Pedagogická komunikace 8. lekce: Proxemika

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
CLIL Content and Language Integrated Learning
Advertisements

neverbální komunikace
Základní škola, Slavkov u Brna, Malinovského 280
Vztahy mezi lidmi 7. ročník - září.
Neverbální komunikace
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Neverbální komunikace
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Komunikační dovednosti
Obrana proti působení stresu a budování vlastního sebevědomí
Anotace: Výklad spojený s diskusí JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_20_OSZV_ON Ročník: I. Vzdělávací.
Komunikace – neverbální komunikace
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Výchova k občanství.
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
KOMUNIKACE OLGA BÜRGEROVÁ. CÍLE:  VÝZNAM PRVNÍHO DOJMU  UMĚT NAVÁZAT KONTAKT.
KOMUNIKACE MEZI LIDMI Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
KOMUNIKACE V..
EVENT MARKETING, MICE A ŘÍZENÍ JEHO PROCESU v regionální praxi Nic nového pod sluncem Roman Vacho © Generální.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Teorie a metodika výchovy 2. lekce Základní pojmy Hodnoty ve výchově
Co se děje za zavřenými dveřmi? Komunikace ve školní třídě
Základní charakteristiky komunikace ve třídě, výukový dialog
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_3.1.4.
Zdravotnický asistent, první ročník Komunikace Autor: Mgr. Lenka Březíková Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha.
Prostěsdělovací styl a jeho charakteristika
Diskuse u kulatého stolu na téma Sociálně prostorová diferenciace obyvatelstva a její vliv na kvalitu života ve městech a obcích České republiky Univerzita.
Aktivity na seminá ř i Prezenta č ních technik Skupinová spolupráce.
ZÁKLADY MEZILIDSKÉ KOMUNIKACE
SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE. Vymezení pojmu komunikace Nejen řeč, nýbrž všechno chování je komunikací – a každá komunikace ovlivňuje chování (Watzlavik 1969).
Neverbální komunikace
NEVERBÁLNÍ KOMUNIKACE VE T Ř ÍD Ě Jarmila Bradová a Zuzana Šalamounová.
Technika mluveného projevu Přednáška: pondělí 16:40–18:15 (6 týdnů) Seminář: pátek (2 skupiny) Zápočet: aktivní práce v semináři.
Zásady efektivní komunikace
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Pedagogická komunikace
Mgr. Kateřina Lojdová  odlišná organizační forma od hromadného vyučování  záměrně vytváří takové didaktické situace, v nichž žáci.
Mgr. Kateřina Lojdová - nejčastější organizační forma výuky - učitel souběžně a přímo vyučuje větší skupinu žáků (třídu, skupinu,
Teorie výchovy a řešení výchovných problémů
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Pedagogická psychologie
Vendula Slámová Markéta Otáhalová Jitka Wagenknechtová
SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE KAPITOLA 8. Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
S OCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.18.
Anotace Aneb o dorozumívání  Slovo cizího původu, které znamená 1. Spojení - veřejné dopravní prostředky a veřejnou dopravu ( silnice, dráha) 2. Dorozumívání.
České školství v mezinárodním srovnání České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education.
1 Mezinárodní inspirace pro hodnocení výsledků vzdělávání: Celostátní testování žáků v Evropě Studie EURYDICE Český překlad:
Teorie a metodika výchovy Lekce 4: Pedagogika volného času a zážitková pedagogika Mgr. Katřina Lojdová
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_8_10_ Test,komunikace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Teorie výchovy a řešení výchovných problémů
ORGANIZAČNÍ FORMY VYUČOVÁNÍ
Název projektu: Moderní škola
Komunikace Mgr. Vladimír Velešík.
Rozvoj týmové spolupráce prostřednictvím pohybových aktivit
Mimoverbální komunikace
KOMUNIKACE Zápis do sešitu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Projev a image prezentujícího
Sociologie pro SPP/SPR
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
PROFESE UČITELE Radek Šír.
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
Sociální psychologie.
Komunikace v kontextu rozhovoru. Dotazování a aktivní naslouchání
MEZILIDSKÁ KOMUNIKACE I.
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Komunikace Andrea Ječmenová 2012.
Transkript prezentace:

Pedagogická komunikace 8. lekce: Proxemika Mgr. Kateřina Lojdová lojdova@ped.muni.cz

Proxemika prostorové chování proxemika je sdělování oddálením či přiblížením vzdálenost může ovlivňovat mezilidskou komunikaci: proxemika vyjadřuje vliv vzdálenosti na úroveň komunikace

Proxemické zóny Veřejná zóna: 900 cm - 350 cm. Vnímáme při ní několik osob. Patří sem veřejné projevy. Společenská zóna: 350 - 120 cm. Setkáme se s ní při kontaktu v zaměstnání, úředních jednáních atd. Osobní zóna: rozmezí 120 - 45 cm. Jde při ní o důvěrnější sdělování informací. Intimní zóna: je od 45 - 0 cm. Týká se většinou pouze rodiny a nejbližších lidí.

Proxemika ve škole Ve škole jsou běžné situace, kdy je rozmístění účastníků neměnné. Jak může přesto učitel využívat prostoru třídy? Má tzv. sálové uspořádání vliv na pedagogickou komunikaci? Komunikuje učitel se všemi žáky stejně nebo jsou ve třídě místa s různou mírou aktivity?

Akční zóna učitele Gavora (1994) podobu této zóny vysvětluje tím, že velký význam zde má fyzická blízkost, kdy učitel komunikuje především s těmi žáky, kteří jsou k němu nejblíže a se kterými může navázat vizuální kontakt.

Vše jen v rukou učitele? Ovlivňují žáci akční zónu a pedagogickou komunikaci? Termín „zóna aktivní účasti“ používá Atwoodová a Leitnerová (in Mareš, Křivohlavý, 1995) pro pojmenování procesu, kdy je komunikace a podoba komunikačních zón ovlivňována zvýšenou aktivitou ze strany žáků´. Schnitzerová a Kontírová (1995, 1996) doložily, že žáci sedící v zóně aktivní účasti nejen vykazují vyšší míru aktivity, ale zároveň vykazují nižší míru aktivity nežádoucí. Navíc žáci, kteří bývají označováni za prospěchově podprůměrné, častěji obsazují místa mimo fyzický a zrakový kontakt vyučujícího (tedy mimo zónu).

Která z uvedených situací je obvykle vnímána jako: a) kooperativní b) konkurenční c) Konverzační A A B B B

Jaké prostorové uspořádání byste zvolili? a) Pro zkoušení žáka b) Pro práci žáků ve dvojici c) Pro spolupráci žáků na zadaném úkolu A A B B B

Ukázka z výzkumů Komunikační procesy na II. Stupni základní školy z hlediska prostorového uspořádání jednotlivých aktérů (Veronika Domkářová): http://www.phil.muni.cz/journals/index.php/ studia-paedagogica/article/view/201/316 Studia paedagogica Vol. 17, No. 2 (2012): Keď zasadací poriadok funguje alebo učiteľsko-žiacke preferencie pri obsadzovaní priestoru školskej triedy (Jarmila Bradová)

Shrnutí funkcí neverbální komunikace doprovází a podporuje verbální sdělení oslabuje verbální sdělení zesiluje verbální sdělení odporuje verbálnímu sdělení nahrazuje verbální sdělení vyjadřuje naslouchání (nebo opak) vyjadřuje stanovisko reguluje průběh dialogu vyjadřuje subjektivní stav vyjasňuje vztah Úkol: Ilustrujte na příkladu prostorového chování učitele