Akustické porovnání nahrávek sólového a sborového zpěvu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zvukové jevy-akustika
Advertisements

Studium řízených pulzních proudů
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Akustika.
Slepý experiment na určování skluzu (EC projekt SPICE) a jeho řešení primitivní metodou J. Zahradník katedra geofyziky MFF UK.
VLASTNOSTI ZVUKU.
Zvuk Mechanické vlnění vzduchu.
NRL pro měření a posuzování hluku v komunálním prostředí
I.
VII. Neutronová interferometrie II. cvičení KOTLÁŘSKÁ 7. DUBNA 2010 F4110 Kvantová fyzika atomárních soustav letní semestr
Akustika lidského těla
Gymnázium, SOŠ a VOŠ Ledeč nad Sázavou I NFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE Ing. Jan Roubíček.
MODULAČNÍ RYCHLOST – ŠÍŘKA PÁSMA
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Audio Josefína Čadská 4.A.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Elektromagnetické vlnění
Akustika.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Speciální struktury číslicových systémů ASN – P9
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Pavel Najman. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Zvukové jevy.
ORL ambul. – centrum léčby hlasových poruch
Karolína Hlaváčková, Leoš Kalina, Matyáš Baloun
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
A KUSTICKÉ VLASTNOSTI KLAVÍRU Jan Máca FJFI ČVUT v Praze Fyzikální seminář ZS
Fotodetektory pro informatiku X34 SOS semináře 2008
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Vývoj hlasu Hlasové změny – hlasové poruchy (vady)
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Nanoindentace Mariánská u Jáchymova
Akustika.
Elektronické zesilovače
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky ELIII ANTÉNY Obor:Elektrikář.
Zvukové jevy. Struktura prezentace úvod otázky na úvod výklad příklad/praktická aplikace otázky k zopakování shrnutí.
Ohmův zákon akustiky Δx=c Δt ρc=Z … akustická impedance.
Sborový zpěv Porovnání způsobu zpěvu sborového a sólového M. Lejska, R.Havlík AUDIO-Fon centr. Brno Plzeň
1 Základy akustiky hlasu M. Frič Výzkumné centrum hudební akustiky (MARC) Praha, Akademie múzických umění v Praze, Malostranské. nám. 13, Praha 1,
Vizuální podoba pěveckého formantu Havlík, R., Švec, J.G., Lejska, M., Bártková, E., Weberová, P., Krupa, P., Frostová, J., Samek, R., Herbst, Ch. (podpořeno.
Mám dvě zprávy: jedna špatná, druhá dobrá. Špatná zpráva  už není burčák, je na něj příliš pozdě  podařilo se nám sehnat domácí medovinu.
Spektrální analýza v hodnocení kvality hlasu Celostátní foniatrický seminář Brno
Hlasové pole P. Weberová Celostátní foniatrický seminář Brno
Sólový versus sborový hlas MUDr. Radan Havlík, Ph.D. AUDIO-Fon centr s.r.o., Brno MgA. Andrea Priechodská-Široká Sólistka opery Národního divadla Brno.
Vznik hlasu Radan Havlík AUDIO-Fon centr Brno. Základní podmínka vzniku hlasu Anatomické a funkční propojení 3 systémů: Anatomické a funkční propojení.
1 Diplomová práce Sluneční záření a atmosféra Autor: Tomáš Miléř Vedoucí: Doc. RNDr. Petr Sládek, CSc. Oponent: RNDr. Jan Hollan BRNO 2007Katedra fyziky,
DSI – Dysphonia Severity Index Lejska,M., Bártková,E., Havlík,R.,Weberová,P.,Frostová, J. Audio-Fon centr. Brno.
Korekce lehké vady sluchu
Korekce velmi těžkých senzorineurálních vad sluchu
ZVUKOVÉ JEVY - AKUSTIKA
Vizuální podoba pěveckého formantu
Korekce sluchové vady u nejmenších dětí
Korekce lehké vady sluchu
Induktivní statistika
Orbis pictus 21. století Přenosové schéma
Principy korekce těžkých sluchových vad
DSI – Dysphonia Severity Index
ZVUK A JEHO VLASTNOSTI.
BIOLOGICKÉ A LÉKAŘSKÉ SIGNÁLY
Mgr. Jan Ptáčník - GJVJ - 2. ročník - Fyzika
Statistika a výpočetní technika
Vlnění šíření vzruchu nebo oscilací příčné vlnění vlna: podélné vlnění.
Porovnání epizod vysokých koncentrací přízemního ozonu v létě 1994 a 2003 Karel Dejmal Observatoř Košetice.
Zvukový rozruch Šíření zvukového rozruchu prostředím Ucho jako přijímač zvuku Ultrazvuk Odraz zvuku Ozvěna zvuku Odraz zvuku Ochran a před hlukem autoři.
Základy statistiky.
Transkript prezentace:

Akustické porovnání nahrávek sólového a sborového zpěvu Frič,M., Havlík,R., Priechodská,A. Foniatrické dny 2011

Sborový zpěv - výzkum Preference rozložení Intonace Srozumitelnost / mixování hlasů Prostorová akustika Formanty Slyšení samých sebe vs. ostatních Rozdíl mezi sólo a sbor. zpěvem

