Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Mgr. Petr Tomek Datum/období: podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma.
Advertisements

Číslo v digitálním archivu školyVY_32_INOVACE_M6_04 Sada DUMMatematika 6 Předmět Matematika Název materiálu Sčítání a odčítání do bez přechodu desítek.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Vladimír.
Název školy: ZŠ a MŠ Březno Autor: Jaroslava Pilná Název: VY_32_INOVACE_28_HLEDANI CISEL Téma: Hledání čísel Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Anotace:
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Mgr. Petr Tomek Datum/období: podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Šablona klíčové aktivityIII/2 SadaMatematika 6 NázevDesetinná čísla_8.
Sčítání a odčítání mnohočlenů Základní škola a Mateřská škola Knínice u Boskovic, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ číslo DUMu:
Mocniny, odmocniny, úpravy algebraických výrazů
MATEMATIKA Lineární nerovnice o jedné neznámé a jejich soustavy.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
MATEMATIKA Čísla celá základní pojmy.
Mgr. Miroslava Černá ZŠ Volgogradská 6B Ostrava-Zábřeh
zpracovaný v rámci projektu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Matematika 3 – Statistika Kapitola 4: Diskrétní náhodná veličina
AUTOR: Martina Dostálová
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU 1 – Množiny – teorie
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Násobení mnohočlenů Základní škola a Mateřská škola
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
MATEMATIKA Dělitel a násobek přirozeného čísla.
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
  Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
zpracovaný v rámci projektu
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
* Zlomky a smíšená čísla Matematika – 7. ročník *
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Martina Dostálová
MATEMATIKA Aritmetická posloupnost Příklady 2.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Jaroslav Bartl Číslo
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Autor: Mgr. Pavla Jeníková Název projektu: Moderní škola
Autor: Mgr. Pavla Jeníková Název projektu: Moderní škola
Název prezentace (DUMu): Posloupnosti
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
MATEMATIKA Druhá písemná práce a její analýza.
MATEMATIKA Logaritmické rovnice.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Sada 3 Matematika MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_M_06_Hra 3 TEMA: Hra 3
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
MATEMATIKA – ARITMETIKA 6
Rovnice HRA.
MATEMATIKA Desetinná čísla.
AUTOR: Martina Dostálová
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
Písemné sčítání a odčítání do
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Autor : Mgr. Venuše Nováková Název materiálu:
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Martina Dostálová
Desetinná čísla 6. ročník ZŠ.
MATEMATIKA Kvadratická funkce Příklady.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Dělení racionálních čísel
Sčítání a odčítání do sta
Transkript prezentace:

Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Škola pro 21. století Autor: Mgr. Petr Tomek Datum/období: podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3315 Téma sady: Aritmetické operace s přirozenými a racionálními čísly Název: VY_32_INOVACE_Sčítání a odčítání přirozených čísel

Sčítání a odčítání přirozených čísel

Jak sčítáme přirozená čísla? Z hlavy – nejrychlejší, vhodné pro malá čísla Písemně pod sebou – při sčítání velkých čísel a při sčítání většího množství čísel najednou Na kalkulačce – rychlé, ale ne vždy máme kalkulačku po ruce 1 000 000 + 2 000 000 = 3 000 000 sčítanec sčítanec součet

Písemné sčítání Sečtěte: 12 414 12 414 + 3 853 3 853 = Čísla zapíšeme pod sebe tak, aby místa stejného řádu byla pod sebou: 1+2+3=6 4+8=12 1+0=1 1+5=6 4+3=7 6 267 16 267 16 267 7 67 267 1 267 Při sčítání většího množství čísel postupujeme stejným způsobem

Pravidla pro sčítání 12 + 7 = 19 (12 + 7) + 23 = 12 + (7 + 23) = 42 Pro všechna přirozená čísla a, b, c platí: a + b = b + a (komutativní zákon) pořadí sčítanců můžeme měnit, součet se nezmění 12 + 7 = 19 (a + b) + c = a + (b + c) (asociativní zákon) sčítance můžeme libovolně sdružovat, součet se nezmění (12 + 7) + 23 = 12 + (7 + 23) = 42 19 + 23 = 12 + 30 = 42

Jak odčítáme přirozená čísla? Z hlavy – nejrychlejší, vhodné pro malá čísla Písemně pod sebou – při odčítání velkých Na kalkulačce – rychlé, ale ne vždy máme kalkulačku po ruce 3 000 000 - 2 000 000 = 1 000 000 menšenec menšitel rozdíl

Písemné odčítání Určete: 12 414 12 414 - - 3 853 3 853 = - 3 853 3 853 = Čísla zapíšeme pod sebe tak, aby místa stejného řádu byla pod sebou: 14-(8+1)=5 12-(3+1)=8 11-5=6 4-3=1 561 1 8 561 8 561 61

Co jsme se dozvěděli? Jakým způsobem se zaokrouhlují přirozená čísla na: desítky stovky tisíce místo daného řádu (obecně jakékoliv)

Závěrečné opakování Následující test se skládá z 10 uzavřených otázek Každá otázka nabízí 3 možné odpovědi Právě jedna odpověď je správná Jestli jste odpověděli správně se dozvíte po kliknutí na odpověď Hodně štěstí …

1 158 + 2 126 = 3 264 3 274 3 284

14 125 + 12 697 + 5 369 = 31 191 32 191 32 181

1 + 2 + 3 + 4 + 6 + 7 + 8 + 9 = 50 45 40

170 + 190 + 200 + 30 + 10 = 600 610 590

17 158 – 2 333 = 14 815 14 825 15 825

573 159 – 292 068 = 281 091 281 191 281 201

(950 – 126) – (630 + 151) = 345 43 354

(950 + 126) – (630 – 151) = 579 295 597

Určete číslo 𝑥, aby platilo: 120−𝑥=85 ? 205 45 35

Určete číslo 𝑥, aby platilo: 𝑥−17=93 ? 110 120 76

Použité zdroje Použitá literatura: Jiné zdroje: ODVÁRKO, Oldřich; KADLEČEK, Jiří. Matematika pro 6. ročník základní školy, 1. díl. Praha: Prometheus, 2007, ISBN 978-80-7196-142-0 ODVÁRKO, Oldřich; KADLEČEK, Jiří. Pracovní sešit z matematiky - Soubor úloh pro 6. ročník základní školy. Praha: Prometheus, 2007, ISBN 978-80-7196-288-5. Jiné zdroje: Zdroj obrázků: www.office.microsoft.com