Tisková konference 26. 6. 2008.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŽÁK SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Z HLEDISKA LEGISLATIVY
Advertisements

Analýza individuálního přístupu pedagogů k
Vzdělanostní dráhy a vzdělanostní šance romských žáků a žákyň
Kariérové poradenství
Petr Adamus.  Vycházíme z předpokladu, že osoby s autismem trpí poruchami chování, protože prostředí a většina technik učení nepočítá s jejich individuálními.
Diagnostika SPU.
Základní škola, Brno, Štolcova 16
Děti s odlišným mateřským jazykem (OMJ) v předškolním vzdělávání
základního vzdělávání s ohledem na rovný přístup ke vzdělávání
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Nadace Terezy Maxové Programu Iniciativy Společenství Equal
PhDr. Jitka Kendíková ZŠ J. Gutha-Jarkovského
Příležitosti pro rozvoj předškolního vzdělávání.
Inkluzivní škola Předpoklad rovných příležitostí ve vzdělávání
Poradenství v kontextu inkluzivního vzdělávání
Středisko integrace menšin Opava Husova
STRATEGIE ROZVOJE ŠKOLSTVÍ A VĚDY V PROGRAMU NS-LEV 21 RNDr. Stanislav Palša http://
Pedagogicko-psychologické poradenské služby
Střední školství a trh práce Akční program podpory odborného školství.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
SOUČASNÁ SITUACE V ČR, MOŽNOSTI A ZMĚNY DO BUDOUCNA
Společné povinné vzdělávání: utopie nebo nezbytnost? Jana Straková Sociologický ústav AV ČR.
Proč potřebujeme informace o rodinném zázemí Jana Straková ÚVRV, PedF UK
Síť služeb pro ohrožené děti a rodiny
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 hl. m. Praha Magistrát hl. m. Prahy, odbor zahraničních vztahů a fondů EU, oddělení.
Program – – 9.30 → základní informace o studiu
Vzdělávání odborníků ze škol zapojených v projektu RŠPP
Studijní program /obor Speciální pedagogika na Pedagogické fakultě MU
Aktivizační a vzdělávací centrum Masarykova univerzita.
Tematické setkání externí skupiny MŠMT Prioritní osa 4 OP Výzkum, vývoj a vzdělávání Podpora celoživotního učení a rovného přístupu ke kvalitnímu.
ÚVODNÍ KONFERENCE K PROBLEMATICE INTEGROVANÉHO VZDĚLÁVÁNÍ OSOB SE ZDRAVOTNÍM POSTIŽENÍM Olomouc 27. dubna 2006.
Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
BUDOUCNOST Úspěch pro každé dítě. Ve znamení inkluzivního vzdělávání.
1 Asistent pedagoga pro děti, žáky a studenty se sociálním znevýhodněním Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.:
Název kapitoly Název podkapitoly Text Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání Seminář pro žadatele IROP.
ZŠ Přerov, Boženy Němcové 16 Školní poradenské pracoviště Mgr. Ilona Bočinská ředitelka školy
OP VVV a KP SVL Karolína Chloubová. Prioritní osa 3 Rovný přístup ke kvalitnímu předškolnímu, primárnímu a sekundárnímu vzdělávání Investiční priorita.
SPOLEČNÁ ŘEŠENÍ PRO LEPŠÍ UČENÍ reg. č. CZ.1.07/1.1.00/ LOKÁLNÍ STRATEGIE ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ OHROŽENÝCH ŠKOLNÍM NEÚSPĚCHEM v lokalitě ORP Karviná.
Kam směřuje reforma terciárního vzdělávání a proč je třeba ji udělat Tisková konference MŠMT 9. dubna
Centra podpory integrace & Speciálně poradenské centrum aplikovaných pohybových aktivit Čísla projektů: CZ.1.07/1.2.00/ CZ.1.07/1.2.00/ Časový.
VÝMĚNA ZKUŠENOSTÍ S REALIZACÍ PROJEKTŮ OP VK SEMINÁŘ.
„Podpora zaměstnanosti Litoměřicka“ CZ.1.04/3.3.05/ Projekt je financován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Lidské zdroje a.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
1 Budoucnost péče o ohrožené děti Mgr. Jaroslav Fidrmuc zástupce náměstka ministryně pro vzdělávání Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská.
Tisková konference zahájení školního roku 2008/2009 MŠMT
Projekt Rozvoj školských poradenských pracovišť v číslech Analýza měsíčních výkazů o činnosti školních psychologů/speciálních pedagogů a pracovníků Poradenské.
Inkluzivní vzdělávání a podpora dětí a žáků ohrožených školním neúspěchem.
SETKÁNÍ ŘÍDÍCÍHO VÝBORU MAP vzdělávání ORP ŠUMPERK Mgr. Ivana Hanáková, Mgr. Martin Kuchtík.
ZÁKONY & VYHLÁŠKY PhDr. Lenka Gajzlerová MI3DC_DSP Speciální pedagogika OP3DC_DSP Speciální pedagogika.
Centrum empirických výzkumů Fakulta veřejných politik Slezská univerzita v Opavě 3. září 2015, Opava.
Město Velké Hamry – inkluzivní opatření v oblasti vzdělávání Mgr. Štěpán Bolf, lokální konzultant.
Operační program Rozvoj lidských zdrojů Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Zprostředkující subjekt.
MAP – Místní akční plán ORP RK
9. Tvorba individuálního plánu
Místní Akční Plán rozvoje vzdělávání
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
Motivační program spolupráce škol a zaměstnavatelů
Krajský akční plán vzdělávání Středočeského kraje
Kam směřuje reforma terciárního vzdělávání a proč je třeba ji udělat
Bc. Magdalena Zábranská
Tisková konference zahájení školního roku 2009/2010
Liberecký inspektorát ČŠI
9. Tvorba individuálního plánu
Tisková konference Štrasburk dva roky poté
Středisko výchovné péče FRÝDLANT
První tisková konference ministra Josefa Dobeše
Základní škola. Základní škola a Mateřská škola, Nová Ves, okres Liberec, příspěvková organizace.
NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČR
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
MATURITA 2010 změna modelu a novelizace zákona
Transkript prezentace:

Tisková konference 26. 6. 2008

Směrem k otevřenému školství Připravované kroky MŠMT na podporu dětí ohrožených sociálním vyloučením

Problémy přetrvávají

Připravované změny Změna přístupu – cíl: otevřené školství, rovné šance Od „zvláštních“ škol ke školám schopným naplňovat „zvláštní“ potřeby Od stigmatizace k naplňování individuálních potřeb Od osamocených intervencí k partnerství Maturita jako celek je jednotná všichni budou mít z hlediska právního maturitní vysvědčení stejné hodnoty Ve dvou úrovních budou ale nabízeny jednotlivé zkoušky z povinných předmětů společné části Tím maturita reflektuje současný velmi diferencovaný systém maturitních oborů a získává tím svoji užitečnost

„Cesta" dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí Škola „praktická“ Základní škola Problematický start. Nerovné šance Neúspěch Demotivace Neefektivní podpůrný systém Problémy gradují Rezignace podruhé Tlak na segregaci v důsledku absence jiných východisek Rezignace poprvé Začarovaný kruh sociálního vyloučení

Biografie žáka a zlomové okamžiky Před nástupem do ZŠ Sociální znevýhodnění Absence předškolní výchovy Nástup na ZŠ a první roky studia Chybná diagnostika Chybí systém podpory školní úspěšnosti Studium na ZŠ Chybí systém podpory školní úspěšnosti dětí ohrožených sociálním vyloučením Přechod na SŠ Předčasné opuštění vzdělávacího systému

Problematická místa a navrhovaná opatření Problém: Situace daná sociálním vyloučením Opatření: Aktivní vyhledávání dětí ohrožených sociálním vyloučením Politika rané péče pro děti ohrožené sociálním vyloučením

Problematická místa a navrhovaná opatření Problém: Absence předškolní přípravy u dětí ohrožených sociálním vyloučením Opatření: Otevřené mateřské školy Možnost navštěvovat přípravný ročník 2 roky před zahájením školní docházky

Problematická místa a navrhovaná opatření Problém: Děti ohrožené sociálním vyloučením odcházejí z hlavního vzdělávacího proudu – chybná diagnostika příčin školního neúspěchu Opatření: Aplikace sociokulturně citlivé diagnostiky Diagnostika individuálních specifických vzdělávacích potřeb a určení nástrojů k jejich naplňování

Problematická místa a navrhovaná opatření Problém: Chybí systém podpory školní úspěšnosti dětí ohrožených sociálním vyloučením Opatření: Princip partnerství na všech úrovních (resorty, krajská úroveň, lokální úroveň) Propojení pedagogické intervence s intervencí sociální Mobilní poradenství pro školu i rodinu Asistenti pedagoga

Problematická místa a navrhovaná opatření Problém: Děti ohrožené sociálním vyloučením předčasně opouštějí vzdělávací systém Opatření: Práce s motivací žáka i rodiny Specificky cílené kariérní poradenství Podpora žáka založená na principu partnerství realizovaná i v sekundárním vzdělávání

Analýza současného stavu Sociologický výzkum zaměřený na analýzu podoby a příčin segregace dětí, žáků, žákyň a mladých lidí ze sociokulturně znevýhodňujícího prostředí Analýza individuálního přístupu pedagogů k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami Rychlá šetření Ústavu pro informace ve vzdělávání

Navrhovaná opatření – 1. fáze Umožnit, aby přípravné ročníky mohli navštěvovat žáci/žákyně 2 roky před zahájením školní docházky Změna §16 školského zákona Změna platového zařazení asistentů pedagoga Nástavbové studium pro absolventy bývalých odborných učilišť s kódem E (určených pro žáky „zvláštních“ škol)

Finanční podpora změn Navýšení rozvojového programu Financování asistentů pedagoga pro děti, žáky a studenty se sociálním znevýhodněním Navýšení a úprava Programu na podporu integrace romské komunity (nová oblast: podpora přípravy romských žáků základních škol /v 7. – 8. třídě/ na středoškolské studium) Dotační programy budou vypisovány na konci předcházejícího roku

Otevřené školství