EU peníze středním školám

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Molární množství, molární hmotnost a molární koncentrace
Advertisements

Hmotnostní zlomek a koncentrace roztoku
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Roztok homogenní směs 2 a více látek.
Název šablony: Inovace v chemii52/CH23/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Základní chemické výpočty.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
ROZTOKY.
SLOŽENÍ ROZTOKŮ A VÝPOČTOVÉ ÚLOHY K TEMATICE ROZTOKŮ VE VÝUCE CHEMIE
Výpočet procentové koncentrace roztoku
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 8. ročník ZŠ Předmět: Chemie Autor: Mgr. Václava Ilkóová Základní.
Složení roztoků Chemické výpočty
Jméno autora: Mgr. Ladislav Kažimír Datum vytvoření:
III. SLOŽENÍ VÍCESLOŽKOVÝCH SOUSTAV
RoztokyRoztoky Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Způsoby vyjadřování složení směsí
Roztoky Mgr. Jakub Janíček VY_32_INOVACE_Ch1r0111.
Udávání hmotností a počtu částic v chemii
ŠablonaIII/2číslo materiálu399 Jméno autoraMgr. Alena Krejčíková Třída/ ročník1. ročník Datum vytvoření
složení roztoků, hmotnostní zlomek, procentová koncentrace
Chemické výpočty III.
VY_52_INOVACE_02/1/2_Chemie SLOŽENÍ ROZTOKŮ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Bohdan Hladký ŠABLONA: V/2 – Inovace a.
Udávání hmotností a počtu částic v chemii
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_13.
vyjádření koncentrace a obsahu analytu ve vzorku
okolí systém izolovaný Podle komunikace s okolím: 1.
AUTOR: Ing. Ladislava Semerádová ANOTACE: Výukový materiál je určen pro studenty 1.ročníku SŠ. Může být použit při výkladu základních chemických výpočtů.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Chemické výpočty II.
Molární koncentrace Mgr. Jakub JaníčekVY_32_INOVACE_Ch1r0113.
Výukový materiál: VY_32_INOVACE_Složení roztoku Název projektu: Šablony Špičák Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Autor VM: Mgr. Šárka.
Roztoky a jejich složení
vyjádření koncentrace a obsahu analytu ve vzorku
Výpočet hmotnostního zlomku
Název vzdělávacího materiálu: AZ kvíz – chemické prvky Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/20 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Základní škola Benešov, Jiráskova 888 CHEMIE Složení roztoků – 8. ročník Mgr.Jitka Říhová.
Název vzdělávacího materiálu: AZ kvíz – Kyseliny, hydroxidy a soli Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/19 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
VY_32_INOVACE_ _DOSTALOVA Hmotnostní a objemový zlomek Anotace Prezentace má za cíl seznámit žáky s pojmy hmotnostní zlomek a objemový zlomek látky.
Hmotnostní zlomek Mgr. Helena Roubalová
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Vazba genů – teoretický základ Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/7 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Genetika populací – řešené příklady Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/14 Šablona: III/2 Inovace.
Hmotnostní zlomek kontrola úkolu. K 31/3 Kolik gramů 5% roztoku CuSO 4 můžeme připravit z 25 g CuSO 4.5H 2 O. Kolik g vody na přípravu tohoto roztoku.
Název vzdělávacího materiálu: Termochemie Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/13 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název sady.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Roztoky – výpočet koncentrace II, ředění Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/12 Šablona: III/2 Inovace.
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Rostlinná pletiva – I. část Číslo vzdělávacího materiálu: ICT5/6 Šablona: III/2.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_III/2_INOVACE_04-02 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova 2, České Budějovice.
SLOŽENÍ ROZTOKŮ. OBSAH Složení roztoků Vyjádření složení roztoků Nasycený roztok Nenasycený roztok Zředěný a koncentrovaný roztok Hmotnostní zlomek Procentní.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Látkové množství Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/6 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
VY_32_INOVACE_ _DOSTALOVA Zřeďovací rovnice Anotace Prezentace má za cíl seznámit žáky s využitím zřeďovací rovnice pro výpočet příkladů týkajících.
Název vzdělávacího materiálu: Rovnováhy Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/18 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název sady.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Genetika populací – teoretický základ Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10 /13 Šablona: III/2 Inovace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Roztoky Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/10 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Z LEPŠOVÁNÍ PODMÍNEK PRO VÝUKU TECHNICKÝCH OBORŮ A ŘEMESEL Š VEHLOVY STŘEDNÍ ŠKOLY POLYTECHNICKÉ P ROSTĚJOV REGISTRAČNÍ ČÍSLO CZ.1.07/1.1.26/
EU peníze středním školám
VY_32_INOVACE_C8-005 HMOTNOSTNÍ ZLOMEK Název školy
EU peníze středním školám
Základní pojmy.
Ředění a směšování roztoků pomocí směšovací rovnice
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Směsi Chemie pro ZŠ 8.ročník.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Látková koncentrace.
Výpočty hmotnostní zlomek HRA
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
celková hmotnost roztoku
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
VY_32_INOVACE_CH.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.9.A.04_HMOTNOSTNÍ ZLOMEK.
EU peníze středním školám
Výpočet procentové koncentrace roztoku
Transkript prezentace:

EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Roztoky – výpočet koncentrace Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/11 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název sady vzdělávacích materiálů: Anorganická a obecná chemie   Autor: Jakub Siegl Datum vytvoření: 23. 3. 2014 Garant (kontrola): Mgr. Šárka Kirchnerová Ročník: 1. - 4. (kvinta – oktáva) ročník gymnázia Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Chemie Téma: Výukový materiál – Roztoky – výpočet koncentrace Metodika/anotace: Powerpointová prezentace slouží jako výukový materiál pro třídu kvinty a jako opakování k maturitě z chemie. Jejím úkolem je procvičit výpočet hmotnostního a objemového zlomku. Časový rozvrh: 40 min Gymnázium Františka Křižíka a základní škola, s.r.o.

Roztoky jedná se o homogenní (stejnorodou) směs velikost částic je menší než 10-9m mají ve všech směrech stejné fyzikální i chemické vlastnosti skládají se ze dvou a více látek – rozpouštědla (látka, která je v nadbytku) a rozpouštěné látky vznik rozpouštěním – může i nemusí být omezené (viz dále)

Vyjadřování koncentrace roztoku často se setkáváme s tím, že je na etiketách, příbalových letácích či jiných označeních produktů vyjádření složení roztoku také v laboratořích je důležité znát přesné složení látek, se kterými pracujeme, tj. koncentraci roztoku koncentraci roztoku vyjadřuje mnoha způsoby, ale mezi nejčastěji používané způsoby patří: hmotnostní zlomek objemový zlomek molární koncentrace

Hmotnostní zlomek – ws nečastější způsob vyjádření koncentrace roztoku vyjadřuje hmotnostní zastoupení rozpouštěné látky v roztoku vycházíme z předpokladu, že mʘ = ms + mrozp., přičemž mʘ je hmotnost roztoku, je ms hmotnost sledované složky a mrozp. je hmotnost rozpouštědla na rozdíl od objemu tedy jednotlivé hmotnosti lze sčítat hmotnostní zlomek ws = ms mʘ výsledné vyjádření je v rozmezí od 0 do 1, nebo můžeme celý výraz vyjádřit vynásobením 100 v procentech

Příklad 1 Vypočítejte objem 7% roztoku soli, pokud bylo rozpuštěno 23 g NaCl. ρʘ = 1,049 g.cm-3 nejprve si musíme spočítat hmotnost roztoku (uvědomme si, že je třeba procentuální vyjádření w převést na normální číslo vydělením 100): ws = ms mʘ → mʘ = ms ws = 23 0,07 = 328,57 g následně je třeba přepočítat hmotnost na objem podle vztahu: Vʘ = mʘ ρʘ = 328,57 1,049 = 313,22 cm-3 Celkový objem 7% roztoku NaCl bude odpovídat 313,22 cm-3.

