Zavedení pojmu přímá úměrnost.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Advertisements

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM NAPĚTÍ A ODPOR.
Rovnice a nerovnice Slovní úlohy VY_32_INOVACE_RONE_15.
Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Využití v praxi Pythagorova věta Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu
ROVNOMĚRNÝ POHYB, PRŮMĚRNÁ RYCHLOST Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková.
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně AUTOR: Ing. Oldřich Vavříček NÁZEV: Podpora výuky v technických oborech TEMA: Základy elektrotechniky.
NEPŘÍMÁ ÚMĚRNOST MATEMATIKA 7. ROČNÍK ZŠ výklad Základní škola Ostrava – Hrabová Paskovská 46 Software: Microsoft Office PowerPoint 2003.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Bc. František Vlasák, DiS. Název materiálu: VY_52_INOVACE_F7.Vl.33_Prumerna_rychlost_graficke_znazorneni.
Trojčlenka Ing. Kamila Kočová
Funkce Konstantní a Lineární
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
SLOVNÍ ÚLOHY ŘEŠENÉ ROVNICEMI.
Objem a povrch kvádru a krychle
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
MATEMATIKA Funkce.
6. Kinematika – druhy pohybů, skládání pohybů
NEROVNOMĚRNÝ POHYB 2 Název školy
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Řešení nerovnic Lineární nerovnice
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU 1 – Množiny – teorie
Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace
Pohyb těles-fyzika hrou
PRŮMĚRNÁ RYCHLOST SLOVNÍ ÚLOHY
Úměrnosti Nepřímá úměrnost. Zavedení pojmu nepřímá úměrnost.
SLOVNÍ ÚLOHY NA PŘÍMOU A NEPŘÍMOU ÚMĚRNOST
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
MATEMATIKA Dělitel a násobek přirozeného čísla.
Pohyb tělesa Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_09_M7_Hanak
Poměr Co je poměr. Změna v daném poměru..
OHMŮV ZÁKON Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_07_32.
Násobíme, dělíme 5 2 Druháci a matematika 17 MA 1 TE 3 TI 4 KA
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čtyřúhelník – obvod čtverce
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Poměr v základním tvaru.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
MATEMATIKA Poměr, úměra.
VY_32_INOVACE_
Rovnice a graf přímé úměrnosti.
Násobíme, dělíme 3 2 Druháci a matematika 18
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Procenta v „autařské“ praxi
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
zpracovaný v rámci projektu
Tepelná kapacita tělesa
Řešení nerovnic Lineární nerovnice
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_21-01
Slovní úlohy o pohybu Pohyby stejným směrem..
Pohybové úlohy 2 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Graf nepřímé úměrnosti
PŘÍMÁ ÚMĚRNOST - TROJČLENKA
Fyzikální veličiny.
Zavedení pojmu přímá úměrnost.
NÁZEV: VY_32_INOVACE_11_MATEMATIKA 3. ROČNÍK ZŠ
Úměrnost přímá a nepřímá Mgr. Petra Toboříková
* Funkce Matematika – 9. ročník *.
VLASTNOSTI KAPALIN
Poměr v základním tvaru.
Úměra – úměrnost (výpočty přímé a nepřímé úměrnosti)
Lineární funkce a její vlastnosti
20.1 Malá násobilka - násobení
Poměr a trojčlenka - opakování
POMĚR VE SLOVNÍCH ÚLOHÁCH
Příklady - opakování Auto se pohybovalo 3 hodiny stálou rychlostí 80 km/h, poté 2 hodiny rychlostí 100 km/h, pak 30 minut stálo a nakonec 2,5 hodiny rychlostí.
Funkce Pojem funkce Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Dělitelnost přirozených čísel
Podobnost trojúhelníků
Transkript prezentace:

Zavedení pojmu přímá úměrnost. Úměrnosti Přímá úměrnost. Zavedení pojmu přímá úměrnost.

Přímá úměrnost (úměra). Přímou úměrnost již vlastně známe, jelikož jsme ji začali vnímat již v souvislosti s výukou násobení. Ukážeme si to na příkladu – třeba násobků čísla 2, přičemž budeme vycházet z příkladu nákupu rohlíků v ceně 2,- Kč za jeden rohlík. 1 2 3 4 5 Počet rohlíků (kusů): Cena rohlíků (Kč): 1.2=2 2.2=4 3.2=6 4.2=8 5.2=10

Přímá úměrnost (úměra). Pokud jsi na ni ještě nepřišel, pokusím se ti pomoci. Počet rohlíků (kusů): 1 2 3 4 5 6 7 8 Cena rohlíků (Kč): 10 12 14 16 Tabulka vyjadřuje závislost dvou veličin: počtu rohlíků a jejich ceny. Objevíš sám zákonitost, která platí ve vztahu těchto veličin, při jejich zvětšování či zmenšování?

