DĚTI OHROŽENÉ PROSTŘEDÍM

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NÁSILÍ V RODINĚ.
Advertisements

Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Zákon o sociálních službách
Občanská nauka Sociálně patologické jevy IV. ; VY_32_INOVACE_D2_12
Sociálně-aktivizační služba pro rodiny s dětmi
Potřeby dětí a jejich hodnocení v systému sociálně-právní ochrany dětí
PORUCHY PŘÍJMU POTRAVY
Mgr. Jolana Polzová Mgr. Jan Žufníček
Emoce (city).
PORUCHY PŘÍJMU POTRAVY doplňkový seminář k projektu
SYNDROM TÝRANÉHO DÍTĚTE
Interrupce jako trauma
DOMÁCÍ NÁSILÍ SEXUÁLNÍ NÁSILÍ OBCHOD S LIDMI
Sexuální poruchy Olga Bürgerová.
Komunikace mezi generacemi
PORUCHY PŘÍJMU POTRAVY
Domácí násilí v praktické rovině
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Rizikového chování v dospívání
Sociální patologie SCPT SCPA
Klasifikace poruch chování
CAN-Child Abuse and Neglect
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
TYPY A FORMY ÚRAZŮ I NÁSILÍ NA DĚTECH A MLÁDEŽI
Autoagresivita Suicidální chování a jednání Sebepoškozování Poruchy příjmu potravy Suicidalita, Sebepoškozování, Anorexie, Mentální anorexie, Mentální.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název: Inovace.
Charitní dům- azylové ubytování pro matky s dětmi a ženy v tísni
TYPY A FORMY ÚRAZŮ I NÁSILÍ NA DĚTECH A MLÁDEŽI
Seminář Trauma.
Internalizované poruchy chování
PERSEFONA, o.s.  Komplexní služby obětem domácího násilí sexuálního zneužívání znásilnění  Vzdělávání laické i odborné veřejnosti  Analytická a publikační.
PRÁCE S DOMÁCÍM A SEXUÁLNÍM NÁSILÍM. MOŽNOSTI legislativní zázemí práce s předsudky možnosti prevence poradensko-terapeutická práce specializované organizace.
Sociální patologie SCPT SCPA
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE JAKO ODBORNÁ A PROFESNÍ ČINNOST:
„Problémy rodinné péče o osoby se zdravotním postižením“ Projekt „Nejsme chudinky, jsme hrdinky“ V Praze 30. září 2014.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Rodina se závislým partnerem Vypracovala: Barbora Šindelková Kamila Vébrová.
Deprivace a subdeprivace Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 6. října 2012 Datum: 6. října 2012.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 03 – Psychologie a psychiatrie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu,
Craving a emoce při léčbě návykových poruch Jana Richterová 4.ročník.
ODKLAD POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_ZV_1_5E_NEC_06_FOBIE.
Sexuální zneužívání mentálně handicapovaných, specifika průběhu a reakce obětí PHDR. MARTINA VENGLÁŘOVÁ, PSYCHOLOG, PSYCHOTERAPEUT „OBĚTI SEXUÁLNÍHO NÁSILÍ.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Vendulka Kudlíková. Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Problematika násilí na dětech Syndrom CAN – syndrom týraného, zanedbávaného a zneužívaného dítěte Způsoby vzniku: Akce Ne-akce.
PROTIDROGOVÁ PREVENCE Syndrom týraného dítěte Zpracovala: Mgr. Bc. Eva Franzová Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková.
PROTIDROGOVÁ PREVENCE Násilí Zpracovala: Mgr. Bc. Eva Franzová Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Linka bezpečí a důvěry - komunikace se službami odborné pomoci
Barbora Pekařová, C3A.  bipolární porucha  závažné duševní onemocnění  porucha mozku (vrozené odchylky fungování mozku)  výrazné výkyvy nálad  povznesená.
Zdravá výživa Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu:
Člověk a zdraví Bc.Kateřina Cuperová. - je jakékoliv pohlavní dotýkání, styk či vykořisťování kýmkoliv.
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Mgr. Hrtúsová Tereza Grigoriadisová Karin Schreiberová Radka
Psychosomatika a její souvislost s fyziologií zátěže
Intervence u dětí v riziku PCH, dětí s PCH - ústavní a ochranná výchova (ÚV, OV) Věra Linhartová, jaro 2012.
Domácí násilí a pomoc jeho obětem
Číslo v digitálním archivu školy
Stres a jeho zvládání.
Náročné životní situace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Sociální práce s rodinou 12
Školská sociální práce
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA VARNSDORF AUTOR: Marcela Kanisová, NÁZEV: VY_32_INOVACE_09_Základní lidská práva TÉMA:
Rodičovství biologické a pěstounské
ŠIKANA Základní škola a mateřská škola Nesovice, příspěvková organizace; CZ.1.07/1.4.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_05_šikana.
Transkript prezentace:

