Mgr. Petr Číhal Slovácké muzeum v Uherském Hradišti

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Hudba v pravěku Vývoj hudební kultury
Advertisements

Název šablony: Inovace v HV 32/Hv07/ Zbíral Vzdělávací oblast: Umění a kultura Název výukového materiálu: Historie české populární hudby Autor:
ŽÁNRY LIDOVÉ SLOVESNOSTI Mgr. Michal Oblouk
Hudba českého raného baroka (1620 – 1670). Společenská situace násilná katolizace Čech po Bílé hoře znamenala konec veřejného provozování nejrozvinutější.
LIDOVÁ HUDBA NA MORAVĚ.
HUDEBNÍ SOUBORY.
VÝVOJ ČESKÉ POPULÁRNÍ HUDBY
Hudební baroko ( století).
Spolupráce knihoven paměťových institucí PhDr. Zdeňka Friedlová IV. seminář knihoven paměťových institucí Zlínského kraje Státní okresní archiv Zlín -
VY_32_INOVACE_02_Vývoj populární hudby.  HISTORIE HARFY SE ZAČÍNÁ PSÁT JIŽ VE STARÉM EGYPTĚ ASI 3000 př.n.l.  DO EVROPY SE DOSTÁVAJÍ ZÁSLUHOU KELTŮ.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2č. materiálu:
Zlínský kraj.
Cimbál Václav Konvalinka.
Knihovny muzeí a galerií Zlínského kraje zpráva o činnosti Iveta Mátlová Slovácké muzeum v Uherském Hradišti XXX. seminář knihovníků muzeí a galerií Národní.
Název šablony: Inovace v HV /Hv02/ Zbíral
Tanec Pohybová činnost (akt) vyjadřující prostřednictvím pohybů a gest bezprostřední, subjektivní pocity tanečníka v rámci určité myšlenky (stylizace,
LIDOVÉ PÍSNĚ, FOLKLÓR Chodský folklór.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
21. – LÁZEŇSKÉ DIVADLO LUHAČOVICE. DIVADELNÍ LUHAČOVICE kulturně-vzdělávací akce na konci léta pod záštitou hejtmana Zlínského kraje pořadatel.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Ing. Michal Unzeitig ARTIO s.r.o..  Co je Museo24  Vize a cíle  Role společnosti ARTIO  Technické řešení –CIDOC CRM –Sémantický web Obsah.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_347_Tanec, balet AUTOR: Mgr. Markéta Lyková ROČNÍK, DATUM:
Moderní populární hudba
Hudební výchova-5.ročník ZŠ „Otázky ke kritickému myšlení“
Hudební výchova Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/ Autor: Mgr. Michal Mynář.
Kulturní památky UNESCO České republiky - 2. část
lidová píseň Hudební výchova
Folklor x Folklorismus Bc. Martin Sítek 2015
Exkurz do kultury dětí a mládeže
malebný kraj na jihovýchodě Moravy
 Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/11  Název materiálu: Lidová píseň, zlidovělá píseň, umělá píseň  Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
STŘEDNÍ ŠKOLA PEDAGOGICKÁ, HOTELNICTVÍ A SLUŽEB LIDOVÁ PÍSEŇ Mgr. Eva Řebíčková.
Rozdělení hudební vědy Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastKomunikace hudebního umění se znakovými systémy.
Česká republika Zlínský kraj. Anotace: Materiál slouží k seznámení s jedním z krajů České republiky (Morava) – Zlínským krajem.
Krajská konference o environmentálním vzdělávání, výchově a osvětě ve Zlínském kraji
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR:Mgr. Jolana Navrátilová NÁZEV:VY_32_INOVACE_12_Píseň Běží liška k Táboru,
ČESKÉ HUDEBNÍ BAROKO. BAROKO - ÚVOD -je název uměleckého slohu ovlivňujícího všechny druhy umění -v hudbě se uplatňovalo od konce 16. do poloviny 18.století.
NÁZEV ŠKOLY: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou AUTOR: Bc. Hana Králíková NÁZEV: VY_32_INOVACE_11/15_ Lidová hudba TÉMA: Lidová hudba ČÍSLO PROJEKTU: CZ /
NÁZEV ŠKOLY: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou AUTOR: Bc. Hana Králíková NÁZEV: VY_32_INOVACE_11- 02_ Hudební žánry TÉMA: Hudební žánry – lidová hudba ČÍSLO.
Test k ověření znalostí z HV
Swing Rebeka vitová.
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
SBĚRATELÉ LIDOVÉ SLOVESNOSTI Mgr. Michal Oblouk
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
Lidové písně Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_05_LIDOVÉ PÍSNĚ Téma: HUDEBNÍ NAUKA.
ŽÁNRY LIDOVÉ SLOVESNOSTI Mgr. Michal Oblouk
(asi od 40. tis. př. n. l.do 4. až 3. tis. př. n. l.)
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Carl ORFF ICT 2 – Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR.
Malá muzea a jejich význam pro region
Č e s k á r e p u b l i k a Jak se jmenuje žlutě označená oblast České republiky?
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
CESTA Z PRAVĚKU ČESKÝ KLASICISMUS
NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola, Chlumec nad Cidlinou,
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA VARNSDORF AUTOR: Petr Smetana, NÁZEV: VY_32_INOVACE_09_ Hudební nástroje TÉMA: Dechové.
NÁZEV ŠKOLY: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou
AUTOR: Mgr. Bedřiška Koželuhová NÁZEV: VY_32_INOVACE_6B_17
Zuzana Klementová, Jaroslav Svoboda, Milan Šipl, Rostislav Valíček
FOLKLÓR JIHOMORAVSKÉHO KRAJE
VY_32_INOVACE_02_Obyvatelé České republiky
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Jolana Navrátilová NÁZEV: VY_32_INOVACE_02_Folklór regionu Bojkovic,
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
MUZIKANTI.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
JAZZ ICT Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR.
Transkript prezentace:

