Úlohy ke shrnutí učiva č.2

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Úlohy ke shrnutí učiva č.2
Advertisements

ZŠ, ZUŠ a MŠ Kašperské Hory, Vimperská 230 Předmět: FYZIKA Ročník: 8.
FYZIKA 8. ROČNÍK ŠÍŘENÍ TEPLA
Tepelné jevy.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Název materiálu: TEPLO – výklad učiva.
Název školy: Základní škola Lanškroun, nám. A. Jiráska 140 Autor: Mgr. Jiří Vávra Datum: Název: VY_32_INOVACE_04_F8 Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
ZŠ, ZUŠ a MŠ Kašperské Hory, Vimperská 230 Předmět: FYZIKA Ročník: 8.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115 Autor: Mgr. Karolína Hadrbolcová Materiál: VY_52_INOVACE_PV14.34 Téma: Teplo Číslo.
Základní škola Emila Zátopka Zlín, příspěvková organizace, Štefánikova 2701, Zlín EU PENÍZE ŠKOLÁM OP VK Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Na jednoduchých pokusech popis a vysvětlení přenosu části své pohybové.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení třetí závislosti tepla. K přímé úměrnosti tepla na hmotnosti.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Kladka pevná a volná Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Rozdělení kulových zrcadel na dutá a vypuklá. Zobrazení kulovými zrcadly.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Zabývá se vedením tepla ve vodě a ve vzduchu. Vysvětlení principu teplovodního.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k závěrečnému celkovému opakování učiva. Slouží k prověření znalostí. Tlak, tlaková síla, hydrostatický.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Žák odpovídá na otázky řešící pohyb tělesa. Žák zná vzorec pro výpočet.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Prohloubení již probraného učiva polovodičů typu N a P a polovodičové.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Prezentace slouží k zopakování naučeného učiva a k naučení nového učiva. Žák si nejprve formou otázek.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Žáci navazují na učivo 6. ročníku o změně skupenství látek. Prohloubení již naučených znalostí. Použití.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Popis tepelného záření, které nevnímáme jenom zrakem, ale i tepelnými.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Žák pozná podstatu přeměny skupenství kapalného na plynné (vypařování.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k celkovému zopakování učiva o pohybu těles. Žák odpovídá na otázky, řeší úlohy o pohybu tělesa.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Žák se učí o barvě světla, šíření světla a vzniku stínu. Barva světla,
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Změna teploty těles tepelnou výměnou Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k stručnému zopakování naučeného učiva o vlastnostech světle a k naučení nového učiva. Žák pochopí.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení, kdy těleso má polohovou (potenciální) energii, na čem polohová.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení, kdy těleso má polohovou (potenciální) energii, na čem polohová.
Úlohy ke shrnutí učiva č.2
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Hustota-výpočet hustoty
Čemu jste se ve fyzice naučili- Fyzikální veličiny
Opakování 1 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
NÁZEV ŠKOLY: 2. ZÁKLADNÍ ŠKOLA, RAKOVNÍK, HUSOVO NÁMĚSTÍ 3
Opakování 2 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Fyzika hrou-opakování II.
Otáčivé účinky síly-PÁKA
Otáčivé účinky síly-PÁKA
Jak změříme teplo přijaté nebo odevzdané při tepelné výměně
Fyzika hrou-opakování I.
Vlastnosti pevného, kapalného a plynného skupenství
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Hustota-odvozená fyzikální veličina
Tepelná výměna prouděním
Opakování 2 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Zákon odrazu světla, Zobrazení na rovinném zrcadle
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Teplo Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_01_32.
Jak změříme teplo přijaté nebo odevzdané při tepelné výměně
Vlastnosti pevného, kapalného a plynného skupenství
Práce vykonaná pomocí jednoduchých strojů
Teplo VY_32_INOVACE_19_Teplo Autor: Pavlína Čermáková
Fyzika hrou-opakování I.
Teplota Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Teplota Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Výpočet práce z výkonu a času, Účinnost
Výpočet tepla VY_32_INOVACE_20_Výpočet tepla Autor: Pavlína Čermáková
Práce ve fyzikálním slova smyslu
Výkon: výpočty příkladů z praxe
zpracovaný v rámci projektu
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Výpočet času Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_04 Vnitřní.
Rychlost Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Fyzika hrou-opakování II.
Transkript prezentace:

Úlohy ke shrnutí učiva č.2 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena Vzdělávací oblast: Člověk a příroda_Fyzika Datum: 12/2011 Název materiálu: VY_32_INOVACE_FY.8.A.15_ulohy_ke_shrnuti_uciva_c_2 Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/21.1693 Název projektu: PRIMA ŠKOLA Úlohy ke shrnutí učiva č.2 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Slouží k procvičení naučeného učiva.

1) Vypočítejte: Během noci klesla teplota vzduchu v pokoji horské chaty na 17 °C. Vzduch má hustotu 1,28 kg/ m3 a objem místnosti je 35 m3 . Kolik tepla musí vzduchu předat topné těleso, aby teplota v uzavřené místnosti vzrostla na 20 °C?

Řešení úlohy č. 1: V = 35 m3 ρ= 1,28 kg/ m3 t2- t1 = 3 °C Q = ? kJ Nejprve určíme hmotnost vzduchu v místnosti: m= ρ∙V m = 1,28∙35 m = 44,8 kg cvzduchu= 1 kJ/kg∙°C Q = mc(t2-t1) Q = 44,8∙1∙3 Q = 134 kJ Topné těleso musí předat vzduchu v místnosti více než 134 kJ tepla.