Přímá úměrnost (úměra). .4 .3 .2 Počet rohlíků (kusů): 1 2 3 4 5 6 7 8 Cena rohlíků (Kč): 10 12 14 16 .2 .3 .4

Přímá úměrnost (úměra). Kolikrát se zvětší počet rohlíků, tolikrát se zvětší i jejich cena! .4 .3 .2 Počet rohlíků (kusů): 1 2 3 4 5 6 7 8 Cena rohlíků (Kč): 10 12 14 16 .2 Jinými slovy: Kolikrát se zvětší jedna veličina, tolikrát se zvětší i veličina druhá. .3 .4

Přímá úměrnost (úměra). Platí to i obráceně? Tedy pro zmenšování? Počet rohlíků (kusů): 1 2 3 4 5 6 7 8 Cena rohlíků (Kč): 10 12 14 16

Přímá úměrnost (úměra). :8 :4 :2 Počet rohlíků (kusů): 1 2 3 4 5 6 7 8 Cena rohlíků (Kč): 10 12 14 16 :2 :4 :8

Přímá úměrnost (úměra). Kolikrát se zmenší počet rohlíků, tolikrát se zmenší i jejich cena! :8 :4 :2 Počet rohlíků (kusů): 1 2 3 4 5 6 7 8 Cena rohlíků (Kč): 10 12 14 16 Jinými slovy: Kolikrát se zmenší jedna veličina, tolikrát se zmenší i veličina druhá. :2 :4 :8

Přímá úměrnost (úměra). Dokážete uvést i další příklady vztahu dvou veličin, pro které by platilo totéž, co jsme nyní vyvodili? Zapiš je. Např: Cena, kterou zaplatí kupující za zboží, závisí na množství (počtu, hmotnosti, objemu, …). Dráha uražená při rovnoměrném pohybu závisí na čase pohybu. Hmotnost tělesa z téhož materiálu závisí na jeho objemu. Tíha tělesa závisí na jeho hmotnosti.

Přímá úměrnost (úměra). Vrátíme se ještě jednou k našemu příkladu s rohlíky a podíváme se na něj ještě z jiného pohledu. Využijeme nedávno nabyté znalosti o poměru. .2 Počet rohlíků (kusů): 1 2 3 4 5 6 7 8 Cena rohlíků (Kč): 10 12 14 16 Poměry jsou shodné. .2 Co můžeme říci o naznačeném zvětšení počtu rohlíků? V jakém poměru se jejich počet zvětšil? 4 : 2 4 : 2 = 2 : 1 Můžeme použít znalosti o krácení poměru a tento uvést do základního tvaru. A co můžeme říci o odpovídajícím zvýšení jejich ceny? V jakém poměru se zvětšila jejich cena? 8 : 4 8 : 4 = 2 : 1

Přímá úměrnost (úměra). Obdobně … .3 Počet rohlíků (kusů): 1 2 3 4 5 6 7 8 Cena rohlíků (Kč): 10 12 14 16 I tentokrát jsou poměry shodné. Platí tedy, že v jakém poměru se zvětší jedna veličina, v takovém se zvětší i druhá veličina. .3 Co můžeme říci o naznačeném zvětšení počtu rohlíků? V jakém poměru se jejich počet zvětšil? 6 : 2 = 3 : 1 6 : 2 Můžeme použít znalosti o krácení poměru a tento uvést do základního tvaru. A co můžeme říci o odpovídajícím zvýšení jejich ceny? V jakém poměru se zvětšila jejich cena? 12 : 4 12 : 4 = 3 : 1

Přímá úměrnost (úměra). A opět obdobně … :2 Počet rohlíků (kusů): 1 2 3 4 5 6 7 8 Cena rohlíků (Kč): 10 12 14 16 Poměry jsou shodné. :2 Co můžeme říci o naznačeném zmenšení počtu rohlíků? V jakém poměru se jejich počet zmenšil? 4 : 8 = 1 : 2 4 : 8 Můžeme použít znalosti o krácení poměru a tento uvést do základního tvaru. A co můžeme říci o odpovídajícím zvýšení jejich ceny? V jakém poměru se zvětšila jejich cena? 8 : 16 8 : 16 = 1 : 2

