LJSPFF Mortua an viva? Immortalis lingua Latina!

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_LA Škola:Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona:III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace.
Advertisements

3MA382 Manažerská informatika projektové řízení
Autor: Romana Nováková Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55 Září 2013.
Výuka českého jazyka na naší škole.
Český jazyk a literatura
Škola:Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona:III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Zpracování seminárních a kvalifikačních prací
Školství ve 2. pol. 17. st. a počátku 18. st.
Autor: Romana Nováková Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55 Září 2013.
Autor: Romana Nováková Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55 Březen 2013.
Autor: Romana Nováková Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55 Září 2013.
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_O15_D_I Ročník: I. Vzdělávací oblast: Dějepis Vzdělávací obor:
LÉKAŘSKÁ TERMINOLOGIE A LATINA
Nová učebnice latiny nakladatelství Veritas
Jan Ámos Komenský.
HODNOCENÍ ZPŮSOBILOSTI LETECKÉHO METEOROLOGICKÉHO PERSONÁLU Odbor letecké meteorologie,ČHMÚ, Praha 2013 HODNOCENÍ AMP V ROCE 2013.
Autor výukového materiálu: Bc. Markéta Miláčková Základní škola a Praktická škola, Kutná Hora Datum (období) vytvoření výuk. materiálu:Listopad 2011 Číslo.
Angličtina pro nadané žáky Na ZŠ nám. Curieových PhDr. M. Vučková.
Ing. Lenka Janíčková, Ph.D.
Miloslav Penc IT Essentials: PC Hardware and Software.
Využití zprostředkovaného učení ve výuce 1. třídy základní školy
Stupňování adjektiv.
Výslovnost latiny Od konce starověku je latina mrtvým jazykem, tzn. nemá přirozené mluvčí, pro které by byla mateřštinou. Žije však dalším osobitým životem.
FÁZE NÁCVIKU SLOHOVÉHO PROJEVU
PRAVDĚPODOBNOST A MATEMATICKÁ STATISTIKA Úvod, kombinatorika
NOVÁ MATURITA Stručná informace o jejím průběhu a přípravě.
PSY717 Statistická analýza dat 2010 První konzultace.
Autor: Romana Nováková Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55 Září 2013.
Personalizace výuky prostřednictvím e-learningu. Struktura učebnice pro e-learning Obsah učebnice = struktura předmětu, kapitol cíleTabulka aktivni slovesa.docTabulka.
Substantiva I. deklinace Nom. sg. -a Gen. sg.-ae.
Satis est, ut tria verba Latine vel plane Graece dicas coram plebe, et eximius es medicus.
Pavel Trejbal a Radek Štolpa Gymnázium, Pardubice, Mozartova 449
VÝSLOVNOST LATINY.
Základní gramatika latiny
VÝSLOVNOST LATINY.
Fyzická geografie Podzim 2014 Z0026/2 – čtvrtek 18 – 18.50, Z4 Z0026/3 – čtvrtek 19 – 19.50, Z4 Cvičení 1 - Organizační pokyny Mgr. Ondřej.
Fyzická geografie Podzim 2013 Z0026/4 – pondělí 13 – 13.50, Z3 Z0026/5 – pondělí 12 – 12.50, Z3 Cvičení 1 - Organizační pokyny Mgr. Ondřej.
ZVUKOVÁ STRÁNKA JAZYKA 2
Základy firemních financí Cvičení 1.. Základní informace Ing. Gabriela Oškrdalová Katedra financí, dveře č. 502 Konzultační hodiny: Út 12:50 – 14:20
Základy firemních financí Cvičení 1.. Základní informace Ing. Gabriela Oškrdalová Katedra financí, dveře č. 502 Konzultační hodiny: Čt 9.20 –
ZÁVĚREČNÝ SEMINÁŘ 2. GLOBÁLNÍCH GRANTŮ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE V RÁMCI OPERAČNÍHO PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Maturity – jaro Předměty Povinně: Český jazyk a literatura Na výběr jeden z předmětů: - Cizí jazyk -Matematika Jediná úroveň Další (profilové) zkoušky.
Kultura ve starověkém Římě Náboženství O polyteisté O některé bohy přejali od Etrusků, Řeků O s rozšiřováním území i přejímání bohů egyptských, maloasijských…
Velká didaktika J. A. Komenský 2.část
Seznámení se s hláskami a jejich dělení
Pravděpodobnost a matematická statistika I.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Možnosti audio-vizuálních aplikací v IS MU Mgr. Jitka Daňková
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Maturity – jaro 2017.
Úvod do latinské jmenné flexe 1. deklinace
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_18_AJ4
Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště
Volitelný podtitul prezentace
Představivost a fantazie
I. – III. deklinace.
Jméno autora Mgr. Stanislava Junková Datum vytvoření prosinec 2012
Latinsko-řecká lékařská terminologie
Jméno autora Mgr. Stanislava Junková Datum vytvoření prosinec 2011
Pravděpodobnost a matematická statistika I.
Jak si hrát v hodinách slohu?
Plusquamperfectum římského práva
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_19 J.A. Komenský
Familia Romana Capitulum secundum.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_16_AJ4
Název posteru [min. 50 b., bezpatkové písmo, ev. tučně]
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření:
Květinářství obecné - úvod
Transkript prezentace:

LJSPFF Mortua an viva? Immortalis lingua Latina! (Živá nebo mrtvá? Latina je přece nesmrtelná!)

