Faktory ovlivňující výběr stravy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní směry ve výživě
Advertisements

Název Stravovací zvyklosti
Čínská filozofie Konfucianismus, Taoismus, nauka o Jin a Jang
SVĚTOVÁ NÁBOŽENSTVÍ.
ASIE – OBYVATELSTVO A HOSPODÁŘSTVÍ
V současném světě – 2 názory na svět
Diversita lidské populace II
VLIV RODINY A PROSTŘEDÍ NA STRAVOVACÍ ZVYKLOSTI DĚTÍ
Názor na svět: věřící, bez vyznání a ateisté
Výživové směry Ing. A. Říhová.
Hlavní světová náboženství a církve
Biopotraviny ve školním stravování
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Křesťanství.
Světová náboženství.
Obyvatelstvo – struktura národnostní a náboženská
VÝŽIVA – MÝTY A SKUTEČNOST
Světová náboženství.
KŘESŤANSTVÍ.
Stravovací zvyklosti živočichů Sociální učení: Potrava.
SADA č. 22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO DUM č.6
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
RYBY A LIDSKÉ ZDRAVÍ Vliv konzumace rybího masa na nemocnost a úmrtnost na koronární nemoc srdeční Robert Žižka, Společnost Prameny zdraví.
Cílové skupiny SWOT analýza= analýza vnitřních a vnějších podmínek firmy STP proces=segmentace, targeting, positioning.
RISK Náboženství.
Asie - obyvatelstvo. Asie - obyvatelstvo Světadíl s největším počtem obyvatel na světě (asi 4 mld. lidí) Světadíl s největším počtem obyvatel na světě.
Vypracoval: Jakub Moravec
KŘESŤANSTVÍ.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Náboženství - opakování
Náboženská mapa současného světa
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT zaměření VM:8. ročník - Člověk a společnost – Dějepis - Náboženství autor VM:Ondřej Vojáček.
Trendy ve spotřebě potravin v České republice
Předmět: Občanská výchova Ročník: první Téma: Soudobý svět
Potraviny pro zvláštní výživu
Opakování - náboženství
Výživa v dětí do 2 let - úvod Mgr. Petra Sedlářová.
Nutriční strategie v prevenci a léčbě dny
Zásady zdravé výživy Dagmar Šťastná.
Světová náboženství. Světové náboženství není založeno jen pro jeden národ, ale má své příznivce po celém světě.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Opakování náboženství – opakovací kvíz Číslo vzdělávacího materiálu: ICT8-18 Šablona: III/2 Inovace.
DUM - Digitální Učební Materiál Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Produkce obilovin Obiloviny výrazně ovlivňují výživovou bilanci světové populace ve všech světadílech a mají mezi ostatními zemědělskými produkty výsadní.
NÁBOŽENSTVÍ. Vysvětli tyto kategorie a ke každé uveď příklady náboženství. provází lidstvo už od pravěku. Ovlivňuje život většiny lidí na Zemi, ateisté.
Potraviny poživatiny s výživovou (nutriční) a energetickou hodnotou.
Kvalitní potraviny - kvalitní život CZ.1.07/1.1.00/
Název školySŠHS Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Andrea Mišurcová Název šablonyIII/2 – inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
DUM - Digitální Učební Materiál Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
VY_32_INOVACE_Luk_II_08 Živiny Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost 1.4. Zlepšení.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Občan, žák a společnost Výchova k občanství ročník III
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.1.5 Křesťanská církev Název sady: Raný a vrcholný středověk.
P YRAMIDA VÝŽIVY Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
náboženství staré Číny a Japonska
Název školy: Základní škola a mateřská škola Bělá
Název školy: Základní škola a mateřská škola Bělá
Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov, T. G. Masaryka 213
Náboženství a fanatismus
Náboženská mapa současného světa
Složitá obsluha fondue
PESTROST STRAVY.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
AUTOR: Mgr. Ladislava Kobzová
Judaismus – košer strava
Náboženská mapa současného světa
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Židovství - Judaismus Pavel Novák, Roman Budějský, Tereza Dvořáková, Veronika Velichová, Zuzana Veselá.
Alternativní směry ve stravování
SVĚTOVÁ NÁBOŽENSTVÍ.
Transkript prezentace:

Faktory ovlivňující výběr stravy

Faktory ovlivňující výběr potravy dostupnost potravy ekonomické faktory fyziologické faktory psychologické faktory mechanismy a metody trhu výživové znalosti kulturní a sociální zvyklosti

Faktory Dostupnost potravy Ekonomické faktory Psychologické faktory Fyziologické faktory Kulturní a sociální zvyklosti Mechanismy a metody trhu Výživové znalosti

Dostupnost potravy geografické podmínky klima ekonomická vyspělost země technologická úroveň zemědělství vyspělost potravinářského průmyslu

Ekonomické faktory existují zřetelné rozdíly mezi sociálními třídami vzhledem k příjmu potravin a živin skupiny s nízkými příjmy mají větší tendenci k nevyrovnané stravě a nízkému příjmu ovoce a zeleniny specifické deficience vs.nadbytečný příjem energie

Fyziologické faktory vzhled, vůně, konzistence, chuť organoleptická (smyslová) hodnota stravy senzoricky významné látky (koření, aditiva) preference, averze

Chuťové zóny jazyka

Preference může se týkat živin, kompletních jídel první preference prostřednictvím mateřského mléka preference se získává: vystavením pokrmu Pavlovské podmiňování sociální faktory

