NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Marcela Maršálková NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_ČJ_05 TEMA: ČJ – 7.B - Slova jednoznačná a mnohoznačná ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/21.1616
ANOTACE Prezentace byla použita v 7. ročníku v hodině českého jazyka jako doplňkový materiál k výkladu učiva NAUKA O VÝZNAMU SLOV – Slova jednoznačná a mnohoznačná seznamuje s pojmy slova jednoznačná, mnohoznačná, metafora, metonymie... může být využita i při opakování, je doplněna testem, kterého lze využít k procvičování , skupinovému i frontálnímu opakování i zkoušení probraného učiva, součástí prezentace jsou i pracovní listy zaměřené na procvičování, opakování nových pojmů, test i pracovní listy obsahují i řešení.
Nauka o významu slov Slovo a sousloví Jednoznačná a mnohoznačná slova Odborné názvy a názvosloví Synonyma, homonyma a slova citově zabarvená
Jednoznačná a mnohoznačná slova Jednoznačná – jen ........... význam (vlastní jména, odborné názvy). Mnohoznačná – jeden význam ................ a pak další významy vzniklé .............slova na věci, které s původní skutečností nějak souvisí. Metafora – přenesení slov podle .......................věcí (lopatka). Metonymie – přenesení podle ...........................................(vláda, hlídka).
Jednoznačná a mnohoznačná slova Jednoznačná – jen jeden význam (vlastní jména, odborné názvy, ....). Mnohoznačná – jeden význam základní a pak další významy vzniklé přenesením slova na věci, které s původní skutečností nějak souvisí. Metafora – přenesení slov podle podobnosti věcí (lopatka). Metonymie – přenesení podle vnitřních souvislostí (vláda, hlídka)
Jednoznačná a mnohoznačná slova- - test 1. Uveď další významy vzniklé přenesením – metaforou: kalich ..............................., srdce .................................., hřbet ..............................., zub ......................................, vytahovat se ......................................., hvězda ...................... tyčinky.................................. 2. Jmenuj další významy slov vzniklé přenesením podle vnitřních souvislostí : škola..........................., samota.............................. hlídka .........................................., olej ....................................... 3. Doplň neúplná slova, vyhledej slova mnohoznačná.: Někomu to m_že znít jako báchorka, ale žáci ze ZŠ _herský Ostroh se v sezóně 2010/2011 se stal_ v_tězem l_gy starších žák_ v ledním hokeji a obdržel_ spoustu krásných pohárů.
Jednoznačná a mnohoznačná slova- - test s doplněním 1. Uveď další významy vzniklé přenesením - metaforou kalich ...část rostliny...., srdce ...srdce zvonu........, hřbet ....cukroví......, zub .....zub času, pily................, vytahovat se ......chlubit se...., hvězda .....populární člověk...... tyčinky.......část rostliny........................... 2. Jmenuj další významy slov vzniklé přenesením podle vnitřních souvislostí : škola.........žáci a učitelé........., samota...opuštěné stavení.............. hlídka ........osoby......., olej ......obraz namalovaný olejovými barrvami............... 3. Doplň neúplná slova, vyhledej slova mnohoznačná Někomu to může znít jako báchorka, ale žáci ze ZŠ Uherský Ostroh se v sezóně 2010/2011 se stali vÍtězem ligy starších žáků v ledním hokeji a obdrželi spoustu krásných pohárů.
Zdroje, citace Použitá literatura: Kvačková, J: Opakujeme češtinu v 7. ročníku, (2. díl), Nová škola, Brno 2003. vlastní autorské dílo