Základy teorie finanční správy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Správní právo Pojem správního práva.
Advertisements

Veřejná moc a veřejná správa
Veřejná správa 5RE901Teorie a management veřejné správy Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání.
Rozšíření kompetencí NKÚ jako nástroj boje proti korupci CELOSTÁTNÍ FINANČNÍ KONFERENCE SMO ČR Dopady reforem na hospodaření obcí a měst Stanislav.
Základy veřejné správy
Samospráva 1 SP1 Přednáška.
Veřejná správa – úvod.
ÚVOD DO FINANČNÍ SPRÁVY
Soustava veřejných rozpočtů II.
Finanční právo Zdenka Papoušková, 2013.
Organizace Státní správy
Členění a organizace veřejné správy
JUDr. Marek Starý, Ph.D. Praha, 2011
FINANČNÍ SPRÁVA specifický úsek veřejné správy jehož posláním je péče o materiální základ poskytování veřejných statků a dozor (dohled) nad finančními.
Rozpočty územních samosprávných celků
Daňová správa 2013 Petr Mrkývka.
Zákon o obcích č.128/2000 Sb..
Finanční správa v ČR – organizační pojetí (se zaměřením na správu daní v organizačním pojetí) Damian Czudek
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 19. března 2014.
Kontrola veřejné správy I.
Základní informace Veřejná správa – činnost veřejnoprávní korporace spravující veřejné záležitosti ve veřejném zájmu financovaná z veřejných prostředků.
Územní samospráva Kraje
Veřejná správa.
Finanční a rozpočtové právo
Finanční a rozpočtové právo
Finanční správa v ČR v organizačním a funkčním pojetí (se zaměřením na správu daní) Damian Czudek Zápatí prezentace.
FINANČNÍ PRÁVO charakteristika odvětví práva
Systém soukromého práva
Petra Skryjová, Zuzana Kubičíková, Beata Kupová,.
Charakteristika správní vědy Přednáška SV č.1 M. Horáková.
Státní správa.
Systém organizace finanční správy
Ministerstvo financí je ústředním orgánem státní správy pro –státní rozpočet republiky, –státní závěrečný účet republiky, –státní pokladnu České republiky,
FINANČNÍ PRÁVO charakteristika odvětví práva
CHARAKTERISTIKA FINANČNÍHO PRÁVA
FINANČNÍ SPRÁVA Petr Mrkývka © 2012.
Ekonomické aspekty veřejné správy
Organizace veřejné správy
Územní samospráva Obce
Materiální základ produkce veřejných statků
ÚVOD DO VEŘEJNÉ SPRÁVY Přednáška č
Soustava veřejných rozpočtů Finanční toky ve veřejném sektoru představují příjmy a výdaje veřejných rozpočtů, a to jak uvnitř soustavy veřejných rozpočtů,
Zápatí prezentace Finanční správa v ČR v organizačním a funkčním pojetí Michal Liška
Obecná část finančního práva II 16. března 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 36.
Správa v resortu MFČR Dana Šramková Petr Mrkývka.
Statky – finance – politika – činnost Prezentace doc. Mrkývky (přednáší dr. Šramková)
OBCE A KRAJE VE FINANČNÍ SPRÁVĚ. DECENTRALIZACE VEŘEJNÉ SPRÁVY 1990 – obnovení ve ř ejné samosprávy; obecní z ř ízení 1990 – obnovení ve ř ejné samosprávy;
Nástin přednášek – studijní pomůcky. Pojem správy  vedení, řízení, (ekonomická) péče o něco  záměrná činnost, sledující dosažení určitého cíle (účelu)
Úvod do základů finančního práva Petr Mrkývka. LITERATURA Petr MRKÝVKA Propedeutika finančního práva I – obecná část. Brno: MU 2014 (e-kniha) k dostání.
Číslo projektuOP VK Název projektuModerní škola Název školySoukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. PředmětObčanská nauka (klíčová.
Obecná část rozpočtového práva III 21. března 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 24.
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek. Téma na dnešní cvičení Příjmy a výdaje obce za léta 2,3,4,5 a 6 –Obecné příjmy a výdaje –Zohledňuje se: Počet obyvatel.
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek.
Obecná část finančního práva II
Základy teorie finančního práva 2
Normy finančního práva
Alois Rašín první ministr financí ČSR ( )
VeřeJnÁ FinaNční Politika a VEŘEJNÁ FINANČNÍ ČINNOST
PŘEDMĚT FINANČNÍ SPRÁVY
SUBJEKTY FINANČNÍHO PRÁVA
Vnější systémová charakteristika finančního práva
Česká národní banka.
Veřejné Finance.
Organizace veřejné správy blok č. 1
SUBJEKTY FINANČNÍHO PRÁVA
Ekonomické aspekty veřejné správy
Obecná část rozpočtového práva III
Rozpočtové právo 3. května 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Obecná část rozpočtového práva III
Obor finančního práva 6. března 2019 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Transkript prezentace:

Základy teorie finanční správy

Finanční správa Prastaré pojítko mezi financemi a veřejnou správou, správním právem a finančním právem. Merkl: pomocná funkce - slouží realizaci ostatních činností státu, negoval její samostatnost (Merkl, A. Obecné právo správní. Díl II. Praha – Brno: Orbis 1932) X Pošvář: samostatný díl veřejné správy Siblík: nástroj zajišťování dostatku peněžních prostředků pro státní správu, ale také jako bankovní dohled, dohled nad spořitelnami a pojišťovnami, správu majetku státu … (1947)

Pojetí finanční správy správa ve smyslu organizačním Instituce funkčním Činnost Stejně je možné pojímat celou veřejnou správu i jednotlivé její díly Finanční správa je specifickým a výjimečným dílem veřejné správy – v čem? ►

