DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Pythagoras 6.století př. n. l..
Advertisements

Řecká přírodní filosofie – Milétská škola
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Počátky filozofického myšlení ve starověkém Řecku
Thalés z Milétu Petr Földeš.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_12_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Přírodní vědy v antickém Řecku
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ ŠKOLA: STŘEDNÍ ŠKOLA PRÁVNÍ – PRÁVNÍ AKADEMIE, S.R.O. TYP ŠABLONY: III/2 INOVACE A ZKVALITNĚNÍ.
FILOZOFIE VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.11/Md CZ.1.07/1.5.00/
Obecná charakteristika, periodizace VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.12/Md Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Richard Moldrzyk.
Dějiny filozofie Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
VY_32_INOVACE_28-07 Antická filosofie ŘECKÝ ATOMISMUS.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: základy společenských.
Anotace: Seznámit žáky s počátky filozofického myšlení v Evropě Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní vzdělávání Vzdělávací obor: Základy společenských.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_02_OSVZ_ZSVa Anotace: Seznámit žáky s počátky filozofického.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Anotace: Žák zjišťuje vlastnosti Thaletovy kružnice a její využití.
Martina Jiříková C4B.  ŽIVOT  FILOSOFIE  SHRNUTÍ  ZDROJE.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_06_OSVZ_ZSVa Anotace: Opakování poznatků Ročník: I. Vzdělávací.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Řecká kultura archaické období
Filosofie úvod do problému....
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Milétská škola Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Atomisté Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý osmiletého.
Období formování klasické politické ekonomie Jedná se o předvoj klasické politické ekonomie (také formativní období KPE)
Antická filosofie Průvodce antickou filosofií na základě Raffaelovy fresky Athénská škola.
Matematický žebřík Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Typicky řecká představa: A R C H É = prazáklad Uspořádaný svět je tvořen z již předtím existujícího prazákladu tím, že dostává nějaký řád, že jím prostupuje.
Pythagoras př. n. l.
Úvod do filosofie Pojem a vznik filosofie, definice filosofie Vztah filosofie a ostatních věd Filosofické disciplíny, filosofické otázky, základní pojmy.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborné učiliště nábytkářské a.
Úvod do filozofie 1/Filozofie 1 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 2 Milétská škola a Pýthagorás.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Zlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školy Matiční gymnázium Ostrava,
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda Obor : Přírodopis Téma : Planeta Země Název : Teorie o vzniku Země a života Použité.
Fyzika - astronomie Planety. Je věda o vesmíru. Slovo pochází z řečtiny - astron = hvězda, nomos = zákon. Česky - hvězdářství. Vznikla už ve starověku.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 02 – Předsokratovské filosofické školy – Eleaté a Atomisté NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší.
VY_42_INOVACE_33_Významní matematici Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ČÍNSKÁ FILOSOFIE II Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
SOUHVĚZDÍ Název : VY_32_inovace_07- PŘ – SOUHVĚZDÍ
Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor Ing. Dana Sobotková
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Matematický žebřík Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Předsokratovská filozofie
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Platon př. n. l. z bohaté athénské rodiny
Základní filozofické otázky
Transkript prezentace:

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0967 Název projektu Zlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školy Matiční gymnázium Ostrava,Dr. Šmerala 25/2565, 728 04, Ostrava Název materiálu Tři milétští filosofové Autor Jana Trčková Tematický okruh Základy společenských věd – Základy filosofie Ročník 3.ročník Vytvořeno 17.3.2013 Anotace Na vybraných textech je vysvětlován základ filosofie tří milétských autorů. Metodický pokyn Jednotlivé texty jsou doplněny otázkami, které pomáhají lépe pochopit podstatu uvedeného tématu. Dále zde jsou správné odpovědi, otázky k přemýšlení i závěrečné úkoly, jež prověřují pochopení předloženého tématu. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.

Tři milétští filosofové Pracovní list

1.Text si dobře pročtěte: Zprávy jednotlivých zlomků kladou počátek filosofie k Tháletovi, Anaxi- mandrovi a Anaximenovi, kteří žili v Milétu. Nejdůležitějším záchytným bodem pro jejich dataci je zatmění Slunce roku 585 př.n.l. a předpověděl ho Thalés. Miléťany tak začíná evropská přírodověda, vyznačuje se pozo- rováním a experimentem. Můžeme je označit za osvícence, jež se rozešli s náboženskou tradicí.

Správně doplňte: Nejstarší filosofové žili v … Správně doplňte: Nejstarší filosofové žili v ….., záchytným bodem pro jejich dataci je ……, které předpověděl……, jejich filosofie používá …… a ………., můžeme je označit za …………

Správné odpovědi:. v Milétu, …. zatmění Slunce, …. Thalés, … Správné odpovědi: ..... v Milétu, …..zatmění Slunce, ….. Thalés, …..pozorování a experiment, ….. za osvícence.

