Škola: Základní škola Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a jeho svět, Prvouka, Jaro Autor: Mgr. Vendula Janešová Název materiálu:
Advertisements

Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: Mgr. Lenka Hanušová Název:VY_32_INOVACE_1807_SLOVNÍ_ÚLOHY_O_SMĚSÍCH Téma: Řešení.
Odměrná analýza – volumetrie určení množství analytu na základě spotřeby titračního činidla je nutné znát stechiometrické poměry v reakci v bodě ekvivalence.
Procenta: složení roztoků. Roztok homogenní směs dvou a více látek rozpouštědlo a rozpuštěné látky –kapalné (voda se štávou) –pevné (slitiny) –plynné.
Směsi Chemie 8. ročník. SMĚSI Jsou to látky, ze kterých můžeme oddělit fyzikálními metodami jednodušší látky- složky směsi. Třídění směsí a) RŮZNORODÉ.
Prvky a směsi Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_05_ Dělící metody Vytvořeno v rámci projektu „EU peníze školám“. OP VK oblast podpory 1.4 s názvem.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM: Směsi Název sady: Chemie – 8. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_Inovace_
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Změny skupenství látky TÉMATICKÝ CELEK:
 Objemový zlomek  vyjadřuje poměr objemu rozpuštěné látky V (A) a objemu celého roztoku V . Pokuste se formulovat definici objemového zlomku: Napište.
Slovní úlohy řešené rovnicemi
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
VY_32_INOVACE_O3_20_Výpočet hmotnostního zlomku
Rovnice ve slovních úlohách IV.
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a svět práce, Finanční gramotnost, Majetek domácnosti Autor: Pavla.
Výpočet procentové koncentrace roztoku
Výpočet hmotnostního zlomku
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a svět práce, Finanční gramotnost, Mzda Autor: Pavla Lukešová.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-02
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
KYSELOST - ZÁSADITOST Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_16_26.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-14
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
VY_32_INOVACE_CH.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.9.A.06_VÝPOČTY Z CHEMICKÝCH.
Průvodní list Jméno autora: Ing. Miroslava Jeřichová
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Škola: Základní škola Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín,
„Svět se skládá z atomů“
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Hmotnostní zlomek převáděný na %
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Lékařská chemie Podzimní semestr 2014/2015.
VODÍK Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_17_26.
Vzdělávací oblast/obor: Člověk a příroda/ Chemie
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Matematika a její aplikace, Matematika, Čísla a početní operace, Násobilka.
HMOTNOST Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_05_29.
Výpočet procentového složení sloučenin
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Neživá příroda - voda Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
2. Základní chemické pojmy Obecná a anorganická chemie
VYPAŘOVÁNÍ SUBLIMACE Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_05_32.
Autor: Stejskalová Hana
Lékařská chemie Podzimní semestr 2011/2012.
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
VY_32_INOVACE_Pel_II_17 Soustavy rovnic – slovní úlohy5
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Autor: Stejskalová Hana
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Jazyk a jazyková komunikace, Český jazyk, Skloňování podstatných jmen Autor:
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Výpočty z chemických vzorců
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-03
výpočty „kádinkovou“ metodou
výpočty „kádinkovou“ metodou
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Karla Klíče Hostinné AUTOR: Mgr
Člověk a jeho svět, Prvouka, Stavba stromu
Výpočty ze vzorců Matulová, Plačková.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Lucie Tuhá Číslo
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_19 Fyzika,
Základní chemické veličiny
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Matematika a její aplikace, Matematika, Geometrie v rovině a v prostoru,
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: PhDr.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Významné chemické veličiny Mgr. Petr Štěpánek
Transkript prezentace:

Škola: Základní škola Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a příroda, chemie, chemické látky - výpočet koncentrace roztoků Autor: Ing. Zdeňka Botková Název pomůcky: VY_52_INOVACE_08/III. SADA Anotace: Prezentace je určena k výkladu základních typů výpočtů procentové hmotnostní koncentrace v 8. ročníku a opakování učiva v 9. ročníku. Období: září - prosinec 2011

SLOŽENÍ ROZTOKŮ VÝPOČTY KONCENTRACE

ROZTOKY Homogenní (stejnorodé) směsi plynné kapalné pevné

SLOŽENÍ ROZTOKŮ molární koncentrace procentová koncentrace - objemová – plynné roztoky - hmotnostní – kapalné a pevné roztoky

PROCENTOVÁ KONCENTRACE HMOTNOSTNÍ ZÁKLADNÍ POJMY ROZTOK ROZPOUŠTĚDLO SLOŽKY = ROZPUŠTĚNÉ LÁTKY

PROCENTOVÁ KONCENTRACE HMOTNOSTNÍ Kolik procent z celkové hmotnosti roztoku tvoří rozpuštěná látka - složka Hmotnost roztoku………….100%

VÝPOČET KONCENTRACE ROZTOKŮ TYP 1 Kolik gramů soli je obsaženo v 500 g 2% roztoku? 500 g ……………………………..100 % x g ……………………………………2 % Postup řešení trojčlenky známe z matematiky x = 10 g V 500 g 2% roztoku je obsaženo 10 g soli (a 490 g vody).

