Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/03

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základy duševní hygieny. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět.
Advertisements

Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B. Staška 232, příspěvková organizace Autor: Ing. Jaromír Šmíd Název : VY_32_INOVACE_01_Počátky.
 Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/02  Název materiálu: Hudba v období pravěku  Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/20 Název materiálu: Velmi stručný přehled dějin vážné hudby Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
TŘENÍ Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_18_29.
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 19/04 Název materiálu: 20.léta ve světové populární hudbě Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
0 Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/08 0 Název materiálu: Komorní soubory I. 0 Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
41 Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 4/06 Název materiálu: Hudební forma
Datum:   Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 19/11
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/16
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE  4/09
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 19/09
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/05
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 4/08
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Inf Počítač a lidé s handicapem
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/01 Název materiálu: Periodizace dějin hudby Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/02
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Výtvarné umění starověku - souhrnný test
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/04 Název materiálu: Duchovní a světská hudba Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/12 
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/06
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE  4/11
Písně a jejich vývoj Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_11_PÍSNĚ A JEJICH VÝVOJ Téma:
Lidstvo a jeho dějiny (1) – Časová přímka
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/01 
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/19 
Zvuky hudebních nástrojů
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE  4/13
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Hudební renesance v Čechách
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/18 
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/15 
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 4/03 
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 19/15
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 19/10
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/09
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Starověké Řecko – Řecká vzdělanost a věda DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 4/02  
Starověká hudba Název školy: SPgŠ Litoměřice
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE  4/17
Zpracovala: Mgr. Jana Ottová
Název vzdělávacího materiálu křížovka ve fyzice
Název školy: Základní škola Netvořice
Věcné učení Zdravá výživa, zdravé a nezdravé potraviny
CIRKUS orientace.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/07
výtvarné vyjadřování od nejstarších dob
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 19/17
Věcné učení Vláda, parlament, politické strany
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
JAZYK, ŘEČ, ZPĚV A VNÍMÁNÍ
Návykové látky Alkohol
Když jsem já sloužil… Jazyk a řeč.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
Transkript prezentace:

Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/03      Název materiálu: Hudba v období starověku Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík

ANOTACE Škola: Základní škola Brno, Jana Babáka 1 Vypracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík Období vzniku materiálu: školní rok 2011/2012 Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/03 Vzdělávací oblast: Umění a kultura Předmět: Hudební výchova Ročník: IX. ročník Klíčová slova: starověk-hudba-Seikilova píseň-funkce hudby-hudební nástroje Předpokládané cíle vedoucí ke klíčovým kompetencím: charakterizuje hudbu v období starověku, orientuje se v hudebních nástrojích tohoto období, definuje funkci hudby v této epoše Použité výukové metody: frontální výuka, skupinová práce Předpokládané pomůcky: notebook, interaktivní tabule Popis prezentace materiálu: Prezentace Power Point Způsob hodnocení: ústní Bibliografie:

Hudba v období starověku

Obecně o starověku Jedná se o období lidských dějin od prvních písemných památek (asi polovina 4 tisíciletí před Kr.) do zániku západořímské říše r. 476 po Kr. Dobu starověku lze tedy vymezit rozšířením písma, k čemuž došlo v na území vyspělých říší Blízkého východu (Mezopotámie), v Sýrii, v Egyptě atp.

Antika Antika je označení pro řecko-římskou etapu starověku Začíná vznikem staré řecké civilizace (8.-7.stol. př. Kr.) Končí rozpadem západořímské říše (476 n. l.), jenž byl způsoben stěhováním národů

Hudba v období antiky I přestože zmíněné východní civilizace (Mezopotámie, Egypt, ale i např. Čína) měly velmi rozvinutou hudební kulturu, největší vliv na rozvoj evropské hudby měla právě hudba řecká a římská

Hudba byla v Řecku považována za nástroj, který dokáže zlepšit lidské chování a myšlení Zpěv byl dokonce součástí olympijských her jako jedna ze soutěžních disciplín Antickým ideálem byl člověk, jenž byl dokonalý po duševní i fyzické stránce a byl mnohostranně zaměřen (básník, sportovec, filozof, umělec v jedné osobě)

Hudba byla taktéž důležitou součástí divadelních her odehrávajících se ve velkých AMFITEÁTRECH

Řecká hudba byla nejdříve jednohlasá, teprve později se vyvinul způsob jiného doprovodu k melodii, než jejího pouhého kopírování Byl pěstován sólový i sborový zpěv

Hudební nástroje v antice Mezi nejpoužívanější hudební nástroje patřila : Lyra http://www.youtube.com/watch?v=-EzClEsU0Zk