DĚTI OHROŽENÉ PROSTŘEDÍM Psychologická péče o děti ohrožené prostředím Následky psychické deprivace a subdeprivace Syndrom týraného dítěte Prevence Terapie

Dítě ohrožené prostředím = dítě zanedbávané, týrané, zneužívané Obecně hovoříme o syndromu CAN Child Abuse and Neglect zanedbávané a zneužívané (týrané) dítě

Za zanedbávání, zneužívání a týrání dítěte považujeme jakékoliv nenáhodné, vědomé (příp. i nevědomé) chování rodiče, nebo jakékoliv jiné osoby vůči dítěti, které je v dané společnosti nepřijatelné, nebo odmítané a které poškozuje tělesný, duševní i společenský stav a vývoj dítěte, případně způsobí i jeho smrt. (Dunovský, 1995)

Při zanedbávání není dítěti poskytována dostatečná péče v oblasti jeho fyzických, či psychických potřeb – zpravidla se děje v rodině.

Týrání rozlišuje 2 formy: fyzické psychické (včetně nepřiměřených nároků na výkony dětí)

Sexuální zneužívání je charakterizováno jako sexuální aktivita mezi dospělým (nebo zralejší osobou) a sexuálně nezralým jedincem. Dělí se na: kontaktní (dotykové) nekontaktní (bezdotykové)

Zvláštní formy syndromu CAN: systémové týrání, organizované zneužívání dětí, rituální zneužívání, sexuální turismus, Můnchhausenův syndrom v zastoupení (rodiče zveličují, nebo si vymýšlejí problémy dětí, pro které jsou tyto léčeny)

Úkolem poradenského zařízení není prokázat fakt týrání, ale zabezpečit péči o dítě v krizové situaci. Do péče poradenského zařízení: žádost odd. sociálně právní ochrany dítěte lékaře školy zcela výjimečně je tato situace odhalena v rámci poradenské práce

(klienti přicházejí nejčastěji z jiných důvodů: školní neprospěch, jsou nyní v nejrůznějších typech náhradní rodinné péče, adoptované děti, děti umístěné v diagnostických a výchovných ústavech…)

Možné způsoby odhalení zanedbávaného, týraného, či sexuálně zneužívaného dítěte: změna v chování (může nastat postupně, nebo zlomově) změna v prožívání - výrazné problémy v emocionální oblasti (nepřiměřené stažení do sebe x nepřiměřená agresivita)

Znaky, podle nichž lze identifikovat zanedbávané děti: podvýživa, podváha, hlad, hltavé a rychlé jedení pomalý růst, neprospívání nedostatečná tělesná hygiena-zápach, špinavé tělo a oblečení, ekzémy nevhodné oblečení vzhledem k počasí

zanedbané zdravotní potřeby – brýle, zuby… neošetřená poranění letargie, apatie, vysoká unavitelnost, nedostatek zájmu, vyčerpanost nechápavost, pasivita, těžkopádnost, chudá slovní zásoba krade, žebrá nechodí do školy, toulá se bývá dlouho samo venku – nedostatek dohledu

různé neurotické projevy (pomočování, rytmické kývání hlavou nebo celým tělem, kousání nehtů, cucání předmětů, prstů, vytrhávání vlasů) nesoustředěnost, neumí se učit, nemá potřebné návyky nezvládnuté projevy chování: delikvence, alkohol, drogy nízká sebeúcta

Znaky, podle nichž lze identifikovat psychicky týrané děti: známky fyzického, mentálního, nebo emocionálního opoždění ve vývoji neúměrně silné reakce na svoje chyby – neustálé sebepodceňování

obavy z nových situací sebeubližování až sebevražedné pokusy neurotické projevy nepřiměřená reakce na bolest (+ i -) zneužívání návykových látek projevy nejistoty ve vztazích, neschopnost navázat přátelství a udržet si ho

nadměrně pasivní, nebo extrémně pasivní projevy chování sebepodceňování a sebeobviňování nadměrné obavy z trestu nedůvěra k dospělým, kteří se dítěti snaží pomoci x přílišná závislost na nich a projevování nadměrné vděčnosti za projevenou pozornost trávení času mimo vlastní rodinu

