Příspěvek na konferenci 15. 10. 2010 Evaluační standard a hodnocení žáků v uzlových bodech vzdělávací dráhy z hlediska APZŠ ČR Příspěvek na konferenci 15. 10. 2010
Otázka 1 Proč hodnocení žáků v uzlových bodech? Rozvoj vzdělávací soustavy → Kvalita Hodnocení žáků = jedna z podmínek rozvoje (zpětná vazba pro školy i pro systém) Rozvoj každé školy → rozvoj soustavy Důrazný nesouhlas s vytvářením žebříčků škol
Otázka 2 Co by mělo být předmětem hodnocení? Úroveň dosažení požadavků stanovených RVP Hodnotit (a v užším slova smyslu testovat) lze pouze standardizované hodnoty → před hodnocením (testováním) musí proběhnout standardizace výstupů = musí vzniknout evaluační standardy
Otázka 3 Jak dospět ke standardizaci výstupů? Rámcový vzdělávací program Vzdělávací oblast Vzdělávací obor Tematický celek Očekávaný výstup Evaluační standard Evaluační nástroj (např. testová úloha) (Klíčové kompetence, Průřezová témata)
Otázka 4 Na jaké úrovni hodnotit? Úroveň žáka - dílčí hodnocení, hodnocení na vysvědčení, výstupní hodnocení Školní úroveň - v rámci vlastního hodnocení Také potřebují evaluační standardy (stanovené) a evaluační nástroje (vlastní nebo nabízené)
Otázka 4 Na jaké úrovni hodnotit? Státní úroveň (státní zakázka) - hodnotit jen uzlové body: a) oblasti (Čj, M, Cj, SVP, PVP, ???) b) etapy (5. a 9. roč., ? PV, ? 3. roč.) - použité formy: a) testy b) jiné formy ?
Otázka 5 Kdo vytvoří systém? Odpovědnost má MŠMT Pověření specializovaného pracoviště ? Spolupráce – poradní sbory ?
Otázka 6 Kdo to bude realizovat? Organizace řízená MŠMT ? Organizace vybraná na základě soutěže ? ČŠI ?
Otázka 7 Kdo bude využívat výsledky? Žáci Rodiče Školy Zřizovatelé škol ČŠI Kraje MŠMT
Otázka 8 Za kolik? Efektivitu vynaložených prostředků může podpořit: Využití již nabytých zkušeností na národní úrovni Využití mezinárodních zkušeností Zapojení všech špičkových lidských kapacit v této oblasti Důsledné využití ICT
Děkuji Vám za pozornost Jan Ámos Komenský „ … vzdělání a výchova člověka má smysl jen v těsném sepětí se sociální nápravou všeho, tj. celé společnosti v jejím vývoji …“ „… všechno nechť svobodně plyne, buď násilí vzdáleno věcem … „ Děkuji Vám za pozornost