NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Anotace Materiál je určen pro 1. ročník studijního oboru MIEZ, předmětu ELEKTROTECHNIKA, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek – prezentace s.
Advertisements

METODA LINEÁRNÍ SUPERPOZICE SUPERPOSITION THEOREM Metoda superpozice vychází z teze: Účinek součtu příčin = součtu následků jednotlivých příčin působících.
ELEKTRONIKA Usměrňovače – filtrace napětí. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Jordánová Marcela Název prezentace (DUMu): 12. Střídavý proud Název sady: Fyzika pro 3. a 4. ročník středních.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV : VY_32_INOVACE_10_09_F9_Hanak AUTOR : Ing. Roman Hanák TÉMA : Vedení elektrického proudu v polovodičích.
Otáčivý účinek magnetického pole na cívku s proudem.
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně AUTOR: Ing. Oldřich Vavříček NÁZEV: Podpora výuky v technických oborech TEMA: Základy elektrotechniky.
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně AUTOR: Ing. Oldřich Vavříček NÁZEV: Podpora výuky v technických oborech TEMA: Základy elektrotechniky.
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně AUTOR: Ing. Oldřich Vavříček NÁZEV: Podpora výuky v technických oborech TEMA: Základy elektrotechniky.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 36 AnotaceSíťový.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Č ÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_04_M8_Hanak AUTOR: Ing. Roman Hanák TÉMA: Výrazy Základní škola Libina, p ř ísp ě vková.
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Elektromagnetická slučitelnost
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Indukce a indukčnost.
Elektrické stroje – transformátory Ing. Milan Krasl, Ph.D.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Elektronické součástky a obvody
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Elektrické měřící přístroje
Elektrické měřící přístroje
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Elektronické součástky a obvody
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
VY_32_INOVACE_Rypkova_ Oscilátory
Tranzistorový zesilovač
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_04_F9_Hanak TÉMA: Elektromagnetické jevy
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Základy elektrotechniky Výkony ve střídavém obvodu
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
VY_32_INOVACE_Rypkova_ Reproduktorové výhybky I. a II. řádu
NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_02_F9_Hanak TÉMA: Elektromagnetické jevy
NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_05_F9_Hanak TÉMA: Střídavý proud
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Elektronické součástky a obvody
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_01_F9_Hanak TÉMA: Elektromagnetické jevy
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Rychlost a zrychlení kmitavého pohybu
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
10. Elektromagnetické pole, střídavé obvody
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Fázorové diagramy v obvodech střídavého proudu
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Finanční matematika 4. (finanční gramotnost) Složené úrokování
NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_06_F9_Hanak TÉMA: Střídavý proud
Paralelní a sériový obvod
Elektronické součástky a obvody
NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_03_F9_Hanak TÉMA: Elektromagnetické jevy
Fázorové diagramy v obvodech střídavého proudu
Základy elektrotechniky Řešení stejnosměrných obvodů s více zdroji
Rezistory a jejich řazení.
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
SPOJOVÁNÍ KONDENZÁTORŮ
Fázorové diagramy v obvodech střídavého proudu
Digitální učební materiál
NÁZEV: VY_32_INOVACE_04_06_M9_Hanak TÉMA: Lomené výrazy
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
SLOŽENÝ OBVOD STŘÍDAVÉHO PROUDU.
Transkript prezentace:

NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně AUTOR: Ing. Oldřich Vavříček NÁZEV: Podpora výuky v technických oborech TEMA: Základy elektrotechniky ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/34.0458

Sériový rezonanční obvod Střídavý proud Sériový rezonanční obvod

Teoretický úvod Rezonanční obvod vznikne sériovým spojením cívky a kondenzátoru. V praxi je tento obvod tvořen sériovým spojením skutečné cívky a skutečného kondenzátoru. Přitom skutečný kondenzátor uvažujeme jako ideální obvodový prvek. Takže při stanovení vlastností sériového rezonančního obvodu vycházíme z toho, že u skutečné cívky uvažujeme její ohmický odpor a indukčnost, u kondenzátoru jen jeho kapacitu. Z fázorového diagramu, který je na obrázku , vidíme základní podmínku sériové rezonance: XL = XC nebo také UL = UC Napětí na cívce UL a kondenzátoru UC mají stejnou velikost a jejich směry jsou opačné. Jejich účinky se tedy ruší. Musíme si ale uvědomit, že jejich velikost může nabývat hodnoty několikrát vyšší, než je napětí zdroje.