Kithara

Aulos http://www.musiccentre.ca/influences/instrument.cfm?type=aulos http://www.youtube.com/watch?v=zEkqgj5uNW8

Syrinx http://www.youtube.com/watch?v=CQgp-w-TXjQ&feature=related

Hudba v Římě Římané převzali hudební kulturu vytvořenou Řeky a nic zásadně nového k ní nepřidali Hudba v Římě sloužila spíše pro zábavu, pobavení, ztrácela tedy svoji vysoce uměleckou a mravní funkci

Seikilova píseň Zapsaných skladeb se z Antiky příliš nedochovalo Vzácnou památkou je tzv. „SEIKILOVA PÍSEŇ“ – jedná se o píseň zapsanou na náhrobku, je to jediná plně zachovalá hudební památka Vznikla kolem 1.století po Kr. http://www.youtube.com/watch?v=xERitvFYpAk

Internetové zdroje http://www.novinky.cz/cestovani/226267-jordansky-amman-zatim-opomijene-velkomesto.html   http://pixabay.com/cs/hudba-lid%C3%A9-d%C3%A1ma-%C5%BEena-d%C4%9Bv%C4%8De-osoba-37613/ http://www.google.cz/imgres?q=lyra&um=1&hl=cs&biw=1366&bih=638&tbm=isch&tbnid=pJUthvMzDIF3oM:&imgrefurl=http://www.mishkanministries.org/othervessels.php&docid=woQUX_W8H5o9_M&imgurl=http://www.mishkanministries.org/images/lyre.jpg&w=442&h=579&ei=r42aULfzM4bm4QT244HQCw&zoom=1&iact=hc&vpx=354&vpy=158&dur=490&hovh=257&hovw=196&tx=67&ty=133&sig=109861030678885765595&page=1&tbnh=143&tbnw=114&start=0&ndsp=28&ved=1t:429,r:2,s:0,i:86 http://www.google.cz/imgres?q=kithara&um=1&hl=cs&biw=1366&bih=638&tbm=isch&tbnid=kL5WutrAhJ2ZWM:&imgrefurl=http://www.guitar-guide-easy.com/lessons/guitar-basics/itemlist/tag/Guitar%2520history&docid=JovQDlua0ah9tM&imgurl=http://www.guitar-guide-easy.com/images/stories/kithara.jpg&w=300&h=217&ei=6I2aUPapK6rf4QThmICYAQ&zoom=1&iact=rc&dur=358&sig=109861030678885765595&page=1&tbnh=128&tbnw=174&start=0&ndsp=28&ved=1t:429,r:7,s:0,i:87&tx=78&ty=89 http://www.google.cz/imgres?q=kithara&um=1&hl=cs&biw=1366&bih=638&tbm=isch&tbnid=Q-G08MbzXTJt0M:&imgrefurl=http://ancientlyre.com/blog.html/the_similarity_between_the_lyre_of_the_ancient_hebrews__the_ancient_greek_kithara/&docid=y0pOGMIcltvQlM&imgurl=http://ancientlyre.com/images/large_5__arxaia_kithara_resized.jpg&w=325&h=450&ei=6I2aUPapK6rf4QThmICYAQ&zoom=1&iact=rc&dur=275&sig=109861030678885765595&page=1&tbnh=128&tbnw=92&start=0&ndsp=28&ved=1t:429,r:8,s:0,i:90&tx=64&ty=30

http://www. google. cz/imgres http://www.google.cz/imgres?q=aulos&um=1&hl=cs&biw=1366&bih=638&tbm=isch&tbnid=0g9ptlo7mf95fM:&imgrefurl=http://en.wikipedia.org/wiki/File:Aulos_player_Louvre_G313.jpg&docid=DUXVaLJA2XmyFM&imgurl=http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/ca/Aulos_player_Louvre_G313.jpg&w=1878&h=1884&ei=BpCaUPy9GcSA4gS48YHwDQ&zoom=1&iact=hc&vpx=967&vpy=72&dur=389&hovh=225&hovw=224&tx=129&ty=168&sig=109861030678885765595&page=1&tbnh=139&tbnw=161&start=0&ndsp=21&ved=1t:429,r:5,s:0,i:108   http://www.musiccentre.ca/influences/instrument.cfm?type=aulos http://www.flickriver.com/photos/28433765@N07/4135028627/ http://hamletgreenstage08.wordpress.com/2008/06/04/instruments-of-the-troubadours/instrument-pan-flute/ http://picasaweb.google.com/lh/photo/wCBwX0W15UATfQqPc2GLuA http://tabularomana.blog.cz/1011/seikilova-pisen-i-noty