Seminář z Didaktiky přírodopisu 2 Hodnocení učebnice

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Grafická média ve vyučování dějepisu LS AR
Advertisements

Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Zpracování seminárních a kvalifikačních prací
NÁZEV PRÁCE (musí být stručný, výstižný, měl by obsahovat jednoznačné výrazy a slovní spojení) Název školy Jméno autora, třída, místo a rok zpracování.
Hodnocení e-learninkových opor Inovace kombinované formy studia bakalářského a magisterského studijního programu „Tělesná výchova a sport“ a jeho učitelských.
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
KURZY PRO VYSOKOŠKOLSKÉ PEDAGOGY doc. Ing. Pavel Krpálek, CSc
Nová učebnice latiny nakladatelství Veritas
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Projekt Zkvalitnění vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti udržitelného rozvoje na školách Jihočeského kraje RČ: CZ.1.07/1.3.06/
Kvalita praktické výuky a masové vzdělávání: zkušenosti PdF Vlastimil Švec & Tomáš Janík Edukační praxe v éře masového vzdělávání 6. listopadu 2013.
Výběr adekvátních vyučovacích metod při fixaci a kontrole znalostí v rámci ekonomického vzdělávání ©prof. Ing. Ondřej Asztalos,CSc.
Didaktika přírodopisu 2
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Cíle studia didaktiky pedagogiky
259 Vybrané kapitoly z didaktiky 195 Vybrané kapitoly z didaktiky
PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
Personalizace výuky prostřednictvím e-learningu. Struktura učebnice pro e-learning Obsah učebnice = struktura předmětu, kapitol cíleTabulka aktivni slovesa.docTabulka.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
Kvalita ve vzdělávání - kvalita VŠ. Co je to kvalita? Kvalitou (vzdělávacích procesů, vzdělávacích institucí, vzdělávací soustavy se rozumí žádoucí (optimální)
VYUČOVACÍ METODY V PŘÍRODOPISE
Seminář z Didaktiky přírodopisu 2 Hodnocení učebnice
Seminář z Didaktiky přírodopisu 2 Hodnocení učebnice
Vyučovací metody Školní pedagogika 2013.
Technická univerzita v Liberci LIBEREC I Studentská 2 Inovace vzdělávání v oboru čeština jako druhý jazyk (CZ.1.07/2.2.00/ ) podpořeného z.
Hlediska, podle nichž učitelé vybírají učebnice češtiny pro cizince
Vzdělávací obsah primární školy
Didaktika přírodopisu 2 Mgr. Libuše VODOVÁ Katedra biologie PdF MU.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
UČEBNICE funkce učebnice prostředek vyučování a učení v knižní formě
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka
Základy pedagogické metodologie; seminář Mgr. Zdeněk Hromádka
Psychologie výchovy a vzdělávání
Didaktika přírodopisu 1 1. seminář
Pedagogická diagnostika
DIDAKTIKA FYZIKY I. 7 Fyzikální učebnice
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Učitelská praxe 2 Mgr. Libuše VODOVÁ,Ph.D Katedra biologie PdF MU.
Název kapitoly Název podkapitoly Text Rozvoj klíčových kompetencí v rámci oborových didaktik, průřezových témata mezipředmětových vztahů Praha, 1. února.
KATEDRA CHEMIE Fakulta pedagogická Západočeské univerzity v Plzni 2016.
Pedagogická praxe Informace k praxi Studijní plán pro LS 3 kredity, hodinová dotace : 42 hodin Povinné části: – hospitace (náslech) v TV celkem.
Didaktika přírodopisu 2 1. seminář Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU.
Didaktické prostředky Předměty a jevy sloužící k dosažení vytýčených cílů, zahrnují vše, co vede ke splnění výchovně-vzdělávacích cílů (Maňák, Švec, 2003)
Základy pedagogické metodologie Kateřina Vlčková Katedra pedagogiky PdF MU PS 2015.
ČESKÝ JAZYK A LITERATURA Umělecký styl On-line diskuse k virtuální hospitaci – Gymnázium J. K. Tyla, Hradec Králové Vyučující: Mgr. Lenka Krejsová.
Didaktika přírodopisu 1 Přednáška Úvodní informace, Didaktika přírodopisu jako věda a její historie Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU.
Didaktika přírodopisu 1 5. seminář: Pojmová mapa
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Didaktika přírodopisu 1 9. seminář: Mezipředmětové vztahy
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
NÁZEV PŘÍSPĚVKU Jméno a příjmení autora včetně titulů
Pedagogická diagnostika
Evaluace v mateřských školách
Obecná didaktika ÚVOD.
Didaktika přírodopisu 2 Pracovní list a jeho tvorba
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Pedagogika jako vědecká disciplína
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
ZÁKLADY SPECIFICKÝCH PORUCH UČENÍ
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Seminář z Didaktiky přírodopisu 2 Hodnocení učebnice
Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU
UČEBNICE funkce učebnice prostředek vyučování a učení v knižní formě
Evaluace v mateřských školách
Kurikulum: obsah školní edukace
Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU
UČEBNICE funkce učebnice prostředek vyučování a učení v knižní formě
Seminář z Didaktiky přírodopisu 1 4. Seminář: pojmová mapa
NÁZEV POSTERU Jméno a příjmení autora včetně titulů
Transkript prezentace:

