I. Úvod do předmětu 1a. Historie a dějepisectví, historické prameny, metody historické práce.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ÚVOD DO DĚJEPISU O dějepisu.
Advertisements

Úvod do studia dějepisu
Prezentace 40´ Práce ve skupinách 30´ Seznámení s tématem 10´
Prezentace (hodnocení dle zadaných podmínek hodnocení prezentace učitelem) 40´ Práce ve skupinách 30´ Seznámení s tématem 10´
Předmět a prameny pracovního práva
Didaktická média v dějepisném vyučování
Grafická média ve vyučování dějepisu LS AR
Obecné poučení o literatuře
Textová média v DV AR 2013/2014.
Úvod do učiva dějepisu.
I-3 Archeologie a pomocné vědy historické
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
ÚVOD DO DĚJEPISU O dějepisu.
FILOZOFIE VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.11/Md CZ.1.07/1.5.00/
Historické prameny.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ZSVb Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_12_OSVZ_ON ROČNÍK: I. VZDĚLÁVACÍ OBLAST: SPOLEČENSKOVĚDNÍ.
Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Úvod.  Ekonomie = interdisciplinární věda zkoumající zejména chování ekonomických subjektů = dále také hospodárnost, úspornost, dobré hospodaření  Obecná.
Historické prameny.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
PRÁVNÍ VZTAH SOCIÁLNÍHO ZABEZPEČENÍ
HISTORICKÉ PRAMENY A JEJICH UCHOVÁVÁNÍ
Obecné poučení o literatuře
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
12. října  z řeckého filein – milovat / sofia – moudrost  touhu po vědění, které by obsáhlo celou skutečnost a vyjevilo člověku smysl jeho života,
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
PŘEDNÁŠKA pokračování
• ETNIKUM • SPOLEČENSKÁ SKUPINA • NÁROD
ÚVOD DO DĚJEPISU PhDr. Jana Žáková.
B Á J E M Ý T U S Mgr. Michal Oblouk. M Ý T U S z řeckého mýthos = vyprávění báje literární (epický) útvar, který pojednává o životě bohů, o vzniku světa.
D O B A Ř Í M S K Á století po Kristu
Historické prameny Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
VY_32_INOVACE_3D.6.04 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 6. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Obecná charakteristika literatury Mgr. Michal Oblouk
ZÁKLADNÍ POJMY §História - 1. objektivní proces historického vývoje = dějiny; 2. vědecká reflexe historického vývoje, zkoumání a výklad minulosti = dějepis.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
1 HISTORICKÝ PROSEMINÁŘ Postup v rámci bakalářského studia oboru Dějin křesťanského umění na KTF UK: INTERDISCIPLINÁRNÍ CVIČENÍ HISTORICKÝ PROSEMINÁŘ SEMINÁŘ.
Postavení pedagogiky mezi vědami
SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE KAPITOLA 1. Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Etnografie a národnostní politika ČLR
KVINTA.  JEN TRADOVANÁ  ÚSTNÍ  UŽ ZAPSANÁ SLOVESNOST  LITERATURA  PÍSEMNICTVÍ.
Úvod do učiva dějepisu Zdroj: Ref Number: Photographer: Ian BrittonIan Britton Tags: southern england stonehenge world heritage.
Rozdělení hudební vědy Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastKomunikace hudebního umění se znakovými systémy.
Literatura = písemnictví Jeden z druhů umění, písemné záznamy. Rozdělení: a) odborná literatura b) krásná literatura = BELETRIE c) jednací písemnosti (př.
OBECNÁ CHARAKTERISTIKA LITERATURY Mgr. Michal Oblouk.
Úvod do historie, periodizace dějin, historické prameny OB21-VVP-HUM-DEJ-BUJ-M
Dějiny tělesné výchovy a sportu. Přednášející Mgr. Ladislav Černý kancelář č. 204 sportovní hala UJEP konzultační hodiny:úterý.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
• ETNIKUM • SPOLEČENSKÁ SKUPINA • NÁROD
Ekonomika – základní pojmy.
Dějepis 6.ročníku Úvod do dějepisu.
I. Úvod do předmětu 1a. Historie a dějepisectví, historické prameny, metody historické práce.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ÚVOD DO DĚJEPISU uč. str
Stát Definice, funkce, typy.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Anna Zabranská Číslo
ÚVOD DO DĚJEPISU O dějepisu 1.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Jak pracovat s učebnicí
Právní principy v soudobém právu; právní principy a právní normy
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Milena Závišová Číslo
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Úvod do učiva dějepisu.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
ÚVOD DO DĚJEPISU.
Transkript prezentace:

I. Úvod do předmětu 1a. Historie a dějepisectví, historické prameny, metody historické práce

Historie a dějepisectví minulost nauka o minulosti dějepis (historie, historická věda) humanitní a společenská věda zkoumající dějiny (historii) člověka a jeho civilizace především na základě písemných a hmotných pramenů

Historie a dějepisectví dějepisectví (historiografie) zaznamenávání událostí, dějů a stavů v minulosti (např. na úrovni jednotlivců, společenských vrstev, národů) určitým systematickým způsobem předchůdce historické vědy v tom smyslu, že před vznikem (kriticky analyzující) historické vědy existovala jen („nevědecká“ a do značné míry uměleckými styly ovlivněná) historiografie

Historie a dějepisectví historický výzkum: objasňuje, systematizuje a zachovává poznatky vztahující se k dějinám světa a národním a teritoriálním dějinám věnuje se dějinám vzniku a rozvoje lidské společnosti a životu jedince v ní, dějinám lidské kultury zaměřuje se na dějiny lidského vědění a jeho parcializace, věnuje se společenským, politickým a ekonomickým souvislostem v uvedených dějinných procesech

Historické prameny primární zdroj informací v historickém bádání pramen = vše, co, zachováno pro poznání a ověřování historických skutečností, vzniklo z lidské činnosti, činnosti lidské společnosti informace: kriticky čerpány z mnoha typů pramenů (zdrojů) s různým stupněm relevance (pravdivosti)

Historické prameny rozdělení historických pramenů podle několika hledisek: dle původu pramene (památky, pozůstatky a tradice, prameny) dle formálních znaků (písemné, nepsané, ústní) dle informační struktury (bezprostřední, zprostředkované) dle typu (písemné, hmotné, etnografické, ústní, lingvistické, fonografické, filmové a fotografické) dle obsahu (ergotechnické – ekonomika, sociotechnické – společnost, psychotechnické – vědomí, tradice)

Historické prameny písemné historické prameny A. psané prameny institucionálního původu normativní prameny (právní dokumenty): zákoníky, právní příručky diplomatické prameny: listiny, listy, akta správní a hospodářské prameny: aktový materiál, účty, soupisy půdy, povinností a obyvatelstva, berní rejstříky…

Historické prameny písemné historické prameny B. psané prameny soukromého původu literární a písemná pozůstalost: teologické a vědecké prameny osobní korespondence osobní deníky

Historické prameny písemné historické prameny C. narativní (a) literární psané prameny historiografie (dějepisectví): kroniky, letopisy hagiografie: legendy krásná literatura: romány, fikce

Historické prameny nepsané historické prameny hmotné prameny: kosterní pozůstatky, výtvory lidské práce obrazové prameny: kresby, kartografické materiály audiovizuální prameny: různá záznamová média

Historické prameny ústní prameny tradiční prameny: mytologie, ústní lidová slovesnost oral history

Děkuji za pozornost.