Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
EU-OPVK-CZ.1.07/1.4.00/ :III/2 VY_32_INOVACE_ ČLOVĚK A PŘÍRODA – ZEMĚPIS - NA II. STUPNI ZV-LMP Téma: VÝCHODNÍ A ZÁPADNÍ AFRIKA Vzdělávací.
Advertisements

EU-OPVK-CZ.1.07/1.4.00/ :III/2 VY_32_INOVACE_ PŘÍRODOPIS NA II. STUPNI ZV-LMP Téma: Sudokopytníci - přežvýkaví Vzdělávací oblast: Člověk a.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
ŽIVÁ PŘÍRODA - opakování
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_05_CÉVNÍ SOUSTAVA
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_inovace 7_07
STAVBA TĚLA VY_32_Inovace_09OT- 3 autor: Mgr. Tereza Olejníková
Třída: Savci Autor: Zuzana Veselíková Vytvořeno: červen 2011
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
Nervová soustava vyšších obratlovců
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_04_01_ žlázy s vnitřní sekrecí.
Autor: PaedDr. Hana Hrubcová Název: VY_32_INOVACE_3B_01_Vylučovací
Název školy: Speciální základní škola,Louny, Poděbradova 640,příspěvková organizace Autor: Mgr.Jana Zelinková Název.
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
AUTOR: Lenka Hrnčířová
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Název školy: Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM:
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Po čem šlapeme AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Tématický celek : ROZMANITOST V PŘÍRODĚ II .
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Strunatci obratlovci.
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Základní škola, Hradec Králové
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
VY_32_INOVACE_16_Živočichové
Název školy: Speciální základní škola,Louny, Poděbradova 640,příspěvková organizace Autor: Mgr. Taťána Radimská Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_III.Vu_LIDSKÉ.
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
LIDSKÝ ORGANISMUS KOSTRA.
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
VZDĚLÁVACÍ MATERIÁL kód:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
Základní škola Kladruby
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Název školy Plavská škola Autor Mgr. Jana Kneřová Název
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_09
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
ČLOVĚK A JEHO SVĚT NA I. STUPNI ZV-LMP (ČaS/I)
Opěrná soustava - kostra
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Vy_32_INOVACE_O4_ŽIVOČICHOVÉ
Třída: RYBY.
Pavoukovci skupina bezobratlých živočichů zahrnuje přes druhů
Základní skupiny živočichů
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
Jméno autora: PaedDr. Hana Jurásková
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_11_STAVBA_TELA_ZVIRAT Název materiálu:
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Třída: PTÁCI.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
Anotace : Program slouží k procvičování a opakování učiva.
Rozmnožování organismů
Výukový materiál ZŠ Kovářov
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Obojživelníci.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Nadtřída: ČELISTNATCI
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
VY_32_INOVACE_04-36 Ročník: VII. ročník Vzdělávací oblast:
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Transkript prezentace:

Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem EU-OPVK-CZ.1.07/1.4.00/21.1538:III/2 VY_32_INOVACE_01 - 01 PŘÍRODOPIS NA II. STUPNI ZV-LMP Téma: OBRATLOVCI Vzdělávací oblast: Člověk a příroda na II. st. ZV-LMP Vzdělávací obor: Přírodopis Ročník: 8. a 9. Jméno autora: Mgr. Jiřina Sommerová Vytvořeno dne: 10.08.2012

Anotace: Žák by měl porovnat vnější a vnitřní stavbu savců a vysvětlit funkce jednotlivých orgánů. Žák by měl rozlišit jednotlivé skupiny savců a znát hlavní zástupce, objasnit jejich způsob života a přizpůsobení danému prostředí. Žák by měl vědět o významu živočichů v přírodě i pro člověka a uplatňovat zásady bezpečného chování. Prezentace podporuje aktivitu žáka a schopnost vyhledávání dalších informací. Metodický popis: Materiál je možné použít pro prezentaci při výkladu učiva, pro procvičování a opakování učiva, ale také pro doplnění učiva při zameškané hodině. Žák by měl umět pojmenovat jednotlivé živočichy a popsat zkušenost s chovem vybraných domácích živočichů. Klíčová slova: Obratlovci, ryby, obojživelníci, ptáci, plazi, savci., orgánové soustavy. Další materiály k výuce: - Učebnice : KROULÍKOVÁ ING. PAEDDR., Jarmila; KROULÍK ING. CSC., Josef. Přírodopis 8. Praha: Septima, 1995, ISBN 80 - 85801 - 36 - 1. - Encyklopedie dle výběru učitele

ROZDĚLENÍ OBRATLOVCů: (ve světě žije asi 35000 druhů obratlovců) RYBY OBOJŽIVELNÍCI PLAZI PTÁCI SAVCI

Skupinou obratlovců jsou:

Další do skupiny obratlovců patří:

Patří i tato skupina (pojmenuj) mezi obratlovce?

Tato skupina obratlovců se jmenuje:

Poslední skupinu tvoří:

Znaky obratlovců: Tělo obratlovců – nejsložitější - nejdokonalejší Kostra = opora celého těla - osová část je tvořena páteří

Páteř se skládá z obratlů – část krční - část hrudní - část bederní - část křížová - část ocasní (kostrční)

K páteři je připojena – lebka - kostra trupu - kostry končetin

Nervová soustava: - pětidílný mozek - mícha - obvodové nervy - útrobní nervy

Povrch těla = vícevrstevná kůže, z níž se vytvářejí: – šupiny - kostěné desky - peří - srst

Svalstvo Cévní soustava - v okolí páteře - na končetinách Svalnaté srdce, které vhání okysličenou krev do celého těla

Trávící ústrojí:

Ostatní základní znaky: Vyměšovací soustava - ledviny - vyměšovací cesty - oddělené pohlaví - pohlavní žlázy u samců - varlata - pohlavní žlázy u samic – vaječníky - u většiny obratlovců se liší samec od samice, a to buď velikostí, zabarvením, utvářením těla apod.

Hospodářský význam: Mnoho druhů se chová uměle pro svůj značný hospodářský význam – maso, vejce, tuk, kůže…

Mezi obratlovce patří i ČLOVĚK

Opakování – obratlovci: 1. Co je základem opory těla obratlovců? 2. Z čeho se skládá páteř? 3. Jaké části obratlů znáš? 4. Jaké další části kostry se připojují k páteři? 5. Do kterých skupin rozdělujeme obratlovce? 6. Patří mezi obratlovce i člověk?

ZDROJE: (kostra kytovce):LEA, Bronwen. wikipedia.org [online]. [cit. 20.8.2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:BlueWhaleSkeleton.jpg (šupiny):VOEKLER, T.. wikipedia.org [online]. [cit. 20.8.2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Arapaima_gigas_scales_3860.jpg Ostatní obrázky jsou KLIPART