Obecně k legislativě 18. října 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Správní právo Pojem správního práva.
Advertisements

Veřejná moc a veřejná správa
Oběh dokumentů mezi ústředními orgány státní správy k Ing. Jan Duben Vedoucí projektového týmu březen 2003.
Obecná část rozpočtového práva III
Zákonná opatření Senátu v daňové oblasti Rizika spojená se způsobem jejich přijetí 20. listopadu 2013.
Legislativní proces J.Kožiak.
Legislativní záměry v oblasti e-Governmentu Mgr. Zdeněk Zajíček náměstek ministra vnitra Ing. Jaroslav Krupka předseda podvýboru pro VS a IS.
Komplexní inovace výuky práva pro moderní společnost CZ.1.07/2.2.00/
Aktuální situace nejen v oblasti legislativy ÚNMZ
Moc zákonodárná Pavel Šuranský. Přáli byste si v naší zemi něco změnit? Jakým způsobem by to bylo možné?
Kontrola veřejné správy I.
Význam práva Petr Machala.
Právní normy Milana Reichlová.
Porada tajemníků obcí s rozšířenou působností Benešov, Brno Aktuální informace k legislativním návrhům zákonů o ÚSC a dalším.
Legislativní pravidla vlády JUDr. Jan Kněžínek, Ph.D.
Porada MV s tajemníky úřadů obcí s rozšířenou působností Institut pro veřejnou správu Praha Benešov 12. říjen 2011.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 29. dubna 2015.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 11. května 2015.
Dělba státní moci 1. Zákonodárná moc
ZÁKLADY TEORIE PRÁVA III. Normativní právní akty Právní normy I.
Právní norma a právní předpis Doc. JUDr. Jan Kysela, Ph.D.
Obecná část rozpočtového práva II 14. března 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 24.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 5. října 2015.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 30. listopadu 2015.
Obecná část rozpočtového práva III 21. března 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 24.
Obecně k legislativě 19. října 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 18.
Vodohospodářské aktuality
Obecná část rozpočtového práva II
Rozpočtová kázeň a rozpočtová odpovědnost
Novelizace zákona o IRZ Ing. Mgr. Eduard Hlavatý XVII
Rozpočet Evropské unie
Rozpočet Evropské unie
Obecná část daňového práva procesního I
Rozpočtové právo I 20. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Obsah veřejných rozpočtů III
Rozpočtové právo 2. května 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Finanční arbitr 26. dubna 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Veterinární a potravinářská legislativa
Úvod do finanční vědy a financí
Důvodová zpráva a RIA 2. listopadu 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Legislativní pravidla vlády II - věcný záměr, návrh zákona
Obecná část daňového práva procesního I
Paragrafované znění II
Legislativní materiály vlády
Evropská dimenze legislativy
Komise LRV a LRV 14. prosince 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Paragrafované znění III
Obecně o veřejné správě
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Právní normy (pojem, struktura, působnost)
Úvod do finanční vědy a financí
Legislativní proces v Parlamentu ČR
Aktuální informace z odpadového hospodářství
Paragrafované znění II
Obecná část rozpočtového práva III
Paragrafované znění III
Legislativní pravidla vlády I - úvod
Zadávání veřejných zakázek na pomezí práva soukromého a veřejného
Rozpočtové právo 3. května 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Legislativní materiály vlády
Evidence tržeb ve světle nálezu Ústavního soudu sp. zn. Pl. ÚS 2616
23. února 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Paragrafované znění I 7. listopadu 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Rozbor vybrané judikatury
Principy správy daní a charakter daňového řízení
Obecná část rozpočtového práva III
Rozbor vybrané judikatury
Obecně k legislativě 17. října 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Obsah veřejných rozpočtů III
Paragrafované znění III
Transkript prezentace:

Obecně k legislativě 18. října 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy

Osnova Legislativa Legislativní pravidla Obecné legislativní zásady Legislativní proces

1. Legislativa Akademický slovník cizích slov Slovník spisovné češtiny tvorba právních norem a činnost zákonodárných sborů, zákonodárná moc, zákonodárství platné zákony a jiné právní předpisy Slovník spisovné češtiny tvorba právních norem Slovník spisovného jazyka českého zákonodárná moc, činnost; zákonodárství; činnost směřující k vydávání právních předpisů vůbec

2. Legislativní pravidla pravidla pro tvorbu právních předpisů legislativní pravidla vlády Poslanecké sněmovny Senátu obce kraje ministerstva …

3. Legislativní pravidla vlády Obsah Forma a závaznost Účel Aktuální stav

A. Obsah úprava postupu ministerstev a jiných ústředních správních úřadů při tvorbě a projednání připravovaných právních předpisů požadavky týkající se obsahu a formy připravovaných právních předpisů věcný záměr zákon zákonné opatření Senátu nařízení vlády vyhláška

B. Forma a závaznost usnesení vlády 14 novelizací č. 188 ze dne 19. března 1998 14 novelizací LPV jako pramen práva? výhled do budoucna zákon č. 222/2016 Sb. (účinnost 1. ledna 2020)

C. Účel sjednotit postup ministerstev a jiných ústředních správních úřadů při přípravě právních předpisů přispět ke zvýšení úrovně tvorby právního řádu

D. Aktuální stav kazuičnost přeregulovanost spoluodpovědnost za stav právního řádu

3. Obecné legislativní zásady Základní zásady Zásady týkající se tvorby právního textu Pl. ÚS 7/2000 Jedním ze základních předpokladů fungování právního státu je i existence vnitřního souladu jeho právního řádu. Proto je také nutné, aby jednotlivé právní předpisy byly srozumitelné a aby z nich vyplývaly předvídatelné následky.

A. Základní zásady ústavnost, zákonnost legislativní zdrženlivost právní jistota předvídatelnost zákaz pravé retroaktivity

B. Zásady tvorby právního textu bezrozpornost jazyková a stylistická bezvadnost přehlednost srozumitelnost transparentnost jednoznačnost stručnost normativnost obecnost

4. Legislativní proces postup od přípravy právního předpisu do jeho publikace fáze legislativního procesu v návaznosti na druh právního předpisu různá časová náročnost

A. Zákon 1/2 vytvoření návrhu vnitřní připomínkové řízení záleží na předkladateli vnější připomínkové řízení Legislativní rada vlády jen stanovisko předsedy LRV komise a stanovisko předsedy LRV komise, LRV a stanovisko LRV vláda usnesení vlády

možnost vrácení zpět Poslanecké sněmovně A. Zákon 2/2 vláda Poslanecká sněmovna Senát možnost vrácení zpět Poslanecké sněmovně prezident Sbírka zákonů

B. Nařízení vlády vytvoření návrhu vnitřní připomínkové řízení záleží na předkladateli vnější připomínkové řízení Komise Legislativní rady vlády (možné i projednání LRV) vypracováno stanovisko předsedy LRV vláda usnesení vlády Sbírka zákonů

C. Vyhlášky vytvoření návrhu vnitřní připomínkové řízení záleží na předkladateli vnější připomínkové řízení Komise Legislativní rady vlády (možnost projednání LRV a vládou) Sbírka zákonů

e-mail: bohac@prf.cuni.cz web: www.radimbohac.cz tel.: +420221005530 18. října 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy