Kód materiálu: VY_32_INOVACE_08_DELENI_HLASEK Název materiálu: Dělení hlásek Předmět: Český jazyk Ročník: 2. Časová dotace: 20 min Datum ověření: 23. 11. 2011 Jméno autora: Mgr. Pavla Besedová Klíčová slova: Dělení hlásek, souhlásky, samohlásky, pravopis i / y Výchovné a vzdělávací cíle: Žák rozdělí hlásky do základních skupin na samohlásky a souhlásky, upřesní o jaký druh hlásky se jedná. Žák zaznačí ve slově druhy hlásek a vytvoří slovo podle jednotlivých druhů hlásek. Žák si vytváří grafický organizér pro další vlastní učení. Rozvíjené klíčové kompetence: K řešení problémů – žák třídí jednotlivé hlásky dle zadaných kritérií K učení – žák si vytváří vlastní grafické organizéry napomáhající dalšímu učení. Anotace, metodický list: Prostřednictvím interaktivního znázornění žáci získají základní informace o dělení hlásek, vyzkoušejí si tyto znalosti aplikovat na konkrétních příkladech. Žáci mohou na úkolech pracovat společně nebo si mohou jednotlivé úkoly vypracovávat do sešitu s následnou kontrolou. Další možností je, aby žáci vypracovávali jednotlivé úkoly ve skupinách. Použité zdroje: Vlastní text Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace
DĚLENÍ HLÁSEK o u z a e p d c b h r j m
Hlásky dělíme na dvě velké skupiny: SAMOHLÁSKY SOUHLÁSKY a Samohlásky můžeme vyslovit samostatně, bez další hlásky. Vyzkoušejte si to a zazpívejte: á, é, í, ó, ů Souhlásky k sobě potřebují ještě další hlásku, abychom je mohli vyslovit. Vyzkoušejte si to a zazpívejte: b, d, k, t, r, s, p
HLÁSKY SOUHLÁSKY SAMOHLÁSKY DLOUHÉ TVRDÉ á é í/ý ó ú/ů h ch k r d t n KRÁTKÉ MĚKKÉ a e i/y o u ž š č ř c j ď ť ň DVOJHLÁSKY OBOJETNÉ au ou b f l m p s v z
PRAVIDLA PRAVOPISU Po tvrdých souhláskách píšeme vždy Y nebo Ý. Např. druhý, chyba, puky, ryba, dýchat, boty, trny Po měkkých souhláskách píšeme vždy I nebo Í. Např. žížala, šiška, čistý, řízek, cíl, jih, div, ticho, nit Po obojetných souhláskách píšeme Y nebo Ý tehdy, když dané slovo patří mezi slova vyjmenovaná nebo slova příbuzná. Např. kobyla, fyzika, lyže, myš, netopýr, sýr, vysoký, brzy V ostatních případech píšeme I nebo Í.
URČOVÁNÍ DRUHŮ HLÁSEK K – SOUHLÁSKA TVRDÁ R – SOUHLÁSKA TVRDÁ A – SAMOHLÁSKA KRÁTKÁ J – SOUHLÁSKA MĚKKÁ Í – SAMOHLÁSKA DLOUHÁ C – SOUHLÁSKA MĚKKÁ
Urči druhy hlásek v následujících slovech K O M I N Í Č E souhláska tvrdá samohláska krátká souhláska obojetná samohláska dlouhá souhláska měkká J I T R O C E L souhláska měkká samohláska krátká souhláska tvrdá souhláska obojetná
A pro lepší zapamatování si nakreslíme mapu. Třeba takto… a, e, i, o, u, y krátké dlouhé samohlásky hlásky á, é, í, ó, ú/ů, ý dvojhlásky au, ou souhlásky tvrdé h, ch, k, r, d, t, n obojetné měkké ž, š, č, ř, c, j, ď, ť, ň b, f, l, m, p, s, v, z
Dokážete doplnit chybějící části? a, e, i, o, u, y krátké dlouhé samohlásky hlásky á, é, í, ó, ú/ů, ý dvojhlásky au, ou souhlásky tvrdé h, ch, k, r, d, t, n obojetné měkké ž, š, č, ř, c, j, ď, ť, ň b, f, l, m, p, s, v, z
Zařaď správně následující hlásky SAMOHLÁSKY SOUHLÁSKY L O P A T K Y
A TO JE PRO DNEŠEK VŠE