Specifika a výjimečnost finanční správy Finanční správa je nástrojem realizace finančního práva za podmínky, že zákonodárce předpokládá pro uskutečnění finančního práva formy a metody vlastní veřejné správě. Finanční správa je výjimečná svým předmětem, svojí právní regulací a tím, …. že je všude! ►

Předmět finanční správy veřejné správy Obecný předmět finanční správy Obecný: široká škála společenských vztahů, do kterých veřejná moc ingeruje s užitím forem a metod vlastních veřejné správě FS: společenské vztahy regulované normami finančního práva, do kterých veřejná moc ingeruje s užitím forem a metod vlastních veřejné správě

Předmět finančního práva Předmět finanční správy > Předmět finanční správy Ne všechny společenské vztahy tvořící předmět finančního práva jsou přímo vystaveny působení veřejné správy. Ne všechny normy finančního práva jsou realizovány formami a metodami veřejné správy.

Předmět finančního práva Společenské vztahy, které vznikají, realizují se a zanikají: V procesu tvorby, rozdělování a užití veřejných peněžních fondů, V souvislosti s fungování peněžního systému, V rámci veřejnoprávních ingerencí do finančního trhu. (segmenty klasického pojetí finančního práva)

Tyto společenské vztahy jsou regulovány normami finančního práva s využitím metody založené na administrativně právní metodě regulace: Formy, metody, cíle, instituty a instituce veřejné správy.

Šíře předmětu finanční správy Je dána šíří záběru finančního práva ► ►různorodost forem a metod správních ingerencí ►institucionální rozmanitost ►obtížná systematizace ►dekoncentrace vykonavatelů finanční správy.

Prostředí realizace finanční správy Finanční správa PRIMÁRNÍ SEKUNDÁRNÍ Finanční správa Ministerská (vládní) Centrální banka s postavením správního úřadu jiná

Systém organizace finanční správy

věcné principy teritoriální principy koncentrace x dekoncentrace centralizace x decentralizace duální správa dělená správa organizační x funkční

Věcný princip organizace finanční správy Současná finanční správa v ČR není organizována na principu koncentrace a centralizace Rezortní správa financí Speciální finanční správa – institucionalizované veřejné peněžní fondy

Správa veřejných financí Finanční správa Správa veřejných financí Správa veřejných příjmů Správa daní Správa cel Správa ostatních příjmů Správa veřejných výdajů Správa peněžního systému Správa finančního trhu

Teritoriální principy Centrální finanční správa – MF, ČNB Administrativní členění státu – obec, okres, kraj (1960) Obvody podle systému územních samosprávných celků – obec (typ), VÚSC Vlastní obvody podle potřeb FS Kombinovaný systém teritoriální a funkční (pobočky ČNB)

Koncentrace x dekoncentrace Relativní Koncentrace v systému národních výborů Dekoncentrace – vytváření speciálních orgánů k výkonu finanční správy Tendence dílčí koncentrace – příprava reformy finanční správy – návrh

Centralizace x decentralizace Centralizovaná finanční správa – pobočky ČNB Fondy Decentralizace – fiskální federalismus Správa státních financí Správa financí územních samospráv Správa financí profesních (zájmových) veřejných korporací

Duální správa Správa vykonávaná dvěma orgány finanční správy bez vzájemného vrchnostenského vztahu Určující kritérium působnosti/příslušnosti: charakter (statut) adresáta FS Příklady: devizové orgány – MF, ČNB FSČR: obecné FÚ, Specializovaný FÚ

Dělená správa – funkční princip §§ 161-162 Daňového řádu Procesně dělená správa Institucionálně dělená správa Nalézací řízení Inkasní správa Vymáhání

Podřazení segmentů finanční správy Primární FS: speciální dekoncentráty – FSČR, CSČR, ČNB Sekundární FS: svěřený výkon finanční správy v návaznosti na primární předmět správy, resp. primární účel existence instituce, nerespektuje se dělba moci. Př.: výkon finanční správy soudy – správa veřejných financí, správa majetku …

Věcné členění finanční správy Správa měny Devizová správa Dohled nad finančním trhem Správa veřejných financí Primární Sekundární

Primární správa veřejných financí Celní správa České republiky Finanční správa České republiky (od 1.1.2013) Územní finanční orgány (do 31.12.2012)

Finanční správa České republiky Zákon č. 456/2011 Sb. Soustava správních orgánů pro výkon správy daní Nahrazuje Územní finanční orgány Nedochází ke sloučení s CSČR Cíl: JIM Fiskální centralizace

Soustava orgánů FSČR Generální finanční ředitelství Odvolací finanční ředitelství Finanční úřady

GFŘ – věcná působnost Ze zákona – výlučná Ze zákona – společná Z pověření MFČR

OFŘ – věcná působnost Mizerná úprava

Finanční úřady – územní působnost Správní obvod – území VÚSC Specializovaný FÚ – území ČR

FÚ – věcná působnost § 10 Správa daní Řízení o správních deliktech Distribuce výnosu daní mimo SR Staré návratné výpomoci MZ Hazard Dělená správa Registry Kontrolní pravomoci Z pověření MF: kontrola FH ÚSC, mezinárodní spolupráce

Specializovaný FÚ – osobní působnost PO s obratem více než 2 000 000 000 Kč Banka Pobočka zahraniční banky Spořitelní a úvěrové družstvo Pojišťovna, zajišťovna, pobočka zahr. Člen skupiny DPH Negativní: DzN, transferové daně

Potřeby finanční správy Jednotné zásady fungování finanční správy, zejména v případě správy veřejných financí Splnění požadavků dobré správy Efektivnost Hospodárnost Stabilita