RT – PCR: návrh primerů.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kvantitativní RT-PCR Praha
Advertisements

Polymerázová řetězová reakce
Real-time PCR - princip
PCR - polymerase chain reaction -polymerázová řetězová reakce
PCR. Polymerase chain reaction PCR Je technika, která umožňuje v krátkém času namnožit daný kus DNA bez pomoci buněk užívá se, pokud je DNA velmi malé.
Transkriptom.
PCR Polymerase Chain Reaction
Kvantifikace nukleových kyselin
PCR - polymerase chain reaction -polymerázová řetězová reakce
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_FY_2E_PAV_01_Světlo.
METODA LINEÁRNÍ SUPERPOZICE SUPERPOSITION THEOREM Metoda superpozice vychází z teze: Účinek součtu příčin = součtu následků jednotlivých příčin působících.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Fotosyntéza – temnostní fáze Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/20 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice AUTOR: RNDr. Adéla Lipšová NÁZEV: VY_52_INOVACE_08_FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ RYCHLOST CHEMICKÉ REAKCE TÉMA: FAKTORY.
SŠHS Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Libuše Hajná Název šablonyVY_32_INOVACE CHE Název DUMuCHE E Stupeň a typ vzděláváníOdborné.
Mechanické vlastnosti dřeva - úvod VY_32_INOVACE_28_565 Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo.
Volný pád a svislý vrh Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Autor: Mgr. Tomáš SládekGVH HořoviceVY_52_INOVACE_ZSV1_21 POZORNOST.
VY_32_INOVACE_07-44 Ročník:VIII. ročník Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Vzdělávací obor:Zeměpis Tematický okruh:Evropa Téma:Evropa – přírodní poměry.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Popis principu elektromotoru, princip činnosti elektromotoru s komutátorem,
Senzory pro EZS. Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Didaktické testy z biochemie 5
Manipulace s DNA Manipulace s proteiny Analýza genové exprese
Vedení elektrického proudu v látkách
Odporové síly SPUSTIT TEST. Odporové síly SPUSTIT TEST.
Grafické znázornění síly
9.1 Magnetické pole ve vakuu 9.2 Zdroje magnetického pole
© Biochemický ústav (E.T.) 2013
Rozhodování 1.
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Elektromotor a jeho využití
AUTOR: Mgr. Milada Zetelová
P2 MARKETINGOVÉ PROSTŘEDÍ
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Molekulární genetika Tok genetické informace:
Popis pohybu hmotného bodu (kinematika)
Úvodní a seznamovací hry
Separace molekul nukleových kyselin centrifugací
Metagenomika Úvod Petra Vídeňská, Ph.D..
Sekvenování třetí generace
KINETICKÁ TEORIE STAVBY LÁTEK.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Sekvencování DNA.
jak budovat kulturu školy společně
Polymerase chain reaction Polymerázová řetězová rekce
Název školy: Základní škola J. E. Purkyně a Základní umělecká škola
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_18_TANI_A_TUHNUTI_LATEK Název materiálu:
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Kalorimetrie měření tepla
Fyzika 7.ročník ZŠ Tření, Třecí síla Creation IP&RK.
Portál PUBLIKACE jako nástroj evidence výsledků vědeckovýzkumných aktivit Situace ke konci roku 2016 Cíl na rok 2017 – z nástroje dílčích sběrů vytvořit.
1. Regulace genové exprese:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ DOLNÍ BENEŠOV
NUKLEOVÉ KYSELINY Dusíkaté báze Cukry Fosfát guanin adenin tymin
18b-Metody studia nukleových kyselin
Enzymy používané v molekulární biologii
Závislost elektrického odporu
TÁNÍ A TUHNUTÍ.
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY
SILOVÉ PŮSOBENÍ VODIČŮ
Fyzika 2.E 4. hodina.
37. Bi-2 Cytologie, molekulární biologie a genetika
F1190 Úvod do biofyziky Masarykova Univerzita Podzimní semestr 2017
Seminář o stavebním spoření
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
MECHANIKA TUHÉHO TĚLESA
Diagnostika dítěte předškolního věku
Transkript prezentace:

RT – PCR: návrh primerů

PCR (Polymerase Chain Reaction) Amplifikace specifického úseku DNA - princip replikace in vivo - Denaturace DNA - Připojení primerů na protilehlé řetězce DNA: 3'-OH-konce proti sobě - Syntéza komplementárního řetězce podle templátu (ssDNA) teplotně stabilní DNA polymeráza Taq Thermus aquaticus Tth Thermus thermophilus Tma Thermotoga maritima Pfu Pyrococcus furiosus Pwo Pyrococcus woesei dNTP ve formě Na+ nebo Li+ solí Mg2+ ionty ovlivňují aktivitu enzymu a zvyšují hodnotu Tm u dsDNA (koncentrace 1 mM - 5 mM)

Vlastní reakce: Počáteční denaturace DNA templátu 2 – 5 min / 95 °C. Denaturační krok (separace řetězců) 94 – 95 °C / 20 – 45 s -umožňuje přístup primerů Připojení primerů 55 - 65 °C / 30 – 90 s - teplota závisí na Tm primeru a templátu, pro oba primery by měla být Tm podobná. Prodlužování primeru (polymerační reakce) 72 °C / 45 – 90 s -Taq DNA polymeráza syntetizuje DNA rychlostí cca 60 bází / s. Nově syntetizované řetězce slouží jako templáty pro další cyklus.

RT-PCR = Reverzní transkripce + PCR – analýza exprese Transkripce → mRNA Reverzní transkripce - mRNA → cDNA (na principu virové RT) Reverzní transkriptáza (RdDp) primery – poly T (mRNA) nebo náhodné nebo specifické nukleotidy

Kvantitativní PCR (qPCR) PCR sledovaná v reálném čase (real-time PCR) - detekce a kvantifikace fluorescenčního signálu Přístroj umožňuje: - cyklické střídání teplot - detekci fluorescence - monitorování postupu PCR v reálném čase bez nutnosti detekovat PCR-produkty elektroforeticky

Návrh primerů Optimálně: 18 – 25 bází - bez vnitřních sekundárních struktur - G+C 40 – 60 % - rovnoměrná distribuce oblastí bohatých na G/C a A/T páry - bez vzájemné komplementarity na 3’-koncích - nevytváří navzájem nebo samy se sebou duplexy - bez falešných vazebných míst na matricové DNA - Tm teplotu 55 – 65 °C RT-PCR Primery komplementární k sekvenci na spojení exon/exon (neamplifikují genomovou DNA) AGCTGAC TAGA TCGACTG ATCT PRIMER: TCGACTGATCT

Oligonucleotide Properties Calculator Návrh primerů Vyhledání sekvence genu Návrh sekvence Kontrola – specifity - tvorby dimerů a sekundárních struktur (DG0 <10 kcal/mol) - Tm – snižující se směrem k 3’konci 4. Určení délky produktu, Ta - závislost na iontové síle (Mg) Využití programů a databází - např: Primer3 Oligo Analyzer 3.0 Oligonucleotide Properties Calculator Oligo (demo for Windows) Jiný OligoCalc WebPrimer  Electronic PCR (serviece at NCBI) Virtual PCR PCRlinks.com 

Návrh primerů - příklad 1. Vyhledat sekvenci genu – NCBI (http://www.ncbi.nlm.nih.gov)

Návrh primerů - příklad Vyhledat sekvenci genu – NCBI (http://www.ncbi.nlm.nih.gov) 2. Návrh primeru – NCBI pick primers nebo samostatné programy

Návrh primerů - příklad Vyhledat sekvenci genu – NCBI (http://www.ncbi.nlm.nih.gov) 2. Návrh primeru – NCBI pick primers nebo samostatné programy 3. Kontrola primerů - Oligo Analyzer 3.0 (na webu) nebo programy (Oligo)

PŘÍKLADY STRUKTUR VYTVÁŘENÝCH PRIMERY Chybně navržená dvojice primerů, která vytváří stabilní duplex na 3’-konci:   Správně navržená dvojice primerů, která vytváří pouze málo stabilní duplex na 5’-konci; na 3’-konci je G nebo C zaručující stabilní párování s templátem:  Chybně navržený primer, vytvářející vlásenku:

Návrh primerů - příklad 3. Kontrola primerů - Oligo Analyzer 3.0 (na webu) nebo programy (Oligo) -Chybové hlášení

Návrh primerů - příklad Vyhledat sekvenci genu – NCBI (http://www.ncbi.nlm.nih.gov) 2. Návrh primeru – NCBI pick primers nebo samostatné programy 3. Kontrola primerů - Oligo Analyzer 3.0 (na webu) nebo programy (Oligo) 4. Zjištění optimální Ta a délky produktu – program Oligo

A pak už je to hračka