Umíte se učit? Tipy pro úspěšné učení Tato prezentace je určena pro workshop o metodách učení se. Žáci si prakticky vyzkouší různé metody učení, zároveň diskutují o tom, co jim pomáhá v učení a jakým způsobem se sami učí. Mohou tak sami aktivně předávat své zkušenosti a učit se od ostatních. Tento workshop je vhodný zařadit po blocích Učení a Paměť a zapomínání. Zároveň se zde odkazuje na mezipředmětové vztahy s českým jazykem a literaturou, případně jiným předmětem dle výběru učitele. Proto je nutné si před workshopem připravit kopie studijních materiálů, případně doporučené učebnice, na kterých si budou žáci moct vyzkoušet uvedené metody a tipy. Samozřejmě je možné zvolit libovolný studijní materiál, ale pokud zde má být zachovány prvky efektivního učení, je vhodné studijní materiály hledat v ostatních předmětech tak, aby žáci mohli naučené informace z hodiny nadále využít. Lze také použít kapitoly z Občanské nauky, které budou navazovat.
Jak se učím já? V časovém limitu 10 minut se naučte báseň. Najděte si nejvhodnější pozici, aby se vám co nejlépe učilo. Nyní pracujte ve skupinách po 4. Každý předneste básničku tak, jak jste se ji naučili. Kdo byl nejlepší? Proč? Komu se nedařilo? Proč? Co vám pomohlo? Co vás rušilo? Jaké metody jste používali? Co bylo nejefektivnější? Co byste doporučili? Vezměte v úvahu rady a doporučení svých spolužáků a naučte se druhou část básně. Příprava: S učitelem českého jazyka a literatury dané třídy zkonzultujte, kterou báseň či poetické dílo by doporučil/a k naučení tak, aby to korespondovalo s probíraným obdobím dějin literatury a žáci nejlépe v nějaké z následujících hodin ČJL báseň či dílo opravdu četli, rozebírali, popř. se učili nazpaměť. Cílem zde není memorování „nějakého“ textu, ale důležité je uvědomění si souvislostí a další využitelnosti daného díla. Zvažte délku textu tak, aby bylo možné se ho za daný časový interval naučit. Pokud je dílo delší, rozdělte ho do dvou částí a druhou použijte pro druhou část aktivity. Pokud se jedná o kratší báseň, pro druhou část aktivity použijte vhodný materiál, který s původním dílem nějakým způsobem souvisí. Aktivita: Postupujte v jednotlivých krocích, tak jak se objevují na slidu. Žáci mají každý svůj studijní materiál a sami si zvolí místo a způsob učení. Pokud je to možné, mohou opustit prostor třídy a najít si své místo. Po uplynutí 10 minut učitel svolá žáky zpět. Ve skupinách má každý prostor, aby báseň přednesl tak, jak se ji naučil. Následující otázky žáci diskutují nejprve ve skupinách, poté v rámci celé třídy. Jednotlivé návrhy na metody učitel zapisuje na tabuli. V druhé části se žáci opět 10 minut učí druhou část textu nebo jiný vhodně související úryvek. Opět ve skupinách prezentují výsledky svého učení a diskutují nad úspěšnými či neúspěšnými metodami. Porovnávají své poznatky v rámci celé třídy. Otázky: Jak postupovali tentokrát? Kdo se zlepšil? Kdo objevil pro sebe novou zajímavou metodu? Zdroj obrázků: Galerie MS Office
Efektivní učení Snaha uložit informace do dlouhodobé paměti Jak? Navození ideálních podmínek učení – odvrátit rušivé jevy Opakování – vícekrát, rozvrhnout do více dnů Práce s textem – výpisky, barevné odlišení Mnemotechnické pomůcky Připodobnění informace k tomu, co už ovládáme Spojování asociací A? Zde mohou žáci sami doplnit nějaké metody, které pro ně fungují.
Metoda PQRST P – preview: přehled – získání přehledu, rozčlenění do kapitol a podkapitol Q – question: otázka – formulace otázek, na které budeme čtením textu hledat odpověď R – read: čtení – hledání odpovědí S – self-recitation: opakování – zapamatování si prostřednictvím opakování odpovědi na jednotlivé otázky T – test: zkouška – přezkoušení svého úsilí Tuto metodu je možné vyzkoušet na učení jiného modelového textu z učebnice jiného předmětu nebo následující kapitoly z Občanské nauky. Důležité je zdůraznit, že získané informace později využijí. Žáci postupují po jednotlivých krocích PQRST, učitel dbá především na formulaci otázek, které je možné z textu vypsat i společně. Pro testovou část sestavte test z cca 5 otázek, které budou prověřovat znalosti žáků. Otázky by neměly být totožné s žáky navrženými (pro bod Q), ale mohou se jim podobat.
Přečtěte si modelový text: Zítra potřebujete zařídit tyto věci: cestovní pas, sůl, baterky, kraťasy, šampon, časopis, maso, batoh, lékař, pes, marmeláda, knihovna, film Jak si jednotlivé položky nejsnadněji zapamatujete? Pokuste si zapamatovat text pomocí: a) memorování b) mnemotechnické pomůcky c) vytvořením krátkého příběhu, kde se všechna slova objeví Aktivita: Žáci jsou rozděleni do tří skupin, každá používá jinou metodu zapamatování. Na závěr můžeme porovnávat výsledky. Poznámka: Ad c) např. Před knihovnou ležel lékařův pes, žvýkal solené maso a …. Otázky: Jaká metoda je podle vás nejefektivnější? Jak vám vyhovovala přidělená metoda? Jakou metodu byste si zvolili sami? Zdroj obrázků: Galerie MS Office
Citace DENGLEROVÁ, Denisa. Společenské vědy pro střední školy. Vyd. 1. Brno: Didaktis, c2009, 83 s. ISBN 978-807-3581-442. DENGLEROVÁ, Denisa a Jan DVOŘÁK. Společenské vědy pro 1. ročník středních škol. Vyd. 1. Brno: Didaktis, c2009, 3 sv. ISBN 978-80-7358-146-6. DOLEŽALOVÁ, Ladislava a Marie VLKOVÁ. Občanský a společenskovědní základ. Vyd. 1. Kralice na Hané: Computer Media, 2010, 72 s. ISBN 978-80-7402-060-5. Zdroj obrázků: Galerie MS Office