Obr. č. 1: Schéma trojpolního systému. [online]. [cit. 2013-10-09]. Dostupné z WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File%3ACrop_rotation_-_cs.png Obr. č. 2: Volské jho přes čelo. [online]. [cit. 2013-10-09]. Dostupné z WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File%3AZugochsen.jpg Obr. č. 3: Postroj tažného koně s chomoutem a postraňky. [online]. [cit. 2013-10-09]. Dostupné z WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File%3APferdearbeitsgeschirr.jpg
Obrázky Obr. č. 4: Len. [online]. [cit. 2013-10-09]. Dostupné z WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File%3AGrand-Reng_JPG02.jpg Obr. č. 5: Žito. [online]. [cit. 2013-10-09]. Dostupné z WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File%3ASecale_cereale.jpg Obr. č. 6: Oves. [online]. [cit. 2013-10-09]. Dostupné z WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File%3AAvena-sativa.jpg Obr. č. 7: Hrách setý. [online]. [cit. 2013-10-09]. Dostupné z WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File%3AYoung_pod_of_Pisum_sativum_(3).JPG
Literatura: ČORNEJ, P., ČORNEJOVÁ, I., PARKAN, F.: Dějepis pro gymnázia a střední školy 2: Středověk a raný novověk. Praha: SPN, 2009. ŠTĚPÁNKOVÁ, Alena: Odmaturuj z dějepisu I. Brno: Didaktis, 2006.