Znaky, podle nichž lze identifikovat fyzicky týrané děti: poranění, nebo popáleniny nevysvětlitelného původu nepravděpodobné zdůvodnění těchto poranění dítětem nebo rodičem, případně další osobou nechuť o poraněních mluvit modřiny po celém těle-nejčastěji na měkkých částech

vytrhané vlasy neochota dítěte převlékat se na tělocvik, chodit v lehkém oblečení i v horkých dnech opakovaný strach jít domů a se setkání s rodiči sklony k sebetýrání, sebepoškozování a sebevraždám chronické útěky od rodičů uhýbání před pohlazením, k dospělým přistupují z boku

Znaky, podle nichž lze identifikovat sexuálně zneužívané děti: Do 5 let: nemají pocit jistoty, s nápadným strachem visí na rodičích v přítomnosti konkrétní osoby projevují mimořádně silný strach (90,50) hystericky křičí při přebalování, vysvlékání

v okolí genitálií mohou být patrné některé fyzické znaky bolesti nebo záněty v oblasti krční, anální, nebo genitální regres jako obranný mechanismus sexuální chování neúměrné věku – sex. Podněty je pohoršují, nebo u nich naopak nevyvolávají žádnou zvědavost

nepřítomný pohled, nešťastný výraz, smutná nálada, rozpačitost, uzavřenost x agresivita problémy s jídlem, zlé sny, chronické buzení nočními děsy, enuréza při hře s panenkami příliš zasvěceně napodobují sexuální chování kreslení pohlavních orgánů (penis v erekci) ztráta zájmu o zábavné aktivity, pohádky, hru s jinými dětmi dítě o sobě říká že je zlé, nehodné a na nic

Od 5 do 12 let: naznačují, že znají, nebo mají určité tajemství, které nemohou nikomu prozradit hovoří o nějakém problému svého kamaráda ptají se, zda byste je opravdu nikomu neprozradili, kdyby se vám svěřily

začínají lhát, krást, nadávat…s cílem upoutat n sebe pozornost mohou mít u sebe nevysvětlitelné obnosy peněz, nebo dárečky mívají děsivé sny, začínají se opět pomočovat objevuje se nevysvětlitelné chování přestávají se radovat z dříve oblíbených činností neochotně se vysvlékají před TV

bez vysvětlitelného důvodu začínají nesnášet dříve oblíbenou osobu – odmítají, aby o ně tato osoba pečovala sexuální aktivita nepřiměřená věku kreslí sexuálně inspirované obrázky – mohou znázorňovat i akt zneužití trpí infekcemi močových cest, krvácením, nebo zvýšenou citlivostí v oblasti genitálií, nebo anální oblasti trpí bolestmi, nebo krvácením v krku trpí chronickými bolestmi břicha nebo hlavy

projevují tendence k převzetí rodičovské úlohy v domácnosti, svým chováním vyvolávají dojem, že jsou starší mají problém s jídlem (nechutenství x přejídání) deprese, suicidální pokusy, sklony k sebepoškozování útěky z domova

mluví, nebo píšou o sexuálních otázkách regrese v chování – hrají si s již dříve odloženými hračkami, cucají si palec.. říkají o sobě že nestojí za nic a nic z nich nebude pokoušejí se sexuálně zneužít další děti jsou stále jakoby ve střehu, k lidem přistupují více z boku vymýšlí si spoustu výmluv, aby nemusely domů…

Děti starší než 13 let: chronická deprese, sklony k sebevraždě zneužívání návykových látek, abúzus alkoholu mohou trpět ztrátou paměti projevují nevhodné-sexuálně vyzývavé chování mají obavy z konkrétních lidí, izolují se d ostatních výrazně přebírají rodičovskou úlohu – v domácnosti se starají o všechny a všechno jen ne o sebe

předstírají, že mají zakázáno chodit ven chronicky trpí nočními můrami, bojí se tmy obtíže s koncentrací – uzavírají se do vlastního světa vyprávějí o svých známých, které kdysi někdo zneužil změny pracovních či studijních návyků prudké výbuchy hněvu pocity viny

V průběhu zneužívání a zanedbávání ztrácí dítě podmínky pro vytvoření: adekvátního sebevědomí a morálky schopnost svobodného myšlení schopnost důvěřovat a milovat schopnost intenzivní produktivity (je vyčerpané, unavené, často depresivní…) Každé zanedbávání, zneužívání, či týrání dítěte má následky nejen pro dítě samotné, ale i pro jeho rodinu.

