Sacharidy VY_ 32_INOVACE_24_472

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Cukry sacharidy, glycidy. Vlastnosti Nejrozšířenější organické látky Největší podíl organické hmoty na Zemi Zdroj energie – škrob, glykogen Podpůrná funkce.
Advertisements

Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 24 AnotaceDefinice.
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_C9-011 PředmětCHEMIE 9.ROČNÍK.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Ortová Iveta Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_32_INOVACE_4A_11_Cukry.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Mechanické vlastnosti technických materiálů
Svařování plamenem VY_32_INOVACE_16_322
Dřevo VY_32_INOVACE_25_495 Dřevo
Základy automatického řízení 1
Elektrické stroje točivé
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Okna VY_32_INOVACE_45_906 Projekt.
Poruchy stropů VY_32_INOVACE_27_537
Vlastnosti stavebních materiálů
Zpětná vazba v zesilovačích 2
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje VY_32_INOVACE_09_170 Projekt MŠMT.
Zřizování nových příček - opakování
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Názvosloví a typy střech
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Romantismus VY_32_INOVACE_46_934
Současná architektura
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Ocel VY_32_INOVACE_25_502 Projekt.
Svařování plamenem 1 VY_32_INOVACE_22_434
Základní zapojení zesilovačů
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Stropy VY_32_INOVACE_02_021 Projekt.
Programování a simulace CNC strojů I.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje KOMÍNY VY_32_01_001_INOVACE Projekt.
Výkon, účinnost VY_32_INOVACE_11_218
Lidstvo a jeho dějiny (1) – Časová přímka
Čistírna odpadních vod
Vlastnosti technických materiálů-rozdělení
Kovové střešní krytiny
Mikroskopická stavba dřeva a kůry VY_32_INOVACE_28_557
Chemické vlastnosti technických materiálů
Cukry (sacharidy).
Strojní obrábění – Praktická úloha 5
Náležitosti výkresu VY_32_INOVACE_26_516
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Marketing VY_32_INOVACE_41_822
Hrubá a čistá mzda, pojištění, daně 1 – Hrubá a čistá mzda
Rozdělení komínů VY_32_INOVACE_01_002
Hospodářský cyklus VY_32_INOVACE_40_814
Proudění kapalin VY_32_INOVACE_11_224
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Daně VY_32_INOVACE_41_828 Projekt.
Česká architektura 50. – 80. let
PILOVÁNÍ VY_32_INOVACE_15_290
Víra, náboženství, církve, sekty (2) – Seznam
Koloběh dusíku VY_32_INOVACE_23_449
Kladkostroje a visuté kočky
Regulátory spojité VY_32_INOVACE_37_755
Symetrie a asymetrie VY_32_INOVACE_45_902
Měření v dílenské praxi
Regulátory integrační
Strojní obrábění – Praktická úloha 3.
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Podnik VY_32_INOVACE_40_811 Projekt.
Globální problémy současného světa 3 – Populační vývoj, negramotnost
Víra, náboženství, církve, sekty (1) – Rozložení ve světě
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Světlo a jeho šíření VY_32_INOVACE_12_240
Veřejná kanalizace VY_32_INOVACE_16_315
ZÁKLADY TECHNICKÉ DOKUMENTACE II.
Řezání vnějších závitů
Zřizování nových příček
Globální problémy současného světa 4 – HIV, AIDS
Stavba dřeva VY_32_INOVACE_28_555
Cukry Sacharidy (z lat. saccharum = cukr), též glycidy, nepřesně cukry. Zastarale a chybně uhlovodany nebo karbohydráty jsou organické sloučeniny patřící.
Zákoník práce 2 – Vznik a zánik pracovního poměru
Cukry = Sacharidy = Uhlovodany = Uhlovodany = Glycidy
Směry v poválečné architektuře
Transkript prezentace:

Sacharidy VY_ 32_INOVACE_24_472 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Sacharidy VY_ 32_INOVACE_24_472 Projekt MŠMT EU peníze středním školám Název projektu školy ICT do života školy Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0771 Šablona III/2 Sada 24 Anotace Rozdělení a využití sacharidů Klíčová slova Sacharidy, škroby, fotosyntéza, ovoce, organická sloučenina Předmět Chemie Autor, spoluautor Ing. Anna Mazáčová Jazyk Čeština Druh učebního materiálu Prezentace Potřebné pomůcky PC, dataprojektor Druh interaktivity Výklad pomocí prezentace Stupeň a typ vzdělávání Střední škola Cílová skupina 1. a 2. ročník, žáci 15 – 17 let Speciální vzdělávací potřeby ne Zdroje Seznam viz poslední strana

