Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, 379 01 Třeboň Autor Mgr. Radka Škulaviková Číslo VY_32_Inovace_3454 Název Principy novinářské etiky Téma hodiny Předmět Mladý žurnalista Ročník/y/ 8. Anotace Materiál je určen v rámci komunikační a mediální výchovy pro volitelný předmět mladý žurnalista. Seznamuje s etikou novináře, objasňuje etické principy zdrojů informací. Je určen pro práci se Slovníkem cizích slov nebo významovým slovníkem na internetu. Obsahuje i hypertextový odkaz přinášející příklady plagiátorství z praxe. Zajímavé úkoly směřují k rozšíření znalostí, rozvoji slovní zásoby a dávají prostor pro diskusi. Očekávaný výstup Rozumí pojmu etika v širším slova smyslu, používá ve své práci naučené zásady. Řeší úkoly. Vyhledává v uvedených zdrojích, diskutuje o problematice. Uvádí další příklady profesních etických kodexů. Druh učebního materiálu Prezentace
PRINCIPY NOVINÁŘSKÉ ETIKY ŽURNALISTICKÁ ETIKA ETICKÝ KODEX NOVINÁŘE ZDROJE INFORMACÍ
ŽURNALISTICKÁ ETIKA ETIKU VNÍMÁME JAKO SOUBOR PRAVIDEL O MORÁLNÍM JEDNÁNÍ V RŮZNÝCH PROFESÍCH ŽURNALISTICKÁ E. = SE ZABÝVÁ MORÁLKOU, PŘÍSTUPEM, CHOVÁNÍM NOVINÁŘŮ V MASMÉDIÍCH HLAVNÍ PRINCIPY: NEZÁVISLOST NOVINÁŘE NA VYDAVATELÍCH VZTAH KE KOLEGŮM – PLAGIÁTORSTVÍ AUTOROVA SVOBODA PŘI VOLBĚ TÉMAT PROVĚŘOVÁNÍ INFORMACÍ NEZÁVISLOST VŮČI „MOCNÝM“ NÉST ODPOVĚDNOST ZA PŘÍPADNÉ OMYLY
ETICKÝ KODEX NOVINÁŘE ETICKÉ ZÁSADY CHOVÁNÍ ŽURNALISTŮ: PRÁVA, SVOBODY NOVINÁŘŮ A PRÁVA, SVOBODY OBČANŮ Nesmí být v rozporu Novinář musí být odpovědný za svou činnost ETICKÝ KODEX NOVINÁŘE: JE VYPRACOVÁN SYNDIKÁTEM NOVINÁŘŮ ČR JE ZÁVAZNÝ PRO VŠECHNY NOVINÁŘE NOVINÁŘ MUSÍ INFORMOVAT VČAS, PRAVDIVĚ, NEZKRESLENĚ VYSOKÁ PROFESIONALITA DŮVĚRYHODNOST, SERIÓZNOST, SLUŠNOST
ETICKÉ ASPEKTY ZDROJŮ INFORMACÍ ČTENÁŘI, OBČANÉ MAJÍ PRÁVO NA INFORMACE ZDROJ INFOMRACE NESMÍ BÝT VYMYŠLEN DISKUTABILNÍ: „PODLE ZDROJE, KTERÝ SI NEPŘÁL BÝT JMENOVÁN“ !!! ? !!! (VHODNÁ DISKUSE) JE NEPOCTIVÉ ZVEŘEJŇOVAT INFORMACE Z JINÝCH MASMÉDIÍ BEZ UVEDENÍ AUTORA A NÁZVU MÉDIA NOVINÁŘ MUSÍ ZPROSTŘEDKOVANOU INFORMACI OVĚŘIT!!!! Z NEZÁVISLÝCH ZDROJŮ JE NEETICKÉ ZAMLČOVÁNÍ ZPRÁV (NEPŘÍJEMNÝCH, NEVHODNÝCH NAPŘ. PRO VYDAVATELE) ANONYMITA – DVĚ STRÁNKY – VĚROHODNOST ZDROJE ? X OCHRANA PŘED POTÍŽEMI
ÚKOLY – DISKUSE JAK VYSVĚTLÍŠ PLAGIÁTORSTVÍ? MŮŽEME SE S NÍM SETKAT I PŘI TVORBĚ ŠKOLNÍHO ČASOPISU? CO PŘESNĚ OZNAČUJE SYNDIKÁT? CO ZNAMENÁ KODEX? V JAKÝCH DALŠÍCH PROFESÍCH SE S NÍM MŮŽEME SETKAT? CO ZNAMENÁ INVESTIGATIVNÍ NOVINÁŘ?
JAK SIS PORADIL S ÚKOLY? PLAGIÁTORSTVÍ ZNAMENÁ PŘEVZETÍ, UKRADENÍ CIZÍHO DÍLA. DO ŠKOLNÍHO ČASOPISU NESMÍME NIC KOPÍROVAT ODJINUD, MUSÍME TVOŘIT POUZE VLASTNÍ DÍLA. ZNÁMÉ PŘÍKLADY PLAGIÁTORSTVÍ 2. SDRUŽENÍ NEBO ORGANIZACE NEBO SVAZ 3. JE JAKÝSI ZÁKONÍK, SBÍRKA DOKUMENTŮ UPRAVUJÍCÍ PRÁCI A ZÁSADY KONKRÉTNÍ PROFESE. SVÉ KODEXY MAJÍ LÉKAŘI, FOTOGRAFOVÉ, PRÁVNÍCI, UČITELÉ, POLICISTÉ AJ. 4. NOVINÁŘ, KTERÝ PÁTRÁ, VYŠETŘUJE
Prameny a zdroje: Archiv autora http://office.microsoft.com/cscz/images/results.aspx?ex=2&qu=novinář#mt:0 http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?ex=2&qu=ÚKOLY#pg:3|mt:0|