EPIDEMIOLOGICKÉ STUDIE

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
EPIDEMIOLOGIE 10.přednáška Epidemiologické studie.
Advertisements

Sedm základních nástrojů řízení jakosti. Kontrolní tabulky Vývojové diagramy Histogramy Diagramy příčin a následků Paretovy diagramy Bodové diagramy Regulační.
Jak by měla společnost, politici a plátci zdravotní péče přistupovat k civilizačním chorobám 21. století.
„ MNOHO LIDÍ SE DOSTALO D Á L, NEŽ MOHLI, PROTOŽE SI O NICH NĚKDO JINÝ MYSLEL, ŽE MOHOU.“ Centrum pro sluchově postižené Hodonínsko, o.p.s.
Založení firmy postup. Postup založení firmy 1) Výběr oboru podnikání a vymezení předmětu živnosti 2) Volba právní formy podnikání 3) Určení názvu a umístění.
Strategické otázky výzkumníka 1.Jaký typ výzkumu zvolit? 2.Na jakém vzorku bude výzkum probíhat? 3.Jaké výzkumné metody a techniky uplatnit?
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Trh, ekonomika. ekonomická činnost výroba spotřeba obchod, směna.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Publikace klasifikace zdravotního stavu lesa na bázi TM Landsat pomocí webových služeb jako součást OPRL Ústav pro hospodářskou úpravu lesů Brandýs nad.
Seminář na MZ Bezpečnost zdravotních služeb - současná priorita MZ MUDr. Markéta Hellerová Ministerstvo zdravotnictví.
Diplomové práce pro CE WOOD a) Bilance toku materiálu pilařského provozu b) Závislost kvality vstupní suroviny na kvalitu výstupních produktů pilařského.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Bc. Klára Loudová Název materiálu:
Společně bezpečně v Evropské unii EU – Hodnocení rizik u malých firem a mikrofirem 2012.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Hodnocení finanční situace obce MKR SURO Finanční analýza Rozbor minulého hospodaření  odhalení pozitivních a negativních faktorů, které hospodaření.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
Pojistný trh nabídka a poptávka po pojistných produktech investování prostředků technických rezerv.
Denisa Štěrbová KHS kraje Vysočina se sídlem v Jihlavě.
Bezpečnost silniční a železniční dopravy
Věcné autority v roce 2016
Základy automatického řízení 1
PROJEKT OP LZZ „IMPLEMENTACE AGE MANAGEMENTU V ČR“ CZ /5. 1
Procesní management v oddělení logistiky
Interpolace funkčních závislostí
Název projektu: Drogové závislosti - násilníci a oběti Bc
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Rozvoj zaměstnanosti ve vybraném podniku
Matematika 3 – Statistika Kapitola 4: Diskrétní náhodná veličina
Evaluace předmětů studenty (Anketky)
Typy epidemiologických studií
Rozhodování 1.
Úloha bodového systému
Téma 11: Finanční plánování
Jednotné principy klasifikace na GJKT
Výběrové metody (Výběrová šetření)
Jedno-indexový model a určení podílů cenných papírů v portfoliu
MANAŽERSKÉ ÚČETNICTVÍ
Zobecněné rozdíly kvalitativního a kvantitativního výzkumu
Pracovnělékařské služby
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Stimulace tvořivosti – tvůrčí řízení a vedení lidí,
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
SIMULAČNÍ MODELY.
3. Metody pedagogické diagnostiky
RIZIKO.
Základy zpracování geologických dat testování statistických hypotéz
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ÚMRTNOSTNÍ TABULKY součást systému tabulek života, které charakterizují řád reprodukce populace logický systém statistických ukazatelů, které charakterizují.
Správa sociálního zabezpečení
Digitální učební materiál
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Obecné výklady o důkazech
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2010 Tisková konference 7.
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
Anotace Žák se seznámí s problematikou národa, národnostních menšin a vztahu majority a minorit Autor Mgr. Petr Stonawski Jazyk Čeština Očekávaný výstup.
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
RIZIKO.
Globální problémy současného světa 3 – Populační vývoj, negramotnost
Základní statistické pojmy
Text zápatí (edituje se v menu Vložení / Záhlaví a zápatí)
Hodnotící zpráva k výsledkům kontrol výkonu přenesené a samostatné působnosti svěřené orgánům obcí, krajů a hlavního města Prahy za léta 2014–2016.
Ochrana veřejného zdraví ZÁKON č. 258/2000 Sb.
Návykové látky Alkohol
Přijetí nebo odmítání žáků s poruchou autistického spektra vrstevníky?
Když vás potká vyhoření
Život bez střeva , Praha.
Teorie chyb a vyrovnávací počet 2
© 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

