KŘÍDOVÁ EXTINKCE DINOSAURŮ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_Slo_I_07 Vzduch, kyslík ppt. Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Advertisements

Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a příroda, Přírodopis, Atmosféra Autor: Kamil Bujárek, Bc. Název.
Historie Země. Předgeologické období hadaikum ma ma let velký impakt - Theia, Měsíc nejsou dochované horniny nestabilní zemská kůra.
Stepi Natálie Prokopová.
Pouště a polopouště.
VZDUCH PLYN KOLEM NÁS. VZDUCH  směs látek, které tvoří plynný obal Země – atmosféru  složení vzduchu při Zemi: dusík, kyslík, oxid uhličitý, mikroorganismy,
Šablona. Anotace: žák získá nové informace o procesech v krajině Autor:Mgr.Hana Hilscherová Jazyk: Čeština Očekávaný výstup: porovná působení vnitřních.
Vytápění Úprava vody. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu:
Název DUM: VY_32_INOVACE_XVI_1_12_Vzduch Šablona číslo : XVISada číslo: 1Pořadové číslo DUM: 12 Autor: Mgr.Lenka Dědečková.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského v Novém Strašecí Komenského nám. 209, Nové Strašecí tel , ,
VY_32_ INOVACE_ 04_ VLASTIVĚDA 4 Základní škola a Mateřská škola, Potštejn, okres Rychnov nad Kněžnou NADMOŘSKÁ VÝŠKA Autor: Mgr.Renata Viktorinová.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_EK02 Název školy Církevní střední odborná škola Bojkovice Husova 537, Bojkovice
Sféry Země ZŠ Hejnice 2010 Mgr.Jan Kašpar. Sféra = vrstva, „obal“ Země Atmosféra – plynný obal Biosféra – živá hmota na Zemi Hydrosféra – vodní vrstva.
Atmosféra 6. ročník. Motivující otázky Co je to atmosféra plynný obal Země Význam atmosféry umožňuje život na Zemi Vrstvy atmosféry Troposféra – Stratosféra.
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_ Předmět Zeměpis.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Vypracoval: Jaroslav Sýkora Obor: Technické lyceum Třída: 2L Předmět: Biologie Školní rok: 2015/16 Vyučující: Mgr. Ludvík Kašpar Datum vypracování:
VZDUCH. Plynný obal Země se nazývá ATMOSFÉRA. Směs látek tvořících atmosféru je vzduch. SLOŽENÍ VZDUCHU: 21% kyslík 78% dusík 1% ostatní plyny (oxid uhličitý,
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková
Zeměpis – 6.ročník Zemětřesení VY_32_INOVACE_ Název školy
Název školy: Základní škola T. G
ZEMĚPIS - 6. ročník Silný vítr
Témata: Klasifikace podnebí Globální změny klimatu Předpověď počasí
PaedDr. Jozef Beňuška
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: NEŽIVÁ PŘÍRODA
Vznik a vývoj života.
Vlastnosti plynů.
Globální oteplování Země trpí! Lidé trpí! Možná to někdo nevidí.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Znečištění ovzduší Obr. 1
Období: leden až květen 2012
Vesmír hvězdy = hvězdná soustava = Galaxie – tvar plochého disku.
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
Autor: Stejskalová Hana
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_158_Planety
Neživá příroda vzduch a voda.
MGR.LENKA NOVÁKOVÁ – 1.ZŠ HORNÍ SLAVKOV VY_32_INOVACE_18_RISKUJ!
9. ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Abiotické podmínky života.
PŘÍRODNÍ KATASTROFY POVODNĚ– vznikají, pokud korytem řeky protéká více vody, než kolik je koryto schopno pojmout. POVODNĚ.
Země a život, vývoj života
Atmosféra Anotace: Materiál je určen k výuce zeměpisu v 6. ročníku základní školy. Seznamuje žáky s vlastnostmi a členěním atmosféry.
VY_52_INOVACE_40_Projevy geologických jevů
Psychologie test.
HYDROSFÉRA vodní obal Země.
SLUNEČNÍ SOUSTAVA Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
9. Atmosféra Vzdušný obal Země
Země ve vesmíru.
Vlastnosti plynů.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
VY_52_INOVACE_41_Hydrosféra-učební text
HYDROSFÉRA Mgr. Jana Nováková.
Vzduch.
Venuše Sluneční soustava Název školy
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_12_INOVACE 2_11
Neživá příroda - vzduch
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
Podmínky života v přírodě
Designed in Czech Republic by David Šulc Made in Czech Republic
VY_32_INOVACE_
Složení a funkce atmosféry
Příklady vulkanických hazardů spjatých s pliniovskými erupcemi (Mt
Vzdělávací materiál: Dno oceánů Operační systém:
ATMOSFÉRA - vzdušný obal Země.
SOPKY Šimůnková, Jirotková.
8. HYDROSFÉRA VY_32_INOVACE_11_Z4
12. Skleníkový jev, ozónová vrstva
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Transkript prezentace:

KŘÍDOVÁ EXTINKCE DINOSAURŮ Denisa Třešňáková

Velká pětka vymírání Vymírání ordovik-silur -před 440-450 miliony let, záření gama a vulkanismus Vymírání v pozdním devonu -před 360-375 miliony lety, globální ochlazování, vulkanismu s nebo pád komety -> důsledkem pokles hladiny moří a pokles obsahu kyslíku v oceánech Vymírání perm-trias -před 251 miliony lety, masivní vulkanická činnost ->důsledkem silné oteplení zemského povrchu, rapidní pokles kyslíku jak v atmosféře tak v oceánech, pokles hladiny moří a vzrůst jejich salinity -ústup synapsidů, přizpůsobení archosaurů

Vymírání trias-jura -před 205 miliony let -gradující změny klimatu, fluktuace hladiny moří, vulkanismus nebo asteroid vymizela většina nedinosauřích archosaurů a také většina synapsidů, z nichž přežili jen savci Vymírání křída-paleogén - označované také jako K-T událost před 65,5 miliony lety vyhynutí všech druhů neptačích dinosaurů, pterosaurů a amonitů

PŘÍČINY? 1. DOPAD ASTEROIDU do oceánu a pravděpodobně způsobil silné tsunami několik asteroidů, které dopadly na Zemi v krátkém sledu za sebou poloostrov Yucatán, kde po něm zůstal kráter nazvaný Chicxulub

Dopad asteroidu Důsledky: mračna prachu, která znemožnila přístup slunečního záření na zemský povrch po dobu až jednoho roku -> drastické poškození vegetace a fytoplanktonu závislého na fotosyntéze při dopadu byly do zemské atmosféry vyvrženy velké kusy hornin. Ty při zpětném průletu atmosférou vyvolaly silnou tepelnou vlnu a velmi intenzivní infračervené záření s délkou trvání několika hodin -> zabití všeho živého

2. VULKANISMUS na konci křídy probíhala silná sopečná činnost v Dekánské plošině  v Indii, jíž vznikly tzv. Dekanské trapy Dopad asteroidu mohl uvést sopečnou činnost ,,do chodu‘‘

Vulkanismus Důsledky: masivní uvolnění prachových částic do vzduchu a vznik sirnatých aerosolů zamezení přístupu slunečního záření a tím snížení schopnosti fotosyntetizovat Způsobení vysokých emisí oxidu uhličitého a skleníkový efekt

3. POKLES MOŘSKÉ HLADINY došlo k regresi - poklesu hladiny moře -> ke snížení tektonické aktivity středooceánských hřbetů a ty pod svou vlastní vahou poklesly

Pokles mořské hladiny -důsledky: - silné snížení hladiny by zřejmě vedlo ke snížení plochy kontinentálního šelfu – druhově velmi bohatý - Vyvolání klimatické změny -> narušení pravidelných směrů větrů a oceánských proudů -> snížení albeda (míra odrazivosti) zemského povrchu -> zvýšení teploty

Další teorie - nepodložené zvláštní nemoc – přirovnávána k pandemii zničili se sami – bizardní tvary, že nemohli dále přežít líhnutí mláďat jen jednoho pohlaví  velká specializace (např. potravní)  ochlazení podnebí-hypotéza sněhové koule ztenčení vaječných skořápek  neplodnost  změny procentuálního obsahu kyslíku v atmosféře  jed v nových druzích rostlin  radiace ze supernovy nějaké sousední hvězdy