výtvarné vyjadřování od nejstarších dob DUM č.19 výtvarné vyjadřování od nejstarších dob Název školy: ZŠ Salvátor, Valašské Meziříčí Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.1158 Název výstupu: VY_32_INOVACE_VIII.5 Vzdělávací oblast: Člověk a kultura Vzdělávací obor: Výtvarná výchova Téma: Výtvarné vyjadřování od nejstarších dob- předměty denní potřeby - tkaniny Datum: 2011 Ročník: druhý stupeň ZŠ Vzdělávací oblast: Člověk a společnost –Výtvarná výchova Metodický materiál: Určeno pro zkvalitnění výuky a motivaci v hodinách výtvarné výchovy, jako materiál k hledání stop v dějinách výtvarného vyjadřování . Jméno: Mgr.Ludmila Cahová
Anotace Výukový materiál má vést k zamyšlení nad vývojem ručně zdobených předmětů denní potřeby, tkanin… - od nejstarších dob - a dovedností utkat např. čelenku.
Malířství nástěnné malby v prostorách chrámů a pyramid, povrch sarkofágů Sarkofág (z řečtiny σαρξ (sarx, „maso“) a φαγειν (fagein, „požírat“)) je kamenná schránka určená k uložení rakve. V 5. století př. n. l. uvedl starověký řecký historik Hérodotos ve svém díle, že první sarkofágy byly vytesané ze zvláštního typu kamene, který požíral tělo uvnitř. Jako sarkofagos lithos („kameny požírající maso“) byly označovány zejména schránky vyráběné z vápence těženého v Assu v Troadě. Tato vlastnost se nejdříve vztahovala na všechny vápencové rakve a posléze na všechny rakve.
http://cs.wikipedia.org/wiki/Sarkof%C3%A1g PERROT ET CHIPIEZ. http://cs.wikipedia.org/wiki/Sarkof%C3%A1g [online]. [cit. 16.5.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Sarcophage-myk%C3%A9rinos.jpg
Sarkofágy Sarkofágy bývaly obyčejně tesány z kamene a bohatě zdobené. Některé byly vyrobené tak, aby stály nad úrovní země jako součást hrobové výzdoby. Jiné se nacházely pod úrovní terénu nebo byly umístěny v kryptách. Ve starověkém Egyptě byla jako sarkofág označována vnější ochranná schránka pro královskou mumii, která v sobě obsahovala několik rakví. hlavní výrazové prostředky – obrysové linie, plošné kolorování, zobrazování bez perspektivních zkratek – plastický tvar, promítaný na plochu vícepohledovost – ( tělo, oko – zepředu, nohy, hlava, ruce – z profilu ) pásová perspektiva ( co je nejdál – v pásu nejvýš )
Ve výukovém materiálu byly použity fotografie a obrázky – /zdroj uveden pod kopiemi/, přednášky dějin umění – z vlastních zdrojů, bylo čerpáno z knihy Dějiny umění Aloise Bauera - bez přímé citace a texty z Bible. Výukové listy byly zhotoveny autorsky v grafickém programu.