MATEMATIKA A JEJÍ APLIKACE Procvičování rovnic a nerovnic On-line diskuse k virtuální hospitaci – 13. 9. 2011 Podkrušnohorské gymnázium Most Vyučující: Mgr. Ivana Hotová Expert: doc. RNDr. Naďa Stehlíková, Ph.D.
Struktura hodiny Rozcvička: počítání zpaměti Opakování pojmů a terminologie Práce ve skupinách - Samostatná práce - Společná práce ve skupině - Frontální práce Prezentace vlastního, předem připraveného, řešení úlohy Samostatná práce „na jedničky“
Co lze vysledovat o vyučovacím stylu učitelky? (Můj subjektivní pohled) Střídání různých forem práce. Různé „rituály“, rutinní praktiky (např. způsob rozdělení do skupin, žáci-pozorovatelé, rozcvička, sledování řešení jiného žáka a jeho hodnocení, samokontrola, losování). Důraz na správné matematické vyjadřování. Důraz na rozvíjení paměti. Poskytování zpětné vazby žákům. Aktivní zapojování žáků do hodiny. Důraz na porozumění a samokontrolu.
Otázky k diskusi Rozdělení do skupin: Náhodné versus cílené (např. podle schopností); bylo uděláno účelně? Práce ve skupinách, kde každý řešil jen část úlohy: Jaký je přínos právě takového způsobu řešení úloh? Dá se tento způsob použít i u jiných typů úloh, u nichž neexistuje předem daný algoritmus řešení? Není problém se soustředěním? Prezentace řešení u tabule žákem: Proč si žáci nemají zapisovat řešení, které žákyně prezentuje u tabule? Proč si nemohou své postřehy o „didaktické hodnotě prezentace“, použité nesprávné terminologie apod. zapisovat a musejí si je pamatovat? Důraz na správnou terminologii: Do jaké míry hodnotit žákovo nepřesné použití terminologie (je-li např. řešení správné)?
Děkuji za pozornost. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a rozpočtem České republiky.