Příklad 2 Kolik g NaOH bude potřeba na přípravu jeho 20% roztoku, pokud jej chci připravit ze 150 ml vody? Vypočítejte také objem tohoto roztoku, jestliže znáte jeho hustotu ρʘ = 1,219 g.cm-3. nejprve si musíme spočítat hmotnost čistého hydroxidu: ws = ms mʘ → mNaOH = mʘ . wNaOH – jelikož mʘ neznáme, vyjádříme si ho ze vztahu pro jeho výpočet: mʘ = ms + mrozp.= ms + 150 (hustota vody je cca 1 g.cm-3) mNaOH = (mNaOH + 150) . wNaOH mNaOH = (mNaOH + 150) . 0,2 mNaOH = 0,2mNaOH + 30 0,8mNaOH = 30 mNaOH = 37,5 g K přípravě 20% roztoku hydroxidu sodného je zapotřebí 37,5 g.

Příklad 3 Kolik g NaOH bude potřeba na přípravu jeho 20% roztoku, pokud jej chci připravit ze 150 ml vody? Vypočítejte také objem tohoto roztoku, jestliže znáte jeho hustotu ρʘ = 1,219 g.cm-3. nyní je třeba spočítat objem roztoku – musíme proto nejprve odvodit celkovou hmotnost roztoku: mʘ = ms + mrozp. = 37,5 + 150 = 187,5 g nyní již jen dosadíme do vztahu pro výpočet objemu z hmotnosti a hustoty, tak jako v předešlém příkladu: Vʘ = mʘ ρʘ = 187,5 1,219 = 153,8 cm-3 Celkový objem 20% roztoku hydroxidu sodného bude zaujímat 153,8 cm-3.

Objemový zlomek – φs méně běžný způsob vyjádření koncentrace roztoku vyjadřuje objemové zastoupení rozpouštěné látky v roztoku v tomto případě neplatí, že součet dílčích objemů složek dává v součtu celkový objem roztoku dáno objemovou kontrakcí – vmezeřování částic jednotlivých složek objemový zlomek φs = Vs Vʘ , kdy Vs je objem složky a Vʘ objem roztoku výsledné vyjádření je opět v rozmezí od 0 do 1, nebo můžeme celý výraz vyjádřit vynásobením 100 v procentech

Příklad 1 Přepočítejte koncentrační objemové vyjádření roztoku kyseliny sírové o φH2SO4 = 11,75% na hmotnostní. Hustota roztoku je ρʘ = 1,132 g.cm-3, hustota čisté kyseliny - ρ H2SO4 = 1,83 g.cm-3 v zadání se sice neobjevuje žádné vyjádření množství roztoku či rozpouštěné látky, ale to není problém. Je třeba si uvědomit, že koncentrace, ať už jakkoli vyjádřená, je ve všech částech roztoku stejná a nezávisí na velikosti soustavy. Můžeme si tudíž objem roztoku stanovit sami. Ideálním číslem na propočet je 1 l, tedy 1000 ml: φs = Vs Vʘ → Vs = φs . Vʘ = 0,1175 . 1000 = 117,5 cm-3 následně je třeba přepočítat objem kyseliny na hmotnost podle vztahu: ms = ρs . Vs = 1,83 . 117,5 = 215,03 g totéž uděláme s objemem roztoku: mʘ = ρʘ. Vʘ= 1,132 . 1000 = 1132 g teď už jen dosadíme do vztahu pro výpočet w a je to: ws = ms mʘ = 215,03 1132 = 0,19 = 19% Hmotnostní procento roztoku je 19%.