Přímá úměrnost (úměra). A opět obdobně … :4 Počet rohlíků (kusů): 1 2 3 4 5 6 7 8 Cena rohlíků (Kč): 10 12 14 16 I tentokrát jsou poměry shodné. Platí tedy i to, že v jakém poměru se zmenší jedna veličina, v takovém se zmenší i druhá veličina. :4 Co můžeme říci o naznačeném zmenšení počtu rohlíků? V jakém poměru se jejich počet zmenšil? 2 : 8 = 1 : 4 2 : 8 Můžeme použít znalosti o krácení poměru a tento uvést do základního tvaru. A co můžeme říci o odpovídajícím zvýšení jejich ceny? V jakém poměru se zvětšila jejich cena? 4 : 16 4 : 16 = 1 : 4

Přímá úměrnost (úměra). Počet rohlíků (kusů): 1 2 3 4 5 6 7 8 Cena rohlíků (Kč): 10 12 14 16 Závěr, který pro nás ze všech našich zjištění vyplývá: Kolikrát se zvětší (zmenší) jedna veličina, tolikrát se zvětší (zmenší) druhá veličina. V jakém poměru se zvětší (zmenší) jedna veličina, v takovém poměru se zvětší (zmenší) druhá veličina. Takový vztah mezi dvěma veličinami se nazývá přímá úměrnost. Říkáme, že veličiny jsou přímo úměrné.

Příklady k procvičení Rozhodni, zda se jedná o přímou úměru: Počet hrušek na stromě je přímo úměrný jeho velikosti. Dráha ušlá při stejné rychlosti chůze je přímo úměrná době chůze. Zaplacená částka za banány je přímo úměrná jejich hmotnosti. Cena banánů je přímo úměrná jejich počtu. Hloubka přehrady je přímo úměrná její velikosti (rozloze). Cena hrnků je přímo úměrná jejich počtu. Délka strany čtverce je přímo úměrná jeho obvodu. Délka strany čtverce je přímo úměrná jeho obsahu.

Příklady k procvičení - 1 Jeden nanuk stojí 12,- Kč. Doplň tabulku. Počet nanuků (kusů): 1 2 3 4 5 6 7 8 Cena nanuků (Kč):

Příklady k procvičení - 1 Jeden nanuk stojí 12,- Kč. Doplň tabulku. Počet nanuků (kusů): 1 2 3 4 5 6 7 8 Cena nanuků (Kč): 12 24 36 48 60 72 84 96

Příklady k procvičení - 2 Auto jede průměrnou rychlostí 60 km/h. Doplň tabulku. Počet hodin jízdy (hod.): 1 2 3 4 5 6 7 8 Počet najetých kilometrů (km):

Příklady k procvičení - 2 Auto jede průměrnou rychlostí 60 km/h. Doplň tabulku. Počet hodin jízdy (hod.): 1 2 3 4 5 6 7 8 Počet najetých kilometrů (km): 60 120 180 240 300 360 420 480

Příklady k procvičení - 3 Rozhodni, zda se jedná o přímou úměru. Zdůvodni svou odpověď. x 3 6 9 12 15 18 21 24 y 27 36 45 54 63 72

Příklady k procvičení - 4 Rozhodni, zda se jedná o přímou úměru. Zdůvodni svou odpověď. x 1 2 3 4 5 6 7 8 y 10 15 18 25 30 36 40

Příklady k procvičení - 5 Rozhodni, zda se jedná o přímou úměru. Zdůvodni svou odpověď. x 0,5 1 1,5 2 2,5 3 3,5 4 y 6 8 10 12 14 16

Příklady k procvičení - 6 Doplň tabulku tak, aby šlo o přímou úměru. x 2 8 10 12 16 y 18 36 42

Příklady k procvičení - 6 Doplň tabulku tak, aby šlo o přímou úměru. x 2 4 6 8 10 12 14 16 y 18 24 30 36 42 48

Příklady k procvičení - 7 Doplň tabulku tak, aby šlo o přímou úměru. x 15 20 25 35 y 2,5 5 10

Příklady k procvičení - 7 Doplň tabulku tak, aby šlo o přímou úměru. x 5 10 15 20 25 30 35 40 y 2,5 7,5 12,5 17,5

Příklady k procvičení - 8 Sestav tabulku tří libovolných přímých úměr: x y x y x y