VY_32_INOVACE_08_Přírodověda_ 5.ročník_ 14_Základní oblasti Země

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ATMOSFÉRA.
Advertisements

PODNEBÍ.
Podnebné oblasti v České republice
Člověk a jeho svět – Rozmanitost přírody –Podnebné pásy – Tropický pás
AFRIKA Geografická poloha.
AMERIKA.
VYPRACOVAL Šimon cigánek, 5.tř.
  CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_530_Př5     Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu                      
Přírodověda – Podnebné pásy ( Mírný pás )
Rozmanitost podmínek života na zemi
Cizokrajné ekosystémy
PODNEBNÉ PÁSY.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
ROZMANITOST PŘÍRODY V EVROPĚ
Podnebí Česka                                                              8. března 2006.
PODNEBNÉ PÁSY – 5. roč. Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu.
PODNEBNÍ ČINITELÉ Šířková pásmovitost Výšková stupňovitost
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Základní škola Frýdek-Místek, Pionýrů 400
POČASÍ.
Sabina Skácelová ZŠ Ilji Hurníka 2010
Přírodověda 5.ročník podnebí podnebné pásy.
Za předpokladu použití psacích potřeb
Podnebí a vegetace Asie
Světadíly Materiál byl vytvořen v rámci projektu
PŘIZPŮSOBIVOST ROSTLIN A ŽIVOČICHŮ
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Za předpokladu požití glóbusu, mapy světa, psacích potřeb.
Asie – hranice, přírodní poměry INTERAKTIVNÍ TEST
Austrálie Podnebí Romana Zabořilová ZŠ Jenišovice VY_32_INOVACE_042
PODNEBÍ NA ZEMI.
Biosféra.
VY_32_INOVACE_11_Počasí a podnebí
Afrika – celkový přehled
Podnebí, podnebné pásy.
PODNEBÍ AUSTRÁLIE.
VY_32_INOVACE_ Tomáš Kvasný Atmosféra - podnebí I. – teplotní pásy Tomáš Kvasný Zeměpis Březen ročník Pomocí práce ve dvojicích a výkladu.
3. PODNEBÍ AMERIKY VY_32_INOVACE_12_Z5 ZŠ a MŠ HEJNICE 2011 Martina Holoušová.
Biosféra. obsah  úvod  životní podmínky  vlivy působící na životní podmínky  závislost přírodních krajin na podnebí  kontrolní otázky.
ŠABLONY 32 VY_32_INOVACE_18_22_ROSTLINY A ŽIVOČICHOVÉ EVROPY.
VY_32_INOVACE_18_32_DEŠTNÉ LESY
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_20_ROZMANITOST_PODMINEK_ZIVOTA_NA_ZEMI
Podnebí a přírodní krajiny Afriky
Podnebné pásy – mírný pás
Podnebné pásy Mgr. Iveta Vališková
VY_52_INOVACE_ČLAJS_06_JF Počasí a podnebí v ČR
VY_32_INOVACE_08_Přírodověda_5.ročník_ 01_Soustava opěrná a pohybová
Biota ČR - Prezentace s výkladem
VY_52_INOVACE_36_ Život v oceánech a mořích
VY_32_INOVACE_19_22_Podnebí evropy
AUTOR: Mgr. Jitka Plaširybová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_VLA+PŘI_28
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek
Přírodní krajiny AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Název : VY_32_inovace_16 - PŘ – PODNEBNÉ PÁSY – TROPICKÝ PÁS
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
VY_32_INOVACE_07_Zeměpis_8..ročník 03_Přírodní oblasti světa – I.
Název školy: ZŠ J. E. Purkyně a ZUŠ Libochovice
OBSAH PODNEBNÉ PÁSY TROPICKÝ PÁS SUBTROPICKÝ PÁS MÍRNÝ PÁS POLÁRNÍ PÁS
VY_32_ INOVACE_ 11_ PŘÍRODOVĚDA 5
VY_32_ INOVACE_ 15_ VLASTIVĚDA 4
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_Př_15_Podnebné pásy
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
VY_32_INOVACE_08_Přírodověda_ 5.ročník_ 08_Nervová soustava
PODNEBÍ.
Název školy: Speciální základní škola, Louny Poděbradova640, příspěvková organizace Autor: Mgr. Erika Pospíšilová Název materiálu: VY__32_INOVACE_18_IV_Z6_Riskuj.
Název projektu Zlepšení podmínek vzdělávání na základních školách
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV:VY_52_INOVACE_04_05_21_PODNEBNÉ PÁSY
Přírodověda Podnebné pásy ( Mírný pás )
Transkript prezentace:

VY_32_INOVACE_08_Přírodověda_ 5.ročník_ 14_Základní oblasti Země Autor : Jiří Martínek, ZŠ a MŠ Hazlov Období vytvoření : prosinec 2011

Rozšíření přírodních oblastí na Zemi Dodnes má zásadní vliv na všechny celky přísun slunečního záření. Jeho velikost je dána úhlem dopadu slunečních paprsků na zemský povrch. Tak jak se od rovníku k pólům množství dopadajícího slunečního záření snižuje, mění se i vzhled krajiny. Tuto změnu je pak možné pozorovat i při změně nadmořské výšky- vytvoření výškové stupňovitosti v krajině. Rozšíření rostlin je tak určováno především klimatickými faktory jako je teplota, množství a chod srážek, povětrnostní faktory, doba slunečního svitu. Vedle těch se pak čím dál více uplatňuje činnost člověka. Můžeme se tak setkat s krajinou přírodní, tedy oblastmi bez výrazného zásahu lidské činnosti, kterou tvoří jednotlivé ekosystémy, tak s krajinou kulturní, silně přeměněnou zásahy člověka. Rozšíření živočichů pak s rozšířením rostlin velice úzce souvisí.

Souvislost jednotlivých druhů krajin s nadmořskou výškou

Podnebné pásy NA ZAMYŠLENÍ : 1. Do kterých podnebných pásů zařazujeme jednotlivé oblasti planety Země? Tropická oblast, oblast mírného pásu, polární oblast. Přechod mezi teplou a mírnou oblastí tvoří přechod subtropy. 2. Proč se o Zemi říká, že je to pestrá planeta? Životní podmínky na Zemi jsou rozmanité. Jsou zde moře a oceány, pevniny a ostrovy, hory i nížiny. Země je osídlena živými bytostmi, organismy, které ovlivňují své okolí i sebe navzájem. Důležitý je dostatek vody, světla, tepla a živin či potravy. Na Zemi jsou i nehostinné oblasti, ale i tam se dokázaly některé organismy usídlit. 3. Jak se mění teplota v různých oblastech Země od rovníku na sever a na jih ? S rostoucí vzdáleností od rovníku dopadají sluneční paprsky na Zemi šikměji a teploty se snižují. Nejchladněji je v polárních oblastech. 4. Do kterého podnebného pásu patří Česká republika ? Jaké je zde podnebí ? ČR patří do mírného podnebného pásu, podnebí je ovlivněno výškovou členitostí krajiny, s vyšší nadmořskou výškou je chladněji a více srážek. Počasí je v jednotlivých ročních obdobích velice proměnlivé.

Do mapy vepiš správné názvy podnebných pásů polární mírný subtropický tropický subtropický mírný polární Nemůžeš si na jejich názvy vzpomenout ? Klikni myší pro nápovědu. Tropický, subtropický, mírný a polární pás.

Do obrysů světadílů vyznač : a) nejteplejší oblasti červeně Do obrysů světadílů vyznač : a) nejteplejší oblasti červeně b) mírné teplotní oblasti zeleně c) chladné oblasti modře

Austrálie a Nový Zéland Jak znáš světadíly ? Vybarvi v obrázku světadíl, ve kterém žijeme. Jak se nazývá ? Evropa Na které polokouli žijeme ? severní Zkus do obrázku doplnit názvy dalších světadílů . Amerika Evropa Asie Afrika Austrálie a Nový Zéland Antarktida

Najdi názvy devíti živočichů a osmi rostlin vyskytujících se v různých podnebných pásmech, zbylá písmena označují devátou rostlinu živočich A S K T U D L M G N B C I Š R O V E Í Z Á Y J F Č Ň rostlina

Klimatické podmínky v ČR. Zakroužkuj to ovoce a zeleninu, které u nás sice můžeme koupit, ale v běžných podmínkách je nevypěstujeme. Pokus se určit, odkud pochází. liči, Čína,Indočína ananas, Brazílie, Paraquai karambola, Malajsie mango, jižní Asie banány, jižní Amerika

