HOSPODÁŘSTVÍ A SPOLEČNOST VE DRUHÉ POLOVINĚ 17. A NA POČÁTKU 18

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Česká společnost se učí podnikat
Advertisements

Pohled do historie vydávání odborné literatury v Českých zemích
Západní Evropa po třicetileté válce
EVROPA PO ZÁMOŘSKÝCH OBJEVECH
Hospodářské a společenské proměny v českých zemích 16. století Vlivy z evropských zemí.
 Vláda =  Hospodářství =  Společnost =  Náboženství = absolutismus, oslabení Habsburků úpadek zemědělství, úbytek poddaných úbytek obyvatel, význam.
Mezinárodní situace na přelomu 19. a 20. století
Daniel Gabriel Fahrenheit
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_12_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
1 GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271 Autor Mgr. Hana Šplíchalová Číslo materiálu 3_3_D_03 Datum vytvoření Druh učebního materiálu Prezentace Ročník8.
Struktura středověké společnosti
Osvícenství.
Evropa po třicetileté válce
Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu
ZMĚNY V HOSPODÁŘSTVÍ Mgr. Lenka Venclová 7.třída.
17. století = tzv. Velké století = Revoluce ve vědě
PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE 1. pol. 19. století.
Vyber , co sem nepatří absolutismus osvícenství despocie
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michael Korbička. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky do.
Číslo 1, 2 nebo 3 na světových trzích?!
Jedna ze základních hospodářských činností člověka Není zcela ovlivnitelná člověkem ( závisí na přírodních podmínkách a sociálně-ekonomických podmínkách)
Velká Británie (Great Britain).
PORTUGALSKO.
A JEJICH DŮSLEDKY PRO EVROPU
Úvodní hodina Lubomír Berka.
Vznik řeckých městských států
 Poválečná situace v Evropě a v USA  Ekonomický vzestup  Využití vědy a techniky Válka a ekonomický vývoj.
Období formování klasické politické ekonomie Jedná se o předvoj klasické politické ekonomie (také formativní období KPE)
PETRA horňáková PREZENTACE PRO 9. TŘÍDU ZÁKLADNÍ ŠKOLY ZEMĚPIS
SVĚTOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ.
Rozdělená Evropa.
Svatá říše římská, Rusko
● Téma:Průmyslová revoluce v Anglii, Evropě a českých zemích ● Vypracovala: Mgr. Monika Vlková, SPŠ Uh. Brod ● OB21-VVP-HUM-DEJ-MVLK-M
Dopady nových byrokratických opatření do podnikání na venkově (EET, Kontrolní hlášení) Dopady nových byrokratických opatření do podnikání na venkově (EET,
1625 KAREL I – utužení absolutismu KAREL I. přestal se ohlížet na parlament – další problém náboženská otázka PURITÁNI PURITÁNI = kritizují absolutistické.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr. Hana Míčová Název: VY_32_INOVACE_36_D7 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: Střídavé hospodářství.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Dějepis Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa Průmyslová revoluce se projevila na vzhledu mnoha měst. Vznikla nová města.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_5.3.3 Doba pobělohorská II. Téma: Vývoj v českých zemích Číslo projektu:
Název školy:ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu:Lenka Lehká Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Název:VY_32_INOVACE_III.VL7 Vytvořeno:
 Autor: Eva Žárová  Datum vytvoření: říjen 2011  Ročník: 8.  Vzdělávací oblast: Člověk a společnost  Vzdělávací obor: Dějepis  Tematický okruh: Osvícenský.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 8. Půda a produkce potravin Název sady: Základy ekologie pro střední.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Vladimír.
Globální problémy – úvod. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
EVROPA OBYVATELSTVO. Obyvatelstvo Evropy počet obyvatel – asi 730 mil. (2009) prognóza – obyvatel bude ubývat přírůstek z mezikontinentálního stěhování.
Průmyslová revoluce 2 Velká Británie 18. a 19.století Zemědělství.
Filozofie mezi renesancí a osvícenstvím Střední škola pro knihkupce a nakladatelské pracovníky, o.p.s. Zuzana Landlová, 3.A
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Ing. Veronika Dostálková MBA
Daniel Gabriel Fahrenheit
Základní škola a mateřská škola Damníkov NAŠE MODERNÍ ŠKOLA
MANUFAKTURY A PRVNÍ STROJE
Ekonomika– národní hospodářství
Budoucnost zemědělství a výživy v rozvojových zemích
Soukromé gymnázium AD FONTES, o. p. s. Číslo programu:. CZ. 1
AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1A_07
Soukromé gymnázium AD FONTES, o. p. s. Číslo programu:. CZ. 1
Habsburská monarchie po třicetileté válce
Marie Terezie a Josef II.
A Z KVÍZ Svět na prahu novověku. A Z KVÍZ Svět na prahu novověku.
EVROPA HOSPODÁŘSTVÍ VY_32_INOVACE_07-47 Ročník: VIII. ročník
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
STŘEDOVĚKÝ VENKOV A MĚSTO
, spoluvládce od roku 1765, samostatná vláda od roku 1780
Základní charakteristika a hlavní rysy (Učebnice strana 52 – 59)
České země ve 2. polovině 17. století
Osvícenectví Název: VY_32_inovace_16 Vlastivěda-mladší české dějiny
SVĚTOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ.
SVĚTOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ.
Transkript prezentace:

HOSPODÁŘSTVÍ A SPOLEČNOST VE DRUHÉ POLOVINĚ 17. A NA POČÁTKU 18 HOSPODÁŘSTVÍ A SPOLEČNOST VE DRUHÉ POLOVINĚ 17. A NA POČÁTKU 18. STOLETÍ

ZMĚNY NA VENKOVĚ Třicetiletá válka, živelné katastrofy a vystěhovalectví v první polovině 17. století způsobily velký úbytek obyvatel – populační růst se tak na čas zastavil. Některé oblasti se téměř vylidnily. Tyto ztráty byly vyrovnány až na počátku 18. století. Přesto však na venkově docházelo k zásadním změnám . V průběhu 17. století nastal postupný přechod od trojpolního systému k systému střídavému. Půda tak byla kvalitněji obdělána a zvýšily se výnosy obilovin. Zaváděly se nové plodiny – brambory a kukuřice – zlepšila se tak výživa obyvatel. Pěstování pícnin (jetel) umožnilo zvýšit stavy dobytka, a zároveň produkci masa a mléka. Změny však neprobíhaly rovnoměrně. Nejprve pokročily vyspělé západoevropské oblasti, poté až střední Evropa a některé východoevropské oblasti. Vše také záviselo na uspořádání společnosti. V Anglii, Nizozemí a Skandinávii existovala silná vrstva svobodných sedláků. V ostatních částech Evropy přetrvávalo poddanství.

PODDANÍ A VRCHNOST Pro středoevropský prostor bylo charakteristické poddanství. Závislost poddaných se po třicetileté válce ještě více prohloubila. Vrchnosti pocítily výrazný nedostatek pracovních sil a snažily se proto poddané k půdě ještě více připoutat. Součástí tohoto systému byla robota – robotní práce poddaných na vrchnostenské půdě (výkonnost byla asi 10%, práce nedbalá). Lišila se podle oblastí a podle ročního období. Bohatší sedláci například robotu nevykonávali osobně, ale posílali za sebe čeledíny. Nespokojenost s robotou a často krutým zacházením ze strany vrchnosti vedla k řadě vzpour (v Čechách největší roku 1680). Panovníci pak často přistupovali k regulaci roboty tzv. robotními patenty. Život poddaných byl tak v rukou vrchnosti, ta často rozhodovala téměř o všem. Např. povolovala přestěhování, ženitbu, studia. Nejhorší poměry panovaly na východě Polska a v Rusku – zde byli poddaní v postavení nevolníků, kteří byli zbaveni téměř všech svých práv a vrchnost s nimi volně disponovala. V oblastech s poddanými pak převládal šlechtický (feudálně-robotní) velkostatek, zatímco v Nizozemí či Anglii existoval farmářský (obchodně-podnikatelský) systém, založený na principu pronájmu půdy.

