Tisková konference 26. 6. 2008
Směrem k otevřenému školství Připravované kroky MŠMT na podporu dětí ohrožených sociálním vyloučením
Problémy přetrvávají
Připravované změny Změna přístupu – cíl: otevřené školství, rovné šance Od „zvláštních“ škol ke školám schopným naplňovat „zvláštní“ potřeby Od stigmatizace k naplňování individuálních potřeb Od osamocených intervencí k partnerství Maturita jako celek je jednotná všichni budou mít z hlediska právního maturitní vysvědčení stejné hodnoty Ve dvou úrovních budou ale nabízeny jednotlivé zkoušky z povinných předmětů společné části Tím maturita reflektuje současný velmi diferencovaný systém maturitních oborů a získává tím svoji užitečnost
„Cesta" dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí Škola „praktická“ Základní škola Problematický start. Nerovné šance Neúspěch Demotivace Neefektivní podpůrný systém Problémy gradují Rezignace podruhé Tlak na segregaci v důsledku absence jiných východisek Rezignace poprvé Začarovaný kruh sociálního vyloučení
Biografie žáka a zlomové okamžiky Před nástupem do ZŠ Sociální znevýhodnění Absence předškolní výchovy Nástup na ZŠ a první roky studia Chybná diagnostika Chybí systém podpory školní úspěšnosti Studium na ZŠ Chybí systém podpory školní úspěšnosti dětí ohrožených sociálním vyloučením Přechod na SŠ Předčasné opuštění vzdělávacího systému
Problematická místa a navrhovaná opatření Problém: Situace daná sociálním vyloučením Opatření: Aktivní vyhledávání dětí ohrožených sociálním vyloučením Politika rané péče pro děti ohrožené sociálním vyloučením
Problematická místa a navrhovaná opatření Problém: Absence předškolní přípravy u dětí ohrožených sociálním vyloučením Opatření: Otevřené mateřské školy Možnost navštěvovat přípravný ročník 2 roky před zahájením školní docházky
Problematická místa a navrhovaná opatření Problém: Děti ohrožené sociálním vyloučením odcházejí z hlavního vzdělávacího proudu – chybná diagnostika příčin školního neúspěchu Opatření: Aplikace sociokulturně citlivé diagnostiky Diagnostika individuálních specifických vzdělávacích potřeb a určení nástrojů k jejich naplňování
Problematická místa a navrhovaná opatření Problém: Chybí systém podpory školní úspěšnosti dětí ohrožených sociálním vyloučením Opatření: Princip partnerství na všech úrovních (resorty, krajská úroveň, lokální úroveň) Propojení pedagogické intervence s intervencí sociální Mobilní poradenství pro školu i rodinu Asistenti pedagoga
Problematická místa a navrhovaná opatření Problém: Děti ohrožené sociálním vyloučením předčasně opouštějí vzdělávací systém Opatření: Práce s motivací žáka i rodiny Specificky cílené kariérní poradenství Podpora žáka založená na principu partnerství realizovaná i v sekundárním vzdělávání
Analýza současného stavu Sociologický výzkum zaměřený na analýzu podoby a příčin segregace dětí, žáků, žákyň a mladých lidí ze sociokulturně znevýhodňujícího prostředí Analýza individuálního přístupu pedagogů k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami Rychlá šetření Ústavu pro informace ve vzdělávání
Navrhovaná opatření – 1. fáze Umožnit, aby přípravné ročníky mohli navštěvovat žáci/žákyně 2 roky před zahájením školní docházky Změna §16 školského zákona Změna platového zařazení asistentů pedagoga Nástavbové studium pro absolventy bývalých odborných učilišť s kódem E (určených pro žáky „zvláštních“ škol)
Finanční podpora změn Navýšení rozvojového programu Financování asistentů pedagoga pro děti, žáky a studenty se sociálním znevýhodněním Navýšení a úprava Programu na podporu integrace romské komunity (nová oblast: podpora přípravy romských žáků základních škol /v 7. – 8. třídě/ na středoškolské studium) Dotační programy budou vypisovány na konci předcházejícího roku
Otevřené školství