Komunikace a interakce Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).
Interakce z latinského interactio od inter-agere – jednat mezi sebou Znamená vzájemné působení, jednání, ovlivňování všude tam, kde se klade důraz na vzájemnost a oboustrannou aktivitu. vzájemné jednání mezi osobami nebo společenskými skupinami: vzájemné ovlivňování, obousměrná komunikace, střídání dotazů a odpovědí, obousměrné působení, souhra, střetnutí
Komunikace (dorozumívání) Jde o proces sdělování a přijímání informací. Interakce je vzájemné reagování na sebe navzájem, vzájemné ovlivňování. Komunikace není pouze lidským projevem. Buňky komunikují chemickými reakcemi. Komunikační systémy mají i zvířata. Komunikace ovlivňuje mezilidské vztahy. Patří k sociálním dovednostem.
Odpovězte: Jakými způsoby se dorozumívají zvířata? Které ze zvířat má podle vás nerozvinutější komunikační systém? Používají zvířata při komunikace rozum, nebo instinkt?
V procesu komunikace musí vždy být: osoba, od které sdělení informace vychází; osoba, která sdělení přijímá; obsah komunikace – informace, zpráva. Obr. 1
Druhy komunikace: verbální (slovní) x neverbální (beze slov) dvousměrná (mezi lidmi) x jednosměrná (například televize, tisk, internet) symetrická (mezi kamarády) x asymetrická (nadřízený x podřízený, učitel x žák)
Slovní komunikace má 2 stránky: OBSAH – co člověk říká, co nového sděluje, jakou nám dává informaci ZPŮSOB – jak člověk sděluje - barva hlasu, nahlas x potichu, rychlost mluvy, přestávky v řeči, chyby v řeči
Naslouchání: důležité pro komunikaci Formy naslouchání: a) Neposloucháme, ignorujeme sdělení. b) Přetvařujeme se, děláme, že posloucháme. c) Posloucháme jen to, co chceme. d) Pozorně posloucháme každé slovo.
Odpovězte: V jakých situacích děláte, že posloucháte sdělení, a není tomu tak? Kdy posloucháte jen to, co chcete? Kdy vůbec neposloucháte? Jaká situace vás přiměje poslouchat každé slovo?
Použité zdroje: DUDÁK, Vladislav. Občanská nauka pro střední odborné školy a pro studijní obory SOU. 1. vyd. Praha: SPN – pedagogické nakladatelství, 2003, 326 s. ISBN 80-723-5233-4. EMMERT, František. Odmaturuj! ze společenských věd. Vyd. 1. Brno: Didaktis, 2003, 224 s. ISBN 80-862-8568-5. DUDÁK, Vladislav. Seminář ze společenských předmětů pro 2. stupeň základní školy. 1. vyd. Praha: SPN – pedagogické nakladatelství, 1998, 160 s. ISBN 80-859-3794-8. Obr. 1. Einar Faanes. [cit. 2013-07-23]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Communication_sender-message-reciever.png> http://cs.wikipedia.org/wiki/Interakce