MANUFAKTURY A ŘEMESLA Na počátku 17. století stále převládala rukodělná výroba. Přesto však již docházelo k rozpadům starých cechovních tradic a řemeslná malovýroba přecházela na nový systém – výrobu manufakturní. Manufaktury pracovaly na principu dělby práce a soustředění několika profesí na jedno místo. Zároveň začínaly využívat nové výrobní technologie, energie a stroje. Významně se rozvinula těžba a zpracování železa, textilní a sklářská výroba. Základními zdroji energie zůstávaly voda, vítr a palivové dříví. Zvýšená poptávka po železe, jehož výrova spotřebovávala obrovské množství tepla, vedla k devastaci lesů v západní Evropě. Proto se začal v Anglii využívat nový zdroj energie – kamenné uhlí.

OBCHOD Stoupající výroba, vystěhovalectví a zakládání kolonií vedlo k rozvoji obchodu. Mezi nejvýznamnější obchodní centra patřily: Amsterodam – Nizozemí Londýn, Liverpool – Anglie Lisabon – Portugalsko Paříž, Lyon – Francie Hamburk - Německo Stockholm, Štětín – Švédsko Do těchto měst směřoval dálkový obchod, který spojoval mateřské země s jejich koloniemi. Právě zámořský obchod byl předpokladem dalšího rozvoje velkých států.

MYŠLENÍ, VĚDA, NÁBOŽENSTVÍ V novověké filosofii nastupuje racionalismus a empirismus, dochází k dalšímu rozvoji vědy. Věda je přímo podporována vědeckými společnostmi – Královská společnost v Londýně (1662), Královská akademie v Paříži (1666). Ty svým exaktním přístupem doplňovaly humanitně založené university. Významné objevy: Robert Boyle – zákon plynu. Isaac Newton – gravitační zákony. Robert Hook – deformace těles. Wiliam Harvey – krevní oběh. Carl Liné – hierarchie živočichů. Otto von Guericke – manometr. Gabriel Daniel Fahrenheit – rtuťový t. Anders Celsius – stupnice teploměru. Denis Papin – tlakový hrnec. Benjamin Huntsman – litá ocel. Významní filosofové: René Descartes Baruch Spinoza Gottfried Wilhelm Leibniz Isaac Newton John Locke David Hume Složitou otázkou stále byly náboženské poměry. Náboženské rozdělení se prohloubilo a ještě více upevnilo. Katolíci, reformovaní, pravoslavní i muslimové žili v neklidné Evropě. Rozptýleným Židům byla vymezena ghetta ve městech a omezená práva.

KONTROLNÍ OTÁZKY 1/ Největší demografický problém tř. války? 2/ Jak se nazývá nový systém hospodaření? 3/ Nejznámější nové plodiny této doby? 4/ Co je podstatou tzv. roboty? 5/ Jaký typ výroby nahrazoval rukodělnou výrobu? 6/ Kde byly založeny první vědecké společnosti? 7/ Kdo vynalezl stupnici teploměru? 1/ Úbytek obyvatelstva – vylidnění. 2/ Střídavý. 3/ Brambory, kukuřice, jetel. 4/ Práce na panském/vrchnostenském pozemku. 5/ Manufakturní. 6/ V Londýně a Paříži. 7/ Anders Celsius.

POUŽITÉ ZDROJE DOSTUPNÉ POD LICENCÍ PUBLIC DOMAIN WWW http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:The_Windmill_at_Wijk_bij_Duurstede_1670_Ruisdael.jpg, ze dne 28. srpna 2012. http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Doesburgermolen.jpg?uselang=cs, ze dne 28. srpna 2012.

ZHODNOCENÍ Zpětné ověřování znalostí u studentů prokázalo úspěšnost zpracovaného tématu. Znalosti studentů, kterých dosáhli studiem materiálu, odpovídají standardu nebo jsou nadprůměrné. Jsou přiměřené vzhledem k použitému materiálu i věku studentů (septima osmiletého studijního cyklu).