NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_13 meziválečná literatura – R. Rolland, E. M. Remarque TEMA: Literatura pro devátý ročník ČÍSLO PROJEKTU: 2674/21/7.1.4/2011 Styl výše uvedené tabulky pro doplnění informací k materiálu si můžete zvolit sami. Důležité je dodržet náležitosti v ní uvedené.
Anotace Výukový materiál je určen žákům základní školy Autor: Mgr. Kateřina Křížová Jazyk: čeština Zaměření: výukový materiál je zaměřen na světovou meziválečnou literaturu Klíčová slova: válka, R. Rolland, E. M. Remarque Specifické potřeba: ukázka z knihy Petr a Lucie a Na západní frontě klid (obě jsou např. v Čítanka 9 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia, FRAUS) Klíčové kompetence: kompetence k učení, k řešení problému, komunikativní Po seznámení se s oběma ukázkami by měli být žáci schopni obě díla porovnat. K porovnání mohou sloužit Vennovy diagramy- lze využít i jinou metody Na výukový materiál reagovali žáci dle očekávání
Literatura 1. poloviny 20. století
Světová meziválečná próza Romain Rolland válku sleduje z týla – nemá vlastní bojové zkušenosti ovlivnil ho L. N. Tolstoj → pacifismus Zájem o hudbu – napsal monografii Život Beethovenův Život Michelangelův
po I.SV do Švýcarska, kde pomáhá červenému kříži obdivoval říjnovou revoluci v Rusku – obdivuje pětileté plány X byl odpůrce fašismu navrhován na Goethovu cenu, kterou odmítl
Díla drama – během studií životopisy – Beethovenův, Michelangelův, Gándího román – řeka – rozsáhlé dílo, které má několik dílů a několik svazků, chce postihnout vývoj společnosti za delší časový úsek Jan Kryštof 4) románová kronika – Dobrý člověk ještě žije 5) novela – Petr a Lucie – protiválečné dílo o lásce, kterou válku zničila
Petr a Lucie děj se odehrává od ledna do Velikonoc 1918 Na Velký Pátek (symbolika smrti) Petr Aubier 18 let, žije s rodiči, starší bratr v armádě i on má narukovat nerozuměl si se spolužáky v metru při náletu potká Lucii – žijí přítomností, válku záměrně ignorují
Petr – citlivý, nesmělý, nerozhodný, introvert, filozof Lucie – realistická, praktická - tvrdě pracovala Na Velký Pátek jdou do chrámu, aby se zaslíbili – nálety → chrám se zřítil a oba zahynuli v jeho sutinách
Erich Maria Remarque
v Německu považován za podbízivého autora sám se války zúčastnil – ovlivněn propagandou – po válce hledal těžko práci – prošel řadou zaměstnání pracovník pohřebního ústavu – Černý obelisk automobilový závodník – Tři kamarádi
po deseti letech se vrací ke svým zážitkům z války a vzniká dílo Na západní frontě klid s podtitulem Interwiev se sebou samým – přeloženo do několika jazyků 1931 – Cesta zpátky – úspěch po nástupu Hitlera jeho knihy páleny odchází do Švýcarska, potom do USA, kde zůstal problematiky emigrantů Vítězný oblouk
Na západní frontě klid maturanti odchází do války – zmanipulovaní učitelem tělocviku brzy prohlédli změna žebříčku hodnot – na 1. místě materiální hodnoty – ty, které jim mohou zachránit život jediné, co teď měli je přátelství – to jediné jim válka přinesla Remarque nezobrazuje vojáka jako hrdinu – bojí se – normální, přirozené
Srovnej Petr a Lucie Na západní frontě klid