Mgr. Petr Číhal Slovácké muzeum v Uherském Hradišti Zlínsko na rozhraní tří etnografických regionů vývoj hudebního folkloru na Hané, Valašsku a Slovácku kulturní dědictví a živá tradice Mgr. Petr Číhal Slovácké muzeum v Uherském Hradišti
Kulturní dědictví versus živá tradice v lidové kultuře Co je kulturní dědictví? Co je živá tradice?
Komenského mapa z roku 1627
Bádání o hudebním folkloru na Moravě Guberniální sbírka, 1819 sběry Františka Sušila, 1835, 1840, 1853-1859 ediční činnost Františka Bartoše, 1882, 1888-1889, 1899-1901 sběry na Valašsku Eduarda Pecka, 1884
Das Volkslied in Österreich Rukopis sběratele Hynka Bíma Zápis písně od sběratelky Františky Kyselkové
Vybrané regionální sbírky vydané v 1. polovině 20. století Zpěvy moravských kopaničárů, Josef Černík, 1908 Písně z Uherskohradišťska, Valeš Lísa, 1912 Slovenské písně z Uherskobrodska, Ferdinand Tomek, Jiří Horák, 1926 Slovácké pěsničky, Jan Poláček, 1936–1960 Lidové písně z Valašska, Jan Nepomuk Polášek, Arnošt Kubeša, 40. léta 20. století
Vybrané regionální sbírky vydané ve 2. polovině 20. století Písně z Hané, Oldřich Sirovátka, Miroslav Janoušek, 1954 Záleské písně z okolí Luhačovic, Josef Černík, 1957 Lidové písně a tance z Valašskokloboucka, Karel Vetterl, Zdenka Jelínková, 1955, 1960 Lidové písně z Hané, Jan Poláček, 1966, 1975
Reprint některých pro veřejnost nedostupných písňových sbírek Bartoš I, 2003 Sušil, 1998 Peck, 2008
Digitalizace vydaných písňových sbírek http://www.nulk.cz/zdroje-informaci/digitalni-edice-zpevniku/ http://www.lipina.org/zpevniky.htm
Písňové druhy milostné písně žertovné písně rekrutské a vojenské písně historické a kramářské písně zbojnické písně epické písně (legendy, balady) obřadní písně taneční písně halekačky písně pro konkrétní zpěvní příležitost
Lidová píseň na Hané převaha durových nápěvů převaha trojdobého rytmu pravidelná rytmická stavba
Vybrané písňové druhy na Hané milostné, žertovné, vojenské a rekrutské balady, legendy, historické taneční písně obřadní písně
Vývoj nástrojového seskupení na Hané píšťala, dudy housle, basa, klarinet gajdošská muzika štrajchová muzika dechová hudba
Lidová píseň na Valašsku durové nápěvy, modalita převaha sudodobého rytmu nepravidelná rytmická stavba
Vybrané specifické písňové druhy na Valašsku halekačky odzemek taneční písně – gúlané hečené vánoční koledy
Hudební nástroje na Valašsku Třístrunné housle – ochlebky
Sdružené píšťalky z lísky Klepač Řehtačka Trakař Ozembouch
Dřevěná trouba omotaná třešňovou kůrou Štípaná a soustružená koncovka Štípaná třídírková píšťala omotaná třešňovou kůrou
Nafukovací dudy Dudy s dmychákem
Valašský cimbál a jeho ladění Cimbál položený při hře na stole Valašský cimbál a jeho ladění
Kobza s jedním a dvěma pražci Malá třístrunná basa
Vývoj nástrojového seskupení na Valašsku housle, cimbál, basa housle, cimbál, basa, píšťaly housle, cimbál, basa, píšťaly, klarinet hudecká muzika (housle, basa) dechové hudby (od poslední třetiny 19. století) šraml
Valašská muzika Jana Pellára na Národopisné výstavě Českoslovanské v Praze v roce 1895
Dechovka Jiřího Košelky z Popova (dnes součást Štítné nad Vláří) z let 1904 – 1910
Hudecká muzika z Popova z roku 1913
Masopustní hudební seskupení. Racková, 1970
Masopustní hudební seskupení. Žeranovice, 1997
Cimbálová muzika od čtyřicátých let 20. století vznik spojen s valašskými krúžky, folklorními soubory hudební nositel projevů folklorismu
Lidová píseň na Slovácku durové a mollové nápěvy, modalita převaha sudodobého rytmu nepravidelná rytmická stavba
Vybrané specifické písňové druhy na Slovácku táhlé písně volného tempa taneční písně – sedlcká mužský sólový tanec verbuňk
Vývoj nástrojového seskupení na Slovácku Kopaničářská gajdošská muzika z rodiny Holásků, zvaní Mináríci z roku 1895
Masopustní tanec pod šable za doprovodu hudecké muziky, Bystřice pod Lopeníkem, 1926
Dechové hudby z Nivnice z let 1893 a 1924
Malá dechová hudba, polovina 20. století Štrajchová muzika, polovina 20. století
Příklad rozšiřování tradiční nástrojové sestavy – štrajch, 1914
Muzikanti na svatbě, moravské Kopanice, 20. léta 20. století
Cimbálová muzika od čtyřicátých let 20. století vznik spojen se slováckými krúžky, folklorními soubory hudební nositel projevů folklorismu
Proměna společenského statusu potulného muzikanta, genderové zastoupení v lidových muzikách a vliv hudebního školství v historii nízké sociální postavení potulného muzikanta ve společnosti jediná možnost živé hudební produkce venkovského obyvatelstva častý výskyt potulných muzikantů po válečných konfliktech, v době hospodářských krizí výhradní záležitost mužů, ženy byly výjimkou proměna společenského statusu hudebníka interpretujícího lidovou hudbu v průběhu 20. století vliv hudebního školství na kvalitu lidových muzik uplatnění vyškolených hudebníků – mužů i žen vliv ZUŠ na genderové složení cimbálových muzik vliv výrazných osobností a folklorních těles
Děkuji za pozornost