2) Vypočítejte: Martinova maminka pekla v troubě maso. Když vyjmula pekáč z trouby, zbylo v něm asi 0,2 kg oleje. Předpokládejme, že olej byl zahřátý na teplotu 220 °C (při které se maso v troubě peklo). Kolik tepla předal olej do svého okolí, než v kuchyni vychladl? Teplota vzduchu v kuchyni je přibližně 20 °C.

Řešení úlohy č. 2: m=0,2 kg colej= 1,98 kJ/kg∙°C (t2-t1)=20 °C Q = ? kJ Q = mc(t2-t1) Q = 0,2∙1,98∙200 Q = 79 kJ Olej předal do svého okolí 79 kJ tepla.

3) Vypočítejte: Určete teplo, které spotřebuje 300 gramů vody na ohřátí o 5°C. Odhadněte, zda teplo, které je potřeba k zahřátí 300 gramů železa také o 5 °C, bude větší, nebo menší. Ověřte výpočtem.

Řešení úlohy č. 3: Voda: Q = mc(t2-t1) Q = 0,3∙4,18∙5 Q = 6,3 kJ Železo: Měrná tepelná kapacita je zhruba 9 krát menší, proto na ohřátí 300 g železa o 5 °C spotřebujeme méně tepla: Q = 0,3∙0,450∙5 Q = 0,675 kJ

4) Odpovězte na otázku: Vyjmenuj alespoň tři příklady, kdy v tvém okolí vzrostla vnitřní energie nějakého tělesa přenosem tepla.

Řešení úlohy č. 4: Např. Zahřívání konzervy ponořené v horké vodě. Zahřívání misky se studenou vodou na topení. Zahřívání teploměru v podpaží.

5. Vyberte správnou odpověď: Dvě stejné nádoby obsahují různá množství vody stejné teploty. Nádoby umístíme nad hořící kahan. Ve které nádobě se začne voda dříve vařit? A)V nádobě s menším množstvím vody. B)V nádobě s větším množstvím vody. C)V obou nádobách současně.

6. Odpovězte na otázku: Na nápojích nebo potravinách si obvykle můžeš přečíst informaci o jejich využitelné energii. V čem bývají nejčastěji tyto hodnoty uvedeny?

Řešení úlohy č. 6: Využitelná energie bývá uváděna na obalech potravin v joulech, kilojoulech (kaloriích, kilokaloriích). ☺☺☺

7. Vypočítejte: Teplota vody v mělkém venkovním bazénku se při slunečném počasí zvýšila během dne přibližně o 3 °C. Kolik tepla předalo vodě v bazénku dopadající sluneční záření, je-li její objem 2,5 m3?

Řešení úlohy č. 7: m= 2 500 kg c = 4,18 kJ/kg∙°C (t2-t1) = 3 °C Q = ? kJ Q = mc(t2-t1) Q = 2 500 ∙ 4,18 ∙ 3 Q = 31 500 kJ = 31,5 MJ Sluneční záření předalo vodě 31,5 MJ tepla.

Vyjmenujte alespoň tři příklady užití tepelných izolantů. 8. Odpovězte na otázku: Vyjmenujte alespoň tři příklady užití tepelných izolantů.

Řešení úlohy č. 8: zateplování domů pěnovým polystyrénem, ucha hrnců, dřevěná či plastová držadla kuchyňských nástrojů, oděvy, srst zvířat, peřiny, koberce, dvojitá okna…

9. Odpovězte na otázku: Z jakých materiálů se nejčastěji zhotovují držadla kuchyňských nástrojů, nářadí a spotřebičů, které se zahřívají na vysokou teplotu? Vyjmenujte alespoň tři takové předměty.

Řešení úlohy č. 9: Materiály na držadla: plasty, korek, dřevo Předměty: naběračka, hrnec, pánev, žehlička

10. Odpovězte na otázku: Proč mají materiály jako molitan, peří, pěnový polystyrén nebo sláma dobré tepelně izolační vlastnosti?

Řešení úlohy č. 10: Všechny uvedené materiály obsahují hodně vzduchu, který je výborným izolantem. ☺☺☺

Použité zdroje: galerie office www.office.microsoft.com doc. RNDr. Růžena Kolářová, CSc., PaedDr. Jiří Bohuněk, Fyzika pro 8. ročník základní školy, nakladatelství Prometheus, 2004, ISBN 80-7196-149-3. Karel Rauner, Josef Petřík, Fyzika 8, učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia, nakladatelství Fraus, 2006. http://www.thermomur.cz/images/polystyren-ex.jpg [ cit: 2011-12-12]

Metodika prezentace: Žák chápe, že předané teplo závisí na hmotnosti tělesa, rozdílu teplot i na látce, ze které je těleso a umí vypočítat příklady na množství přijatého nebo odevzdaného tepla. Žák odpovídá na otázky z praktického života. Žák umí uvést příklady tepelných vodičů a tepelných izolantů a pochopí, že vedení tepla je jeden z možných způsobů šíření tepla v pevných látkách, kapalinách a plynech. Žáci řeší postupně 10 připravených úkolů.