Sacharidy jsou přírodní organické látky, STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Sacharidy jsou přírodní organické látky, vyskytují se zejména v rostlinách, kde tvoří součást buněčných stěn plní funkci zásobních látek u živočichů jsou především energetickým zdrojem rostlinnou potravou se dostávají do těl živočichů molekula je složena ze tří prvků: uhlíku, vodíku, kyslíku vznikají v rostlinách fotosyntézou Rozdělení sacharidů:   1. Jednoduché - monosacharidy 2. Složené a) oligosacharidy (di, tri…, nejvýše 10 vázaných molekul monosacharidů) b) polysacharidy (více než 10 molekul monosacharidů)

heterocyklické sloučeniny obsahují v cyklickém řetězci kyslíkový atom STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Monosacharidy heterocyklické sloučeniny obsahují v cyklickém řetězci kyslíkový atom nejdůležitější: 5 uhlíkových atomů – pentózy a 6 uhlíkových atomů – hexózy Glukosa, cukr hroznový C6H12O6 kvašením za nepřístupu vzduchu poskytuje ethanol a CO2 obsažena v rostlinných šťávách, v ovoci, medu a v krvi živočichů lehce stravitelná využití jako umělá výživa v lékařství, výroba vitaminu C   Fruktosa, cukr ovocný, C6H12O6 obsažena v ovoci a medu největší sladivost využití pro diabetiky ddré

DISACHARIDY (nejvýznamnější z oligosacharidů) STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje DISACHARIDY (nejvýznamnější z oligosacharidů)   tvoří je dvě molekuly hexos Sacharosa, cukr třtinový nebo řepný složení: glukosa + fruktosa nachází se v plodech rostlin a v rostlinných šťávách použití jako hlavní sladidlo v potravinářství Maltosa, sladový cukr složena: 2 molekuly glukosy vzniká ze škrobu působením enzymů v klíčících semenech Laktosa, cukr mléčný složení: glukosa + galaktosa obsažena v mléce savců použití k výrobě dětské výživy a v lékařství vyrábí se z kravského mléka

makromolekulární látky STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje POLYSACHARIDY makromolekulární látky vybudovány z velkého počtu vzájemně svázaných molekul monosacharidů stavební jednotkou většinou glukosa   Škrob zásobní látkou rostlin nachází se zvláště v rostlinných plodech a hlízách má zrnitou strukturu, různou velikost a tvar jednotlivé druhy škrobu lze od sebe rozlišit pod mikroskopem průmyslová výroba: z brambor a z obilí použití: k výrobě pudrů, lepidel, zásypů, v textilním průmyslu aj.

STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje

v nejčistší formě obsažena v bavlníkových vláknech STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Celulosa v nejčistší formě obsažena v bavlníkových vláknech získává se ze dřeva, lnu, konopí, juty aj výchozí surovina při výrobě papíru, příze, laků, plastů, výbušnin čistá celulóza je vata, filtrační papír   Glykogen plní funkci zásobních látek v tělech vyšších živočichů je soustředěn především v játrech v případě potřeby se rychle štěpí na glukosu, která je odváděna do krve

Souhrn učiva Otázky pro opakování STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Souhrn učiva Otázky pro opakování Kde a jakou reakcí vznikají sacharidy? Funkce sacharidů u rostlin a živočichů? Rozdělení sacharidů? Uveď příklady jednoduchých sacharidů, kde jsou obsaženy? V jaké přírodní surovině je obsažena sacharosa? Zdroje škrobu? Kde je obsažen glykogen? Zdroj celulosy?

STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Použité zdroje FRANZ EUGEN KÖHLER, KÖHLER'S MEDIZINAL-PFLANZEN. List of Koehler Images [online]. [cit. 12.4.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Vitis_vinifera_-_K%C3%B6hler%E2%80%93s_Medizinal-Pflanzen-145.jpg AUTOR NEZNÁMÝ. Wikimedia Commons: [online]. [cit. 12.4.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Fragaria_Fruit_Close-up.jpg AUTOR NEZNÁMÝ. Wikimedia Commons: [online]. [cit. 12.4.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Blackberries_on_bush.jpg STEVE EVANS. Watermelons [online]. [cit. 12.4.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Watermelons.jpg AUTOR NEZNÁMÝ. Wikimedia Commons [online]. [cit. 12.4.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:SugarBeet.jpg NEUROTIKER. Wikimedia Commons [online]. [cit. 12.4.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Saccharose2.svg AUTOR NEZNÁMÝ. Wikimedia Commons [online]. [cit. 12.4.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Illustration_Hordeum_vulgare0.jpg PHYSCHIM62. Wikimedia Commons [online]. [cit. 12.4.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Lactose_cyclic_horizontal.png

STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Použité zdroje SCOTT BAUER. http://www.ars.usda.gov/is/graphics/photos/k5454-17.htm [online]. [cit. 12.4.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Potato_plant.jpg ORIGINAL UPLOADER WAS CASABLANCA AT CS.WIKIPEDIA. http://ridgwaydb.mobot.org/mobot/rarebooks [online]. [cit. 12.4.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Zea_Mays_L.jpg PHOTOGRAPH OF A WHEAT FIELD TAKEN BY TARQUIN.. Wikimedia Commons. [online]. [cit. 12.4.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Wheat_field.jpg FRANZ EUGEN KÖHLER, KÖHLER'S MEDIZINAL-PFLANZEN. Wikimedia Commons [online]. [cit. 12.4.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Oryza_sativa_-_K%C3%B6hler%E2%80%93s_Medizinal-Pflanzen-232.jpg MIKAEL HÄGGSTRÖM. Structure reference: Similar image on scientificpsychic.com --> Carbohydrates - Chemical Structure. By Antonio Zamora on May 27, 2009 [online]. [cit. 12.4.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Glycogen_structure.svg