Podnět k přemýšlení: Zkuste formulovat, proč první filosofická škola vznikla právě v Milétu.

Správná odpověď: Ke vzniku jistě přispěla i poloha Milétu, znamenala vzdáleností určitou svobodu od mateřského Řecka, dále pak umožňovala střetání různých kultur.

2. Opět text pozorně přečtěte: Thalés udržoval styky s Orientem, znal babylonskou astronomii, dokázal tak rozpracovat metodu měření výšky pyramid pomocí jejich stínu či vysvětlit vlnění Nilu větry, které zde vanou. Za počátek všeho považoval vodu, tvrdil, že Země plave na vodě a vlny do ní narážející způsobují zemětřesení.

Formulujte, jak konkrétně Thalés používal pozorování a experiment, jaká je jeho pralátka.

Správná odpověď: Pozorování a experiment používal k vysvětlení různých přírodních jevů, např. vlnění řeky Nilu či vysvětlení zemětřesení. Pralátkou je Tháletovi voda.

3. Po přečtení textu budete vysvětlovat zde uvedené základní pojmy: Tháletovu vodu nelze pojímat jako látku v moderním smyslu. Archaické myšlení si ještě neosvojilo rozlišení mezi látkou a životem. Látka žije a je původem toho, co žije. Miléťané bývají označováni jako hylozoisté (hylé je látka a zoé je život). Hledali, co je za viditelným světem, hledali rozdíl mezi konkrétními jsoucny a bytím jako jejich základem. Toto označujeme jako ontologickou diferenci. Svět vysvětlovali z hlediska kvality, byli mo- nisty a vycházeli z hmoty, tzv. živelní materialisté.

Vysvětlete, co znamenají pojmy: hylozoisté, ontologická diference, živelní materialisté

Správná odpověď: Hylozoisté tvrdili, že látka žije ze své původní podstaty. Ontologická diference je hledání rozdílů mezi bytím a jsoucnem. Živelní materialisté měli za pralátku živoucí hmotu jako vodu, vzduch aj.

4. Následující text uvádí, jak si Anaximandros představoval vývoj života: Anaximandros za počátek všeho označil apeiron, který je nevyčerpa- telnou schránkou, z níž vše vzniká. Země má tvar válce a je obklopena vzduchem. U autora nacházíme první příznaky evoluční teorie: Živoči- chové vznikli ve vlhku, zpočátku byli opatřeni ostnatou kůrou, aby pře- žili. Pak se přemístili na pevninu, přicházeli o svou kůru a přizpůsobují se novým poměrům.

Co tedy považoval Anaximandros za počátek života?

Správná odpověď: Za počátek života si Anaximandros představoval jakousi nevyčerpatelnou schránku, tzv. apeiron.

5. Po přečtení textu objasněte, proč je Anaximenés považován za předchůdce moderní přírodovědy: Anaximenés tvrdí, že veškeré látky, z nichž se věci skládají, jsou jen vzduch, ale vždy o rozdílné hustotě. Uvádí dva procesy, kterými látky vznikají a zanikají: zhušťování a zřeďování. Dochází-li ke zřeďování vzduchu, mění se v oheň. Zahušťuje-li se, mění se ve vzduch, pak v oblaka, poté ve vodu, pak v zemi, pak v kámen. Tím, že pouze ne- popisoval původ věcí, ale také procesy vzniku (např. hvězdy vznikaly z vlhkých výparů Země, s rostoucí vzdáleností se uvolnily a proměnily v oheň), bývá označován jako předchůdce moderní přírodovědy.

6. Závěrečný úkol: Správně přiřaďte čísla k písmenům 6. Závěrečný úkol: Správně přiřaďte čísla k písmenům. 1 pralátkou voda, 2 hylozoisté, 3 ontologická diference, 4 náznaky evoluční teorie, 5 předchůdce moderní přírodovědy A rozdíl mezi konkrétními jsoucny a bytím, B Thalés, C Anaximenés. D látka žije a je původem toho, co žije, E Anaximandros

Správné odpovědi: 1B, 2D, 3A, 4E, 5C

Použitá literatura GAARDER, Jostein. Sofiin svět: Román o dějinách filosofie. První vydání. Košice: Knižná dielňa Timotej, 1995. NOVOTNÝ, Zdeněk. Jak (se) učit filosofii. 1. vyd. Překlad David Mik. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2004, 143 s. Dějiny filosofie (Olomouc), díl 1. ISBN 80-718-2179-9. RICKEN, Friedo. Antická filosofie. 1. vyd. Překlad David Mik. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 1999, 230 s. díl 1. ISBN 80-718-2092-X.