Mgr. Petr Číhal Slovácké muzeum v Uherském Hradišti Zlínsko na rozhraní tří etnografických regionů vývoj hudebního folkloru na Hané, Valašsku a Slovácku kulturní dědictví a živá tradice Mgr. Petr Číhal Slovácké muzeum v Uherském Hradišti

Kulturní dědictví versus živá tradice v lidové kultuře Co je kulturní dědictví? Co je živá tradice?

Komenského mapa z roku 1627

Bádání o hudebním folkloru na Moravě Guberniální sbírka, 1819 sběry Františka Sušila, 1835, 1840, 1853-1859 ediční činnost Františka Bartoše, 1882, 1888-1889, 1899-1901 sběry na Valašsku Eduarda Pecka, 1884

Das Volkslied in Österreich Rukopis sběratele Hynka Bíma Zápis písně od sběratelky Františky Kyselkové

Vybrané regionální sbírky vydané v 1. polovině 20. století Zpěvy moravských kopaničárů, Josef Černík, 1908 Písně z Uherskohradišťska, Valeš Lísa, 1912 Slovenské písně z Uherskobrodska, Ferdinand Tomek, Jiří Horák, 1926 Slovácké pěsničky, Jan Poláček, 1936–1960 Lidové písně z Valašska, Jan Nepomuk Polášek, Arnošt Kubeša, 40. léta 20. století

Vybrané regionální sbírky vydané ve 2. polovině 20. století Písně z Hané, Oldřich Sirovátka, Miroslav Janoušek, 1954 Záleské písně z okolí Luhačovic, Josef Černík, 1957 Lidové písně a tance z Valašskokloboucka, Karel Vetterl, Zdenka Jelínková, 1955, 1960 Lidové písně z Hané, Jan Poláček, 1966, 1975

Reprint některých pro veřejnost nedostupných písňových sbírek Bartoš I, 2003 Sušil, 1998 Peck, 2008

Digitalizace vydaných písňových sbírek http://www.nulk.cz/zdroje-informaci/digitalni-edice-zpevniku/ http://www.lipina.org/zpevniky.htm

