Základní skladební dvojice Název projektu: OP VK

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
Advertisements

ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
PODMĚT Mgr. Michal Oblouk.
Větné členy.
Větné členy a věty vedlejší podmět a přísudek
Věty vedlejší.
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
PODMĚT Autor: Mgr. Monika Dudová Název: VY_32_INOVACE_ICT2.5_2-25
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
Podmět a přísudek. Vedlejší věta podmětná a přísudková
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Větné členy, základní větné členy
Grafické znázornění věty jednoduché
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Větné členy Opakujeme.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PhDr. Bohumila Fillová. ANOTACE Výklad – základní skladební dvojice, vyjádření podmětu.
PODMĚT Mgr. Michal Oblouk.
SYNTAX RISKUJ Autor: Mgr. Monika Dudová
DOPLNĚK Mgr. Michal oblouk.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_321_Větné členy AUTOR: Mgr. Šárka Kubáčková ROČNÍK, DATUM:
VĚTNÉ ČLENY 6.ROČNÍK 6.ročník.
PŘÍSUDEK Autor: Mgr. Monika Dudová Název: VY_32_INOVACE_ICT2.5_2-28
Větné členy PŘÍSUDEK.
MGR. MICHAL OBLOUK PŘÍSUDEK. základní větný člen s podmětem tvoří základní skladební dvojici, mluvnicky na něm závisí vyjadřuje, co podmět dělá, co se.
Komplexní jazykový rozbor
PŘÍSUDEK Mgr. Michal Oblouk.
RVČ - předmět, přívlastek, doplněk, příslovečné určení
holé, rozvité, několikanásobné
(PREZENTACI SPUSTÍTE STISKNUTÍM KLÁVESY F5) Přívlastek.
Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): duben 2013 Ročník: 6.,7. Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro 2.
Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku, slouží k výkladu nového učiva Datum: Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
OB 21 – CJL VĚTNÉ ČLENY - PODMĚT A PŘÍSUDEK. PODMĚT ● Je základním větným členem ● Ptáme se na něj kdo? Co? ● Nejčastěji bývá vyjádřen podstatným jménem,
Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): duben 2013 Ročník: 6.,7. Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro 2.
Větný rozbor věty jednoduché krok za krokem. Na úvod Zopakujeme si postup při rozboru věty jednoduché.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ podmět a přísudek Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo.
PODMĚT A PŘÍSUDEK  Název školy : Základní škola a Mateřská škola Kokory  Číslo projektu: CZ.1.07/14.00/  Datum:  Autor: Mgr. Miroslava.
VY_32_INOVACE_Jir_ II_11 Věta a souvětí Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
VY_32_INOVACE_Jir_II_20 Slovosled Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost 1.4.
Mgr. Kateřina Karbulová, 2012 Tvorba VY_32_INOVACE_KARBULOVA.CEJJAZ.02.
OB – VVP- HUM – PAV - CJL – M –
Vy_32_INOVACE_79_Přísudek 7.třída
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_274_ČJ8
PODMĚT.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Český jazyk 6. ročník ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová
Název školy: Základní škola Pardubice - Spořilov Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Autor: Mgr. Eva Kotounová
Zvláštnosti větné stavby
VY_32_INOVACE_Jir_II_07 Slovesa a přechodníky
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
PODMĚT A PŘÍSUDEK Název školy : Základní škola a Mateřská škola Kokory
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Základní větné členy - podmět
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_CJ8_02
Mgr. Lenka Vrzáňová Větná stavba října 2011
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Rozvíjející větné členy
EU peníze školám Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Základní větné členy – přísudek
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Transkript prezentace:

Základní skladební dvojice Název projektu: OP VK 1.4.72038519 VY_32_INOVACE_Jir_II_13 Základní skladební dvojice Název projektu: OP VK 1.4.72038519 Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/21.2952 OP Vzdělání pro konkurenceschopnost 1.4. Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách Autor materiálu:Ivana Jiránková

Skladební dvojice Ve skladební dvojici můžeme rozlišit tyto formální prostředky vyjádření: SHODA - ROD, ČÍSLO, PÁD STEJNÉ Podmět a přísudek, podstatné jméno a přívlastek shodný ŘÍZENOST – PÁDEM, PTÁME SE PÁDOVOU OTÁZKOU Sloveso a předmět, podstatné jméno a přívlastek neshodný

PŘIMYKÁNÍ RŮZNÉ OKOLNOSTI, PTÁME SE JAK? KAM? KDY? Sloveso a příslovečné určení, doplněk VALENCE – je schopnost slovesa v určitém tvaru ( = základ věty) vázat na sebe další větné členy. úkol CHLAPEC --- PÍŠE doma

Základní větné členy (základní skladební dvojice) PODMĚT A PŘÍSUDEK PODMĚT vyjadřuje původce děje nebo nositele vlastnosti. Ptáme se Kdo? Co? a přísudkem. PODMĚT JE VŽDY V 1. PÁDĚ! VYJÁDŘENÝ Chlapec přišel domů. NEVYJÁDŘENÝ Přišel včas.(ON) Můžeme si domyslet z předešlé věty nebo ze slovesného tvaru. VŠEOBECNÝ Hlásili to v rozhlase. Ústa zavírej a oči otvírej. (oni, někdo, všeobecně,…přísloví)

PŘÍSUDEK VYJADŘUJE , CO PODMĚT DĚLÁ NEBO CO SE S NÍM DĚJE NEBO JAKÝ JE. CO SE PRAVÍ O PODMĚTĚ…? OBVYKLE SLOVESO SLOVESNÝ Petr se učil. Slovesný složený: POMOCNÉ SLOVESO - BÝT ZPŮSOBOVÉ SLOVESO - CHTÍT,SMĚT,MUSIT,MOCI,MÍT,… FÁZOVÉ SLOVESO - ZAČÍT,ZAČÍNAT, PŘESTAT,ZŮSTAT… + PLNOVÝZNAMOVÉ SLOVESO V INFINITIVU HOLÝ PŘÍSUDEK - byl bych nesl, chci pomáhat, začal psát JMENNÝ SE SPONOU Petr je pilný. JMENNÝ BEZE SPONY Mladost radost. Sponová slovesa BÝT, STÁT SE, nebýt, stávat se…

POUŽITÁ LITERATURA: Český jazyk 9 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia, nakladatelství Fraus 2006 Český jazyk pro 9. ročník základní školy a pro odpovídající ročník víceletých gymnázií, SPN 1998 Praha

Datum vytvoření: 3.2.2012 Ročník, pro který je materiál určen: 9.ročník Předmět: Český jazyk Anotace: Po ověření učiva budou žáci umět poznat základní skladební dvojici.