Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0245 Číslo DUM: VY_32_INOVACE_12_B_20 Tematická oblast: Opravy podvozku Téma: Odvzdušnění řízení Autor: Mgr. Jaroslav Hrůza Datum vytvoření: září 2012
Anotace Metodický pokyn Materiál je určen pro výuku předmětu Motorová vozidla u studijního oboru Autotronik a příbuzných učebních a studijních autooborů. Inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek – prezentace s názornými obrázky a schématy doplněných textem podporujícím výklad učitele. Metodický pokyn Materiál používá učitel při výkladu – pro větší názornost a atraktivnost výuky a zároveň jej mohou využívat žáci pro domácí přípravu na výuku.
Odvzdušnění řízení Požadavky Řízení by mělo jít lehce v jakémkoliv poloze Ovládací síla řidiče by se přes pomocné zařízení měla znásobit na řídící kola Posilovací účinek odpovídá použitému zařízení a požadavkům výrobce automobilu
Odvzdušnění řízení Specifikace A) Posilovače řízení s umístěním pracovního válce ve vodorovné poloze
Odvzdušnění řízení Vyžaduje Odvzdušnění je velmi jednoduché, pouze vyžaduje: soustava byla řádně utěsněná byla použita správná kapalina byla nadlehčena přední náprava v systému nesmí být vůle a nečistoty nesmí být použity hadice, které neodpovídají požadavkům výrobce
Odvzdušnění řízení Postup Necháme otevřené víčko nádobky Otáčíme do jednotlivých krajních poloh řízením bez spuštěného motoru cca 10x do jednotlivých krajních poloh Zkontrolujeme popřípadě doplníme kapalinu do řízení(kola musí být v přímém směru) Volně našroubujeme víčko(nesmí se dotahovat!) Nastartujeme motor a necháme ho asi 10s spuštěný
Odvzdušnění řízení Postup Po vypnutém motoru zkontrolujeme hladinu Toto opakujeme dokud se hladina oleje nemění
Odvzdušnění řízení Specifikace B) Pracovní válec ve svislé poloze
Odvzdušnění řízení Vyžaduje Vždy se zbavíme starého oleje Používáme nové filtry Nesmí se přisávat vzduch Na odvzdušňovací ventily umísťujeme hadičky s nádobkami na kapalinu Pod řízením máme stále zachycovací zařízení
Odvzdušnění řízení Postup Otevřeme odvzušňovací ventily na sloupku řízení(poz. 1) Necháme vytéci olej se vzduchem a současně kontrolujeme množství kapaliny v nádobce Dotáhneme odvzdušňovací šrouby
Odvzdušnění řízení Postup Spustíme motor a natočíme koly do jedné strana a v této poloze držíme řízení, otevřeme daný odvzdušňovací šroub na sloupku řízení a provedeme jeho povolení. Musí vytékat čistá kapalina bez bublin Vrátíme kola do přímého směru a kontrolujeme stav oleje v nádobce. Kapalina nesmí být zpěněná.
Odvzdušnění řízení Postup Tyto úkony opakujeme i natočením kol do opačné krajní strany. Řízení nesmí vykazovat žádné změny při natočení na jednu či druhou stranu a posilovací účinek musí být rovnoměrný. Množství kapaliny se nesmí měnit a pokud dojde k zpěnění musí se zjistit místo úniku a v odvzdušnění se smí pokračovat až na hladině nebude žádná pěna
Odvzdušnění řízení Použitá literatura: http://www.prochazka-hk.cz/product/77.jpg J. POŠTA a kol., Opravárenství a diagnostika II, ISBN 80-86073-88-2, Praha 2002, s.183 Vlastní zdroje