EPIDEMIOLOGICKÉ STUDIE

Hlavní úkol epidemiologie Sledovat Analyzovat Zlepšovat ZDRAVOTNÍ STAV POPULACE Sledování a analýza → z informací a dat epidemiologických studií Nástroje pro analýzu epidemiologických dat vychází ze statistických pojmů a metod

Epidemiologické studie Zákl.cílem: Existuje vztah (asociace) mezi onemocněním a působením určitých látek (expozicí) a je tento vztah příčinný??? Asociace(obecně) = vztah, závislost mezi 2 či více jevy Měření asociace → různé ukazatele Různé typy studií pro měření vztahů mezi nemocemi a jejich determinantami, záleží na cíli a na možnostech

Základní typy epidemiologických studií Typ studie Časové hledisko Jednotka STUDIE ZALOŽENÉ NA POZOROVÁNÍ (OBSERVAČNÍ)   I. Deskriptivní studie a) Ekologické (korelační) Průřezové Populace b) Průřezové (prevalenční) Jedinec II. Analytické studie c) Případ – kontrola (case – control) Retrospektivní d) Kohortové Prospektivní, (retro-prospektivní) STUDIE ZALOŽENÉ NA EXPERIMENTU (INTERVENČNÍ) III. Klinický kontrolovaný pokus Prospektivní Jedinec (pacient) IV. Populační intervenční studie

STUDIE ZALOŽENÉ NA POZOROVÁNÍ (OBSERVAČNÍ)

I. deskriptivní studie Frekvence + rozložení nemocí v populaci, a to podle charakteristik osob (KDO), místa (KDE), času (KDY) je nemocný. Zdroj hypotéz, ukazují na možné příčinné vztahy. Mohou být součástí analytických či experimentálních studií Výsledky lze využít pro organizaci, řízení a plánování zdravotnických služeb.

a) Ekologické (korelační) studie Předmětem studia jsou populační celky (školy, města, okresy …). Zjišťují, zda existuje korelace (asociace) mezi rizikovým faktorem a následkem (nemocí, úmrtím.) Těžiště spočívá ve srovnávání zdravotní situace, a to: a) různých populací v určitém časovém okamžiku b) jedné populace v různých časových obdobích

a) Ekologické (korelační) studie Většinou se používají, když: nejsou k dispozici údaje na úrovni jedinců (vliv znečištění ovzduší na výskyt nemocí), se zajímáme o agregované efekty (vliv zvýšení spotřební daně na tabákové výrobky na snížení spotřeby tabákových výrobků v různých zemích), chceme poukázat na možnou souvislost mezi výskytem rizikového faktoru a výskytem nemoci (např. konzumace vepřového masa na hlavu a výskyt rakoviny tlustého střeva v ČR v průběhu posledních 50 let).

a) Ekologické (korelační) studie Nejčastěji studie, které dávají do vztahu údaje o znečištění prostředí v geografických oblastech se zdravotním stavem. Z nich se potom vyvozují hypotézy o možném škodlivém vlivu znečištění na zdraví.

a) Ekologické (korelační) studie VÝHODY: Jsou relativně rychlé, levné a snadno proveditelné. Jsou zdrojem hypotéz o etiologii nemocí. NEVÝHODY: Nelze je použít pro prokazování příčinné závislosti. Poukazují pouze na možnou souvislost mezi výskytem rizikového faktoru a nemoci – jsou zdrojem hypotéz, které je nutno prověřit v jiných typech studií. Korelace na populační úrovni nemusí znamenat (a často také neznamená) asociaci na úrovni jedince (ekologické zkreslení). Přejímá nedostatky rutinních statistik. Využívají informace získávané k jiným účelům, tzn. není možno získat doplňující informace.

b) Průřezové (prevalenční) studie Soubor sledovaných osob vytváříme náhodným výběrem jedinců ze studované populace. Údaje o přítomnosti nemocí a rizikových faktorů u jedinců jsou zjišťovány jednorázově v jistém okamžiku. Poskytují informace o prevalenci nemocí a rizikových faktorů ve studované populaci

b) Průřezová (prevalenční) studie Pozitiva: rychlá, levná eliminace fenoménu ledovce (výběrová šetření) informace o prevalenci nemoci v různých populačních celcích Zdroj hypotéz o možném kauzálním vztahu Negativa: nevhodná pro vzácná a krátce trvající onemocnění, expozice faktoru a přítomnost nemoci je hodnocena současně k určitému datu či období  někdy je obtížné rozlišit mezi příčinou a následkem,  nemůže přinést důkaz o kauzálním vztahu mezi N a E

