Umíte se učit? Tipy pro úspěšné učení

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dokončení textu Čtenářská gramotnost.
Advertisements

Absolutistická monarchie ve Francii
Jak se UČIT, aby mě to nebolelo
Studentská inovace praxí Jana Mina ř íková, 5. NŠ-NJ.
Studentská inovace praxí
Anglický jazyk Michaela Hrdličková, 251 PT1 – Provozní technika 1. ročník „Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám.
Strom přátelství Ročník: 3. ročník Autor: Kateřina Holaňová
Název projektu: Podpora přírodovědného a technického vzdělávání na středních školách v Jihomoravském kraji Číslo projektu: CZ.1.07/1.1.00/ Subjekt.
Efektivní učení.
UMĚNÍ UČIT SE Mgr. Michal Oblouk. UČENÍ  měli bychom: a)zjistit, jaký způsob učení nám nejvíce vyhovuje a používat ho b)uvědomit si, že je důležité procvičování.
Jak psát texty ke kombinované formě studia Projekt Rozvoj e-learningu v oblasti vzdělávání pedagogů v Moravskoslezském kraji.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Odborný styl PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝU.
Vzdělávací oblast – člověk a jeho svět Předmět – prvouka 3. roč.
FÁZE NÁCVIKU SLOHOVÉHO PROJEVU
3. ročník, studijní obory SOU Mgr. Smékalová Dagmar „Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.“
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Úvod do dějepisu. Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 32 Číslo.
Multimédia Multimediální prezentace Ročník: 8 Předmět: Informační a komunikační technologie Učitel: Vojtěch Novotný Téma: Multimédia 1 Ověřeno ve výuce:
Příprava na vyučovací hodinu a její vyhodnocení
Veřejné zdravotnictví 2. ročník
Michaela Ožanová Adéla Gajdečková
Poznáváme antickou kulturu „ „Vzdělanost má trpké kořínky, ale sladké plody“ Aristoteles.
UČENÍ EVA JEŘÁBKOVÁ.
Hotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola Teplice, Benešovo náměstí 1, p.o. Tematický celek: Microsoft Excel Kód a název materiálu:
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
OPAKOVÁNÍ. Přetopená místnost Přehledné poznámky Příliš velká večeře Talent na jazyky Spolupráce se spolužáky Zábavné příklady Bolest hlavy Lehké učivo.
Matematika pro stavební obory 6. Autor: RNDr. Zdeněk Bláha.
S OCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.18.
U ČENÍ Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.13 2.Číslo projektu:
Jak se UČIT, aby mě to nebolelo Připravil Jan Weiser podle příručky Národního ústavu odborného vzdělávání v Praze Jak se učit na střední škole.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 05 – Paměť a učení NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Co je to osobnost?. Osobnost člověka je uspořádaný systém psychických a fyziologických funkcí jedince, které jsou v neustálé interakci s prostředím.
ČESKÝ JAZYK A LITERATURA Umělecký styl On-line diskuse k virtuální hospitaci – Gymnázium J. K. Tyla, Hradec Králové Vyučující: Mgr. Lenka Krejsová.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
Paměť DUM_18. Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE.
Jak si zapamatováváme a jak zapomínáme?. Paměť Paměť je schopnost přijímat, držet a znovu oživovat minulé vjemy. Znamená to uchování informace o podnětu,
Tato prezentace je doplněním výkladu učitele
O dborné U čiliště a Z ákladní Š kola praktická Holešov
Dějiny psychologie Mgr. Jiřina Boušková.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Metody psychologie Mgr. Jiřina Boušková.
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Projekt Impuls / Seminář
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Anna Zabranská Číslo
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Projekt Impuls / Seminář
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
1. Vyhledej na internetu loga různých firem, zhodnoť je a porovnej
Základní škola T. G. Masaryka a Mateřská škola Poříčany, okr. Kolín
(finanční gramotnost)
Paměť Mgr. Vladimír Velešík.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Mgr. Helena Hubatková Selucká VIKBB35 Podpora čtenářství – podzim 2013
Paměť a soustředění.
Práva dítěte Výchova k občanství
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín Moderní škola 2010
Sociální psychologie.
Elektronické součástky a obvody
Jak se efektivně učit 2017.
Microsoft Excel Funkce Když. Microsoft Excel Funkce Když.
Vítejte milí žáci/studenti!
Kritické myšlení v mateřské škole
MOŽNOSTI PREZENTACE BADATELSKÉ ČINNOSTI V MATEŘSKÉ ŠKOLE MGR
Transkript prezentace:

Umíte se učit? Tipy pro úspěšné učení Tato prezentace je určena pro workshop o metodách učení se. Žáci si prakticky vyzkouší různé metody učení, zároveň diskutují o tom, co jim pomáhá v učení a jakým způsobem se sami učí. Mohou tak sami aktivně předávat své zkušenosti a učit se od ostatních. Tento workshop je vhodný zařadit po blocích Učení a Paměť a zapomínání. Zároveň se zde odkazuje na mezipředmětové vztahy s českým jazykem a literaturou, případně jiným předmětem dle výběru učitele. Proto je nutné si před workshopem připravit kopie studijních materiálů, případně doporučené učebnice, na kterých si budou žáci moct vyzkoušet uvedené metody a tipy. Samozřejmě je možné zvolit libovolný studijní materiál, ale pokud zde má být zachovány prvky efektivního učení, je vhodné studijní materiály hledat v ostatních předmětech tak, aby žáci mohli naučené informace z hodiny nadále využít. Lze také použít kapitoly z Občanské nauky, které budou navazovat.

