AUTOR: Mgr. Marcela Maršálková NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_ČJ_05

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
SLOVA JEDNOZNAČNÁ SLOVA MNOHOZNAČNÁ
Advertisements

VÝZNAM SLOVA Mgr. Michal Oblouk.
Textová média v DV AR 2013/2014.
Slovní zásoba.
VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.06 Anotace: Prezentace obsahuje stručnou definici literárních pojmů, které jsou vysvětleny na příkladech. Vzdělávací oblast: český.
VY_32_INOVACE_05_02 CZECH SALES ACADEMY Trutnov – střední odborná škola s.r.o. EU PENÍZE ŠKOLÁM CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_05_02 Zpracovala:Mgr.
Podstatná jména rodu středního
NAUKA O SLOVĚ Význam slov 7. ročník.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
VY_32_INOVACE_05_03 CZECH SALES ACADEMY Trutnov – střední odborná škola s.r.o. EU PENÍZE ŠKOLÁM CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_05_03 Zpracovala:Mgr.
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
VY_32_INOVACE_01_TVOŘENÍ SLOV
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_13_08 Název materiáluSlova jednoznačná.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Marcela Maršálková NÁZEV: VY_52_INOVACE_01_F+Z.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Český jazyk pro 6. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_12_Nauka o tvoření slov Autor Fulínová.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Marcel Bednařík NÁZEV: VY_32_INOVACE_09_INF_18.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Marcela Maršálková NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_ČJ_06.
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborná škola elektrotechnická, Centrum odborné přípravy Zvolenovská 537, Hluboká.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Alena Dulová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_CJ_01 TÉMA:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Jana Pulcová NÁZEV: VY_42_INOVACE_02_ČÍSLO A PROMĚNNÁ_27.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Marcel Bednařík NÁZEV: VY_32_INOVACE_09_INF_07.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Marcel Bednařík NÁZEV: VY_32_INOVACE_09_INF_20.
Anotace: Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: MGR. STANISLAVA OHANKOVÁ Název: VY_32_INOVACE_294_ŽIVÁ_PŘÍRODA_ŽIVOČICHO.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: RNDr. Ivana Bělohradová NÁZEV: VY_52_INOVACE_01_F+Z_04.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradišt ě, p ř ísp ě vková organizace AUTOR: Mgr. Marcela Maršálková NÁZEV: VY_32_INOVACE_14_VV_06.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Hana Hrachovská NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_VLA+PŘÍ_14.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B. Staška 232, příspěvková organizace Autor: Mgr.Olga Kolářová Název : VY_32_INOVACE_16_Význam.
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o. AUTOR: Mgr. Naděžda Tománková NÁZEV PROJEKTU: Podpora výuky v technických oborech NÁZEV ŠABLONY: III/2.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Gabriela Hnátková NÁZEV: VY_52_INOVACE_03_PRV_3.
AUTOR: Mgr. Marcela Maršálková NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_ČJ_08
AUTOR: Mgr. Marcel Bednařík NÁZEV: VY_32_INOVACE_09_INF_08
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Kmentová Název materiálu:
AUTOR: Mgr. Marcel Bednařík NÁZEV: VY_32_INOVACE_09_INF_06
AUTOR: Mgr. Marcela Maršálková NÁZEV:VY_32_INOVACE_03_ČJ_04
RYS VÝZNAM SLOV BOUDA STAVENÍ DŮM CHÝŠE BUDOVA BARÁK CHATA CHATRČ
AUTOR: Mgr. Marcel Bednařík NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_INF_02
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_259_ČJ7
Nauka o významu slov Význam věcný (lexikální) – vyjadřuje, co slovo označuje; bývá vysvětlen ve slovníku (slovníkový) Hlemýžď = suchozemský plž s ulitou.
AUTOR: Mgr. Marcela Maršálková NÁZEV: VY_52_INOVACE_01_F+Z_31
AUTOR: Mgr. Miluše Vosáhlová NÁZEV: VY_32_INOVACE_01_CJ_18
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
SUBJEKTIVNĚ ZABARVENÝ POPIS
AUTOR: Mgr. Marcela Maršálková NÁZEV: VY_52_INOVACE_01_F+Z_32
AUTOR: Mgr. Jitka Němcová NÁZEV: VY_32_INOVACE_13_HV_14
AUTOR: Mgr. Marcela Maršálková NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_ČJ_07
Název školy: ZŠ A MŠ Březno
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_CJ9_06
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
AUTOR: Mgr. Jitka Zajíčková NÁZEV: VY_32_INOVACE_01_CJ_19
AUTOR: Mgr. Marcel Bednařík NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_INF_05
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_276_ČJ8
AUTOR: Mgr. Marcela Maršálková NÁZEV: VY_52_INOVACE_01_F+Z _34
AUTOR: Mgr. Marcel Bednařík NÁZEV: VY_32_INOVACE_09_INF_19
AUTOR: Mgr. Jitka Plaširybová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_VLA+PŘI_28
AUTOR: RNDr. Ivana Bělohradová NÁZEV: VY_52_INOVACE_01_F+Z_03
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
AUTOR: Mgr. Jitka Zajíčková NÁZEV: VY_32_INOVACE_15_TV_19
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
AUTOR: Mgr. Jitka Němcová NÁZEV: VY_32_INOVACE_13_HV_15
AUTOR: Mgr. Marcel Bednařík NÁZEV: VY_32_INOVACE_09_INF_04
Významové vztahy mezi slovy - synonyma, antonyma, homonyma
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a jeho svět, Přírodověda, Rozmanitost přírody, K čemu jsou nám dobré?
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a jeho svět, Přírodověda, Rozmanitost přírody, Zima v přírodě Autor:
AUTOR: Mgr. Andrea Kunovjánková NÁZEV: VY_32_INOVACE_01_CJ_12
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Autor: Mgr. Marie Hartmannová
Transkript prezentace:

NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Marcela Maršálková NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_ČJ_05 TEMA: ČJ – 7.B - Slova jednoznačná a mnohoznačná ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/21.1616

ANOTACE Prezentace byla použita v 7. ročníku v hodině českého jazyka jako doplňkový materiál k výkladu učiva NAUKA O VÝZNAMU SLOV – Slova jednoznačná a mnohoznačná seznamuje s pojmy slova jednoznačná, mnohoznačná, metafora, metonymie... může být využita i při opakování, je doplněna testem, kterého lze využít k procvičování , skupinovému i frontálnímu opakování i zkoušení probraného učiva, součástí prezentace jsou i pracovní listy zaměřené na procvičování, opakování nových pojmů, test i pracovní listy obsahují i řešení.

Nauka o významu slov Slovo a sousloví Jednoznačná a mnohoznačná slova Odborné názvy a názvosloví Synonyma, homonyma a slova citově zabarvená

Jednoznačná a mnohoznačná slova Jednoznačná – jen ........... význam (vlastní jména, odborné názvy). Mnohoznačná – jeden význam ................ a pak další významy vzniklé .............slova na věci, které s původní skutečností nějak souvisí. Metafora – přenesení slov podle .......................věcí (lopatka). Metonymie – přenesení podle ...........................................(vláda, hlídka).

Jednoznačná a mnohoznačná slova Jednoznačná – jen jeden význam (vlastní jména, odborné názvy, ....). Mnohoznačná – jeden význam základní a pak další významy vzniklé přenesením slova na věci, které s původní skutečností nějak souvisí. Metafora – přenesení slov podle podobnosti věcí (lopatka). Metonymie – přenesení podle vnitřních souvislostí (vláda, hlídka)

Jednoznačná a mnohoznačná slova- - test 1. Uveď další významy vzniklé přenesením – metaforou: kalich ..............................., srdce .................................., hřbet ..............................., zub ......................................, vytahovat se ......................................., hvězda ...................... tyčinky.................................. 2. Jmenuj další významy slov vzniklé přenesením podle vnitřních souvislostí : škola..........................., samota.............................. hlídka .........................................., olej ....................................... 3. Doplň neúplná slova, vyhledej slova mnohoznačná.: Někomu to m_že znít jako báchorka, ale žáci ze ZŠ _herský Ostroh se v sezóně 2010/2011 se stal_ v_tězem l_gy starších žák_ v ledním hokeji a obdržel_ spoustu krásných pohárů.

Jednoznačná a mnohoznačná slova- - test s doplněním 1. Uveď další významy vzniklé přenesením - metaforou kalich ...část rostliny...., srdce ...srdce zvonu........, hřbet ....cukroví......, zub .....zub času, pily................, vytahovat se ......chlubit se...., hvězda .....populární člověk...... tyčinky.......část rostliny........................... 2. Jmenuj další významy slov vzniklé přenesením podle vnitřních souvislostí : škola.........žáci a učitelé........., samota...opuštěné stavení.............. hlídka ........osoby......., olej ......obraz namalovaný olejovými barrvami............... 3. Doplň neúplná slova, vyhledej slova mnohoznačná Někomu to může znít jako báchorka, ale žáci ze ZŠ Uherský Ostroh se v sezóně 2010/2011 se stali vÍtězem ligy starších žáků v ledním hokeji a obdrželi spoustu krásných pohárů.

Zdroje, citace Použitá literatura: Kvačková, J: Opakujeme češtinu v 7. ročníku, (2. díl), Nová škola, Brno 2003. vlastní autorské dílo