ROSTLINY A JEJICH ORGÁNY KVĚT
zpracovaný v rámci projektu Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.1131 Šablona: V/2 Sada: 2/14 Ověření ve výuce: 3. 4. 2013 Třída: 4 Datum: 29. 12. 2012 Online:
Rostliny a jejich orgány květ Název: VY_52_INOVACE_2/14_Rostliny a jejich orgány; květ Předmět: Přírodověda Ročník: 4. Klíčová slova: květ, nadzemní orgán, opylení, opylovači, semeno, reprodukční orgán, koruna, kalich, pestík, tyčinky Jméno autora: Mgr. Martina Kosová Škola: Základní škola Zaječí, okres Břeclav Školní 402, 691 05 Zaječí, příspěvková organizace
ANOTACE Materiál je určen žákům 4. třídy základní školy k předmětu Přírodověda. Cílem učebního materiálu je seznámit žáky s novými pojmy a pomoci jim si tzv. „botanickou abecedu“ osvojit. Usnadnit jim si zapamatovat a poznat jednotlivé části těla rostlin, jak vypadají jednotlivé orgány a jak se nazývají. Následující výukový materiál je zaměřen na téma květ.
Stavba těla rostliny 1- KOŘEN 2- STONEK 3- LIST 4- KVĚT 5- PLOD 1
KVĚT 2 4 5 3 6
KVĚT Proč mají rostliny květy? Aby lákaly opylovače. Aby mohly produkovat semena.
KVĚT Květ je reprodukční orgán rostliny. Květy jsou důležité pro opylování rostliny. Květy jsou složeny z několika částí. 6
Stavba květu: 7 Schéma stavby úplného květu krytosemenných rostlin
Překresli si obrázek stavby květu do sešitu. 8
Stavba tyčinky a pestíku: 9
Máš úkol Přines do školy různé květy a porovnej, jak vypadají. Řekni, jakou barvu má kalich a jakou koruna. Zjisti, co mají květy, jestliže nemají rozlišený kalich a korunu (všechny jejich lístky mají stejnou barvu) jako například u tulipánu.
KVĚT 3 Květ může být tvořen volnými (nesrostlými) korunními lístky (blatouch bahenní) = KVĚT VOLNOKORUNNÝ. Květ může mít korunní lístky srostlé do různých tvarů (pomněnka, zvonek) = KVĚT SROSTLOKORUNNÝ. 10
Doplň, co už víš: Květ má zelený …………..a bílou nebo barevnou ………………. Uvnitř květu jsou …………. a ……………... Květ má velký význam pro …………………… a ………………….. rostlin. Z opyleného vajíčka se v semeníku vyvíjejí ……………………. Pomocí semen se rostliny …………………...
Řešení: Květ má zelený kalich a bílou nebo barevnou korunu. Uvnitř květu jsou tyčinky a pestík. Květ má velký význam pro opylování a rozmnožování rostlin. Z opyleného vajíčka se v semeníku vyvíjejí semena. Pomocí semen se rostliny rozmnožují.
Květy mohou být jednotlivé nebo ve skupinách – květenství. 11 12
Pro naši výživu má velký význam BROKOLICE a KVĚTÁK. Pro přípravu léčivého čaje využíváme květy HEŘMÁNKU a LÍPY. Usušená poupata hřebíčku používáme jako koření. 13 14
PŘEMÝŠLEJ Květy kterých rostlin jíme jako zeleninu? Květy kterých rostlin sušíme a používáme k přípravě čaje? Co mají společného květy, pyl, nekter, med, včela?
Zdroje Malá Jarmila, Podroužek Ladislav. Přírodověda pro 4. ročník základní školy. 1. vydání. Praha: SPN, a. s., 2003. ISBN 80-7235-029-3 1) http://flora-and-fauna.blog.cz/1211/stavba-tela-rostlin (29. 12. 2012) 2) http://pietruchova.blog.sme.sk/c/161711/Tatranske-leto.html (29. 12. 2012) 12) http://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%A0e%C5%99%C3%ADk_obecn%C3%BD (29. 12. 2012) 13) http://www.goldgroup.cz/it/zelenina/ (29. 12. 2012) 14) http://www.webareal.cz/e-cigarko/eshop/6-1-Vlastni-michani/17-2-Prichute-aromata/5/173-HREBICEK (29. 12. 2012) 6) http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Sedmikr%C3%A1ska_%28Bellis_L%29_-_kv%C4%9Bt_%28bo%C4%8Dn%C3%AD_pohled%29.jpg (29. 12. 2012) 5) http://pajenka.svetu.cz/4441-kvet-ruze.html (29. 12. 2012) 3) http://www.wallpaper.cz/priroda/flora/kvety1 (29. 12. 2012) 4) http://www.novaline.cz/index.php?page=5&seo=tulipan-kvet-fialovy-40cm&detail=1839 (29. 12. 2012) 7) http://web2.mendelu.cz/af_211_multitext/obecna_botanika/texty-organologie-kvetni_luzko_obaly.html (29. 12. 2012) 9) http://ucivo.webnode.cz/album/kvet-a-kvetensti/stavba-pestiku-a-tycinky-jpg/ (29. 12. 2012) 10) http://cs.wikipedia.org/wiki/Zvonek_%28rostlina%29 (29. 12. 2012) 11) http://www.pekny-domov.cz/zbozi/paramit-tulipan-cerveny/ (29. 12. 2012) 8) http://ucivo.webnode.cz/album/kvet-a-kvetensti/stavba-kvetu-jpg/ (29. 12. 2012)