Jak se učím já? V časovém limitu 10 minut se naučte báseň. Najděte si nejvhodnější pozici, aby se vám co nejlépe učilo. Nyní pracujte ve skupinách po 4. Každý předneste básničku tak, jak jste se ji naučili. Kdo byl nejlepší? Proč? Komu se nedařilo? Proč? Co vám pomohlo? Co vás rušilo? Jaké metody jste používali? Co bylo nejefektivnější? Co byste doporučili? Vezměte v úvahu rady a doporučení svých spolužáků a naučte se druhou část básně. Příprava: S učitelem českého jazyka a literatury dané třídy zkonzultujte, kterou báseň či poetické dílo by doporučil/a k naučení tak, aby to korespondovalo s probíraným obdobím dějin literatury a žáci nejlépe v nějaké z následujících hodin ČJL báseň či dílo opravdu četli, rozebírali, popř. se učili nazpaměť. Cílem zde není memorování „nějakého“ textu, ale důležité je uvědomění si souvislostí a další využitelnosti daného díla. Zvažte délku textu tak, aby bylo možné se ho za daný časový interval naučit. Pokud je dílo delší, rozdělte ho do dvou částí a druhou použijte pro druhou část aktivity. Pokud se jedná o kratší báseň, pro druhou část aktivity použijte vhodný materiál, který s původním dílem nějakým způsobem souvisí. Aktivita: Postupujte v jednotlivých krocích, tak jak se objevují na slidu. Žáci mají každý svůj studijní materiál a sami si zvolí místo a způsob učení. Pokud je to možné, mohou opustit prostor třídy a najít si své místo. Po uplynutí 10 minut učitel svolá žáky zpět. Ve skupinách má každý prostor, aby báseň přednesl tak, jak se ji naučil. Následující otázky žáci diskutují nejprve ve skupinách, poté v rámci celé třídy. Jednotlivé návrhy na metody učitel zapisuje na tabuli. V druhé části se žáci opět 10 minut učí druhou část textu nebo jiný vhodně související úryvek. Opět ve skupinách prezentují výsledky svého učení a diskutují nad úspěšnými či neúspěšnými metodami. Porovnávají své poznatky v rámci celé třídy. Otázky: Jak postupovali tentokrát? Kdo se zlepšil? Kdo objevil pro sebe novou zajímavou metodu? Zdroj obrázků: Galerie MS Office

Efektivní učení Snaha uložit informace do dlouhodobé paměti Jak? Navození ideálních podmínek učení – odvrátit rušivé jevy Opakování – vícekrát, rozvrhnout do více dnů Práce s textem – výpisky, barevné odlišení Mnemotechnické pomůcky Připodobnění informace k tomu, co už ovládáme Spojování asociací A? Zde mohou žáci sami doplnit nějaké metody, které pro ně fungují.

Metoda PQRST P – preview: přehled – získání přehledu, rozčlenění do kapitol a podkapitol Q – question: otázka – formulace otázek, na které budeme čtením textu hledat odpověď R – read: čtení – hledání odpovědí S – self-recitation: opakování – zapamatování si prostřednictvím opakování odpovědi na jednotlivé otázky T – test: zkouška – přezkoušení svého úsilí Tuto metodu je možné vyzkoušet na učení jiného modelového textu z učebnice jiného předmětu nebo následující kapitoly z Občanské nauky. Důležité je zdůraznit, že získané informace později využijí. Žáci postupují po jednotlivých krocích PQRST, učitel dbá především na formulaci otázek, které je možné z textu vypsat i společně. Pro testovou část sestavte test z cca 5 otázek, které budou prověřovat znalosti žáků. Otázky by neměly být totožné s žáky navrženými (pro bod Q), ale mohou se jim podobat.

Přečtěte si modelový text: Zítra potřebujete zařídit tyto věci: cestovní pas, sůl, baterky, kraťasy, šampon, časopis, maso, batoh, lékař, pes, marmeláda, knihovna, film Jak si jednotlivé položky nejsnadněji zapamatujete? Pokuste si zapamatovat text pomocí: a) memorování b) mnemotechnické pomůcky c) vytvořením krátkého příběhu, kde se všechna slova objeví Aktivita: Žáci jsou rozděleni do tří skupin, každá používá jinou metodu zapamatování. Na závěr můžeme porovnávat výsledky. Poznámka: Ad c) např. Před knihovnou ležel lékařův pes, žvýkal solené maso a …. Otázky: Jaká metoda je podle vás nejefektivnější? Jak vám vyhovovala přidělená metoda? Jakou metodu byste si zvolili sami? Zdroj obrázků: Galerie MS Office

Citace DENGLEROVÁ, Denisa. Společenské vědy pro střední školy. Vyd. 1. Brno: Didaktis, c2009, 83 s. ISBN 978-807-3581-442. DENGLEROVÁ, Denisa a Jan DVOŘÁK. Společenské vědy pro 1. ročník středních škol. Vyd. 1. Brno: Didaktis, c2009, 3 sv. ISBN 978-80-7358-146-6. DOLEŽALOVÁ, Ladislava a Marie VLKOVÁ. Občanský a společenskovědní základ. Vyd. 1. Kralice na Hané: Computer Media, 2010, 72 s. ISBN 978-80-7402-060-5. Zdroj obrázků: Galerie MS Office