Kaktus, liány, obilniny, smrk, buk, cedr, bavlník, lišejník Najdi názvy devíti živočichů a osmi rostlin vyskytujících se v různých podnebných pásmech živočich A S K T U D L M G N B C I Š R O V E Í Z Á Y J F Č Ň liška klokan kuna vlk gorila bizon fenek lev tučňák rostlina Kaktus, liány, obilniny, smrk, buk, cedr, bavlník, lišejník Tajenka : DUB

Metodický list Tento digitální učební materiál je určen pro 5.ročník Přírodověda, oblast Člověk a živá příroda – Základní oblasti Země. Je vhodný pro práci s interaktivní tabulí a popisovačem. Jednotlivé snímky jsou především úkoly pro žáky, kterými by si měli toto učivo upevnit. Snímek č. 2 a 3 : užití těchto snímků je na zvážení vyučujícího, jde o informační text a ukázku přírodních oblastí Země. Snímek č. 4 : obsahuje čtyři otázky na zamyšlení, otázky a odpovědi se zobrazují postupně na klikání myší Snímek č. 5 : žáci do mapy zapíší názvy podnebných pásů, nemohou-li si na názvy vzpomenout, můžeme klikem myši otevřít nápovědu Snímek č. 6 : žáci do obrysů světadílů vyznačují dané oblasti Snímek č. 7 : žáci doplňují do mapy světadíly Snímek č. 8 : v osmisměrce jsou schovány názvy živočichů a rostlin, zbývající písmena označují název další rostliny ( dub ), na snímku č. 9 je znázorněno řešení Snímek č. 10 : žáci zakroužkují ovoce, které se u nás nedá v běžných podmínkách vypěstovat a zkusí odhadnout, odkud se k nám dováží ( banány – jižní Amerika, liči – Čína, Indočína, karambola - Malajsie, ananas – Brazílie, Paraguay, mango – jižní Asie)

Použitý materiál Přírodověda 5, učebnice pro 5.ročník základní školy Člověk a jeho svět, Matyášek, Štiková, Trna, nakl. Nová škola 2010 Přírodověda 5, pracovní sešit pro 5.ročník základní školy Člověk a jeho svět, Matyášek, Štiková, Trna, nakl. Nová škola 2010 Přírodověda, pracovní sešit, Kvasničková, Froněk, Šolc, nakl. Fortuna 2001 Obr.na snímku č. 1 : http://www.clker.com/cliparts/b/1/u/x/o/4/world-md.png Obr.na snímku č. 2 : sken - Přírodověda 5, učebnice pro 5.ročník základní školy Člověk a jeho svět, Matyášek, Štiková, Trna, nakl. Nová škola 2010, str. 33 Obr.na snímku č. 3 : http://www.zatlanka.cz/vyukove- materialy/zemepis/prirodni_oblasti_zeme.html Obr.na snímku č. 4 : http://3.bp.blogspot.com/_ThB1Yrk4bDc/S9B7lFVEoLI/AAAAAAAAAA4/XhSBWLR1c- U/s320/earth.jpg Obr.na snímku č. 5 : sken - Přírodověda 5, pracovní sešit pro 5.ročník základní školy Člověk a jeho svět, Matyášek, Štiková, Trna, nakl. Nová škola 2010, str.21 Obr.na snímku č. 6 a 7 : sken - Přírodověda, pracovní sešit, Kvasničková, Froněk, Šolc, nakl. Fortuna 2001, str. 7,8

Obr.na snímku č. 10 : http://blog.hotelclub.com/wp-content/uploads/2008/05/07_kumquat.jpg http://blog.hotelclub.com/wp-content/uploads/2008/05/04_lychee.jpg http://blog.hotelclub.com/wp-content/uploads/2008/05/05_starfruit.jpg http://fruitsbenefits.com/wp-content/uploads/2011/07/Pineapple.jpg http://4.bp.blogspot.com/_MrT1yX4NzdE/TT54fusFA0I/AAAAAAAAADA/3jwXmNJ8IEI/s1600/apples.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/cf/Pears.jpg/220px-Pears.jpg http://www.plumheatcool.com.au/wp-content/uploads/2011/04/Large-Plums-Plum- http://mirda22.atlasweb.cz/tresne9ac.gif http://glpludek.cz/ups/imgs/jak-na-banan-anketa.jpg http://wmpoweruser.com/wp-content/uploads/2011/05/mango.jpg?e83a2c