Vymezení pedagogiky VČ (PVČ)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vymezení pedagogiky VČ (PVČ)
Advertisements

Aplikovaná psychologie Disciplíny psychologie. Obsah 1. Opakování - založení psychologie 2. Předmět psychologie 3. Hlavní znaky psychologie 4. Rozdělení.
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Pedagogika jako vědecká disciplína Mgr. Radek Pospíšil Katedra pedagogiky.
Informální edukace a její metody Přednáška č. 2 Volný čas, výchova ve volném čase a pro volný čas, možnosti výchovy v NZDM doc. Michal Kaplánek, Th.D.
Asistenti pedagoga pro žáky se sociálním znevýhodněním a jejich role ve škole.
KONCEPT A MOŽNOSTI PODPORY SOCIÁLNÍHO PODNIKÁNÍ Svatava Škantová MPSV 7. října 2015, Praha.
1. Úvod do profesního poradenství Dagmar Svobodová.
Didaktika TV jako součást kinantropologie Kinantropologie = vědní obor, jehož předmětem zkoumání je lidská pohybová činnost ve všech souvislostech. Má.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Pedagogická psychologie. Názory na vymezení předmětu pedagogické psychologie Předmětem pedagogické psychologie je aplikace poznatků z obecné psychologie.
Individuální projekt národní – „K2“ Kvalita a konkurenceschopnost v neformálním vzdělávání.
Problematika výchovy Formy, metody výchovy a výchovné utváření jednotlivých aspektů osobnosti Prezentace , KPG/RPEPS, Bc. Daniel Kantor.
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
Pedagogické disciplíny II. Část Aplikované. Rozdělení aplikovaných pedagogických disciplín  Školské  Mimoškolské  Na hranici školských a mimoškolských.
VY_32_INOVACE_Roz_III_17 Práva a povinnosti členů rodiny Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Prostor pro změnu. Historie a poslání  Ponton působí v Plzni od roku 1996 a v Příbrami od roku  Posláním Pontonu je aktivně rozvíjet děti a mladé.
Dobrovolnické centrum 1. Základní údaje Dobrovolnické centrum Oblastní nemocnice Příbram, a.s., vzniklo 1. prosince V centru máme v průměru kolem.
OD PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVY K PŘEDŠKOLNÍMU VZDĚLÁVÁNÍ A ZPÁTKY K PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVĚ Doc. PhDr. Eva Opravilová, CSc., PhDr. Jana Kropáčková,
Technické vzdělávání, vyučovací prostředky, technická muzea.
Obsah výchovy a vzdělávání, kurikulum
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Mgr. Radek Pospíšil Katedra pedagogiky
Fenomén volného času z hlediska teologie
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Pracovní porada Pracovní list.
Společenská odpovědnost ve školství
Vyučovací a výchovné činnosti učitele tělesné výchovy
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Pracovní porada Pracovní list.
Podmínky výchovně vzdělávacího procesu ve školní TV
Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D. UZB003 – jaro 2016
Didaktické zásady Literatura:
CÍLE ŠKOLNÍ TĚLESNÉ VÝCHOVY
Kateřina Lojdová Klima školní třídy Kateřina Lojdová
Didaktika sportovních činností
Adaptace jedinců v novém pracovním prostředí
Příspěvek na konferenci
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Stimulace tvořivosti – tvůrčí řízení a vedení lidí,
Pedagogika II Lekce 2: Alternativní školství
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
OBSAH prezentace: Zásady bezpečnosti v pohybových volnočasových aktivitách Didaktické metody Hlavní didaktické zásady výchovy ve volnočasových aktivitách.
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Vzdělávání.
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
seminář k Teorii a metodice výchovy
Pedagogika školního sportu
Lidská společnost a je obnovovaná sexuální reprodukcí
Děti jsou naše budoucnost
Životní cyklus.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Základy sociální politiky - vymezení - přístup - nástroje - cíle
Etická výchova – cesta a naděje pro budoucí generace
Volný čas a kultura Kultura pro děti a kultura dětí
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Základní rámec, DEFINICE, cíle, principy, oblasti působení
Mgr. Kateřina Lojdová Teorie a metodika výchovy Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání Mgr. Kateřina Lojdová
APLIKACE PEDAGOGICKÝCH PRINCIPŮ (ZÁSAD) VE SPORTOVNÍ EDUKACI
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.01_PRÁVNÍ ZÁKLADY STÁTU-ZNAKY.
phdr. Hana pazlarová, ph.d.
Práva a povinnosti členů rodiny
FORMY PRÁCE S TALENTOVANÝMI ŽÁKY
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
2. setkání platformy: .d Tvorba Školské inkluzivní koncepce Libereckého kraje Manažer aktivit projektu: Bc. Jakub Lang
Vychovávaný jedinec.
Strategické řízení a plánování
Úvodní přednáška pro 1. ročník
Práce psychologa Úřadu s dítětem v procesu mezinárodního osvojení Brno, Mgr. Ondřej Bouša.
Struktura pedagogiky.
Transkript prezentace:

Vymezení pedagogiky VČ (PVČ)

Východiska dnešní PVČ 2 tradice současné PVČ (Kaplánek): A. MIMOŠKOLNÍ VÝCHOVA typické pro postkomunistické země B. PEDAGOGIKA VOLNÉHO ČASU rozvoj vědní disciplíny v západní Evropě

Východiska dnešní PVČ A. MIMOŠKOLNÍ VÝCHOVA postkomunistické země zaměření na děti a mládež neformální vzdělávání (výchova) organizovaná činnost z původní vazby na školu rozvoj samostatné sítě VČ zařízení neřeší sociální problémy

Východiska dnešní PVČ B. PEDAGOGIKA VOLNÉHO ČASU Německo (Freizeitpädagogik – Opaschowski, Nahrstedt) – i další země (Francie) sociálně-pedagogické zaměření neformální a informální vzdělávání otevřenost výchovného prostředí vychází ze společenských věd široce orientovaný výzkumný obor

Východiska rozvoje PVČ (Kaplánek) 1. VĚDA REFLEKTUJÍCÍ VČ Z HLEDISKA OSOBNOSTNÍHO ROZVOJE JEDINCE východisko: filozofie/teologie, sociologie, psychologie, kinantropologie, ... předmět zkoumání: fenomén „volný čas“ a jeho místo v životě člověka praktický výsledek: stanovení etických, politických a pedagogických principů pro utváření VČ

Východiska rozvoje PVČ (Kaplánek) 2. SPECIÁLNÍ OBOR PEDAGOGIKY ZAMĚŘENÝ NA VÝCHOVU VE VČ východisko: mimoškolní pedagogika (zájmová činnost, organizace dětí a mládeže, práce v nízkoprahových zařízeních, ...) zaměření výzkumu: vliv volnočasových aktivit na děti a mládež, formy a metody práce s dětmi a mládeží ve VČ praktický výsledek: rozvoj organizací a metodik volnočasových aktivit

Vymezení pedagogiky VČ Pedagogika volného času = samostatná disciplína mezi vědou (výzkumem) o volném čase a pedagogikou = interdisciplinární věda = integrální věda – vztah k sociologii, psychologii, ekonomice, … + vědy zkoumající obsahové oblasti VČ aktivit – kulturologie, kinantropologie, informatika, ... = společenská věda (výzkum a kritická reflexe) = věda o lidském jednání – tvoří praktické strategie = pedagogická věda zaměřená na edukační prostředky napomáhající autonomnímu a smysluplnému využívání volného času

PVČ v systému věd (Kaplánek) Sociální pedagogika Rekreologie Sociální práce Věda o VČ

Prvky edukace ve volném čase cíl edukace (určuje obsah) pedagog volného času účastník VČ aktivit podmínky edukace prostředky edukace efekty edukace ve VČ

(Pedagogické) požadavky na VČ aktivity potřeba zotavení, osvěžení, zdraví a dobrého pocitu – REKREACE potřeba vyrovnání, rozptýlení a potěšení – KOMPENZACE potřeba poznání a učebního podněcování a dalšího učení – EDUKACE potřeba klidu, pohody, rozjímání a sebevědomí – KONTEMPLACE

(Pedagogické) požadavky na VČ aktivity potřeba sdělení, kontaktu a družnosti – KOMUNIKACE (rozhovor, zábava – touha nebýt sám, hledání kontaktu, přání rozmanitých sociálních vztahů, intenzifikace zážitků společně tráveným časem s ostatními – typické pro mládež, ale i seniory) potřeba společnosti, kolektivního vztahu a tvoření skupin – INTEGRACE potřeba účastenství, anagažovanosti a sociálního sebepojetí – PARTICIPACE potřeba kreativního rozvoje, produktivního uplatnění a účasti na kulturním životě – ENKULTURACE

Pedagogické principy VČ aktivit základní požadavky usilující o efektivnost edukačního procesu Pro VČ aktivity: „klasické“ pedagogické (didaktické) principy + specifické principy pro VČ

Pedagogické principy VČ aktivit „Klasické“ pedagogické principy: jejich přehled a charakteristika? které jsou významné pro VČ aktivity? jaká jsou jejich případná omezení pro VČ aktivity?

Pedagogické principy VČ aktivit „Klasické“ pedagogické principy: cílevědomost soustavnost aktivnost názornost trvalost přiměřenost ...

Pedagogické principy VČ aktivit Specifické principy pro VČ aktivity: Dosažitelnost Otevřenost Charakter výzvy Svobodné rozdělení času Dobrovolnost Nenucenost Možnost volby Možnost rozhodnutí Možnost iniciativy

Specifické principy VČ aktivit Dosažitelnost – prostorová, časová, informační, motivační (vytvoření vztahu) Otevřenost – vstřícnost, ochota, laskavost, zdar, úspěch, přímost, upřímnost, ... Charakter výzvy – bohaté a přitažlivé prostředí, zařízení, nabídky, média i osoby Svobodné rozdělení času = mít volný čas a používat jej libovolně (pouze ohraničeno vnějšími rámcovými okolnostmi, např. přesně stanovené doby akcí) – utváření programů ve vlastní režii, možnosti „časového ústupu“

Specifické principy VČ aktivit Dobrovolnost = vůdčí princip VČ aktivit Nenucenost = možnost být přirozený (bez nutnosti úspěchu a konkurenčního boje – příležitost k jednání zbaveného povinnosti) Možnost volby – selekce mezi alternativami (svoboda vyzkoušet si z nabídky různých možností) Možnost rozhodnutí = šance vlastního nezávislého rozhodování Možnost iniciativy = příležitost být podnikavý sám nebo společně s ostatními

Specifické principy VČ aktivit Další specifické principy pro VČ: učení všemi smysly – příklady? vlastní tvůrčí činnost – oblasti? participace – v čem? emocionálnost zážitkovost …

Pedagog volného času Pedagog volného času je pedagogický pracovník, který pomáhá dětem, mládeži i dospělým k tomu, aby mohli využít potenciál svého volného času k rozvoji své osobnosti, k vytváření a prohlubování sociálních vazeb i k dobru celé společnosti (Kaplánek).