Tření-souhrnná cvičení Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena Vzdělávací oblast: Člověk a příroda_Fyzika Datum: 02/2013 Název materiálu: VY_32_INOVACE_FY.6.A.15_treni_-_souhrnna_cviceni Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/21.1693 Název projektu: PRIMA ŠKOLA Tření-souhrnná cvičení Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Prezentace slouží k procvičení naučeného učiva. Žák si formou odpovědí na otázky opakuje znalosti o tření.
1. Odpovězte na otázku: Proč musí mít lokomotiva velkou hmotnost? Správná odpověď: Pro uplatnění tahové síly lokomotivy je potřeba dosáhnout potřebného tření mezi koly a kolejnicemi, aby nedošlo k prokluzování kol.
2. Odpovězte na otázku: Proč vlak, u něhož přestane lokomotiva táhnout, ujede po vodorovné trati ještě několik stovek metrů? Závisí tato vzdálenost na délce vlaku? Závisí na rychlosti, jakou jede? Správná odpověď: Vlivem setrvačnosti a vlivem malého tření mezi koly a kolejnicemi. Na délce vlaku nezávisí. Při větší rychlosti vlak ujede setrvačností delší dráhu.
A) Je tím docíleno malého smykového tření. 3. Proč mají ložiskové kuličky hladký povrch? Vyberte správnou odpověď: A) Je tím docíleno malého smykového tření. B) Je tím docíleno malého valivého tření. C) Je tím docíleno velkého valivého tření.
4. Odpovězte na otázku: Jak si poradíte, nemůžete-li stáhnout prstýnek z prstu? Správná odpověď: Namydlím prst mýdlem, čímž snížím tření, a prstýnek jde snáze stáhnout.
5. Odpovězte na otázku: Proč je mokrá podlaha zpravidla kluzká? Správná odpověď: Mezi podlahou a podrážkou bot je tenká vrstva vody, která výrazně snižuje tření.
6. Odpovězte na otázku: Proč se tobogan na koupalištích stále polévá vodou? Správná odpověď: Aby nedošlo ke spálení pokožky v důsledku tření. Voda vytvoří tenkou vrstvu a sníží tření.
7. Odpovězte na otázku: Pokud jeden odměrný válec naplníte vodou, druhý olejem. U obou hladin současně uvolníte stejné kuličky. Dopadnou obě kuličky současně na dna válců? Proč? Správná odpověď: Kulička ve vodě spadne na dno dřív. Příčinou pomalého pádu kuličky v oleji je větší odpor prostředí.
8. Odpovězte na otázku: Proč se před hrou na housle natírá smyčec kalafunou? Správná odpověď: Aby po struně neklouzal – zvyšuje se tření, aby se struna rozkmitala.
9. Odpovězte na otázku: Proč se při přemisťování těžkých předmětů (např. skříní) užívají válečky? Správná odpověď: Snižuje se tření (valivé je menší než smykové.
10. Odpovězte na otázku: Která zařízení by přestala pracovat, kdyby nebylo tření? Správná odpověď: např. kleště, pohyb pneumatik automobilu, psaní tužkou…
11. Odpovězte na otázku: V čem se liší podrážky bot pro různé druhy sportu (běh, fotbal, košíková, turistika) a proč? Správná odpověď: Podle povrchu sportoviště mají různou hrubost, aby vznikalo tření a sportovec neklouzal.
12. Odpovězte na otázku: Proč drží v dřevě zatlučený hřebík? Správná odpověď: Působí na něj velká tlaková síla dřeva, a tím vzniká velké tření.
13. Odpovězte na otázku: Jaký je rozdíl mezi klasickým kovovým zipem a suchým zipem? Správná odpověď: Jednotlivé části zipu mají stejný tvar a přesně do sebe zapadají, čímž vzniká velká tlaková síla a tření. U suchého zipu dochází k zaklesnutí jednotlivých vláken a oček, tj. tření vzniká na základě „velké drsnosti“ dotykových ploch.
Použité zdroje: Tesař J., Jáchim F., Fyzika 2 pro ZŠ, Fyzikální veličiny a jejich měření, pedagogické nakladatelství, a.s., SPN 2007. Rauner K., Havel V., a kol., Fyzika 7 pro ZŠ a víceletá gymnázia, Nakladatelství Fraus 2005. Bohuněk, J., Sbírka úloh z fyziky pro ZŠ 1díl, Prometheus, s.r.o., ISBN 80- 85849-06-2 galerie office http://www.gabinka.cz/426-648-large/suchy-zip-oranzovy-sire-2-cm-10- cm.jpg [cit:2013-02-25]
Metodika prezentace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Prezentace slouží k procvičení naučeného učiva. Žák si formou odpovědí na otázky opakuje znalosti o tření. Žák odpovídá na otázky, řeší úlohy, vybírá správnou odpověď.