Diagnostika Kognitivní procesy.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Diagnostika prevence poradenství.
Advertisements

Riziko dyslexie a školního selhávání
Název školy : Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Autor : Mgr. Irena Nešněrová Datum : květen.
Kognitivní procesy Jejich vliv na chování a jednání člověka.
Korekce lehké oboustranné senzorineurální vady sluchu Bártková,E., Lejska,M., Havlík,R., Weberová, P. AUDIO-Fon centr. Brno 2007.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_1.1.1 Hlásková podoba slova Název sady: Český jazyk 4. ročník Číslo.
Psychologie osobnosti 1. Psychika, stavy, procesy a funkce 2. Osobnost a vývoj osobnosti.
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_09 Autor: Mgr. Eva Damborská Anotace: Učební text pro ZŠ – Úvod do studia dějepisu I. (dějepis, historie, historické prameny,
Jednotlivé osobnosti nejsou jedinečné jenom svými psychickými vlastnostmi, ale také tím, jak VNÍMAJÍ, jak PŘEMÝŠLEJÍ, UČÍ SE, PAMATUJÍ SI apod.
Poznej, který geometrický tvar chybí na obrázku POZNÁVACÍ SCHOPNOSTI - VNÍMÁNÍ.
ČÁST II: EPIZODICKÁ A SÉMANTICKÁ PAMĚŤ DEKLARATIVNÍ A PROCEDURÁLNÍ PAMĚŤ AMNÉZIE MIMOŘÁDNÁ PAMĚŤ PAMĚŤ V KAŽDODENNÍM ŽIVOTĚ AUTOBIOGRAFICKÁ PAMĚŤ OČITÁ.
Inf Vizualizace dat a tvorba grafů. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
TŘÍDA v hodině I. Šablona : V/2 Sada: 3 Ověření ve výuce: Třída: 1 Datum: Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové.
Zatoulaná klubíčka prostorové vztahy NA, POD, ZA, PŘED, VPRAVO, VLEVO.
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb Pedagogika a psychologie 3. ročník ŠKOLNÍ ZRALOST Mgr. Irena Kudláčková.
Doprava PROSTOROVÁ ORIENTACE 2 PRVNÍ Které auto jede první?
41 Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 4/06 Název materiálu: Hudební forma
Má smysl procvičovat kognitivní funkce?
Poradenství Přehled témat
Období života člověka. Období života člověka Etapy lidského života Člověk se během života mění – roste do výšky, tloustne, učí se chodit a mluvit,
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE__04_05_16_SLUCH
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Jméno autora Mgr. Stanislava Junková Datum vytvoření prosinec 2012
SZ7BP_SP1S Seminář ke speciální pedagogice 1
Mgr. Eliška Nováková ZŠ a MŠ Nedašov
ZRAK ŠABLONA 32 VY_32_INOVACE_17_28_Zrak.
Specifické poruchy učení
Jsem ŠKOLÁK II.
Rozdíly mezi lidmi jsou přirozené
Poznávání zvuků kolem nás
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
Zvuky hudebních nástrojů
Přírodověda 5.tř. opakování
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Milena Brádlová; datum:
Mezinárodní migrace AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Slabiky II. VY_32_INOVACE_1B_07 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ B/ A/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
5. Metody práce s dětmi Klasifikace metod Efektivita učení
Rozdělení zemí podle vyspělosti
Specifické poruchy učení a NKS
SPECIFICKY NARUŠENÝ VÝVOJ ŘEČI
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základy účetnictví změny rozvahových položek
„Musíš se mnoho učit, abys poznal, že málo víš.“ Michel De Montaigne
Psychodiagnostika dětí v mladším školním věku
Poznávací schopnosti, zrakové vnímání
Vnímání (percepce) „Je to základní poznávací proces, který nám umožňuje být v kontaktu s okolním světem i se sebou samým a účelně jednat.“1.
Word Okraje WordArt Pozadí Vodoznak. Word Okraje WordArt Pozadí Vodoznak.
Orientujeme se v prostoru
Co je kognitivní psychologie?
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Pavla Balejová Název materiálu: VY_12_INOVACE_ČJS.1.Bal.08_Lidské_tělo Datum:
Základní škola a Střední škola CREDO, o.p.s.
GEOMETRICKÉ TVARY PoZNÁVEJ.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Centra kolegiální podpory
Kognitivní (poznávací) procesy
Odkrývání obrázků – poznej místa
Feuersteinovo instrumentální obohacení
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
Základní psychologické směry
Témata kognitivní psychologie
POZORNOST, SOUSTŘEDĚNOST, PAMĚŤ - VZTAH K ŽIVOTNÍMU PROSTŘEDÍ
Diagnostika dítěte předškolního věku
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
VY_32_ INOVACE_ 04_ ČESKÝ JAZYK 3
Transkript prezentace:

Diagnostika Kognitivní procesy

Kognitivní (poznávací) procesy Myšlení Řeč Paměť Pozornost Vnímání (percepce)

Paměť Je schopnost zaznamenávat životní události, informace. Základní paměťové procesy Zapamatování (vštípení, kódování) Uchovávání Vybavování Zapomínání

Druhy paměti Podle trvání, modality, obsahu Krátkodobá Pracovní Dlouhodobá Modalita: zraková, sluchová, pohybová Podle obsahu dělíme dlouhodobou paměť na Procedurální (co) - deklarativní (jak) Explicitní: epizodická (kde, kdy, kdo) a sémantická pojmy konkrétní i abstraktní slova

Diagnostika kognitivních funkcí – vnímání (percepce) Percepce je předpokladem vývoje jedince. Zprostředkovává informace z vnějšího světa. Podle zapojení modalit rozlišujeme percepci : 1.Vestibulární 2.Taktilní 3.Kinestetickou 4.Zrakovou 5.Sluchovou Přestože odlišujeme smyslové modality, většinou se na vnímání podílí modalit více.

Zraková percepce Vnímání figura – pozadí Konstanta vnímání Vnímání polohy v prostoru Rozlišování detailů Reverzní tvary Zraková paměť

Prostorová orientace Určení nahoře - dole vpředu - vzadu první - poslední hned před – hned za…. Kde jsou tyto dovednosti nutné? Orientace v učebnici, v sešitě, na číselné ose, na obrázku, v diagramech

Pravo-levá orientace V prostoru *Ukaž, kde je vpravo – vlevo… *Sáhni si pravou rukou na levé ucho…. *Polož knihu vpravo nahoru…. Na osobě sedící čelem *Ukaž pravou rukou moji levou ruku.. Při současném pohybu v prostoru – mapy, popisy pohybových her, tanec….

Sluchová percepce Předškolní věk Vnímání a rozlišování zvuků neřečových Rozlišování „figura – pozadí“ Lidská řeč a) věta – slovo b) slabika c) hláska + první hláska ve slově + rozlišování : stejný – nestejný (dynt – dint, sůl – sál) + poslední hláska ve slově

Sluchová percepce Školní věk Sluchová analýza : rozlož slovo na hlásky myš : m y š Sluchová syntéza : slož slova z hlásek r u k a : ruka Sluchová diferenciace : kterou hláskou se slova liší sůl – sál (ů - á) Fonemická manipulace vlak – lak dlaň – daň mlet - met, mle, let