Seminář z Didaktiky přírodopisu 2 Hodnocení učebnice Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU

…. stručně pohovořit o současné situaci teorie a výzkumu učebnic v ČR Po absolvování semináře bude student schopen…. …. stručně pohovořit o současné situaci teorie a výzkumu učebnic v ČR …vysvětlit z jakých složek se učebnice skládá …objasnit v čem spočívá analýza didaktické vybavenosti učebnic …provést analýzu didaktické vybavenosti vybrané učebnice Př …porovnat didaktickou vybavenost učebnice s ostatními učebnicemi Př

Teorie a výzkum učebnic Rozsáhlý vědní obor, který je součástí systému pedagogických věd Samostatný vědní obor – Edukační média – veškerá média, která se podílejí na edukačním procesu => nejen tištěná, ale také verbální, vizuální, audiovizuální a multimediální Mezinárodní asociace pro výzkum učebnic – IARTEM – International Association for Research on Textbooks and Educational Media

Situace v ČR Do r. 1989 existovalo při SPN Středisko pro teorii tvorby učebnic překlady zahraničních učebnic organizace celostátních seminářů s touto tématikou => sborníky Tvorba učebnic Výsledky výzkumné činnosti byly aplikovány do praxe Výzkum učebnic oživen až po r. 2000 PdF MU – Institut výzkumu školního vzdělávání – garant prof. J.Maňák => Paidó: MAŇÁK, J. & KLAPKO, D. [eds.]: Učebnice pod lupou, 2006. MAŇÁK, J. & KNECHT, P. [eds.]: Hodnocení učebnic, 2007. KNECHT, P & JANÍK, T. [eds.]: Učebnice z pohledu pedag. výzkumu, 2008. Výzkum také na ostatních VŠ

Jak hodnotit kvalitu učebnic? Vymezit a identifikovat vlastnosti učebnice Změřit a vyhodnotit vlastnosti učebnice Predikovat účinek učebnic na vzdělávání Učebnice je …. „…hierarchicky členěný systém složený z vzájemně propojených komponent, které s využitím speciálních vyjadřovacích prostředků plní různé funkce“ (Průcha, 1998, str. 21)

Funkčně strukturální analýza učebnic UČEBNICE NEVERBÁLNÍ (OBRAZOVÁ) SLOŽKA VERBÁLNÍ (TEXTOVÁ) SLOŽKA Podle: PRŮCHA, 1998 a 2002. Jaký je optimální podíl verbální a neverbální složky v učebnicích? Jak mají být tyto proporce přizpůsobeny rozdílnému věku a schopnostem žáků? Jednotlivé učebnice mají různý poměr těchto dvou základních složek – k jejich hodnocení je třeba přistupovat standardizovaně => analýza didaktické vybavenosti učebnic .

Analýza didaktické vybavenosti učebnic Strukturní komponenty učebnic - Hodnotí se celkem 36 komponent ze tří kategorií: APARÁT PREZENTACE UČIVA (∑ 14 KOMPONENT) APARÁT ŘÍZENÍ UČENÍ (∑ 18 KOMPONENT) APARÁT ORIENTAČNÍ (∑ 4 KOMPONENTY) Podle: PRŮCHA, 1998 a 2002.

I. APARÁT PREZENTACE UČIVA (∑ 14 KOMPONENT) VERBÁLNÍ: -výkladový text prostý - výkladový text zpřehledněný - shrnutí učiva : k tématům k celému roč. k předchozímu roč. - doplňující texty - poznámky a vysvětlivky - podtexty k vyobrazením - slovníčky pojmů, cizích slov (B) NEVERBÁLNÍ (OBRAZOVÉ): - umělecká ilustrace - nauková ilustrace (schématické kresby, náčrtky, grafické modely) - fotografie - mapy, kartogramy, plánky, grafy, diagramy - obrazová prezentace barevná (= použití nejméně 1 barvy odlišné od barvy běžného textu) Podle: PRŮCHA, 1998 a 2002.