U všech typů CAN se můžeme setkat s projevy odpovídajícími syndromu posttraumatické stresové poruchy: opakované vtíravé vzpomínky a představy traumatické sny pocity emočního otupění vyhýbání se situacím jež trauma připomínají

Depersonalizace Derealizace zvýšená vegetativní hyperaktivita (poruchy spánku, dráždivosti, koncentrace) agresivita úlekové reakce projevy dissočiační poruchy úzkostné, či depresivní chování

typická je postupná, či náhlá izolace od společnosti rozvoj somatických obtíží (bolesti břicha, hlavy, noční děsy, enuréza…) Pro dívky je typičtějším projevem úzkost a plačtivost, pro chlapce agrese

U sexuálně zneužívaných dětí se často setkáváme se: ztrátou důvěry v okolí pocity bezmocnosti sexualizovaným chováním neodpovídajícím věku separační úzkostí psychosomatickými obtížemi projevy disociace neurotickými projevy typu poruch spánku apod.

Možnosti pomoci týraným a sexuálně zneužívaným dětem Setkání a komunikace s dítětem: Uklidnit dítě Vyslechnout ho Věřit mu Poradit mu Ubezpečit ho že jedná správně Položit mu podstatné otázky Dodat mu sílu a podpořit jej Zabezpečit pro něj poradenství Doporučit další instituce Zajímat se o další vývoj případu

Zásady průběhu rozhovoru: Rozhovor začínejte jen tehdy, jestliže ho můžete i dokončit Vyčleňte si dostatek času a vhodný prostor, abyste nebyli rušeni Hovořte s dítětem přímo a buďte k němu upřímní

Nikdy dítěti neslibujte, že to co vám řekne zůstane jen mezi vámi Pochvalte ho, že našlo odvahu se vám svěřit , ubezpečte ho že mu věříte, ubezpečte ho o tom, že na tom co se stalo nenese žádnou vinu Používejte spíše otevřené otázky, nebojte se mlčení, zacházejte opatrně s dotykem, projevte skutečný zájem

Nejčastější otázky dětí: Co se bude dít dál? Budu se ještě někdy muset setkat s tím, kdo mi ubližoval? Co mám dělat, když potkám toho, kdo mi ubližoval? Bude mi někdo věřit?

Můžu za to co se stalo já? Proč se to stalo právě mně? Jsem normální? Budu muset jít do dětského domova? Budu i já jednou takový(á)? Jak to bude vypadat když budu vypovídat na policii a kdo všechno o tom bude vědět? Můžu na to někdy zapomenout? Co na to řeknou děti ve škole, až se to dozví?

Událost nelze zapomenout, je možné se s ní pouze vyrovnat. Mám o tom říct svému příteli? Proč mě máma (nebo někdo jiný) neochránil(a)? Zásady krizové intervence: Je třeba ji poskytnout po dobu kdy je nevyhnutelné vyrovnávat se se vzniklou zátěží a překonat prvotní šok, zpravidla se jedná o 3-6 setkání (Spilková, 1999) Zamezení osobního kontaktu týraného (zneužívaného) dítěte a agresora Trestně-právní forma intervence Podpora dítěte a zajištění komplexní péče Událost nelze zapomenout, je možné se s ní pouze vyrovnat.

DĚKUJI ZA VAŠI POZORNOST Bartová, H., Štefančiaková, K., a kol.: Metodika práce s dětmi se syndromem CAN. Občanské sdružení pomoc ohrozeným děťom, Centrum Náděj) Dunovský, J., Dytrych, Z., Matějček, Z.: Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Grada Publishing, 1995. Vaníčková, E.: Tělesné tresty dětí. Grada Publishing, 2004. Vaníčková, E., Provazník, K., Hadj-Moussová Z., Spilková, J.: Sexuální násilí na dětech. Portál, 1999. Vizinová, D., Preiss,.: Psychické trauma a jeho terapie. Portál, 1999. DĚKUJI ZA VAŠI POZORNOST