Rychlostní schopnosti (speed, Schnelligkeit)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
R Y C H L O S T Michal Lehnert.
Advertisements

Rychlostní schopnosti (speed, Schnelligkeit)
MICHAL LEHNERT. OSNOVA PŘEDNÁŠKY: 1. Charakteristika R, R jako důležitý faktor sportovních výkonů. 2. Biologické základy R. 3. Členění rychlostních schopností.
RYCHLOSTNÍ SCHOPNOSTI. Struktura přednášky –Charakteristika rychlostních schopností –Taxonomie rychlostních schopností –Biologické předpoklady –Ontogeneze.
Motorické schopnosti (Physical Abilities, Motorische Eigenschaften) Integrace vnitřních vlastností organismu, která podmiňuje splnění určité skupiny pohybových.
Zátěžové testy anaerobních schopností Výskoková ergometrie Kyslíkový dluh/kyslíkový deficit Wingate test.
Teorie sportovní přípravy Školení trenérů baseballu II.tř. Nymburk 2010.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_42_16 Název materiáluPráce plynu.
Elektronické učební materiály - … stupeň Předmět Autor: Mgr. Roman Havlíček Elektronické učební materiály – II. stupeň Tělesná výchova 1.1 Rozvoj vytrvalostních.
© 2010 Metodická komise OSÚ-ZL Cvičitel lyžování.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Naučit svoji mysl spolupracovat, nikoli bránit výkonu Pochopit hluboké příčiny svých úspěchů a neúspěchů a čerpat z nich Najít efektivní řešení šité na.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu : CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_12.
Moje představa o koordinované rehabilitaci Bc. Václav KRÁSA Předseda NRZP ČR.
RYCHLOSTNÍ SCHOPNOSTI Kateřina Hanáková Lucie Hinnerová Andrea Kuczmanová.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S2_07.
1 Obhajoba diplomové práce Sluneční záření a atmosféra Autor: Tomáš Miléř Vedoucí: Doc. RNDr. Petr Sládek, CSc. Oponent: RNDr. Jan Hollan BRNO 2007Katedra.
Stres a jeho důsledky. NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Lukáš Hochmann. Definice rychlostních schopností Schopnost uskutečnit pohybový akt v co nejkratším čase Schopnost vyvíjet činnost s maximální intenzitou.
Lidská motorika Čtyři konstrukty vytvářejí lidskou motoriku 1) Pohybové schopnosti 2) Pohybové dovednosti 3) Pohybová činnost 4) Pohybová výkonnost.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Spoření ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
Základy automatického řízení 1
Potřeby a pudy - aktivačně motivační vlastnosti
Instruktor lyžování II.třídy (150) jen pro vnitřní potřebu
ZÁKLADY ÚČETNICTVÍ A PODVOJNÝ ZÁPIS
Regenerace ve sportu Stolní tenis Tomáš Kurečka TVS RVS III
Testy vytrvalostních schopností
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Úvod do tržní hodnoty a hromadného oceňování
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
OSNOVA PŘEDNÁŠKY: Charakteristika R, R jako důležitý faktor sportovních výkonů. Biologické základy R. Členění rychlostních schopností – druhy R. Tréninkové.
Instruktor sjezového lyžování (50) jen pro vnitřní potřebu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Základní škola, Hradec Králové
PSYCHICKÉ STAVY OSOBNOSTI POZORNOST - VĚDOMÍ.
Metabolismus a energetické krytí při sportu
MANAŽERSKÉ ÚČETNICTVÍ
Tělesná zdatnost ve školní tělesné výchově
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
SIMULAČNÍ MODELY.
Tělesná zdatnost ve školní tělesné výchově
RYCHLOSTNÍ SCHOPNOSTI
PRÁCE Z TERÉNU – sportovní gymnastika Veronika Krupková
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Management Přednáška 7, 8: Plánování.
Eduard Hrazdíra KSH FSpS
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Polymerase chain reaction Polymerázová řetězová rekce
SCHOPNOSTI MOTORICKÉ SCHOPNOSTI © Tom Vespa.
Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_14_Elektrický odpor
Fyziologie sportovních disciplín- silové sporty
Tělesná výchova patří do vzdělávací oblasti Člověk a zdraví (stejně jako Výchova ke zdraví) učivo je členěno do samostatných a na sebe navazujících etap.
Přehled nejdůležitějších novinek
ZÁKLADNÍ POJMY Fyziologie a patofyziologie Lékařství (medicína) Tělesná zdatnost Tělesná kondice Kondiční trénink Reakce a adaptace na (fyzickou) zátěž.
Jak postupovat při měření?
Útočné činnosti jednotlivce vztahového typu
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí
R Y C H L O S T Michal Lehnert.
DOMOVNÍ ROZVODY * přípojky nn *
Vytrvalostní schopnosti (endurance abilities, Ausdauerfähigkeit)
Procenta kolem nás Jednoduché úrokování VY_42_INOVACE_34_01.
Testování rychlostních schopností © Tom Vespa.
PŘEDZÁVODNÍ OBDOBÍ KATEGORIE ML. DOROST, ST. DOROST A JUNIOŘI
Družstvo CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
SK Benešov U8 – kompenzační cvičení, protahovací cviky
Kondiční PŘÍPRAVA LAKROS.
Transkript prezentace:

Rychlostní schopnosti (speed, Schnelligkeit) Schopnost provést motorickou činnost nebo realizovat určitý pohybový úkol v co nejkratším časovém úseku. Přitom se předpokládá, že činnost je spíše jen krátkodobého charakteru (max. 15 až 20 s) není příliš složitá a koordinačně náročná a nevyžaduje překonávání většího odporu. (Čelikovský, 1990) Schopnost provést motorickou činnost nebo realizovat určitý pohybový úkol v co nejkratším časovém úseku (Kovář in: Čelikovský 1990).

- akcelerační vizuální - jednoduchá - frekvenční - složitá - se změnou směru sluchový - jednoduchého pohybu dotykový - pohybového aktu

Biologický podklad - dominantní přepoklady pro provádění rychlostních činností Morfolgické Metabolické Funkční Psychické

Biologický podklad RS Nervová soustava Kvalita nervových drah Citlivost receptorů a efektorů Aktuální stav aj. Svalstvo Zásoby ATP a CP Typ svalových vláken Pohyblivost Genetická podmíněnost (70-80%) ... RS se dají tréninkem nejméně ovlivnit. Nejlepší sprinteři zaběhli svou první stovku v životě v průměru za 11,34 s

Odhad procentuálního podílu jednotlivých typů metabolismu na krytí energetických potřeb organismu během maximálního výkonu (Gastin, 2001).

Senzitivní období Za vhodné období můžeme pro rozvoj rychlostních schopností považovat celé období základní školy . Reakční rychlostní schopnost vykazuje výrazný pozitivní trend v dětství. Do 15 let se reakční časy zkracují, nejvíce mezi 8 – 12 roky. Do 12-13 let je dosaženo nadpoloviční většiny rozvojových přírůstků v realizační rychlosti a plného rozvoje mezi 14,5 až 17 rokem života. Maxima rozvoje rychlosti lokomoce se většinou dosahuje v 18 – 21 letech, ke kterému dochází zvýšením anaerobních schopností, zlepšením techniky a zlepšením silových schopností“ (Dovalil, et al., 2008).

Diagnostika RS Akční- realizační RS Reakční RS Části těla: Tapping, HK, DK Komplexní: Běh 50, 20 m. člunkový běh – varianty, běh na místě Reakční RS Zachycení plochého měřítka ruka, noha Zachycení padající gymnastické tyče

Reaktometrie Reaction Check, SW reaction ver 1.0 Agillity, Speed check

Metody rozvoje RS Intenzita činnosti maximální Délka trvání zatížení do 10 – 15 s. Počet opakování v jedné sérii 10 – 15 Délka zotavných intervalů v sérii 2-3 min Počet sérií 3 (po 4-5 cvičeních) Délka trvání zotavných intervalů mezi sériemi 2-5 min (po každé sérii mírně prodloužit) Charakter činnosti v zotavných intervalech aktivní

Metody rozvoje reakčních RS Opakování Analytická Senzorická

Metody rozvoje acyklické rychlostní schopnosti (jednorázové provedení) Opakování Rychlostní Kontrastní Plyometrická

Metody rozvoje cyklické rychlostní schopnosti (opakované provedení) Opakovací Analytická M založená na zlehčení podmínek M kontrastu zátěže Se zrychlováním

Metody rozvoje komplexní rychlostní schopnosti Opakovací Analytická Syntetická M založená na zlehčení podmínek M kontrastu zátěže Zmenšování časoprostorových hranic

Rychlostní bariéra Vyhasínání Rozbití (nadmaximální rychlosti) Paralelní rozvoj silových schopností

https://dinosaurusblog. wordpress https://dinosaurusblog.wordpress.com/2008/08/31/718667-jak-je-to-s-nejvyssi-rychlosti-cloveka/