Porovnání sólo vs. sbor zpěv (akustický pohled) Spektrální analýza Pěvecký formant Větší energie u sólo (Rossing, 1987) Větší energie u sboru (Reid, 2007) Vibrato Výraznější u sólo (Rossing, 1987) Odborná literatura na toto téma je velmi chudá a výrazně rozporuplná ! Rossing T. D., Sundberg J., Ternstrom S. ( 1987): Acoustic comparison of soprano solo and choir singing, J Acoust Soc Am, 82, 3, 830-6 Reid K. L., Davis P., Oates J., Cabrera D., Ternstrom S., Black M., et al. ( 2007): The acoustic characteristics of professional opera singers performing in chorus versus solo mode, J Voice, 21, 1, 35-45

Experiment Profesionální operní zpěvačka 2 způsoby zpěvu 2 písně Sólový Sborový (simulace pomocí sluchátek) 2 písně Dvořák: Skromná Mozart: Lacrimosa

Akustická analýza Hlasové pole: Spektrální parametry: MDVA: Výška hlasu (midi); frekvenční rozsah SPL (dB); dynamický rozsah VRP plocha Spektrální parametry: H1-H2; Těžiště celkového spektra (COGamp) a v pásmu 0 - 2.5 kHz (COG0k25) a v pásmu 2 - 5 kHz (COG25k); Vyváženost spektra: ER, SPR, alpha ratio; Pozice a amplitudy formantů (LPC): F1—F5; A1—A5 Celkový sklon spektra; Sklon spektra v pásmu 400-4000 Hz; MDVA: PFR, Jita, Jitt, ShdB, Shim, SPI, VTI, MAJ, RAP, PPQ, vF0.

Hlasové pole a hranice Sólo vs. Sbor Vyšší hlasitost (maximální i průměrná) při sólo Větší dynamicky rozsah hlasu a Plocha VRP pro sólo

Spektrální analýza LTAS Sólo vs. Sbor Vyšší hodnoty pro sólo: Spektrální hladiny celého spektra, zejména formant v okolí 2,5-3 kHz (pěvecký) Celkově vyšší hladiny vyšší spektrálních oblastí Oblast pěveckého formantu Vyšší spektrální oblasti

Singing power ratio (SPR) Rozdíl maximálních hladin spektra v pásmech 2-4 kHz a 0-2 kHz SPR= maxL(2-4)kHz - maxL(0-2)kHz čím je hodnota zápornější tím méně zvonivý je hlas (Omori, 1996) SPR=-27 dB Omori K., Kacker A., Carroll L. M., Riley W. D., Blaugrund S. M. ( 1996): Singing power ratio: quantitative evaluation of singing voice quality, J Voice, 10, 3, 228-35

SPR (vokál A) Sólo vs. Sbor Zápornější hodnoty pro Sborový zpěv – méně zvonivý, méně výrazný pěvecký formant SPR=-22 dB SPR=-27 dB

SPR (celková skladba) Sólo vs. Sbor Vyšší hodnoty = méně záporné (průměrné i v rámci VRP) při sólo Indikace vyšší max. hladiny oblasti 2-4 kHz (pěveckého formantu) při sólo Výraznější ZVONIVOST hlasu při sólo

Poloha (Hz) Pěveckého formantu Sólo vs. Sbor Vyšší hodnoty (jenom v rámci VRP) při sólo Indikace rozšíření a světlosti hlasu

Hladina Pěveckého formantu Sólo vs. Sbor Vyšší hodnoty (průměr i v rámci VRP) při sólo Víc zesílený pěvecký formant při sólo

1/3 sklon spektra 400-4000 Hz Sólo vs. Sbor Vyšší hodnoty (průměr i v rámci VRP) při sólo Menší sklon pro sólo – více zesíleny vyšší složky spektra Větší šířka spektra i hlasu při sólo

Shimmer Sólo vs. Sbor Vyšší hodnoty (průměr i v rámci VRP) při sólo Indikace větší amplitudové variability při sólo Naznačuje větší VIBRATO

Porovnání akust. parametrů Sólo vs. Sbor Větší fr. a dyn. rozsah Průměrné hodnoty Vyšší hodnoty pro sólo: SPL, Crest, ZCR, VTI, SPR, Alpha, H1, F2, Těžiště spektra (COG), LFSH, 1/3 tilt Nižší hodnoty: ER, SPI, F5, F6, Porovnání v rámci pozice v hlasovém poli Crest, ZCR, VTI, SPR, Alpha, F1, F4, H1, Těžiště spektra (COG), Shimmer, FSH, Nižší hodnoty: SPI, ER, F3, F5, F6, H1-H2(a), Jitt, RAP, PPQ

Interpretace parametrů Větší fr. a dyn. rozsah Průměrné hodnoty Vyšší hodnoty pro sólo: SPL, Crest, ZCR, VTI, SPR, Alpha, H1, F2, Těžiště spektra (COG), LFSH, 1/3 tilt Nižší hodnoty: ER, SPI, F5, F6 Porovnání v rámci pozice v hlasovém poli Crest, ZCR, VTI, SPR, Alpha, F1, F4, H1, Těžiště spektra (COG), Shimmer, FSH, 1/3 tilt Nižší hodnoty: SPI, ER, F3, F5, F6, H1-H2(a), Jitt, RAP, PPQ Hlasitost, Světlost, Šířka, Rezonance, Kulatost, Vibrato, Drsnost

Závěr Zásadní jsou větší pro sólo FOKUS Intenzita Světlost Šířka Zvonivost (Rezonance, Kulatost, Opření) Plnost, Vibrato – naznačeny FOKUS Rezonance Opření hlasu Dominance pěveckého formantu Pro MOZARTA se potvrdily jenom některé výsledky Pravděpodobně proto, že ho nelze interpretovat sólově

Podpořeno projektem MŠMT ČR Děkujeme za pozornost Podpořeno projektem MŠMT ČR Pr. No. 1M0531.