II. APARÁT ŘÍZENÍ UČENÍ (∑ 18 KOMPONENT) VERBÁLNÍ: - předmluva (úvod do předmětu, ročníku pro žáky) - návod k práci s učebnicí (pro žáky a/nebo učitele) - stimulace: celková detailní - odlišení úrovní učiva - otázky a úkoly: za tématy, lekcemi k celému ročníku k předchozímu roč. - instrukce ke komplexnějším úkolům (návody na pokusy, LC, pozorování) - náměty pro mimoškolní činnost s využitím učiva (aplikační) - jasné vyjádření cílů učení pro žáky - prostředky a/nebo instrukce k sebehodnocení pro žáky - výsledky úkolů a cvičení - odkazy na jiné zdroje informací (B) NEVERBÁLNÍ (OBRAZOVÉ): - grafické symboly vyznačující určité části textu (poučky, pravidla, úkoly…) - užití zvláštní barvy pro určité části textu - užití zvláštního písma (tučné, kurzíva) pro určité části textu - využití přední a zadní předsádky pro schémata, tabulky apod. Podle: PRŮCHA, 1998 a 2002.

III. APARÁT ORIENTAČNÍ (∑ 4 KOMPONENTY) VERBÁLNÍ: - obsah učebnice - členění učebnice na tématické bloky, kapitoly, lekce - marginálie, výhmaty, živá záhlaví aj. - rejstřík (věcný, jmenný, smíšený) (B) NEVERBÁLNÍ (OBRAZOVÉ): Podle: PRŮCHA, 1998 a 2002.

Jak se hodnotí? podle jednotlivých strukturní komponent vypočítají se: dílčí koeficienty a celkový koeficient didaktické vybavenosti učebnice Dílčí koeficienty: E I – koeficient využití aparátu prezentace učiva E II – koeficient využití aparátu řídícího učení E III – koeficient využití aparátu orientačního E v – koeficient využití verbálních komponent E O – koeficient využití obrazových komponent E I = počet skutečně využívaných komponent * 100=9 * 100 = 64,3% počet možných komponent 14 E Celkový koeficient didaktické vybavenosti učebnice E = počet realizovaných komponent * 100 počet všech možných komponent Podle: PRŮCHA, 1998 a 2002.

Jak se hodnotí? Kolik verbálních komponent může být v každé učebnici zastoupeno? Kolik obrazových komponent může být v každé učebnici zastoupeno? Jak se vypočítají koeficienty Ev a Eo?

Vyhodnocení koeficienty (E I, E II, E III, E v, E o, E) vyjdou v rozmezí 0-100% čím vyšší koeficient, tím více komponent bylo v učebnici použito, tím vyšší je její didaktická vybavenost Interpretace výsledků Srovnání výsledků: v rámci jednoho ročníku v rámci jednoho nakladatele Podle: PRŮCHA, 1998 a 2002.

Do „Receptáře“ Zhodnocení didaktické vybavenosti vámi vybrané učebnice přírodopisu Porovnání s ostatními učebnicemi ze stejné řady, které hodnotili vaši kolegové Vaše subjektivní zhodnocení učebnice: co se vám na ní líbí, nelíbí proč byste s ní chtěli pracovat nebo naopak nechtěli provedení učebnice (praktické hledisko: váha, životnost apod.) pořizovací cena

Semestrální úkol – „modelový organismus“ DIDAKTICKÝ TYP = organizmus, který optimálně reprezentuje probíranou skupinu organizmů požadavky: dostatečně známý dostatečně velký (uvádět skutečné velikosti) v přírodě ČR dostupný obecně se vyskytující nechráněný x výjimky Př. obojživelníci – skokan hnědý plazi - ??? ryby – kapr obecný ptáci – holub savci - ???

Didaktický typ Didaktický příklad ryby – kapr obecný cejn, losos, úhoř DIDAKTICKÝ PŘÍKLAD (VZOR) = organizmy, které dokreslují rozmanitost probírané skupiny organizmů Didaktický typ Didaktický příklad ryby – kapr obecný cejn, losos, úhoř ptáci – holub kondor, sýkorka dravci – káně lesní káně rousná

Literatura: MAŇÁK, J. & KLAPKO, D. [eds.]: Učebnice pod lupou. Brno: Paido, 2006, 23 stran, ISBN 80-7315-124-3, MAŇÁK, J. & KNECHT, P. [eds.]: Hodnocení učebnic. Brno: Paido, 2007, 142 stran, ISBN 978-80-7315-148-5. KNECHT, P., JANÍK, T. a kol. [eds.]: Učebnice z pohledu pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2008, 198 stran, ISBN 978-80-7315-174-4. PRŮCHA, J.: Metody hodnocení učebnic. Tvorba učebnic, seš.5. Praha, SPN 1984. PRŮCHA, J.: Teorie, tvorba a hodnocení učebnic.Praha, ÚÚVPP 1989 PRŮCHA, J.: Moderní pedagogika. Praha, Portál, 2002. PRŮCHA, J.: Teorie a analýzy edukačního média. Příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Brno, Paido 1998.