Název školy: Základní škola Městec Králové

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy:Základní škola Městec Králové Autor:Ing. Eva Khorelová Název:VY_32_INOVACE_16_Př9 Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Téma:Přírodopis 9.
Advertisements

Elektronické učební materiály – II. stupeň Přírodopis 9 Autor: Mgr. Iveta Votápková Geologické děje Pětilístek: Magma
Ch_056_Buněčné dýchání Ch_056_Přírodní látky_Buněčné dýchání Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Michaela Čapková Datum: Název:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Litosféra IV – test Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
VÝTRUSNICE A VÝTRUSY KAPRADIN Výuková prezentace pro Seminář z přírodopisu dokončeno
Název školy:Základní škola Městec Králové Autor:Ing. Eva Khorelová Název:VY_32_INOVACE_20_Př9 Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Téma:Přírodopis 9.
VAR Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_04_32.
VY_32_INOVACE_07-44 Ročník:VIII. ročník Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Vzdělávací obor:Zeměpis Tematický okruh:Evropa Téma:Evropa – přírodní poměry.
ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST ŠABLONA ČÍSLO: III/2 NÁZEV: INOVACE A ZKVALITNĚNÍ.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr. Lenka Němcová Název: VY_32_INOVACE_04_Př7 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: Kapradiny.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Zeměpis – 6.ročník Krajina VY_32_INOVACE_ Název školy
ZÁKLADY GEOLOGIE Zlatý list 2017.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
HORNINY A NEROSTY.
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: NEŽIVÁ PŘÍRODA
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
GEOLOGICKÉ VĚDY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Prezentace pro výuku zeměpisu 6. ročník dokončeno
VNĚJŠÍ GEOLOGICKÉ DĚJE
Krajina, krajinné složky, krajinotvorné procesy
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: NEŽIVÁ PŘÍRODA
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Průřezové téma - Enviromentální výchova Základní podmínky života – Půda I. Anotace: Prezentace slouží jako výukový materiál k průřezovému tématu EV Základní.
ZÁKLADY ZBOŽÍZNALSTVÍ
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Půda – minerální látky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a jeho svět, Přírodověda, Rozmanitost přírody, Neživá příroda - horniny.
CHARAKTERISTIKA HORNIN A NEROSTŮ
Název školy: Základní škola Městec Králové
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
VY_32_INOVACE_03_Lišejníky
VY_32_INOVACE_16_Živočichové
Neživá příroda - voda Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Austrálie Ayers Rock (ULURU) VY_32_INOVACE_14_35
Název školy: Základní škola Městec Králové
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková
Fyzika – 6.ročník Atomy a molekuly VY_32_INOVACE_
Biomy.
VYPAŘOVÁNÍ SUBLIMACE Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_05_32.
Název projektu: Moderní škola
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a praktická škola Arkadie o.p.s AUTOR: Bc. Vladimíra Benediktová NÁZEV: VY_32_INOVACE_206_FYZIKA_LÁTKY TÉMA: LÁTKY ČÍSLO PROJEKTU:
půdy Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Datum: Název školy: Základní škola Městec Králové
Název školy: Základní škola Městec Králové
Půdní obal Země = pedosféra Pedologie = věda o půdě
Základní škola Rosice, okres Chrudim
9. ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
HORNINY PŘEMĚNĚNÉ. HORNINY PŘEMĚNĚNÉ Metamorfované neboli přeměněné horniny vznikají ze všech druhů hornin v důsledku vysokých teplot, tlaků a chemizmu.
Autor: Mgr. Zdenka Zavičáková
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Pavla Balejová Název materiálu: VY_12_INOVACE_ČJS.2.Bal.33_Hmyz Datum: 3.
Autor: Andrea Kolářová
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Usazené horniny = sedimenty
Neživá příroda - vzduch
Škola:. Základní škola Kladruby
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
NEŽIVÁ PŘÍRODA Základní škola a Mateřská škola Kateřinice, okres Vsetín projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu VY_12_INOVACE_01_32_Člověk a příroda.
HORNINY Rastislav Švec.
Pedologie = půdoznalství
Transkript prezentace:

Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Eva Khorelová Název: VY_32_INOVACE_11_Př9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2313 Téma: Přírodopis 9. ročník, Vnější geologické děje – zvětrávání hornin Anotace: Prezentace, sloužící k pochopení procesů zvětrávání hornin, zápisu do sešitů a procvičení probraného učiva. Datum dokončení: 10. 1. 2012

VNĚJŠÍ GEOLOGICKÉ DĚJE - ZVĚTRÁVÁNÍ HORNIN Prezentace pro výuku přírodopisu 9. ročník 10. 1. 2012

Vysvětlivky k pomocným symbolům: Určeno k zápisu do sešitů. Určeno k přemýšlení, řešení problému.

