Vzdělávací cíle Bloomova taxonomie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Téma 3: Cíle vzdělávání 3. část
Advertisements

Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Název DUM: Informační společnost
Příprava na hodinu dějepisu, organizace výuky dějepisu
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Celoživotní vzdělávání a projektová metoda vyuČování
UČEBNÍ ÚLOHY Je to široká škála všech učebních zadání a to od nejjednodušších úkolů, vyžadujících pouhou pamětní reprodukci poznatků, až po složité úkoly,
Analýza a popis pracovního místa
Škola pro udržitelný život 2010 Plánovací procesy ve škole a vzdělávání Jiří Kulich, Michal Veselý.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Výstupy z učení a národní kvalifikační rámec terciárního.
Strategie řízení informačních a komunikačních služeb ve škole PROČ ?
Aktivizující prvky při výuce F na ZŠ
Brno, Projekt Q – Ram Popis studijního předmětu B. Tremlová, V. Celer, J. Doubek.
Jak správně definovat „výstup z učení“
Kvalita praktické výuky a masové vzdělávání: zkušenosti PdF Vlastimil Švec & Tomáš Janík Edukační praxe v éře masového vzdělávání 6. listopadu 2013.
Seminář Martina Kekule
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Kritické myšlení - základní vymezení, ukázková lekce
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Kritické myšlení Bc. Helena Selucká Podpora čtenářství – podzim 2010.
Diplomový seminář I – 3. hodina Kontrola domácích úkolů – Úvod do DP 2. Návrh výzkumu: Cíle výzkumné práce a formulace výzkumných otázek.
PLÁNOVÁNÍ CELOROČNÍ VÝUKOVÉ AKTIVITY UČITELE EKONOMICKÝCH PŘEDMĚTŮ
Výchovně vzdělávací cíle
Návrh modelu řízení ECM v kontextu řízení informatiky Ing. Renáta Kunstová.
Cíle studia didaktiky pedagogiky
259 Vybrané kapitoly z didaktiky 195 Vybrané kapitoly z didaktiky
Didaktika distančního vzdělávání Základní pojmy a vztahy.
Didaktika přírodopisu 2
VÝUKOVÉ METODY Přehled.
Příprava na vyučovací hodinu a její vyhodnocení
Základní škola, Nemyčeves, okres Jičín. Abychom mohli uplatňovat plánované výchovné a vzdělávací strategie, bylo zapotřebí propracovat didaktický postup.
Personální management – vzdělávání jako hlavní složka řízení lidských zdrojů Autor: Jméno Příjmení Téma Závěrečné práce: Vedoucí ZP:
Rámcové a školní vzdělávací programy
Západočeská univerzita v Plzni
Tvorba map učebního pokroku
Vyučovací metody Školní pedagogika 2013.
Úlohy pro rozvoj přírodovědné gramotnosti
Didaktika přírodopisu 2 Mgr. Libuše VODOVÁ Katedra biologie PdF MU.
Postavení pedagogiky mezi vědami
DIDAKTIKA FYZIKY I. 1 Fyzikální vzdělávání
DIDAKTIKA FYZIKY I. 5 Fyzikální experimenty
DIDAKTIKA FYZIKY I. 2 Vzdělávací cíle ve Fy
„Inovace výstupů, obsahu a metod bakalářských programů vysokých škol neuniverzitního typu.“ CZ.1.07/2.2.00/ EUR. Ing. Petra Bednářová, Ph.D.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_19.
Vzdělávací cíle Chemie. Vzdělávací cíl Konkrétně formulovat pojmy a dovednosti, které si žáci v dané vyučovací hodině mají osvojit. Použít, pokud je to.
Didaktika přírodopisu 1 5. seminář: Pojmová mapa
Vytváření pracovních míst – jejich analýza a popis
Didaktické prostředky
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
VÝUKOVÉ METODY Výuková metoda je koordinovaný systém vyučovacích činností učitele a učebních aktivit žáka, který je zaměřen na dosažení učitelem stanovených.
Didaktika přírodopisu 1 7. seminář: Formulace VVC
Projekt Impuls / Seminář
Projekt Impuls / Seminář
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
DIDAKTIKA FYZIKY I. 5 Fyzikální experimenty
Školní didaktika.
Téma Závěrečné práce: Personální management – vzdělávání jako hlavní složka řízení lidských zdrojů Autor: Jméno Příjmení Vedoucí ZP:
Bc. Helena Selucká Podpora čtenářství – podzim 2011
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Mgr. Helena Hubatková Selucká VIKBB35 Podpora čtenářství – podzim 2013
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Seminář z Didaktiky přírodopisu 1 4. Seminář: pojmová mapa
WORKSHOP Metody práce s informacemi v online prostředí
Kalhous, Z., Obst, O. a kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002.
KMT/DIZ1 Didaktika matematiky (předmět, úkoly, metody) Didaktický systém Matematické vzdělávání (cíle, úkoly) 1. SZZK Didaktika matematiky – předmět, úkoly,
Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU
Metody pedagogiky.
Dneska se něco naučíme o matematice
Transkript prezentace:

Vzdělávací cíle Bloomova taxonomie Obecná didaktika Vzdělávací cíle Bloomova taxonomie

Práce s vzdělávacími cíly Od 50. let požadavek na vymezení cílů v podobě jasně a přesně definovaných výkonů (operacionalizovanost cílů) Jak na to?