Písňové druhy milostné písně žertovné písně rekrutské a vojenské písně historické a kramářské písně zbojnické písně epické písně (legendy, balady) obřadní písně taneční písně halekačky písně pro konkrétní zpěvní příležitost

Lidová píseň na Hané převaha durových nápěvů převaha trojdobého rytmu pravidelná rytmická stavba

Vybrané písňové druhy na Hané milostné, žertovné, vojenské a rekrutské balady, legendy, historické taneční písně obřadní písně

Vývoj nástrojového seskupení na Hané píšťala, dudy housle, basa, klarinet gajdošská muzika štrajchová muzika dechová hudba

Lidová píseň na Valašsku durové nápěvy, modalita převaha sudodobého rytmu nepravidelná rytmická stavba

Vybrané specifické písňové druhy na Valašsku halekačky odzemek taneční písně – gúlané hečené vánoční koledy

Hudební nástroje na Valašsku Třístrunné housle – ochlebky

Sdružené píšťalky z lísky Klepač Řehtačka Trakař Ozembouch

Dřevěná trouba omotaná třešňovou kůrou Štípaná a soustružená koncovka Štípaná třídírková píšťala omotaná třešňovou kůrou

Nafukovací dudy Dudy s dmychákem

Valašský cimbál a jeho ladění Cimbál položený při hře na stole Valašský cimbál a jeho ladění

Kobza s jedním a dvěma pražci Malá třístrunná basa

Vývoj nástrojového seskupení na Valašsku housle, cimbál, basa housle, cimbál, basa, píšťaly housle, cimbál, basa, píšťaly, klarinet hudecká muzika (housle, basa) dechové hudby (od poslední třetiny 19. století) šraml

Valašská muzika Jana Pellára na Národopisné výstavě Českoslovanské v Praze v roce 1895

Dechovka Jiřího Košelky z Popova (dnes součást Štítné nad Vláří) z let 1904 – 1910

Hudecká muzika z Popova z roku 1913

Masopustní hudební seskupení. Racková, 1970

Masopustní hudební seskupení. Žeranovice, 1997

Cimbálová muzika od čtyřicátých let 20. století vznik spojen s valašskými krúžky, folklorními soubory hudební nositel projevů folklorismu

Lidová píseň na Slovácku durové a mollové nápěvy, modalita převaha sudodobého rytmu nepravidelná rytmická stavba

Vybrané specifické písňové druhy na Slovácku táhlé písně volného tempa taneční písně – sedlcká mužský sólový tanec verbuňk

Vývoj nástrojového seskupení na Slovácku Kopaničářská gajdošská muzika z rodiny Holásků, zvaní Mináríci z roku 1895

Masopustní tanec pod šable za doprovodu hudecké muziky, Bystřice pod Lopeníkem, 1926

Dechové hudby z Nivnice z let 1893 a 1924

Malá dechová hudba, polovina 20. století Štrajchová muzika, polovina 20. století

Příklad rozšiřování tradiční nástrojové sestavy – štrajch, 1914

Muzikanti na svatbě, moravské Kopanice, 20. léta 20. století

Cimbálová muzika od čtyřicátých let 20. století vznik spojen se slováckými krúžky, folklorními soubory hudební nositel projevů folklorismu

Proměna společenského statusu potulného muzikanta, genderové zastoupení v lidových muzikách a vliv hudebního školství v historii nízké sociální postavení potulného muzikanta ve společnosti jediná možnost živé hudební produkce venkovského obyvatelstva častý výskyt potulných muzikantů po válečných konfliktech, v době hospodářských krizí výhradní záležitost mužů, ženy byly výjimkou proměna společenského statusu hudebníka interpretujícího lidovou hudbu v průběhu 20. století vliv hudebního školství na kvalitu lidových muzik uplatnění vyškolených hudebníků – mužů i žen vliv ZUŠ na genderové složení cimbálových muzik vliv výrazných osobností a folklorních těles

Děkuji za pozornost