Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání CERMAT Strukturovaná písemná práce Součást maturitní zkoušky z českého jazyka.
Advertisements

Formy dějepisného vyučování Přednáška č. 7 ZS AR 2013/2014.
Hodnocení ve výuce dějepisu Přednáška č. 12 AR 2011/2012.
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Zpracování seminárních a kvalifikačních prací
Elektronické prezentace Jiří Fejfar Brno Prezentace obsahuje Úvodní snímek Obsah - může být na druhém snímku Snímky Shrnutí - na závěr (pokud je nutno.
Příprava na hodinu dějepisu, organizace výuky dějepisu
UČEBNÍ ÚLOHY Je to široká škála všech učebních zadání a to od nejjednodušších úkolů, vyžadujících pouhou pamětní reprodukci poznatků, až po složité úkoly,
Didaktické testy doc. Mgr. Antonín Staněk, Ph.D.
Vzdělávací technologie 2 Tvorba jednoduchých webových stránek Martin Böhm (L06514)
E-LEARNINGOVÉ VZDĚLÁVÁNÍ TVŮRCŮ A UŽIVATELŮ JEDNOTNÉHO ZADÁNÍ.
Výběr adekvátních vyučovacích metod při fixaci a kontrole znalostí v rámci ekonomického vzdělávání ©prof. Ing. Ondřej Asztalos,CSc.
Diplomový seminář pro studenty ITaM B. Miniberger LS 2013.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Didaktika přírodopisu 2
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
PLÁNOVÁNÍ CELOROČNÍ VÝUKOVÉ AKTIVITY UČITELE EKONOMICKÝCH PŘEDMĚTŮ
Cíle studia didaktiky pedagogiky
Elektronická prezentace Alžběta Srnová Brno Prezentace obsahuje Úvodní snímek Obsah - může být na druhém snímku Snímky Shrnutí– na závěr (pokud je nutno.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115 Autor: Ing. Markéta Šindelářová Materiál: VY_32_INOVACE_ICT33.11 Téma: PowerPoint.
Didaktika přírodopisu 2
Didaktika přírodopisu 2
Příprava na vyučovací hodinu a její vyhodnocení
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
VYUČOVACÍ PROCE S A JEHO FÁZE
Veřejné zdravotnictví 2. ročník
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115 Autor: Ing. Markéta Šindelářová Materiál: VY_32_INOVACE_ICT33.06 Téma: PowerPoint.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115 Autor: Ing. Markéta Šindelářová Materiál: VY_32_INOVACE_ICT33.04 Téma: PowerPoint.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115 Autor: Ing. Markéta Šindelářová Materiál: VY_32_INOVACE_ICT33.03 Téma: PowerPoint.
Didaktika přírodopisu 2 Konstrukce didaktického testu
VYUČOVACÍ METODY V PŘÍRODOPISE
Západočeská univerzita v Plzni
Vyučovací metody Školní pedagogika 2013.
Úlohy pro rozvoj přírodovědné gramotnosti
Didaktika přírodopisu 2 Mgr. Libuše VODOVÁ Katedra biologie PdF MU.
Didaktika přírodopisu 1 1. seminář
Kurikulum, metody výuky, didaktická technika
Didaktika geografie.
DIDAKTIKA FYZIKY I. 5 Fyzikální experimenty
DIDAKTIKA FYZIKY I. 7 Fyzikální učebnice
Teorie a metod. výchovy ke zdraví 2
Učitelská praxe 2 Mgr. Libuše VODOVÁ,Ph.D Katedra biologie PdF MU.
Didaktika přírodopisu 2 1. seminář Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU.
Didaktika TV Efektivita vyučovací jednotky Libor Bouda.
Didaktika přírodopisu 2 7. seminář Konstrukce didaktického testu Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU.
Formy dějepisného vyučování Přednáška č. 7 ZS AR 2014/2015.
Chemický experiment. Školní a vědecký experiment Školní experiment: Dříve řešený problém Známý výsledek pro experimentátora Vyvození výsledku na základě.
ČESKÝ JAZYK A LITERATURA Umělecký styl On-line diskuse k virtuální hospitaci – Gymnázium J. K. Tyla, Hradec Králové Vyučující: Mgr. Lenka Krejsová.
ČESKÝ JAZYK A LITERATURA Praktická aplikace teoretických poznatků z hláskosloví Online diskuse k virtuální hospitaci – Open Gate, gymnázium.
Didaktika přírodopisu 1 Přednáška Úvodní informace, Didaktika přírodopisu jako věda a její historie Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU.
Organizační formy práce v tělesné výchově
Didaktika přírodopisu 1 5. seminář: Pojmová mapa
Závěrečné seminární práce 9. ročník 2016/2017
Didaktika přírodopisu 1 9. seminář: Mezipředmětové vztahy
Institut Celoživotního Vzdělávání
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
na Slovanském gymnáziu
Didaktika učiva biologie člověka
Didaktika přírodopisu 1 7. seminář: Formulace VVC
Didaktika přírodopisu 2 Pracovní list a jeho tvorba
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
DIDAKTIKA FYZIKY I. 5 Fyzikální experimenty
Didaktika přírodopisu 2 4. seminář Učební úlohy
Téma 8. ORGANIZAČNÍ FORMY VYUČOVÁNÍ
Didaktika učiva biologie člověka
Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU
Seminář z Didaktiky přírodopisu 1 4. Seminář: pojmová mapa
KMT/DIZ1 Příprava na vyučování Příprava na vyučovací hodinu
SIPVZ – úvodní modul P ICT a změny ve výuce (2 h) metodické poznámky.
Transkript prezentace:

Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU Didaktika přírodopisu 2 7. seminář Tvorba pracovního listu a baterie učebních úloh Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU

7. Seminář – Realizace výuky – pracovní list a jeho tvorba Organizace práce učitele 7. Seminář – Realizace výuky – pracovní list a jeho tvorba Student bude schopen…. ….vysvětlit rozdíl mezi pracovním listem, baterií učebních úloh a didaktickým testem ….uvést, jaké funkce může pracovní list plnit …. specifikovat fáze výuky, ve kterých může být pracovní list použit ….shrnout zásady správné tvorby pracovního listu …. shrnout zásady správné formulace učebních úloh v pracovním listu … sestavit pracovní list pro použití v konkrétní hodině přírodopisu … zhodnotit pracovní list vytvořený spolužákem … sestavit baterii učebních úloh pro použití v konkrétní hodině přírodopisu

Zásady správného použití učebních úloh Prostupují celým vyučovacím procesem (nejenom na začátku a na konci, ale i ve výkladu) Jsou součástí vyučovacího procesu - nemohou hrát autonomní roli Podávány v promyšlených souborech ne jednotlivě Neměly by být vytvářeny bezděky Jsou sestaveny na míru jednotlivým VVC Při jejich sestavování se projeví jaký je učitel odborník

Pravidla pro sestavování souborů učebních úloh Učební úlohy by měly být: heterogenní (dle různých hledisek): formální stránka úloh (co mají žáci dělat: práce s textem, tabulkami, obrázky) VVC (rozvíjení všech typů VVC) myšlenkové operace (od jednoduchých po složitější) přístupu k učivu (z různých stránek) použití: úlohy pro domácí přípravu, práci ve škole, zkoušení respondentů: pro všechny žáky (různé prospěchové kategorie) maximum úloh by mělo být zaměřeno na nejdůležitější učivo: „uzlové úlohy“

Zadání skupinové práce Roztřiďte materiály ve složce na pracovní list a testy. Podle čeho jste tak učinili? Jaký je rozdíl mezi pracovním listem a didaktickým testem? Porovnejte pracovní listy, které jste obdrželi. K čemu je může učitel využít? V jakých fázích hodiny a k čemu je možné pracovní list použít? Zhodnoťte jejich formální a odbornou správnost. Na základě svých zjištění formulujte doporučení pro tvorbu pracovního listu.

