Logika a metody výběru vzorku

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
TECHNIKY SBĚRU DAT KVANTITATIVNÍ KVALITATIVNÍ VÝZKUM VÝZKUM
Advertisements

Základy pedagogické metodologie
Ukazatele kvality Metodika pro tvorbu a testování ukazatelů kvality zdravotních služeb - B.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Veřejné rejstříky - Obchodní rejstřík.
Strategické otázky výzkumníka 1.Jaký typ výzkumu zvolit? 2.Na jakém vzorku bude výzkum probíhat? 3.Jaké výzkumné metody a techniky uplatnit?
Kapitola 1: Popisná statistika jednoho souboru2  Matematická statistika je věda, která se zabývá studiem dat vykazujících náhodná kolísání.  Je možno.
PRŮZKUM TRHU základy. 1. Odběratelé (zákazníci) Dotazníky nejdůkladnější způsob zjišťování potřeb, názorů a zvyklostí zákazníků.
Výzkum efektivnosti fungování veřejné správy Interní grant VŠP Jihlava Měrtlová - Nečadová - Kovář.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Simona Lehrausová Datum/období: Podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Experimentální metody oboru – Pokročilá tenzometrie – Měření vnitřního pnutí Další využití tenzometrie Měření vnitřního pnutí © doc. Ing. Zdeněk Folta,
Systém správy dokumentace akreditované zkušební laboratoře Bc. Jan Randl, 4912.
ČAPÍ HNÍZDO. TÉMA PRŮZKUMU: ĆAPÍ HNÍZDO– BŘEZEN 2016 REALIZÁTOR: SANEP s.r.o. VÝBĚR RESPONDENTŮ: kvótní výběr ZADAVATEL: DENÍKY VLP TYP OTÁZEK: multiplechoice.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Anna Červinková Název prezentace (DUMu): 14. Pohyby těles v gravitačním a tíhovém poli Země Název sady: Fyzika.
STEM Diskuse o vstupu do EU v médiích Nejnovější data STEM tisková zpráva ze dne
AnotacePrezentace pro žáky k finanční gramotnosti - Úvěry AutorHolomková Lenka JazykČeština Očekávaný výstup seznámení se základními pojmy úvěrové politiky.
Induktivní statistika
Jsou venkovské školy horší než městské?
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Výzkum veřejného mínění v otázce výstavby obchodního centra
STATISTIKA Starší bratr snědl svůj oběd i oběd mladšího bratra. Oba snědli v průměru jeden oběd.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Matematika 3 – Statistika Kapitola 4: Diskrétní náhodná veličina
Název vzdělávacího materiálu
STANDARDY KVALITY V SOCIÁLNÍCH SLUŽBÁCH „SKSS“
Marketingový výzkum. Marketingový výzkum Organizace marketingového výzkumu Cíl výzkumu Typ výzkumu Příprava výzkumného projektu Sběr dat Analýza výsledků.
Základy pedagogické metodologie
Popisný (popis reality, jevu) Vztahový (vztah jevů, faktorů, činitelů)
Výběrové metody (Výběrová šetření)
Jedno-indexový model a určení podílů cenných papírů v portfoliu
Přenos tepla Požár a jeho rozvoj.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ. 1
Základy zpracování geologických dat testování statistických hypotéz
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
průběžná zpráva z 1. etapy sběru dat
VY_32_INOVACE_ Regulace
Výběr výzkumného vzorku
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Základy statistické indukce
METODOLOGIE Donald Trump SANEP s.r.o. kvótní výběr multiplechoice
2. seminární úkol - projekt
Volby v ČR Název školy: ZŠ Salvátor
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Základy zpracování geologických dat testování statistických hypotéz
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vypracovala: Mgr. Martina Belžíková
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Digitální učební materiál
Sociologický výzkum II.
Finanční gramotnost Inflace ZŠ Hejnice Mgr. Jan Kašpar.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_21-01
Základní statistické pojmy
Úvod do praktické fyziky
METODY VÝZKUMU GENDEROVÉ PROBLEMATIKY
Fitování Konstrukce křivky (funkce), která co nejlépe odpovídá naměřeným hodnotám. - může podléhat dodatečným podmínkám Lineární vs. nelineární regrese.
Hodnocení informačního střediska
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Týden před volbami den po dni
TŘÍDĚNÍ DAT je základní způsob zpracování dat.
Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí
ASOCIACE INOVAČNÍHO PODNIKÁNÍ ČR, z.s.
Hra (AZ kvíz) ke zopakování či procvičení učiva:
Projekt Karmelka: Školní kiosek
Věda a etika.
Hra (AZ kvíz) ke zopakování či procvičení učiva:
Vzdělávání jako hlavní složka řízení lidských zdrojů
… jak přesně počítat s nepřesnými čísly
Vy_32_Inovace_14_Rozklad výrazů na součin
Co je hotové a moc se o tom neví
Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí
Tečné a normálové zrychlení
Transkript prezentace:

Logika a metody výběru vzorku 20. 4. 2016 Základní pojmy výběrových šetření Způsoby výběru vzorku

ZÁKLADNÍ POJMY VÝBĚROVÉHO ŠETŘENÍ Cílová populace je soubor jednotek, o kterém předpokládáme, že jsou pro něj závěry platné Základní soubor je soubor jedinců/jednotek, které v dané situaci zastupují cílovou populaci Vzorek = skupina jedinců/jednotek, které skutečně pozorujeme. Reprezentativita = vlastnost vzorku imitovat strukturu populace.

Příklad 1 Cílová populace: obyvatelé ČR Základní populace: obyvatelé ČR k datu mimo dlouhodobě žijících v cizině (volební seznam) Výběrový soubor: občané ČR, které skutečně zkoumáme

Příklad 2 Cílová populace: organizace ČR Základní populace: organizace registrované v ČR k datu (veřejný rejstřík právnických osob) Výběrový soubor: vybrané organizace (z rejstříku), které skutečně zkoumáme

Reprezentativita Cílová populace

Reprezentativní vzorek Reprezentativita Cílová populace Reprezentativní vzorek

Anketa-samovýběr-nahodilý nereprezentativní vzorek Reprezentativita Cílová populace Anketa-samovýběr-nahodilý nereprezentativní vzorek

Kritéria reprezentativnosti Musí existovat tzv. opora výběru Adekvátní výběr vzorku Velikost vzorku Návratnost – k ot. návratnosti viz zejm. → Krejčí, 2011 (viz literatura), od str. 22.

1. Opora výběru Seznam (volební seznam, seznam studentů, čtenářů knihovny, ….) Ze zvoleného seznamu můžeme náhodně vylosovat x jednotek… Či rozlišit např. podle věku, ročníku, apod. a z každé této skupiny vylosovat náhodně X čtenářů… apod.

3. Velikost S rostoucí velikostí vzorku se rozdíl mezi strukturou populace a vzorku zmenšuje. ALE! Menší reprezentativní je „lepší“ než velký nereprezentativní vzorek.

4. Návratnost a reprezentativita V případě výběrového šetření = kolik z rozdaných dotazníků se nám vrátilo. V případě ankety = jaké procento nám vyplnilo dotazníky (ovšem nevíme % z čeho?).

Způsoby výběru vzorku: (1) Výběr založený na pravděpodobnosti (2) Záměrný výběr (3) Výběry nezaložené na pravděpodobnosti

Výběr založený na pravděpodobnosti - typy: prostý náhodný výběr systematický výběr vícestupňový výběr….. skupinkový výběr stratifikovaný výběr  proporční  disproporční panel

kvótní výběr neboli též quasi-reprezentativní výběr Záměrný výběr: kvótní výběr neboli též quasi-reprezentativní výběr

Výběry nezaložené na pravděpodobnosti: nahodilý výběr výběr soudců (expertů) řetězový výběr (tzv. sněhová koule) samovýběr (anketa)

Při hodnocení kvality se ptáme Kdo prováděl šetření? Jaká byla populace? Jaká byla opora výběru? Jak byl vzorek vybrán? Jak byl vzorek veliký? Jaká byla návratnost? Jak byli jedinci kontaktováni? Bylo šetření ovlivněno něčím, co mohlo ovlivnit odpovědi? Hendl, J., 2004

Literatura Disman, M.: Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum, 1993. Hendl, J.: Přehled statistických metod zpracování dat. Praha: Portál, 2004. Krejčí, J.: Kvalita výběrových šetření a standardy v sociálním výzkumu (studijní materiál). Sociologický ústav AV ČR, Praha 2011. Pro příp. vážnější zájem o oblast empirických výzkumů: Krejčí, J.: Kvalita sociálněvědních výběrových šetření. Praha 2008.