Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: 23.4.2012 Název: VY_52_INOVACE_26_FYZIKA Téma: Opakování učiva fyziky- Lom světla, čočky Ročník: 7. Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2979
Využití lomu světla v optice, čočky, jejich použití v praxi Lom světla, čočky Využití lomu světla v optice, čočky, jejich použití v praxi
Doplň do obrázků, kdy se jedná o lom světla ke kolmici, od kolmice. lom paprsku od kolmice α α β β lom paprsku ke kolmici α<β α>β
> < Doplň věty: lom paprsku ke kolmici lom paprsku od kolmice Postupuje-li paprsek do prostředí, ve kterém se světlo šíří menší rychlostí – například ze vzduchu do skla nastane __________________ α β Postupuje-li paprsek do prostředí, ve kterém se světlo šíří větší rychlostí – například z vody do vzduchu nastane __________________ α β lom paprsku ke kolmici > lom paprsku od kolmice <
Pojmenuj čočku na obrázku, doplň chod paprsků. SPOJKA
zdánlivý, zvětšený a přímý Doplň věty: Při zobrazení předmětu spojkou se vlastnosti obrazu _______se vzdáleností předmětu od čočky. Pozorujeme-li předmět dál za ohniskem – je obraz ________ , postupně se ________, je ____________________. Je- li předmět k čočce blíž než ohnisko, pozorujeme přes čočku __________________________obraz. mění zmenšený zvětšuje převrácený a skutečný zdánlivý, zvětšený a přímý
Pojmenuj čočku na obrázku, doplň chod paprsků. ROZPTYLKA
Doplň větu: Při zobrazení rozptylkou je obraz vždy__________________________. Obraz je zdánlivý. přímý a zmenšený
Přiřaď správně: spojka rozptylka rovnoběžný svazek paprsků mění na sbíhavý koriguje vady krátkozrakého oka koriguje vady dalekozrakého oka rovnoběžný svazek paprsků mění na rozbíhavý
Popiš hlavní části oka: žlutá skvrna rohovka sklivec zornice duhovka sítnice oční čočka oční nerv
Vyjmenuj optické přístroje. lupa mikroskop fotoaparát dalekohled brýle
Domácí úkol: Zjisti, který vědec je vynálezcem kontaktních čoček, jaké byl národnosti? Jaká je funkce oka? Jaké jsou nejběžnější oční vady? Najdi na internetu, nebo v literatuře optické klamy. Vysvětli co to je, co je jejich příčinou? K čemu se používají optické přístroje? Které vědní obory se bez optických přístrojů neobejdou?
Anotace Opakování pojmů lom světla, rozdělení čoček, užití čoček v praxi. Cíl hodiny: Možnost společného opakování učiva, použít jako test, opakování je možné využít pro 7. 8. ročník při fyzice. Práce s prezentací: Zejména v domácím úkolu – lze využít i jako samostatnou práci v hodině, souvislost tématu s úlohami v M, Z, Př, D. Průřezová témata:
Zdroj citace Vlastní tvorba www.microsoft.com Fyzika 2. Praha: SPN a.s., 2008. ISBN 978-80-7235-381-1. JIŘÍ BOHUNĚK, EVA HEJNOVÁ. Tematické prověrky z učiva fyziky základní školy. Praha: Prometheus, 2005. ISBN 80-7196-290-2. JAN ŠEDIVÝ, JAN PURKAR, STANISLAV PFEFRČEK. Úlohy z fyziky. Praha: Fortuna, 1996. ISBN 80-7168-315-9. JIŘÍ BOHUNĚK. Sbírka úloh z fyziky pro ZŠ 2. díl. Praha: SPN , 1992. BOHUNĚK, Jiří; KOLÁŘOVÁ, Růžena. Fyzika pro 7. ročník základní školy. Olomouc: Prometheus, 2000, ISBN 80-7196-119-1.