VÝPOČET KONCENTRACE ROZTOKŮ TYP 2 Kolik gramů soli a kolik g vody je potřeba na přípravu 200 g 7% roztoku? 200 g ……………………………..100 % x g ……………………………………7 % Postup řešení trojčlenky známe z matematiky x = 14 g soli 200 – 14 = 186 g vody Na přípravu 200 g 7% roztoku je potřeba 14 g soli a 186 g vody (voda a sůl váží dohromady 200 g).

VÝPOČET KONCENTRACE ROZTOKŮ TYP 3 Ve 300 g roztoku je rozpuštěno 6 g soli. Jaká je jeho koncentrace ( tzn. kolikaprocentní je roztok)? 300 g ……………………………..100 % 6 g ……………………………………x % Postup řešení trojčlenky známe z matematiky x = 2% Koncentrace roztoku je 2% (roztok je dvouprocentní).

VÝPOČET KONCENTRACE ROZTOKŮ TYP 4 Jaká je koncentrace roztoku, který byl připraven rozpuštěním 10 g soli ve 190 g vody? !!! HMOTNOST ROZTOKU = HMOTNOST VODY + HMOTNOST SOLI !!! HMOTNOST ROZTOKU JE 190 g + 10 g = 200 g 200 g ……………………………..100 % 10 g ……………………………………x % Postup řešení trojčlenky známe z matematiky x = 5% Koncentrace roztoku je 5% (roztok je pětiprocentní).

VÝPOČET KONCENTRACE ROZTOKŮ TYP 5 Kolik gramů 4 % roztoku připravíme rozpuštěním 10 g soli ve vodě? 4 % ……………………………..10 g 100 % ……………………………… x % Postup řešení trojčlenky známe z matematiky x = 250 g Rozpuštěním 10 g soli se připraví 250 g 4 % roztoku.

VÝPOČET KONCENTRACE ROZTOKŮ složitější příklady TYP 1 Jaká bude koncentrace roztoku, jestliže k 200 g 3% roztoku přilijeme 50 g (50 ml) vody? Množství soli v původním roztoku: 200 g ………………………100 % x g…………………………….3 % x= 6 g Přilijeme 50 g vody – hmotnost roztoku bude 200 + 50 = 250 g, soli je stále stejně 6 g. 250 g roztoku obsahuje 6 g soli. Jaká je jeho koncentrace? 250 g ………………………100 % 6 g ……………………………x % x = 2,4 % Roztok bude 2,4 %.

VÝPOČET KONCENTRACE ROZTOKŮ složitější příklady TYP 2 Jaká bude koncentrace roztoku, jestliže z 400 g 3% roztoku odpaříme 50 g (50 ml) vody? Množství soli v původním roztoku: 400 g ………………………100 % x g…………………………….3 % x= 12 g Odpaříme 50 g vody – hmotnost roztoku bude 400 - 50 = 350 g, soli je stále stejně 12 g. 350 g roztoku obsahuje 12 g soli. Jaká je jeho koncentrace? 350 g ………………………100 % 12 g ……………………………x % x = 3,4 % Roztok bude 3,4 %.

VÝPOČET KONCENTRACE ROZTOKŮ složitější příklady TYP 3 Jaká bude koncentrace roztoku, jestliže k 250 g 3% roztoku přidáme 5 g soli? Množství soli v původním roztoku: 250 g ………………………100 % x g…………………………….3 % x = 7,5 g Hmotnost soli v novém roztoku je 7,5 + 5 = 12,5 g Hmotnost nového roztoku je 250 + 5 = 255 g 255 g roztoku obsahuje 12,5 g soli. Jaká je jeho koncentrace? 255 g ………………………100 % 12,5 g ………………………x % x = 4,9 % Roztok bude 4,9 %.

VÝPOČET KONCENTRACE ROZTOKŮ složitější příklady TYP 4 Jaká bude koncentrace roztoku, který vznikne smísením 200 g 4 % roztoku s 300 g 6 % roztoku? Různé postupy řešení, např. vypočítat množství soli v každém roztoku, vypočítat celkovou hmotnost vzniklého roztoku a jeho koncentraci – celkem 3 trojčlenky. Elegantní řešení je tzv. směšovací rovnicí: m1 . c1 + m2 . c2 = (m1 + m2) . c m1 - hmotnost 1. roztoku (200 g) m2 - hmotnost 2. roztoku (300 g) c1 - koncentrace 1. roztoku (4 %) c2 - koncentrace 2. roztoku (6 %) c- výsledná koncentrace (kořen rovnice s 1 neznámou)

VÝPOČET KONCENTRACE ROZTOKŮ složitější příklady TYP 4 - pokračování Jaká bude koncentrace roztoku, který vznikne smísením 200 g 4 % roztoku s 300 g 6 % roztoku? m1 . c1 + m2 . c2 = (m1 + m2) . c dosazení do rovnice: 200 . 4 + 300 . 6 = (200 + 300 ) . c c = 5,2 % Rovnici lze užít i pro řešení příkladů typů 6, 7, 8. (koncentrace soli v čisté vodě c = 0 %, koncentrace samotné soli c = 100 %).

Použitá literatura Vlastní práce autora