Formulace vzdělávacího cíle Aktivní

Příklady cílů? Cílem vyučovací hodiny je probrat základní matematické operace na logaritmickém pravítku ( násobení, dělení, umocňování). České národní obrození. Žáci se naučí provádět základní matematické operace na logaritmickém pravítku tak, aby byli schopni s jeho pomocí samostatně vyřešit 10 z předložených 12 standartních úloh na násobení, dělení, umocňování a to s přesností na 2 desetinná místa. Poznat ptáky, kteří u nás přezimují. Popis činnosti učitele Téma hodiny Analýza vyhodnocení → chyby: formulace v jazyce učitelova výkonu, nikoli žákova → cíl neni kontrolovatelný, neznáme požadovaný výkon žáka, není jasné, jak a za jakých podmínek má být cíle dosaženo. → je jasné, jaké činnosti budou žáci vykonávat, jako pomůcky je nutno zajistit,jaké příklady připravit, lze zvolit vhodné metody a formy učení žáků. Obecně definované

Vytvořte příklady ze svých oborů několika výukových cílů… Sloveso + podstatné jméno (předmět)

Bloomova taxonomie Bloomova taxonomie je teorie vzdělávacích cílů nazvaná podle amerického psychologa vzdělávání Benjamina Blooma. Jedná se o jednu z nejvýznamějších pedagogických teorií ovlivňující koncepce plánování výuky a tvorby kurikula.   (Skalková 2007, s. 121)

Pozadí… Taxonomie: obor biologie zabývající se klasifikací organismů a jejich uspořádáním do hierarchického systému. V pedagogice užívána především k označení systémů umožňujících klasifikovat vzdělávací cíle.  Benjamin Bloom: psycholog na Univerzitě v Chicagu, vedoucí pětičlenného výboru pro vypracování klasifikačního systému vzdělávacích cílů (Bloom, Engelhart, Jurst, Hill, Krathwohl) plus 29 dalších spolupracovníků 1956 – "The Taxonomy of Educational Objectives“ (Taxonomie edukačních cílů) REVIZE PŮVODNÍ TAXONOMIE Ve druhé polovině 90. let 20. století - revize Bloomovy taxonomie výzkumným týmem pod vedením D.B. Krathwohla.

1. Na úrovni znalosti (pamatování) se vyžaduje od žáka znovuvybavení poznatků a jejich reprodukce. 2. U porozumění má žák prokázat pochopení a schopnost užití znalosti. 3. Při aplikaci již dochází pro jedince k přenosu učení do nových (problémových) situací. 4. U analýzy jde o schopnost rozložit sdělení (objekt) na prvky nebo části tak, aby si žák dokázal objasnit a uspořádat myšlenky, rozlišit fakta od hypotéz či významné údaje od nevýznamných. 5. Vyhodnocení je o žákově schopnosti i potřebě posouzení hodnoty myšlenek, dokumentů, výtvorů, metod, způsobů řešení apod. 6. Vytváření znamená schopnost žáka skládat prvky a části v celek, či prvky přestrukturovávat.

Testík?  Jen teď potichu si vyjmenujte co nejvíce oblastí Bloomovy taxonomie… Kolik si jich kdo pamatuje? Jaké tedy jsou? Které jste si nezapamatovali? Mnemotechnická pomůcka: PPAAVV

Aktivní slovesa Každý z typů je spojen s řadou aktivních sloves, např.: Pamatovat si – rozpoznání, vyjmenování, popis, identifikování, zařazení Pochopit - definovat, vyjádřit vlastními slovy, popsat, shrnout, vysvětlit, objasnit Aplikovat – použít, vykonat, aplikovat, Analyzovat –analyzovat, provést rozbor, rozhodnout, rozlišit, rozčlenit, specifikovat, srovnat, nalézt vztahy, Vyhodnotit – přezkoumat, vytvořit hypotézu, kritiku, experimentovat, posoudit, otestovat, monitorovat Vytvořit – navrhovat, stavět, plánovat, vyrábět, vymýšlet, vytvářet, vynalézat

Vytvořit Vyhodnotit Analyzovat Aplikovat Pochopit Pamatovat rozpoznání, vyjmenování, popis, identifikování, zařazení Vytvořit definovat, vyjádřit vlastními slovy, popsat, shrnout, vysvětlit, objasnit Vyhodnotit použít, vykonat, aplikovat, Analyzovat provést rozbor, rozhodnout, rozlišit, rozčlenit, specifikovat, srovnat, nalézt vztahy, Aplikovat přezkoumat, vytvořit hypotézu, kritiku, experimentovat, posoudit, otestovat, monitorovat Pochopit Pamatovat navrhovat, stavět, plánovat, vyrábět, vymýšlet, vytvářet, vynalézat

Bloomova taxonomie prakticky… Identifikujte do jaké Bloomovy kategorie patří cíl, který jste vymysleli. Ke stejnému tématu (jaký je obsažený v cíli) vytvořte další dvě kategorie z Bloomovy taxonomie…