Výsledné napětí se bude rovnat úbytku napětí na rezistoru R a je ve fázi s celkovým proudem. V případě rezonance se chová obvod jako by měl jen činný odpor. Ze základní podmínky rezonance vyplývá, že tento jev nastane při rezonanční frekvenci, která závisí na velikosti základních parametrů obvodových prvků L a C – Thomsonův vzorec. 𝒇 𝒓 = 𝟏 𝟐.𝝅. 𝑳.𝑪 Z výše uvedených vztahů dále vyplývá, že impedance při rezonanci je dána jen ohmickým odporem skutečné cívky a také obvodem protéká největší proud: Zr = R (ohm) Ir = U / R (A; V, ohm) Kvalitu rezonančního obvodu vyjadřuje tzv. činitel jakosti – bezrozměrné číslo, který lze zjistit ze vztahu: 𝑸= 𝟐𝝅 𝒇 𝒓 .𝑳 𝑹

Tento vztah lze také vyjádřit XL / R Tento vztah lze také vyjádřit XL / R. Po dosazení za XL vidíme, že čím je ohmický odpor menší, tím je činitel jakosti větší. Čím je činitel jakosti pro určitou cívku větší, tím více se skutečná cívka v obvodu blíží cívce ideální. Jestliže vyjdeme ze výrazu pro impedanci v sériovém obvodu a dáme ji do vztahu s frekvencí, dostaneme rezonanční křivky. Pokud si tyto závislosti uvedeme graficky, zjistíme, že při sériové rezonanci je při rezonanční frekvenci impedance minimální - je dána jen ohmickým odporem cívky. Naopak proud má maximální hodnotu. Při paralelní rezonanci je situace opačná. Uvedené závislosti jsou uvedeny na obrázku .

Příklady Ideální kondenzátor s kapacitou C = 450 pF, skutečná cívka s indukčností 0,2 mH a odporem R = 8 ohm tvoří sériový rezonanční obvod, napětí je 12 V. Vypočtěte rezonanční frekvenci, impedanci, proud a činitel jakosti při rezonanci, napětí na ideální cívce a ideálním kondenzátoru. Sériovým rezonančním obvodem prochází při rezonanci proud 2,5 A, kondenzátor má kapacitu 2 mikrofarad, napětí zdroje je 15 V, činitel jakosti je 15. Vypočtěte odpor a indukčnost skutečné cívky. Sériový rezonanční obvod má činitel jakosti 80, ideální kondenzátor má kapacitu 450 pF, napětí je 6V, proud při rezonanci je 1 A. Stanovte odpor a indukčnost skutečné cívky a rezonanční frekvenci. Jaká je indukčnost cívky, která tvoří s kondenzátorem o kapacitě 0,25 F rezonanční obvod. Rezonanční frekvence je 40 kHz. Sériový rezonanční obvod tvoří skutečná cívka s odporem 10  s indukčností 0,3 mH a kondenzátor s kapacitou 300 pF, napětí je 10 V. Vypočtěte rezonanční frekvenci, proud při rezonanci, napětí na cívce.

ANOTACE Materiál lze použít pro výuku obvodů střídavého proudu - sériový rezonanční obvod. V první části jsou teoretické základy probírané látky, kde žáci využijí znalostí z minulých kapitol a uvědomují si, že uvedený obvod je vlastně speciální případ sériového spojení prvků RLC, který za daných podmínek má velký význam pro další využití v elektrotechnice. Na konci jsou příklady, které žáci vypracují samostatně nebo je možné je využít při zkoušení jednotlivců za použití interaktivní tabule. Předpokládaný čas 45 min. CITACE ANTONÍN BLAHOVEC. Elektrotechnika 2: Pro SOŠ a SOU Podnázev. Praha: Informatorium., 2010. ISBN 978-80-7333-043-9.