Průřezová (prevalenční) studie - příklady Osoby onkol. nemocné trpí častěji depresemi → psychické poruchy jsou důsledkem onkol. dg.? Nebo psychicky labilní osoby jsou predisponovány ke vzniku nádor. onem.? (příčina nebo následek) HIS ČR – výběrové šetření o zdravotním stavu obyvatelstva (1993,1996, 1999, 2002- zákl. demogr.a socioek.charakteristiky, zdravotní stav, výskyt rizikových faktorů a životní styl, hodnocení zdravotnického systému) EHIS – Evropské výběrové šetření o zdraví v ČR (2008)

Evropské výběrové šetření o zdraví v ČR (EHIS 2008) Jednotný systém harmonizovaných šetření o zdraví v rámci zemí Evropy 4 základní složky (moduly) - Evropský podkladový modul (sociodem.charak.) - Evropský modul o zdravotním stavu - Evropský modul o zdravotní péči - Evropský modul o zdravotních determinantách Cca 4000 respondentů (15-79let) náhodný výběr z CRO Dotazníkové šetření metodou face to face (Eurostat) Realizováno ÚZISem (jinde národní statistické ústavy) Evropský modul o zdraví – např. subjektivně vnímané zdraví , chronická nemocnost, úrazy, omezení prac. Aktivit z důvodsu nemoci, duševní zdraví, fyzická bolest… 14

Longitudinální studie typické – dlouhodobé sledování jednotlivců; náročné umožňuje hodnocení vývoje Př.: Studie britských lékařů Brněnská studie růstu a vývoje

II. ANALYTICKÉ studie Retrospektivní (case control study, s. případů a kontrol) Prospektivní (cohort study) Retroprospektivní (ambispektivní) obsahují rovněž popis, navíc analyzují vztah mezi zdravot. stavem a dalšími proměnnými. snaží se objasnit, zda expozice určitému faktoru vede následně ke vzniku nemoci (rizikový faktor) nebo naopak – zda tento faktor zabrání nemoci( protektivní f.) prověřují hypotézy, kt.vyplynuly z deskriptivní fáze epidem.šetření pracují se dvěma skupinami osob – kontrolní a exponovanou(rizikovou)

a) studie případů a kontrol Vyžaduje práci se 2 skupinami osob: - nemocné (případ), - bez nemoci (kontrola). Zjišťujeme, kolik osob v obou skupinách bylo vystaveno působení rizikového faktoru. Postupujeme od následků k příčině – retrospektivní studie. Srovnáváme počet osob vystavených působení rizikového fakturu ve skupině případů a v kontrolní skupině – usuzujeme na asociaci mezi vznikem nemoci a působením faktoru.

a) studie případů a kontrol Výběr případů: Definice případů - přesně stanovené podmínky, které musí splňovat všichni jedinci zahrnuti do skupiny případů Definice nemoci Osobní charakteristiky (pohlaví, věk, místo bydliště) Zdroj případů Pacienti jednoho zdravotnického zařízení, kteří splňují definici případů (problém se zobecněním výsledků) Náhodný výběr z nemocných osob ve sledované populaci

a) studie případů a kontrol Výběr kontrol: Cílem je vybrat jedince, kteří budou co nejpodobnější případům Pacienti téhož zdravotnického zařízení, kteří se léčí jinou nemocí (nejlépe směs různých diagnóz) nebo příbuzní, přátelé a sousedé osob ve skupině případů (možnost větší podobnosti než v reálu). Náhodný výběr ze zdravých osob ve sledované populaci.

a) studie případů a kontrol

a) studie případů a kontrol Výhody studií případů a kontrol   vhodné pro studium vzácných onemocnění rychlé, levné, možnost rychlého zopakování vhodné pro chronická onemocnění a nemoci s dlouhou latencí možnost sledování i více rizikových faktorů u jedné nemoci Nevýhody studií případů a kontrol nutnost spoléhat na lidskou paměť a na údaje v dokumentaci (mohou být nedostatečné a nepřesné) někdy je obtížné zjistit časový vztah mezi expozicí rizikovému faktoru a vznikem onemocnění nevhodné pro studium vzácných rizikových faktorů

a) studie případů a kontrol - příklad Thalidomidová (Conterganová) aféra sedativum a hypnotikum užívané na konci 50. a zač. 60. let 20. st. ve 46 zemích (NSR), bez předpisu , ne v ČSSR ↑ počet novorozenců s vrozenými malformacemi končetin (a uší) – tzv. fokomelie a amelie, celosvětově cca 12 000 postižených dětí podezření na Contergan – omezení na předpis, později stažení z trhu (12/1961), soudní žaloby 1961 – první studie případů (matky postižených dětí) a kontrol (matky zdravých dětí) - Contergan užívalo 70% matek fokomelických dětí oproti 1% matek zdravých dětí. prokazán teratogenní efekt thalidomidu (cca 7.týden gravidity) – žena užívající t. má až 20 x vyšší riziko porodu malformovaného dítěte. Od r. 1998 v USA povolení k léčbě některých zhoubných nádorů (mnohočetný myelom), lepry, tbc kůže, vředy vyvolané AIDS

