Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: 13.2.2012 Název: VY_52_INOVACE_07_FYZIKA Téma: Opakování učiva fyziky - Moment síly - páka Ročník: 7. Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2979
Užití páky, výpočet momentu síly Moment síly - Páka Užití páky, výpočet momentu síly
Přiřaď k obrázku správný název. Páka dvojzvratná Páka jednozvratná
Doplň do obrázku, která páka je otáčena v záporném, a která v kladném smyslu otáčení. kladný smysl otáčení + záporný smysl otáčení -
Vyznač do obrázků ramena sil a středy otáčení.
Doplň značku, jednotky a vzorec pro výpočet momentu síly: moment síly síla délka ramene jednotky síly jednotky délky jednotky momentu síly vzorec pro výpočet momentu síly M F a N m N.m M = F . a
Oprav následující větu a vzorec Páka je v rovnovážné poloze, jestliže se moment síly, která otáčí páku v kladném smyslu rovná gravitační síle, která otáčí sílu v kladném smyslu. a1 . a2 = F1 . F2 Správně: momentu síly v záporném F1 . a1 = F2 . a2
Doplň tabulku, použij vzorce: M = F . a F = M : a a = M : F síla F [N] 200 N 10 N 3 N rameno síly a [m] 0,5 m 0,3 m 5m moment síly M [N.m] 2 N.m 120 N.m 400 N 0,2 m 15 N.m 100 N. m
Zakroužkuj obrázky, které jsou příkladem páky:
Vypočítej chybějící údaje tak, aby páka byla v rovnovážné poloze Úloha 1: a1 = ?m a2 =5dm=0,5m F1= 40 N F2= 20 N F1 . a1 = F2 . a2 40 . a1 = 20 . 0,5 40 . a1 = 10 a1 = 10 : 40 a1 = 0,25 m Úloha 2: a1 = 0,1m a2=50dm F1=12N F2=?N F1 . a1 = F2 . a2 12 .0,5= F2 . 0,1 6= F2 . 0,1 F2 = 6 : 0,1 F2 = 60N
Domácí úkol: Najdi příklady páky doma. Kde využívají páku kuchaři v pořadu ČT „Kluci v akci“? Najdi na internetu, kde se již používala páka v historii. V kterém sportu využívá princip páky? Porovnej nůžky na nehty, na papír, na plech a na křoviny. V čem se liší? Potřebné informace vyhledej v knížce nebo na internetu.
Anotace Opakování pojmů páka, moment síly, výpočet momentu síly, využití páky v praxi. Cíl hodiny: Možnost společného opakování učiva, použít jako test, opakování je možné využít pro 7. ročník při fyzice. Práce s prezentací: Zejména v domácím úkolu – lze využít i jako samostatnou práci v hodině , souvislost tématu s úlohami v M, Z, Př, D Průřezová témata:
Zdroj citace Vlastní tvorba www.microsoft.com Fyzika 2. Praha: SPN a.s., 2008. ISBN 978-80-7235-381-1. JIŘÍ BOHUNĚK, EVA HEJNOVÁ. Tematické prověrky z učiva fyziky základní školy. Praha: Prometheus, 2005. ISBN 80-7196-290-2. JAN ŠEDIVÝ, JAN PURKAR, STANISLAV PFEFRČEK. Úlohy z fyziky. Praha: Fortuna, 1996. ISBN 80-7168-315-9. JIŘÍ BOHUNĚK. Sbírka úloh z fyziky pro ZŠ 2. díl. Praha: SPN , 1992.