Pracovní list x Didaktický test Pracovní listy = soubory učebních úloh k určitému tématu či tematickému celku na volných listech (Altmann, 1971) Didaktický test = „nástroj systematického zjišťování (měření) výsledků výuky“ (BYČKOVSKÝ, 1982)

Možnosti využití pracovního listu (PL) ve výuce Expoziční fáze – záznam z hodiny : žák doplňuje PL během výkladu (místo zápisu) vhodné úlohy: doplňovací (nejen do textu ale i do tabulek), produkční úlohy, popis obrázků a schémat – prostředek pro práci žáků s literaturou: žáci vyhledávají informace (učebnice, odborné publikace, klíče, atlasy, internet) a zapisují je do pracovního listu – prostředek pro nácvik dovedností: žáci plní jednotlivé úkoly (pozorování a pokus) dle pracovním listu, učí se pozorovat, pozorované jevy popsat, vyvodit závěr, kreslit dle zásad biologické kresby, vést protokol, př. pracovní list pro laboratorní cvičení

Fixační fáze Diagnostická fáze – procvičování, upevňování: podobné typy úloh jako při opakování většina uzlových úloh další vhodné úlohy: popis obrázků, schémat, přesmyčky, tajenky, osmisměrky – systematizace a shrnutí učiva do širšího kontextu učiva: úlohy pro pochopení souvislostí, začleňování učiva do systému, úlohy s mezipředmětovým přesahem Diagnostická fáze – rychlá a objektivní kontrola vědomostí žáků: produkční, doplňovací, přiřazovací úlohy, úlohy s volbou odpovědi pro žáky nejzábavnější úlohy (přesmyčky, tajenky) raději vynechat nebo jako bonusové úlohy na závěr

Aplikační fáze – návody na využití poznatků v praxi (náměty na pokusy, pozorování, zakládání sbírek atd.)

Nejčastější chyby při tvorbě pracovního listu 1) Odborné chyby - chybně nebo nejasně formulované úlohy - chybí instrukce co mají žáci s úlohou dělat (např. zakroužkuj správnou odpověď) - úlohy nejsou heterogenní (např. jenom produkční, doplňovací) - úlohy vyžadují stále stejné myšlenkové operace 2) Formální chyby - překlepy - velikost písma: 2. stupeň ZŠ 12-13 - zadání úloh: tučně, podtrhnout, zdůraznit negace (VELKÁ PÍSMENA) - neocitovaný převzatý obrazový materiál (bez souhlasu autora, citace) - špatné rozvržení prostoru: nedostatek místa x nadbytek místa

Zadání úkolu do receptáře „Pracovní list“ Zvolte si libovolné téma hodiny přírodopisu Formulujte cíle hodiny a ujasněte si funkci pracovního listu K čemu má pracovní list sloužit? Pro jakou fázi výuky ho děláte? Kolik času chcete práci s pracovním listem věnovat? Zvolte náležitosti formální stránky pracovního listu (formát, velikost písma atd.) Vytvořte jednotlivé úlohy tak, aby: - byly heterogenní (vyvarujte se většího počtu stejných úloh/myšlenkových operací: žáci pak ztrácí motivaci) - na sebe navazovaly - zábavné úlohy (přesmyčky, tajenky atd. byly na konci pr.l.) Pracovní list odevzdejte s autorským řešením (návrhy správných odpovědí)

Jak vytvořit didakticky hodnotný soubor učebních úloh („baterie učebních úloh“) ? Dle čeho se úlohy vytváří: Komu je soubor úloh určen být? Jaké výukové cíle chci testovat? Pravidla sestavování – učební úlohy by měly být: heterogenní (dle různých hledisek): zadání: úlohy, které budou zadávány ústně i písemně formální stránka úloh (co mají žáci dělat: práce s textem, tabulkami, obrázky) VVC (rozvíjení všech typů VVC) myšlenkové operace (od jednoduchých po složitější) přístupu k učivu (z různých stránek) použití: úlohy pro domácí přípravu, práci ve škole, zkoušení respondentů: pro všechny žáky (různé prospěchové kategorie) maximum úloh by mělo být zaměřeno na nejdůležitější učivo: „uzlové otázky“

Zadání úkolu do receptáře „baterie učebních úloh“ Baterie učebních úloh = promyšlený soubor učebních úloh => úlohy jsou didakticky hodnotné Co všechno do soboru patří? Učební úlohy k úvodnímu opakování a zkoušení (např. otázky) Pracovní listy Didaktické testy Náměty na domácí přípravu Veškerá zadání, která byste v této konkrétní hodině použili Postup: zvolte si libovolné téma hodiny přírodopisu pro tuto hodinu formulujte výukové cíle dle pravidel pro vytváření učebních úloh vytvořte pro tuto konkrétní hodinu přírodopisu baterii učebních úloh