b) kohortové studie - Máme 2 skupiny osob bez nemoci, a to: - osoby vystavené určitému faktoru (studovaný soubor), - osoby nevystavené působení faktoru (kontrolní soubor). Obě skupiny sledujeme a po určité době (longitudinální studie) srovnáme výskyt nemocí ve sledovaných skupinách. Postupujeme od příčiny k následku – prospektivní (retro-prospektivní)

b) kohortové studie

b) kohortové studie Tento typ studie umožňuje odhadnout, jak velké je riziko (pravděpodobnost), že dojde ke vzniku nemoci u osoby vystavené a u osoby nevystavené působení sledovaného faktoru (incidenční studie – incidence risk)

b) kohortové studie Výhody kohortových studií   Výhody kohortových studií přesnost, spolehlivost, objektivita jsou vhodné i pro studium vzácných rizikových faktorů umožňují sledovat vícečetné následky jednoho rizikového faktoru lze přímo měřit incidenci ve studovaném i kontrolním souboru nejsou problémy s objasněním časového vztahu mezi rizikovým faktorem a vznikem nemoci Nevýhody kohortových studií finanční a časová náročnost (v průběhu studie klesá počet sledovaných osob) nejsou vhodné pro studium vzácných onemocnění jestliže je uskutečněna retrospektivně, je závislá na dostupnosti a kvalitě záznamů

b) kohortové studie - příklad STUDIE BRITSKÝCH LÉKAŘŮ – nejvýznamnější epidemiologická studie 20. st. , 50 let sledování (1951 – 2001) 40 500 respondentů Cíl: zkoumat vztahy mezi kouřením a úmrtností (na všechna onemocnění) Cílová populace: britští lékaři Závěr: potvrzena asociace mez kouřením a ICHS (i Ca plic)

Retroprospektivní (ambispektivní) studie Prospektivní sledování probíhající v minulosti Údaje o expozici byly zjištěny v minulosti, údaje o následku zjišťovány průběžně až do budoucnosti Příklad: Jak se nedonošenost projevila na nemocnosti a úmrtnosti ? - ze starých porodopisů vytvořeny 2 soubory- donošené a nedonošené děti, a ze zdrav. dokumentace postupně sledujeme historii jejich růstu a zdravot. stavu , jak se nedonošenost projevila na těles. a duševním vývoji, na školním prospěchu…

STUDIE ZALOŽENÉ NA EXPERIMENTU (INTERVENČNÍ STUDIE) Autor studie sám aktivně zasahuje (intervence) vytváří podmínky studie (určuje expozici, rozděluje osoby do skupin…randomizace) Cílem je hodnotit účinnost či bezpečnost léčebné či preventivní metody III. Klinický kontrolovaný pokus IV. Populační intervenční studie (populační kontrolovaný pokus)

III. KONTROLOVANÉ POKUSY tři základní kroky: 1) randomizace – náhodné rozdělení osob na exponované a neexponované , dovoluje autorovi získat záměrnou kontrolu nad podmínkami určujícími rozvoj choroby → objektivní, nezkreslená interpretace výsledků 2) dvojitý slepý pokus (placebo) 3) srovnání (statistické metody) - předmětem studia jsou jednotlivci - problémy: např. etická stránka výzkumu (např. testuje se účinnost jen pozit. intervencí)  

Schéma klinického kontrolovaného pokusu

IV. POPULAČNÍ INTERVENČNÍ STUDIE jsou orientovány na zdravé osoby, které jsou vystaveny působení běžných rizikových faktorů rozdělení osob na exp. a neexp. na populační úrovni→do pokusného souboru (obyvatelstvo určité územní jednotky) aktivně vnášíme nový, umělý element, kontrolní skupina je obyvatelstvo podobné územní jednotky, ale bez intervence mají velký rozsah( statisíce osob –Salkova vakcína), předmětem studia je předem vymezená populace většinou se jedná o preventivní opatření, např.očkování nevýhoda: je obtížné určit, co bylo dosaženo zavedeným opatřením a co bylo způsobeno jinými vlivy, většinou není možné zaslepení Př.: iodizace soli, fluoridace vody…

Děkuji za pozornost