Připomeňme si rozdělení geomorfologických procesů: Vnější - destruktivní Vnitřní - konstruktivní tektonické pohyby magmatická činnost zemětřesení vulkanismus zvětrávání eroze přesuny hmot ukládání sedimentů

Přehled tvarů reliéfu vytvořených vnějšími geologickými procesy: svahové antropogenní fluviální marinní glaciální eolické biotické zemskou gravitací činností lidí tekoucí vodou mořem ledovci větrem organismy

Zvětrávání hornin rozpad hornin na menší částice změny jejich chemického složení závisí na fyzikálních, chemických a biologických procesech v krajině rychlost podle klimatu v dané oblasti produktem jsou usazeniny - sedimenty

1) Zvětrávání mechanické působením teploty, vody, větru, gravitace, organismů horniny a nerosty se drolí závisí hlavně na podnebí mrazové sruby kamenná moře suťové kužely

Postup zvětrávání hornin působením vody a mrazu Zvládneš překlad z angličtiny? Julie Sandeen, [cit. 2012-01-10], dostupné pod licencí Creative Commons na www: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Mechanical_weathering.png?uselang=cs

Mrazové zvětrávání žuly - Švédsko Chiton magnificus, [cit. 2012-01-08], dostupné na www: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/05/Abiskorock.JPG

Mrazový srub na vrcholu Keprníku, Hrubý Jeseník ČR Vavrik, [cit. 2012-01-08], dostupné na www: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Keprnik-vrchol.jpg?uselang=cs

Kamenné moře pod vrcholem Třemšína, ČR Huhulenik, [cit. 2012-01-08], dostupné pod licencí Creative Commons na www: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Near_Tremsin.jpg

Suťový kužel, Julské Alpy, Slovinsko JakobZ, [cit. 2012-01-08], dostupné pod licencí Creative Commons na www: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Stenarska_vratca.jpg?uselang=cs

Mrazové zvětrávání v Bolivijském Altiplanu Thomas Wilken, [cit. 2012-01-08], dostupné pod licencí Creative Commons na www: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Im_Salar_de_Uyuni.jpg

2) Zvětrávání chemické působením vody, kyslíku a oxidu uhličitého rychlejší v teplém a vlhkém klimatu, málo v pouštích mění se chemické složení minerálů hematit limonit Fe2O3 + nH2O Fe2O3 . nH2O živec kaolinit krasové jevy, vznik krápníků CaCO3 + H2O Ca(HCO3)2

Hematit Cerusit s limonitem KarelJ, [cit. 2012-01-08], dostupné na www: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Hematit_2.jpg?uselang=cs Ra´ike, [cit. 2012-01-08], dostupné pod licencí Creative Commons na www: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Cerussit_auf_Limonit_-_Grube_Friedrichsegen,_Bad_Ems.jpg

Vyrostlice živce v žule Kaolinit Chmee2, [cit. 2012-01-08], dostupné pod licencí Creative Commons na www: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Feldspar_near_Porto(2).jpg USGS, [cit. 2012-01-08], dostupné na www: http://en.wikipedia.org/wiki/File:KaolinUSGOV.jpg

Krápníky v Bozkovských dolomitových jeskyních, ČR Foto autorky vlastní

3) Biologické zvětrávání působením mikroorganismů, lišejníků exkrementy živočichů, tlení (narušují horniny slabými kyselinami) kořeny rostlin rozšiřují pukliny nejrychlejší v tropickém vlhkém klimatu

Mapovník zeměpisný na skalním podkladu Tigerente, [cit. 2012-01-08], dostupné pod licencí Creative Commons na www: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Rhizocarpon_geographicum01.jpg

Kořeny stromu prorůstající skalami Nigel Chadwick, [cit. 2012-01-10], dostupné pod licencí Creative Commons na www: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Biological_weathering,_Harrison_Rocks_-_geograph.org.uk_-_71562.jpg

Odolnost vůči zvětrávání nerosty odolávající zvětrávání – křemen, muskovit, diamant, granát, zlato pískovec obsahující sloučeniny železa, nebo křemenný tmel snadno rozpustný je vápenec, sádrovec, kalcit

Mšenské pokličky, ČR– železitý pískovec ŠJů, [cit. 2012-01-08], dostupné pod licencí Creative Commons na www: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:M%C5%A1ensk%C3%A9_pokli%C4%8Dky,_z_vyhl%C3%ADdky_(01).jpg

Pískovcový monolit Uluru, Austrálie Corey Leopold, [cit.2011-11-21], dostupné pod licencí Creative Commons na www: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Uluru,_helicopter_view,_croped.jpg?uselang=cs

SHRNUTÍ – společně Vysvětli proces mechanického zvětrávání. Ve kterých oblastech země převládá biologické zvětrávání hornin? Zdůvodni. Který druh zvětrávání bude převládat v pouštních oblastech, vysvětli. Které látky se nejvíce podílejí na chemickém zvětrávání? Jaký nerost vzniká zvětráváním živců, kde se využívá? Které nerosty dobře odolávají zvětrávání?

POUŽITÉ ZDROJE INFORMACÍ [cit. 2012-01-10], dostupné pod licencí Creative Commons http://cs.wikipedia.org DOWNS, Roger M., et al. Almanach geografie. 1. Praha : Sanoma Magazines, spol.s r. o., 2006. 496 s.