Averze odpor vůči některým jídlům měla důležitou evoluční úlohu, neofobie vrozená averze vůči hořké,kyselé i slané chuti častá je averze vůči mléku, ovoci nebo zelenině alergie, metabolické odchylky, psychologické faktory

Nutriční averze nechuť z důvodů špatných senzorických vlastností Nebezpečí nepřiměřenost, nevhodnost hnus převrácení averze v preferenci

Psychologické faktory více než prosté uspokojení pocitu hladu endorfiny (čokoláda) moderní způsob života, stres zvýšená konzumace sladkého a tučného jídla i návykových látek

Mechanismy a metody trhu reklama obaly a úprava zboží změny porcování cenové výhody

Výživové znalosti odpověď na otázky o prospěšnosti jednotlivých potravin a nutrientů proč potřebujeme jíst? příčiny a projevy poruchy výživy měly by usnadnit výběr potravy

Kulturní a sociální zvyklosti není možné se vyhnout, působí prakticky od narození dítěte lokální oblíbenost některých pokrmů (pivo, chléb) ukazatel životní úrovně a společenského postavení jídlo je součástí společenských tradic prudké změny sociálních podmínek po 2. světové válce

Vliv sociálního prostředí vliv sociálního prostředí na potravní chování, výživové zvyklosti a návyky lze zařadit do tří hlavních kategorií: vliv rodičů sociální vlivy a působení lidí z prostředí mino rámec rodiny (mateřská škola) vlivy sdělovacích prostředků a kulturního prostředí (televize, náboženství)

Náboženství náboženství (lat. religio) je velmi abstraktní pojem a definice není jednotná religionistika teologie ateismus monoteismus, polyteismus

Jednotlivá náboženství židovství (judaismus) křesťanství islám hinduismus budhismus taoismus konfucianismus

Výživa a náboženství potřeba živin a výběr potravy jsou dvě odlišné věci výživa v rámci náboženství má mnoho funkcí zakázané potraviny, specifické pokrmy, půst velké rozdíly (národní, rodinné, individuální) v projevech vyznání i mezi stoupenci jedné víry

Půst praktikují všechna světová náboženství asketické důvody, motivace zdraví a očištění křesťanství – období přípravy na Velikonoce judaismus – 7 různých půstů (5 velkých, 2 malé) islám - Ramadán

Judaismus náboženství a kultura židovského národa první monoteistické náboženství v dějinách lidstva dějiny židovského národa začínají přibližně 4 tis. let př. Kristem v Mezopotámii Mojžíš

Judaismus a výživa pokrmy musí být obřadně čisté – „košer“ (trejfe) ne – vepřové, koňské, ryby bez šupin, krev ano – přežvýkavci – hovězí skopové, kozí (speciální způsob porážky - Šchita), drůbež zákaz mísení masitých a mléčných potravin (nádobí, ledničky) – 1, 3, 6 hodin parve – potraviny, které nejsou masitého ani mléčného původu, volná konzumace rostlinné potraviny – méně problémové přísady – zákaz želatiny, některé emulgátory

Křesťanství monoteistické náboženství vychází z Judaismu a těžištěm je víra v Ježíše Krista základní větve – římskokatolická, pravoslavná a protestantská církev Bible

Křesťanství a výživa v současnosti přetrvala a je dodržována pouze malá část původních pravidel a přikázání 1966 – římští katolíci zákaz jedení masa v pátek(ryby) dnes – půsty před Velikonocemi východní ortodoxní křesťané značná výživová omezení

Islám monoteistické muslimské náboženství kázání proroka Mohameda Mekka a Medina Korán, Hadith

Islám a výživa ano – sudokopytníci, přežvýkavci maso „Halal“ (zákonné), „Harám“ ne – vepřové maso (slanina, sádlo), osel, masožravá zvěř, ptáci ryby musí být při vytahování z moře nebo řeky živé (ploutve, šupiny) zákaz alkoholických nápojů a vinného octa Ramadán (devátý lunární měsíc) – muslimský půst

Hinduismus vznikl v Indii přibližně v 5. stol. př. n. l. nejstarší, doposud existující náboženství nemá zakladatele ani písmo Guru (mistr) – hlava církve hinduistů

Hinduismus a výživa kráva je považována za posvátnou (symbol mateřství a úrodnosti) mléko, máslo (ghee), jogurty jsou dovoleny zákaz tepelně upravovat živočišné tuky průmyslově vyráběné sýry většina vegetariánů během roku jsou obvyklé mnohadenní půsty – konzumace pouze „čistých jídel“ (mléko, ovoce, kořínky) systém kast

Budhismus druhé indické náboženství, mladší než Hinduismus spjato s postavou a životem bájného Budhy („Probuzený“)

Budhismus a výživa reinkarnace (převtělení duší) → zákaz veškerého masa potraviny živočišného původu, kvůli nimž nebyl zabit žádný živočich povolena konzumace mléka a mléčných výrobků zákaz masa – mniši a ortodoxní věřící

Taoismus základní směr staročínské filozofie zakladatel mudrc Lao-c´ a jaeho kniha o Tao (cestě) usiluje o harmonii dvou protikladných sil: jin – představuje tmu, měkkost a ženskost jang – zahrnuje vlastnost světla, tvrdost, mužskost

Konfucianismus spjat s osobou čínského myslitele Čchiou Kchung – mezinárodně Konfucius („král filozofů“) náboženství jako způsob vzdělávání nemá kněze nekonají se veřejné obřady

Děkuji za pozornost