Quid pollicemur? (Co nabízíme?) methodus directa linguae Latinae docendi (přímá/přirozená metoda výuky latiny) discere Latine: (učení se latiny:) legendo (čtením) spectando (pozorováním) audiendo (poslechem) imitando (napodobováním) ludendo (hrou) agendo (hraním) scribendo (psaním) loquendo (mluvením)

Scietis: (Budete umět:) Latine loqui Latine respondere et interrogare fabulas Latine narrare imagines Latine describere periodos componere res grammaticas facillime intellegere mluvit latinsky klást otázky a odpovídat latinsky vyprávět příběhy latinsky popsat obrázky latinsky skládat složitější souvětí snadno pochopit gramatické jevy

Quid exspectamus? (Co požadujeme?) lectionibus interesse diligenter parari praesentatio brevis thematis electi saltem 70 per centum in examine finali aktivní účast na hodinách průběžná příprava na hodiny krátká prezentace na vybrané téma alespoň 70%-ní úspěšnost závěrečného testu

Literatura necessaria (Povinná literatura) učebnice Familia Romana (Lingua Latina per se illustrata) Knihkupectví Hana Smílková Veveří 26 (budova L) librilatini.cz cca. 400 Kč

Literatura commendata (Volitelná literatura) cvičebnice Exercitia Latina cca. 200 Kč QUAE AUDIO OBLIVISCOR, QUAE VIDEO MEMORIA TENEO, QUAE EXPERIOR, EA INTELLEGO. (Konfucius) (Co slyším, to zapomenu, co vidím, to si zapamatuju, co prožívám, to skutečně chápu.)

Pronunciatio (Výslovnost) vocales tam quam Bohemice articulantur (samohlásky se vyslovují stejně jako v češtině) diphthongi (dvojhlásky) ae, oe [é] caelum, lagoena consonantes (spoluhlásky) c [k] causa, cura, corpus, cras, sic [c] cena, Cicero, Caesar, coeptus

qu [kv/kw] quis, quia, quaestor gu [gv/gw] lingua, sanguis -ti- [ty] totīus, ostium [ci] divitiae, propositio, etc. ph [f] philosophia th [t] theatrum rh [r] rhetor

Legite: (Čtěte:)

Capitulum primum (Kapitola první) IMPERIUM ROMANUM Lectio grammatica Sg. Pl. -us -i -a -ae -um -a

Exercitia (Cvičení) Legite sententias completas! (Čtěte doplněné věty!) Creta insul_ ___. Creta et Rhodus insul_ sunt. Nilus fluvi_ est. Nilus et Rhenus fluvi_ ____. Brundisium oppid_ ___. Brundisium et Tusculum oppid_ sunt. Rhenus fluvi_ magn_ est. Tiberis est fluvi_ parv_. Rhenus et Danuvius non fluvi_ parv_, sed fluvi_ magn_ sunt. Sardinia insul_ magn_ est. Melita insul_ parv_ est. Sardinia et Sicilia non insul_ parv_, sed insul_ magn_ sunt. Brundisium non oppid_ parv_, sed oppid_ magn_ est. Tusculum et Delphi non oppid_ magn_, sed oppid_ parv_ sunt. Creta insul_ Graec_ est. Lesbos et Chios et Naxus quoque insul_ Graec_ sunt. In Graecia mult_ insul_ sunt. In Gallia sunt mult_ fluvi_. In Italia mult_ oppid_ sunt. In Arabia sunt pac_ fluvi_ et pauc_ oppid_.

De geographia Bohemiae loquimini capitolam primam imitando! (Mluvte o české geografii napodobováním kapitoly 1!) Mare Balticum Ubi? ASIA Germania Vistula Suevus Quid? Polonia Albis Bohemia Slovacia Estne? Danuvius Hungaria Num? Austria

III ______________ Romanus est. I et II numeri _____________ sunt. Non vocabulum Latin__ est. Non et sed _______________ Latina sunt. Γ littera Graec_ est. Γ et Δ litter__ Graec___ sunt. A et B litterae ____________ sunt. C quoque littera ____________ est. In vocabulo Latina sunt _____ (III) syllaba. In lingua Latina ________ (M) vocabula ________. 1 = unus unus fluvius una insula unum oppidum 1. = primus/prima/primum 2 = duo duo fluvii duae insulae duo oppida 2. = secundus/secunda/secundum 3 = tres tres fluvii tres insulae tria oppida 3. = tertius/tertia/tertium